Jump to content

Några små frågor

Recommended Posts

Hej :)

Jag har lite frågor ang mönstring och vpl... Fyller 18 i maj och förbereder mig på att kallas till mönstring till sommaren, men hoppas att det kommer till hösten så jag får mer tid på mig för träning. Siktar på Stadsskytte, medveten om att det kommer bli hårt och att det säkert är många som vill dit. Jag har sökt lite här på forumet men har några frågor iaf 8-/ ...:

Träning

När det blir lite varmare siktar jag på att börja springa 3 ggr i veckan, vet att god kondition är ett måste. Ang. styrketräning - hittills har jag tränat hemma mha en påbyggbar hantel och en stång för chins. Kan alltså göra situps, chins, armhävningar, tåböj, rygg-grejen... Bör jag ändå börja på gym? Närmsta ligger två bussar och ca 30-40 minuter hemifrån (så det känns inte riktigt som om att det är värt det).

Lagsport

Hur stor vikt lägger de vid att man har spelat någon lagsport tidigare? Är det särskilt avgörande för vad man får för plats? Har inga problem med att samarbeta men har aldrig riktigt gillat bollsporter.

Sommarkurs

Funderar på att anmäla mig till sommarkurs inom Armén... Hur stor vikt lägger de vid ett gott betyg därifrån när man kommer till mönstringen? Brukar folk gå på sommarkurs tillsammans med någon de redan känner eller åker de flesta ensamma?

Glasögon

Är närsynt, men inte färgblind eller något annat. Vad mer än nedsatt syn kan ge Stridsduglighet B? Undrar av nyfikenhet på hur pass seriöst de ser på nedsatt syn.

En till fråga - töntfaktor på glasögon under vpl? Såg en bild på någon inofficiell SSK-sida, en bild på en kille med glasögon. Filnamn: kuf.jpg... :lol:

Tack på förhand ,O

• Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej!

Hmmm, vet inte om jag kan svara på alla frågor men så här upplever jag att det är:

1. Mycket beror på var man mönstrar. Jag mönstrade först i sthlm. Där hamnade jag i utbildningsreserven utan ngn större anledning. Sen mönstrade jag i Östersund. Där blev jag PB 15 månader. Inte för att jaga upp dig men i sthlm är de hårdare. Har själv pratat med en dam som jobbat på båda ställena och hon bekräftar detta.

Jaga dock inte upp dig för det här! Gör ditt bästa så går det nog bra!

2. Träning. Träna framförallt kondition o styrka. Det där om lagsport kan man ljuga om så häng inte upp dig på det. Samma sak om sommarkurser. Har själv gått ett antal och nämnde det, men de sket i det.

3. Glasögon. Är själv närsynt o fick en 6a i syn. Detta berövar mig från jägartjänsterna, men jag fick göra lumpen ändå. Häng inte upp dig på detta!!

SAMMANFATTNING:

Det viktigaste är att träna lagom och va stabil o trygg i sig själv. Psykologen kommer att ställa frågor så det är bra om du är beredd på det. De vill ha befäl som är reko, inga massmördar galningar.

Mvh

/

Bob

Kul att se att du vill satsa hårt och målmedvetet inför värnplikten.

Ang. träningen är det bästa att träna så mångsidigt som möjligt, vilket du planerar att göra.

Gällande löpningen: träna uthållighet, spring hellre 3 mil en gång i veckan 1 mil tre gången i veckan. Om du inte tränat regelbundet sedan tidigare bör du akta dig så du inte skadar dig, lyssna på kroppen, smärta är ett varningstecken. Smärtar det t.ex. i vaderna, vila då i nån vecka eller två till det känns bra igen, får du benhinneinflammation kanske du blir tvungen att vila 10 istället.

Tips på ett forum där man snackar träning: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/index.php De grabbarna vet minst lika mycket om träning som medlemmarna här om det militära. Du finner mig där som Froddan.

Övriga frågor överlåter jag till experterna.

Edit: Stavfel.

Edited by Froddan

Tjena!

