Xit Posted March 3, 2004 Report Share Posted March 3, 2004 Denna tråd är riktade till de blivande kadetter/FOK-elever mm som pga FB04 inte kom med i år. Personligen sökte jag yop 04 - 06, kom in på testveckan, som fö gick relativt bra. Fick nu i dagarna ett brev från F4 som sa att all rekrytering var avblåst. Kan tänka mig att de flesta har en backupplan, hur lyder just din plan? Själv så skall jag sätta på mig pannlampan och bege mig ut i det civila mörkret för att hitta ngt jobb/motsv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badboy Posted March 3, 2004 Report Share Posted March 3, 2004 Själv sökte jag ROP för I19. Ska nu kolla möjligheterna för BFA... Jag har snart slutfört min civila utbildning (juni), så det finns alternativ i den stora vida världen... Kommer troligtvis även i det civila att söka arbete i den militära sektorn, utveckling, tillverkning eller liknande. /Magnus B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingbat/I19 Posted March 3, 2004 Report Share Posted March 3, 2004 (edited) Jagar just nu runt efter BfA-plats men har en del annat på gång. Har blivit erbjuden att ta Taxiförarleg, kurs med början nästa vecka. Håller på med ansökan till Securitas/Falck som väktare/flygplatskontrollant. Har sökt diverse andra jobb. Funderade på Räddningsverkets utbildning till brandman men sista änsöningsdatum var 1/3. Edited March 3, 2004 by Ingbat/I19 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted March 3, 2004 Report Share Posted March 3, 2004 Både jag och en god vän är nu ute och panikletar jobb/utbildningar/sysselsättningar i ett år, sen ska vi fan in på MHS, punkt slut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mårten Posted March 3, 2004 Report Share Posted March 3, 2004 Åker till Kosovo istället... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted March 3, 2004 Report Share Posted March 3, 2004 Jag ska läsa färdigt matte D, sen så ska jag jaga jobb. Möjligen söker jag igen nästa år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt1clHansson Posted March 4, 2004 Report Share Posted March 4, 2004 Finner tillfällig tröst i flaskan, därefter rycker jag upp mig igen och söker efter: 1. Ny mission 2. BFA-anställning 3. Fortsätter studera Och självklart söker man igen nästa år. Den som ger upp, är inte byggd för ett liv i konungens tjänst. Eller som Karl XII skulle säga "För lata svin är marken alltid frusen". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted March 4, 2004 Report Share Posted March 4, 2004 Fråga kolon. Är det svårt att komma in på MHS? Hård konkurrens osv. osv. Vad är det som ingår i ett militärt högskoleprov, osv. osv. Vore intressant/kul att veta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingbat/I19 Posted March 4, 2004 Report Share Posted March 4, 2004 Fråga kolon. Är det svårt att komma in på MHS? Hård konkurrens osv. osv. Vad är det som ingår i ett militärt högskoleprov, osv. osv. Vore intressant/kul att veta. Ja, i år är det förbannat svårt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted March 4, 2004 Report Share Posted March 4, 2004 Fråga kolon. Är det svårt att komma in på MHS? Hård konkurrens osv. osv. Vad är det som ingår i ett militärt högskoleprov, osv. osv. Vore intressant/kul att veta. Ja, i år är det förbannat svårt! OH SHIT SHERLOCK. jag är seriös. Jag menade ju självfallet i vanliga fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badboy Posted March 4, 2004 Report Share Posted March 4, 2004 (edited) Fråga kolon. Är det svårt att komma in på MHS? Hård konkurrens osv. osv. Vad är det som ingår i ett militärt högskoleprov, osv. osv. Vore intressant/kul att veta. Hur svårt det är att bli antagen: - Tja, det varierar från förband till förband, störst chans har du på ditt "hemmaförband" samt de förband som har få sökande. Du kan ringa runt till olika förband för att kolla rekryteringsläget. Nästa intag blir troligtvis extremt hårt då många som skulle sökt i år söker nästa år, (min gissning). Jag anar dock ugglor i mossen och tror att utbildningsuppehållet blir längre än 1 år, men det diskuterar vi inte här.. Vad är det som ingår i ett militärt högskoleprov - Det militära högskoleprovet kan man beskriva som ett svårare och utökat I-prov (det som du gör på mönstringen). Provet tar ett antal timmar att göra. Det är ett antal olika "block" som testar bl a ordförståelse, visuospatial rotation, logisk försatåelse, stresstålighet, mm. Dessa olika block poängsätts och vägs ihop till ett värde som ligger mella 0 och 10. Detta tal används sen som en del i den bedömning av din lämplighet som officer. Andra delar som ingår i bedömningen kan vara; GU-betyg, social kompetens, referensers bedömning, psykologintervju, tidigare tjänstgöring, civil utbildning, mm. /Magnus B Edited March 4, 2004 by Badboy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted March 4, 2004 Report Share Posted March 4, 2004 Tack för det svaret, mycket givande och lärorikt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
danno Posted March 4, 2004 Report Share Posted March 4, 2004 Min plan: Fortsätta studera (ca 1 år kvar till fil.mag) och fortsätta hoppas på mission med MP-int. Nu behöver jag iaf inte säga upp mig från militärpoliskompaniet, alltid något. Med lite tur kan jag göra min femte sommar som instruktör i Boden annars får jag nog tigga i sommar... @Badboy Mellan 1 och 9 menar du väl? Skalan är normalfördelad över de som skriver provet vilket innebär att de flesta skriver en 5:a (medelvärde). Eftersom provpopulationen är relativt avancerad (bra på mönstringens i-prov, befälstjänst, naturvetenskaplig linje (de flesta iaf)) så motsvarar en 1:a på provskalan ungefär en 5:a på den normalfördelade skala som hypotetiskt skulle finnas om hela svenska folket skrev provet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badboy Posted March 4, 2004 Report Share Posted March 4, 2004 @BadboyMellan 1 och 9 menar du väl? Jajjomen, precis så menar jag!! ;) Ibland går det lite väl fort även i mina fingrar... B) B) /Magnus B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted March 4, 2004 Report Share Posted March 4, 2004 Jag förstår att ni som gick och hoppades på fok under våren/sommaren och skolstart i augusti är besvikna. Men ta chansen att prova något annat, detta gäller framförallt ni som kommer direkt från gymnasiet via GU till dags datum. Att jobba, studera på högskola, resa, mission eller BFA:a kommer ni att uppleva som något ni har "nytta" av om ni väljer att hoppa på tåget vid nästa avgång. Om ni istället fastnar i det civila... desto bättre då ni slapp komma till den insikten utan att harva två år på mhs/funktionsskola... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pbmin Posted March 26, 2004 Report Share Posted March 26, 2004 Jag hade turen att komma in på NordHQ så det är spikat den 10 maj Sen sommarjobb och förhoppningsvis högskola till hösten. Vad gäller YOP så tror jag inte att jag söker igen nästa år. Siktar nu på polis istället som verkar vara ett betydligt säkrare och bättre (ur min synvinkel) alternativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted March 26, 2004 Report Share Posted March 26, 2004 Klart Polis är bättre! ;) Arbetsmarknaden ser bättre ut och du får fortfarande jobba i uniform! Vissa myndigheter anställer knappt några medan andra skriker efter folk, så man kan få vara beredd att flytta på sig, men norrut i landet saknas det många poliser. Som polis får man dessutom syssla med det som är ens huvudsyssla, vilket jag innerligen hoppas att inga militärer får göra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts