Ragulin Posted March 4, 2004 Report Share Posted March 4, 2004 Nu har man börjat skriva under de nya kontrakten i Hemvärnets insatsplutoner och kraven på tjänstgöring har snäppts upp till 80 h för befäl och 60 h för soldater. Ersättningen har även stigit, så att en liten slant väntar vid årets slut för den som fullgjort sin kontrakterade tid. Nu är det färdig-kelat och ett tydligare budskap har sänts ut: Vi är ett militärt förband, vi måste ställa krav på oss själva och på våra kollegor och sköter man sig inte, så lyfts man tyvärr ut. Det låter ju bra och det är en bit på väg mot att skärpa till tonen mot alla som lökar ur och skiter i att åka på ruggig övning i elaka skogen om det duggar lite tätt. Men.... Nu vet inte jag om alla har samma förutsättningar eller regler inom sina områden, men hos oss har man nog inte tänkt till ordentligt. Var dessa direktiv kommer ifrån vet jag inte, men det är i varje fall över Bataljonchef-nivå. En insatssoldat som blir förälder, börjar plugga, blir befordrad på jobbet eller på annat sätt får en förändrad situation i sitt civila mörker, blir numera omplacerad om han flaggar upp att han förmodligen kommer att få det lite tufft att delta framöver. Den får inte vara med i Insatsplutonen som inte klarar av att göra sina timmar ALLTID och HELA TIDEN. Om man alltså har en snubbe som är duktig och ambitiös som fan och som tidigare alltid fullgjort de stipulerade timmarna plus mer därtill, så skall han MISTA SIN PLATS i teamet.???!!! Denna rigida syn på tjänstgöringstiden innebär också att killar som åker iväg på internationella uppdrag kan komma att mista sina platser i Insatspluton och NU låter det RIKTIGT DUMT! Om jag alltså åker ut med insatsstyrkan och på så sätt skaffar mig fördjupad kompetens i tillämpning av det man ÖVAR på här hemma, så är jag inte välkommen tillbaks till mitt förband alldeles oavsett....! Herregud! Hur har man tänkt sig att vi skall kunna skapa förbandsanda och sammanhållning i en styrka som sannolikt byter besättning en gång i månaden...? Det blir bättre: Vi får endast räkna tid på de övningar som vi kallas till centralt. Ingen tid för e-övningar, ingen tid för deltagande i andra förbands övningar, andra uppdrag eller engagemang i det som rör verksamheten... Inte betalt och ingen tid för den tid vi frivilligt ställer upp och vårdar våra fordon... Hur ser det ut på andra platser i landet och får man verklgen styra till det såhär? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted March 4, 2004 Report Share Posted March 4, 2004 i våran insatspluton kan man ta timeout och då mister man inte sin plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zil Posted March 4, 2004 Report Share Posted March 4, 2004 Ragulin: Har ni någon kvot av timmar som man ska utföra varje månad eller? Om inte så borde ju det inte komma in nya personer mer än en gång per år.... Jag tror nog inte att reglerna är så hårda utan det handljar nog mest om kommunikation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mace Posted March 5, 2004 Report Share Posted March 5, 2004 (edited) Det blir bättre: Vi får endast räkna tid på de övningar som vi kallas till centralt. Ingen tid för e-övningar, ingen tid för deltagande i andra förbands övningar, andra uppdrag eller engagemang i det som rör verksamheten... Inte betalt och ingen tid för den tid vi frivilligt ställer upp och vårdar våra fordon... Grattis! Är ju ett helt underbart system. Då kan jag säga att Insatsplutonen i Eksjö måste byta hela manskapet till nästa år. Vi har tjugotvå (22) övningstimmar med IP i år på programmet. OBS! JAG SKÄMTAR INTE. Förhoppningsvis så gäller detta inte oss eller så får dom lite problem inom organisationen... Edited March 5, 2004 by mace Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wendisten Posted March 5, 2004 Report Share Posted March 5, 2004 (edited) @Zil Ragulin m.fl. kan säkert rätta mig om jag har fel här men detta är i stort vad som gäller i vår Pluton. Vi har i vår pluton tagit belutet att om man inte deltager på 3 övningar så får man ett personligt samtal med grpch och/eller plutch, bättrar man sig inte så hamnar man i personalreserven... Som jag ser det så är detta riktlinjer, man kan alltid förklara om man inte kan tjänstgöra under en viss tid och då ska det inte vara något problem att stanna kvar på sin plats. Vad gäller tidräkningen så gäller detta även övriga HV så chefer som jobbar mycket "skarpt" inte får timmar och pengar för detta, detta systemet är inte helt spikat än vad jag vet. //Wendisten EDIT: formulering Edited March 5, 2004 by Wendisten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted March 6, 2004 Author Report Share Posted March 6, 2004 @Wendisten. Det som bestämdes på det mötet du refererar till är tydligen icke giltigt längre enligt nya direktiv från "Ovan". Nu gäller det jag redogjorde för i mitt första inlägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted March 8, 2004 Report Share Posted March 8, 2004 min fyrkantiga syn på saken är enkel. Uppfyller man inte tidskravet, ska man inte heller vara med och leka. Åker man på FN-tjänst, KFOR osv. blir man av med sin plats under tiden man är bortrest. När man kommer åter kan man återfå sin plats, eller kanske ngn annan plats. För vad inträffar ifall det blir Larm när någon är i exempelvis Liberia? ska han då kallas hem eller ska någon ersätta denna plats? Sedan tycker jag att varje IP ska ha en personalreserv bestående av ca 1 grp (ett Hv-komp är önskeläget 1 plut) där man kan kan placera folk som åker på Internationella uppdrag, tar timeout, nya människor på väg in osv. Efter att man hamnat i personalreserven från IP har man 1 år på sig att fatta ett beslut, HV-IP,HV-Komp eller avrusta. Kommer man från andra håller ska man uppfylla tidskravet för HV-IP, annars är det direkt ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts