Jump to content

Betyg från utlanstjänst

Recommended Posts

Jag läste nånstans att det var OK att ställa korkade frågor här på forumet när man är ny, och det är ju jag ;)

Jag har precis sökt till KS11, befattningar som även är öppna för civila=skrivbord. Anledningen är att jag är lite osäker på hur det är "där nere", man har ju hört om folk som kommer hem som vrak, och vill se lite hur det funkar innan jag söker en befattning med patrull-tjänst.

Kommer jag få ett nytt betyg efter tjänstgöringen som ersätter betygen från lumpen eller blir det ett tillägg. Det skulle ju inte vara så roligt och få <10-7-7 och därför inte kunna komma med igen bara för att en stabsofficer tycker att man är kass på att vända papper.

0:) Karin

Jag läste nånstans att det var OK att ställa korkade frågor här på forumet när man är ny, och det är ju jag ;)

Jag har precis sökt till KS11, befattningar som även är öppna för civila=skrivbord. Anledningen är att jag är lite osäker på hur det är "där nere", man har ju hört om folk som kommer hem som vrak, och vill se lite hur det funkar innan jag söker en befattning med patrull-tjänst.

Kommer jag få ett nytt betyg efter tjänstgöringen som ersätter betygen från lumpen eller blir det ett tillägg. Det skulle ju inte vara så roligt och få <10-7-7 och därför inte kunna komma med igen bara för att en stabsofficer tycker att man är kass på att vända papper.

0:)  Karin

vrak... nja har man det ordnat på hemma fronten så finns det nog ingen risk alls att man ska komma hem från Kosovo som ett vrak.

betygen får du och dom ersätter dina vpl betyg, nästa mission du söker söker du på betygen från den förra

annars så finns det massor av trådar om detta ämne här, bara att söka.

Lycka till

Ditt betyg du får efter missionen kommer inte ersätta ditt GU-betyg utan du samlar på dig alla betyg i en hög.Du kanske får olika betyg om du har en ny befattning,dock är det först och främst ditt missionsbetyg och FN10 de kommer att titta på om du söker igen.

FN10 är ett "betyg" som godkänner/underkänner om du är duglig för ytterligare utlandstjänstgöring

Det viktigaste för en eventuell mission efter den första är att man får FN-10an godkänd. Sen tror jag personligen inte att betyget har så himla stor betydlese för en andra mission (3e 4e 5e heller) sålänge du får G på FN-10an och håller dig över 10 7 7. Din personlighet är betydligt viktigare än betyget.

0:)  Hm... helt olika svar alltså...

njaa om jag förstog dig rätt så var du orolig för att du under en utlandtjänst får ett betyg som är lägre än 10-7-7 och då inte kan söka igen.

Så är det !

Du söker på det senaste betyget dvs i detta fall från en tidigare mission.

FN10:an är ett komplement till betyget som man bara får + - eller 0 på kategorierna som bedöms är bla samverkan med andra nationer, din fys osv.

I FN10:an så betyder inte ett - i någon kategori att du inte kan bli uttagen till ny utlandstjänst och förövrigt så delas det ut på tok för lite minus så risken är väldigt liten (tyvärr).

Ditt betyg från vpl kommer såklart alltid vara detsamma.

Så om en stabsoff sätter ett betyg på dig som är kass så får du leva med det (sanning med viss modifikation, kolla efter en tråd som heter saknar en poäng där det diskuteras vad man kan göra för att höja sina betyg )

edit: det ska MYCKET till för att få minus i dom första kategorierna i FN-10:an och även då är det helt upp till plutch att ta hänsyn till det eller inte..

fördelen med att ge någon som är kass en dålig fn10 är att han eller hon då inte kan få bort den med hjälp av ev kurser eller kfö:er motsv

/uno

Edited by Blackadder

Senaste betyget gäller alltid!! Är du kass på att vara stabsassistent så ska du självklart inte söka som stabsassistent för då kommer du ju troligtvis att göra ett dåligt arbete och därigenom få dåliga betyg! Är detta fallet måste det ju finnas bättre tjänster att söka för dig! Å andra sidan är detta tjänster som en normal människa inte har något problem att klara av!

Chansen att du kommer hem som ett vrak från Kosovo är lika med noll!! Om du nu inte har någon extrem hemlängan, rädsla för gröna kläder och inte trivs med mycket folk omkring dig!

0:)