Jump to content

Dryga ut budgeten?

Recommended Posts

Finns det ett uttalat mål att använda dessa och liknande aktiviteter för att tjäna pengar? Jag kan tänka mig att artikelförfattaren brett på litet men det slår mig ändå som märkligt.

Såvitt jag vet är det sanning. Nu är kanske inte huvudmålet att tjäna pengar men en utvidgning av träningsverksamheten för utländska förband är på tapeten. Och det är just en utvidgning det handlar om för utländska enheter har tränat i Sverige länge men då utan stridsfordon, helikoptrar och sånt. Det man pratar om är att gå från grupps/plutons storlek upp till bataljons. Arvidsjaur, Vidsel och Lompen är ypperliga platser att terrorisera utländska soldater som fryser om fötterna...

Möjligen är inte strid det primära att träna för dom förband som möjligen kommer hit. Men det skulle ju vara guld att få vara B-styrka mot jänkare, tyskar och grodätare. :camo:  :ak:  :baskerFN:

En av fördelarna som har tagits upp är just att man får kriga här. Ett rejält eldöppnande med artilleri på Lombens skjutfält stör ingen och det är mer eller mindre ok att flyga runt i Vidselområdet och släppa bomber/robotar/sånt pang-pang. I Tyskland och många andra länder är det dock ont om ytor där man kan öva utan att störa omgivningen. Alltså handlar det inte bara om vinterträning utan även om krigande under sommaren.

Sverige konkurrerar dock med bla Rumänien som också har stora övningsfält. Tjeckien är också med och erbjuder övningsområden.

Att det redan förekom samövningar och kunskapsutbyte var jag medveten om, men att vi tar så mycket betalt för det att det ger betydande inkomster slog mig som märkligt.

Det är ju ändå skillnad mellan att öva tillsammans med andra nationer och att upplåta övningsfält och kunskap i utbyte mot pengar. Jag tycker iofs att det är värt det men det kan nog anses kontroversiellt.

Finns det några nackdelar?

Av det jag läst i lokalpressen, så verkar en stor del av utredningsarbetet var inriktat på om verksamheten skulle få [oacceptabla] miljökonsekvenser. Det utreds också hur rennärning möjlige skulle påverkas, men svenska armén har ju övat i områdena i otaliga år utan att det varit bekymmer med renarna, så det tror jag inte kommer att vara något problem. Jag är helt för idén.

Detta är väl iof inget nytt på tapeten, saken har så vitt jag vet diskuterats länge. Den kan för övrigt liknas med bilutvecklarnas testbanor i regionen.

Kommunpolitiker är i alla fall lyckliga, de ser en blomstrande hotellverksamhet framför sig...

• Super Administrators

Låter som ett bra förslag

1. Antagligen övas det mindre nu på fälten än under 90-talet, en betydande överkapacitet finns således och kommer inte till nytta. Med riska att fälten och jobben går förloarde helt

2. Det skapar ett intresse för Sverige och förhoppningsvis god PR för vår militära kapacitet och vår special kompetens inom vissa områden.

3. Skapar betydande arbetstillfällen för små orter

4. Möjlighet för oss att lära av ta del av deras erfarenheter, utan att vare sig vara med i NATO eller förlora pengar.

5. Positivt kassaflöde.

6. Etablera kontakter (Även personliga) som kan vara av väsentlig karaktär vid ev. internationella insatser.

7. Risken att fälten annars läggs ner pga FM inte kan bära kostnaderna, trots att de har behov av det.

Något direkt negativt mer än att lite bly i marken kan jag inte se. Men med tanke på FMs enorma miljömedvetenhet tror jag inte det blir ett problem.

Tror ni inte de har behov av ett antal Regementen, till en låg extra kostnad ingår officerare? Man kan dessutom vinna 1000 st Tgb 11 varje år i en särskilt utlottning...

RECLAIM THE REGIMENTS som vi brukar säga :D