Jump to content

EU kräver svensk insatsstyrka...

Recommended Posts

INRIKES Publicerad 5 mars

EU kräver svensk insatsstyrka

Sverige förutsätts bidra med dyra

insatsberedda förband till EU:s nya

stridsgrupper. Trupperna ska flygas

ut för strid i Afrika eller andra

håll. Sveriges ÖB kallar EU:s nya

besked för "dramatiska", uppger SvD.

Planerna krockar med höstens försvars-

beslut där försvaret ska spara pengar.

-Är det så att Sverige ska delta

kommer det att ställa mycket höga

krav på vår internationella förmåga,

säger ÖB Håkan Syrén till SvD.

Regeringen har bett högkvarteret lämna

besked om Sveriges möjligheter att

ingå i de nya stridsgrupperna.

Källa: SVT TEXT

• Replies 208
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hoppsan, nu mäste politikerna helt plötsligt tänka på att Sverige skall kunna ANVÄNDA sin kommande försvarsmakt, det var väl inte det som var tanken med neddragningarna? :/

Oj, där slank det visst ur en sarkasm...

0:)

/Magnus B

Edit: Smileyj*veln funkade inte..

Edited by Badboy

Hoppsan, nu mäste politikerna helt plötsligt tänka på att Sverige skall kunna ANVÄNDA sin kommande försvarsmakt, det var väl inte det som var tanken med neddragningarna? :/

Oj, där slank det visst ur en sarkasm...

0:) 

/Magnus B

Edit: Smileyj*veln funkade inte..

expressen

med tanke på detta "avslöjandet" så kanske inte regeringen är lika pigg på att ställa upp med trupp för eu-missioner?

/u

Ska man göra något så ska man f*n göra det ordentligt. Om Regeringen beslutar att skicka svensk trupp till utlandet så är det deras skyldighet att ge FM de medel som krävs. Det är riksdag och regering som fattar beslut, "politiska beslut". Det är sedan vi i gröna kläder som skall göra jobbet.

EUstrid_831.gif

Om man ser till ovanstående bild så har vi nästan alla förbanden som beredskapsförband i någon form. Så det borde betyda att förbanden som redan är anmälda ingår i denna pott. Någon som vet vilka förband Finland har anmälda?

Edited by GA KA

[grafik]

Oj... nu vattnas det i munnen när jag läser artillerikompani.

Att många av styrkorna finns i styrkeregister stämmer nog men insatstiderna är ju helt annorlunda. Att 15 dagar efter EU-beslut vara på plats är en helt annan tidsrymd än de svenska förbanden har där insatstiden sällan tar kortare tid än 6 månader. Kraven på logistik och även samträning inom stridsgruppen ger tillsamman med den kortare insatstiden helt andra förutsättningar.

Ska man göra något så ska man f*n göra det ordentligt. Om Regeringen beslutar att skicka svensk trupp till utlandet så är det deras skyldighet att ge FM de medel som krävs. Det är riksdag och regering som fattar beslut, "politiska beslut". Det är sedan vi i gröna kläder som skall göra jobbet.

Håller med Harald fullt ut. Det känns ju som att de Försvarsbeslut som fattas med höger hand går stick i stäv med det den vänstra handen säger sig vilja göra... (taskig metafor, men ni kanske förstår vad jag menar..)

Den grund som läggs för att kunna bidra till internationella insatser har ju sin botten i det vpl-system som existerar i Sverige idag... Då borde man ju rimligtvis tilldela de medel som behövs, dels till utb-förbanden, samt till de förband som förväntas eller kan tänkas sättas in internationellt enligt de önskemål EU har, och som regeringen vill(?) ställa upp på.

"Stridsgruppen kompletteras sedan för strid i städer, berg, djungel, öken, kustområden. Speciel funktioner för vicil samverkan mm tillkommer. Understöd av sjö och flyg stridskrafter."

Jag fattar inte riktigt, menas det att skytteplutonerna delas upp så att det blir som på hemmafronten? att man har speciella soldater för speciella uppgifter? T ex en KJ pluton, En SSK pluton osv, eller har jag missuppfattat?

Nog fasen kan man leverera önskade förband med en budget på 40 miljarder eller 38 miljarder. Problemet ligger inte där. Problemet är att det finns en rad andra krav som ställs på FM samtidigt som man bakbinder FM genom att inte ändra förutsättningarna. Sedan har FM en rad interna problem som måste lösas.

Klart är att det inte går att lösa uppgiften med en styrka som ska kunna vara på plats inom 15 dagar på det sätt vi löst tidigare insatsförband. Enda möjligheten är att skapa en styrka som är kontraktsanställd, på riktigt. Dvs heltidsanställda soldater som finns i ständig beredskap. Det återstår bara att vänta och se om politikerna vågar ta det ansvar som åligger en medlemsstat i EU eller om vi fortfarande ska framhärda att någon annan ska ta ansvar för det otrevliga.