Jag ska försöka svara så gott jag kan..

Ang. träningen så är det ett cykeltest du ska göra och inte ett löptest.. Så använd cykeln till vardags så mycket som det går.. Du kan ju även köra spinning om du vill men det är (enligt mig) jävligt trökigt 8-/..

Jag har själv aldirg varit bra på att springa men fick endå en 8a på cykeln just pga att jag cyklar till skolan, kompisar, jobbet mm. Och det räcker gott och väl för att söka stadsskytte. Men sen lär du få springa endel när du väl är inne men nu är de mönstringen som gäller.. Det finns ju dem som springer milen på 43 mins men som endå inte trampar mer än 7a..

De styrkegrenar du beskrev funkar fint.. Men det är dock ganska svårt att göra nått åt styrkan,, Och det tar låååång tid att bygga upp.. Du begöver inget gym men där har du ju allt du behöver..

Dom frågade aldrig mig om jag spelade nån lagsport, men säg att du är sammarbetsvillig (pricis som du sa här).. Dom tar ju hellre in en fotbollsspelare än en tennisspelare läste jag nån stans..

Du kan ju säga att du ska/vill gå på nån sommarkurs för att visa ditt intresse, de tycker dom nog om.

Du kan läsa på Lumpens hemsida ang glasögon och synfel.. Vissa tjänster kan du ju inte söka om du har nedsatt syn.. tex jägare. Jag vet ej hur det är med stadsskytte, det finns dom som kan det bättre..

Lycka till!

Tack för svaren ,O

Jag kanske köper mig en träningscykel, vore bra träning.

Var själv närsynt gjorde laseroperation på ögonen innan mönstring för att slippa brillorna ..

Känns as bra nu  :D

Kostar inte det typ 11 000 per öga? :worthy:

,Mar 4 2004, 22:13 ] Är närsynt, men inte färgblind eller något annat. Vad mer än nedsatt syn kan ge Stridsduglighet B?

Liten anmärkning:

Du kan få tjänstbarhet A även med nedsatt syn.

Japp jag fick tjänstbarhet A även fast jag "bara" hade en 6:a på syntestet.

Så jag är ett livs levande bevis på det :P

//toMPa

,Mar 5 2004, 16:38 ] Åhå, vad är det som avgör? Hur pass kraftigt synen är nedsatt?

Exakt var gränsen går vet jag inte, men du kan få tjänstbarhet A med en 6:a i syn. Skulle tippa på att gränsen går där någonstans.

EDIT: för slö i fingrarna - se inlägget ovan.

Edited by Lundberg

Guest Kurtelof

Jag är närsynt (-3.5 dioptrier) och fick 6:a på syn. Jag fick tjänstbarhet A.

Men läkaren sa att man inte kunde så tjänster som man inte skulle kunna utföra utan glasögon. Jag ville vara amfibiegruppbefäl men det kunde jag inte. Så jag rycker in som stabsplutonchef istället.

Så är man närsynt kan man inte vara skytt, dykare eller liknande. :(

Det står dåligt angivet på utbildningsbeskrivningarna på www.lumpen.nu. Det står bara att testerna visar om man är lämplig. De borde skriva att man inte får ha dålig syn. Så att man inte tror att man kan få en tjänst man inte kan få. :D

1. Mycket beror på var man mönstrar. Jag mönstrade först i sthlm. Där hamnade jag i utbildningsreserven utan ngn större anledning. Sen mönstrade jag i Östersund. Där blev jag PB 15 månader. Inte för att jaga upp dig men i sthlm är de hårdare. Har själv pratat med en dam som jobbat på båda ställena och hon bekräftar detta.

Men funkar det att mönstra två gånger? Har själv hört att man bara får mönstra en gång? :huh:

Var själv närsynt gjorde laseroperation på ögonen innan mönstring för att slippa brillorna ..

Känns as bra nu  :worthy:

En fråga till dig, om man nu har dålig syn, kan man då göra en laseroperation och klara sig bra?

