Jump to content

Militärattaché-verksamhet

Recommended Posts

Jag försöker bringa någon klarhet i Sveriges militärattaché-verksamhet men hittar synnerligen sparsamt med info på nätet.

Jag ber härmed om hjälp med information gällande organisation, hur blir man tillsatt, vilka grader gäller, vilken kompetens efterfrågas, mm, mm

Tack på förhand

Krook

Kanske kan du snoka runt på regeringens hemsida då det är de som utser försvarattachérna. Antagligen efter samma principer som det funkar när avdankade politiker blir landshövdingar o ambassadörer. Du kliade min rygg så tack för hjälpen.... Alternativt ringa till pressekretaren på försvardepartementet om du inte hittar det du söker!

:uuh:

Ps. bifogar ett presseddelande från försvarsdepartementets hemsida.

Utnämning/befattningsplacering

Regeringen har 2004-02-19 beslutat att:

överstelöjtnanten Hans Eriksson placeras som biträdande försvarsattaché vid Sveriges beskickning i London fr.o.m. den 1 september 2004 tills vidare, dock längst t.o.m. den 31 augusti 2006

översten Thomas Hansson placeras som försvarsattaché vid Sveriges beskickning i Ankara, med sidoackreditering vid Sveriges beskickning i Tel Aviv fr.o.m. den 1 juli 2004 tills vidare, dock längst t.o.m. den 30 juni 2007

överstelöjtnanten Lars Ramström placeras som försvarsattaché vid Sveriges beskickning i Tallinn fr.o.m. den 1 juni 2004 tills vidare, dock längst t.o.m. den 31 maj 2007

Anna Birgerson

Pressekreterare

08-405 25 15

070-388 72 72

Dennis Abrahamsson

Pressassistent

08-405 25 30

Undrar du över hur det varit eller hur det är nu?

Både min farfar (fd. general och försvarsattache i Moskva, Prag) och min Morfar (fd. överste 1gr. försvarsattache i Oslo) har jobbat men det var länge sedan.

Detta var under 60-talet om jag inte minns fel. Mycket hysch pysch och hemligheter var det då, har inte fått reda på så mkt men en del.... :angry:

Avlyssnade konversationer och städtanter som snokade, vet inte hur mkt som förädrats egentligen...

OT:

Ja, mina far/morföräldrar kände varandra innan min mor o far träffades ;)

//C