Enda möjligheten är att skapa en styrka som är kontraktsanställd, på riktigt. Dvs heltidsanställda soldater som finns i ständig beredskap.

En stående styrka på 1500 man är inte billigt. Bara löner och arbetsgivaravgifter hamnar runt miljarden. Dessutom ska de väl öva lite också, och kanske ha några instruktörer. Men med omprioriteringar är det ingen omöjlighet kanske...

Enda möjligheten är att skapa en styrka som är kontraktsanställd, på riktigt. Dvs heltidsanställda soldater som finns i ständig beredskap.

En stående styrka på 1500 man är inte billigt. Bara löner och arbetsgivaravgifter hamnar runt miljarden. Dessutom ska de väl öva lite också, och kanske ha några instruktörer. Men med omprioriteringar är det ingen omöjlighet kanske...

Man kan lösa det genom att gruppchefer och uppåt är kontraktsanställda medan soldaterna har beredskapskontrakt, borde bli mycket billigare och ändå ge en hög responstid.

Edit: Räknade lite snabbt fram till att 1500 man a 30 000kr/mån, påhittad siffra men det borde ligga någonstans däromkring för soldaterna, går loss på 520 miljoner per år i lönekostnad. Kanske blir lite väl saftigt...

Edited by Limp

Man kan lösa det genom att gruppchefer och uppåt är kontraktsanställda medan soldaterna har beredskapskontrakt, borde bli mycket billigare och ändå ge en hög responstid.

Beredskapskontrakt med sju dagars inställelsetid torde inte bli billiga.

Det är väl 7 dagars inställelsetid på dagens kontrakt eller har jag missuppfattat något?

Inställelsetiden hittar jag inte specificerad i mitt beredskapskontrakt, men som jag har förstått den så är det någonstans snarast till 7 dagar. 25000 kr/år.

Jag ser gärna stående beredskapsförband.

Jag hade tackat nej till denna varianten. Väl förbered annars kan det va. Skall man ge sig ut på fredsframtvingande så finns det inget utrymme för att misslyckas.

Som jag har sagt tidigare.

Nu är regeringen(hkv?) kokta i bajs.

Ska bli JÄVLIGT spännande att se hur de löser det här!

*Sätter sig med popcorn-skålen i högsta hugg och väntar*

EDIT: Alltså jag vet inte, kan fortfarande inte sluta att skratta. Detta är ju för bra för att vara sant. Kom ju helt olägligt med tanke på hela FB04-baletten. Äntligen måste regeringen inse att man inte kan äta kakan och samtidigt behålla den.

ledsen, mne jag kan inte sluta skratta förnöjt.

REGERINGEN ÄR KOKT I BAJS.

ÄNTLIGEN.

(inget politiskt menat givetvis.)

Edited by simon

Inställelsetiden hittar jag inte specificerad i mitt beredskapskontrakt, men som jag har förstått den så är det någonstans snarast till 7 dagar. 25000 kr/år.

I kontraktet står en hänvisning till en bifogad bilaga. I denna står det att man ska inställa sig på av FM angiven inställelseplats senast inom sju dygn efter inkallelse.

:D

Ps. Å efter som det är vi som utser riksdagen så är vi alla kokta i bajs!!!

HAHAHA!!!

Kokt i bajs!

Det är skönt att det före en gångs skull är FM som får medvind och mediaflyt inför ett stort beslut. Det har alltför ofta kommit väldigt lägliga reportage om fusk, svarta hål, och annat vinklat som ställt FM i dålig dager, just innan viktiga beslut... :/

Låt bajset koka!

:D:D:banana

/Magnus B

Edit: bajs, bajs, bajs, bajs...hur svårt kan det vara...

Edited by Badboy

Edit: Räknade lite snabbt fram till att 1500 man a 30 000kr/mån, påhittad siffra men det borde ligga någonstans däromkring för soldaterna, går loss på 520 miljoner per år i lönekostnad. Kanske blir lite väl saftigt...

Om du ska kunna vara insatt på 15 dagar funkar det inte att ha några delar i beredskap även om andra jobbar full tid. Det är nog nödvändigt att ha alla inne så att man kontinuerligt kan träna, träna och träna. I 15-dagars-scenariot finns ingen eller mycket lite tid för missionsutbildning.

Tycker att du räknar billigt. En genomsnittslön på en stridsgrupp är minst 25000 kr/mån (nuvarande lägsta i utlandsstyrkan är väl 19-nånting-tusen och högsta minst 50-60) om man räknar allt från skytteslusk till överste eller brigadgeneral. Med arbetsgivaravgifter blir det 50000 kr/mån och man. 1500 x 50000 x 12 = 900 miljoner!

Tyvärr kommer det kanske bli så att "man" helt sonika säger att uppgiften skall lösas inom budgetramen.

Isåfall vore det ju fan om det inte dök upp någon kritisk röst om bantning av försvaret, i media.....