Tillexempel om man ska bli jägare. :huh:

Ögonlasern

Det finns iaf ett yrke inom FM där de faktiskt inte godkänner laseroperation mot närsynthet, och det är stridspilot.

Badonkas: Det går eller gick att mönstra två gånger. Skall gå nu med, eftersom du har laglig rätt att mönstra till 24 års ålder.

Problemet är att pliktverket försöker spara pengar o därmed skiter i vad folk vill.

Min lilla erfarenhet med det svenska försvaret hitintills är att dagens värnpliktssystem inte håller. Antingen ALLMÄNN värnplikt eller yrkesförsvar.

Jag tror mer på frviillighet än om Pekka har bättre syn en Anders.

Synd bara att min åsikt inte delas av alla. Nu förtiden, idagens försvarsmakt, anses ett tidigare getingbett vara skäl för att inte få göra lumpen...

RENSA UPP PÅ PLIKTVERKET! :huh:

Mvh

/

Bob

Känns as bra nu  :banana

En fråga till dig, om man nu har dålig syn, kan man då göra en laseroperation och klara sig bra?

Tillexempel om man ska bli jägare. :D

Jo klart att det gåt utmärkt hade rätt dålig syn måste jag säga gjorde laseropertionen som heter "LASIK" ser helt perfekt nu..

Fick perfekt på syn testet,får man perfekt så kan bli jägare ochså :/

Priset i Sverige är ganska högt tittade litte på internaet priset låg på

ca:15 000kr/öga rätt högt.

Gjorde operationen på en ELIT klinik i st petersburg för 540$ båda ögon.

Men det var äcklig känsla under operationen.

Och strax efter, man behövde använda solglasögon för att ögon regerar ganska starkt mot ljuset.

Sen får du räkna med att ögon läcker under ca 3månader.

I af jag är nöjd,det är rent helvete och bära glasögon ,hade dom på mig 2 ggr

det räckte :D

Edited by AK-47

Badonkas: Det går eller gick att mönstra två gånger. Skall gå nu med, eftersom du har laglig rätt att mönstra till 24 års ålder.

Problemet är att pliktverket försöker spara pengar o därmed skiter i vad folk vill.

Min lilla erfarenhet med det svenska försvaret hitintills är att dagens värnpliktssystem inte håller. Antingen ALLMÄNN värnplikt eller yrkesförsvar.

Synd bara att min åsikt inte delas av alla. Nu förtiden, idagens försvarsmakt, anses ett tidigare getingbett vara skäl för att inte få göra lumpen...

RENSA UPP PÅ PLIKTVERKET! :D

Mvh

/

Bob

Men jag bor i Sthlm, kan jag då skita i att mönstra i Sthlm och mönstra i Karlstad eller i Östersund?

Går det eller?

Edited by Bakdonas

Vad menas med stridsbarhet B?

Helt enkelt att du är mindre duglig i strid i förhållande till personer klassade med stridbarhet A.

Jag vet inte de exakta kriterierna för att man skall placeras i de olika kategorierna A, B, C osv. (Hur många bokstäver stäcker sig skalan förresten?)

Däremot vet jag att min vän erhöll stridbarhet A trots att han har synfelet astigmatism på ena ögat och måste ha glasögon för att t.ex. kunna precisionssikta.

Nej, Bakdonas, du kan inte skita i att mönstra i sthlm.

Jag mönstade min andra gång i östersund eftersom jag hade bott i norrland en tid. Du mönstrar helt enkelt där du är skriven. Men om du känner ngn där "up north" kan du skriva dig hos dem.

MEN:

Ta det lungt! Försök först att mönstra i sthlm. Allt beror nog på vilket intryck man ger +om personalen haft en bra dag +VEM du träffar.

PS. ursäktar ev. stavfel, syftfel etc.. (jag har träffat en nice tjej, lammkött 17år! DS.

Mvh

/

Bob

Nej, Bakdonas, du kan inte skita i att mönstra i sthlm.

Jag mönstade min andra gång i östersund eftersom jag hade bott i norrland en tid. Du mönstrar helt enkelt där du är skriven. Men om du känner ngn där "up north" kan du skriva dig hos dem.

MEN:

Ta det lungt! Försök först att mönstra i sthlm. Allt beror nog på vilket intryck man ger +om personalen haft en bra dag +VEM du träffar.

PS. ursäktar ev. stavfel, syftfel etc.. (jag har träffat en nice tjej, lammkött 17år! DS.

Mvh

/

Bob

Oki, men det är ju tråkigt när det ska vara så.. Kanske inte är så om några år när jag mönstrar :P

Edited by Bakdonas

RENSA UPP PÅ PLIKTVERKET! :camo:

Frågan om allmän värnplikt eller frivilligt försvar är knappast en fråga för pliktverket.

Klart som fan att pliktverket försöker spara pengar (åt försvaret!). Med detta antar jag att du menar att de försöker placera folk så nära hemorten som möjligt. Kostnaden för resorna skulle kunna användas till mycket roligare saker. Vi snackar om många miljoner här. Jag har personligen inte alls upplevt att pliktverket skiter i vad jag vill. Har vid båda tillfällena jag varit i kontakt med pliktverket blivit bra bemött. Kom också ihåg att värnplikten inte finns för din skulle, utan för försvaret. Hur skulle det se ut om man fick bli precis det de ville? Fem jägarregementen med 80 % avhopp? Så jag förstår faktiskt inte vad det är du ville rensa ur pliktverket.

RENSA UPP PÅ PLIKTVERKET! :camo:

Frågan om allmän värnplikt eller frivilligt försvar är knappast en fråga för pliktverket.

Klart som fan att pliktverket försöker spara pengar (åt försvaret!). Med detta antar jag att du menar att de försöker placera folk så nära hemorten som möjligt. Kostnaden för resorna skulle kunna användas till mycket roligare saker. Vi snackar om många miljoner här. Jag har personligen inte alls upplevt att pliktverket skiter i vad jag vill. Har vid båda tillfällena jag varit i kontakt med pliktverket blivit bra bemött. Kom också ihåg att värnplikten inte finns för din skulle, utan för försvaret. Hur skulle det se ut om man fick bli precis det de ville? Fem jägarregementen med 80 % avhopp? Så jag förstår faktiskt inte vad det är du ville rensa ur pliktverket.

du hade skrivit om att de försöker placera en så nära hemorten som helst.

Menar du då att man lättare får plats inom ett förband man vill gå i om man bor nära?

Dina mönstringsresultat avgör alltid! Pliktverket placera dig på ett regemente när ditt hem, men aldrig på en utbildning som du inte kvalificerar dig till.

Jag vet inte om du förstår, så jag forkarlar med ett exempel:

En fet bonnpojke som bor nära K4 blir inte jägare bara för att han bor nära.

En stark skogshuggarson som bor nära K4 blir jägare där även fast han kanske önskar att bli jägare på K3.

jag ville bli instassoldat

på k4 ,skrev bara det på 1a handsvalet och inget mer på dom andra.

Så blev jag placerad där  :D

Hm, gör man testerna före man skriver de där valen, så att man vet ifall man klarar kraven för det man helst vill bli? I så fall är det ju ett grymt tips :)

Lumpen är trots allt bara en utbildningsperiod för det svenska försvaret, vill man senare fortsätta inom andra grenar(Ex. YO, RO, US) är det ju ens betyg och lämplighet under grundutbildningen som är avgörande. Oavsett om man kommit in på den tjänstegren/befattning som man vill eller inte.

Engagemang är alltid den viktigaste egenskapen.

Dina mönstringsresultat avgör alltid! Pliktverket placera dig på ett regemente när ditt hem, men aldrig på en utbildning som du inte kvalificerar dig till.

Jag vet inte om du förstår, så jag forkarlar med ett exempel:

En fet bonnpojke som bor nära K4 blir inte jägare bara för att han bor nära.

En stark skogshuggarson som bor nära K4 blir jägare där även fast han kanske önskar att bli jägare på K3.

Jag förstår, jag förstår