Jump to content

Recommended Posts

13. Instruktörer. - Vid utbildning i körning på landsväg och i jämn terräng får en instruktör (motsvarande) sitta på frampansaret bredvid föraren (gäller inte pbv 302 och bgbv 82).

Va' konstigt att man inte får sitta på frampansaret på pbv 302.. :P

En modellbyggande vän till mig med förlärlek för ryska ww2-vagnar har tom gjort en vintermaskerad vagn med tydliga slitagespår av infanterister på bakpansaret.

P1050036.jpg

Tusan, jag trodde det var ett "riktigt" foto... Mycket snygg modell...

Ebbe Posted den Mar 17 2004, 14:15 

SISU-surfing... Snudd på en klassiker. Visst har man sett det.

Jodå... finnarna gjorde (gör?) det en hel del i Kosovo under 06:an, har också sett det med egna ögon... Blev dock en hel del hallaballoo om säkerhetsföreskrifter efter att en finsk SISU välte med resultatet att några finska soldater blev rätt illa åtgångna... Kommer inte ihåg om nån t.o.m avled av skadorna. 

Ska enligt en del äldre yxor varit populärt på en viss motorväg i Bosnien.... Och då menar jag bland de svenske....

Surfa in på sidan och scanna över forumen lite snabbt, slängde upp en hemsida för några år sen med lite bilder tagna då jag gjorde lumpen som förare på 122an i skövde. Jag hade tyckt att det varit obehagligt att sitta utanpå vid ett flertal tillfällen...  :banana

Stridsvagn 122 på rull

Vet inte riktigt om jag håller med din kommentar på bilderna där bron har gått av??? Är det en kass förare bara för det?

Annars är det en härlig samling bilder med lite skönt fastkörda 122:or.

:banana xteam

vi åkte ofta torntak på strv 104 när jag gjorde vpl 98-99

man fällde upp lyskastarna som ryggstöd och fixade nåt mjukt att sitta på

befälen åkte också med på det viset när dom var med för att kontrollera hur man skötte sig i vagnen

När jag gorde lumpen på BGBV 81 så brukade vi ha de två bärgningsmännen ute på bakpansaret beväpnade med P-skott och ak. Värt att notera är dock att BGBV 81 har stora lådor på sidan som består av stålplattor och i dessa ligger det vajrar och verktyg som fungeade som extra skydd. Om man sedan blev utsatt för artelleri så kunde man ta sig tillbaka till tornet via en lucka på baksidan av tronet.

http://www.plasticwarfare.com/gallerypages...index.asp?pic=2

Guest Tobmank
Vet inte riktigt om jag håller med din kommentar på bilderna där bron har gått av??? Är det en kass förare bara för det?

Jag var lite slarvig och det är samma bildtext till ett flertal bilder tackvare klipp & klistra. Dock är det fakta att han som volta vagnen av bron var en kass förare i allmänhet, jag körde över bron vagnen innan som första vagn utan större problem :camo:

Fastkörda vagnar vagnar är annars ett fint minne, stå med lera upp till pungen och gräva fram bogser krokarna var kul...

Jodå... finnarna gjorde (gör?) det en hel del i Kosovo under 06:an, har också sett det med egna ögon... Blev dock en hel del hallaballoo om säkerhetsföreskrifter efter att en finsk SISU välte med resultatet att några finska soldater blev rätt illa åtgångna... Kommer inte ihåg om nån t.o.m avled av skadorna. 

Ska enligt en del äldre yxor varit populärt på en viss motorväg i Bosnien.... Och då menar jag bland de svenske....

Vad åsyftas!? Menar Ni att denna synnerligen karaktärsdanande idrottsgren helt försvunnit ur Utlandsstyrkornas aktivitetsplan?

Denna sällsynt uppiggande sysselsättning förekom på både mer och mindre lämpliga ställen överallt i Bosnien, även om det var vanligast i Kroatien under konvojerna till Split.

Under BA01 kördes hela bataljonens underhåll i konvojer mellan Split och Tuzla. Eftersom Kroatien inte var inblandad i kriget och fred rådde monterades HMG:n enligt överenskommelse av vid passagen över kroatiska gränsen.

Eftersom det var en bit kvar att köra måste naturligtvis varje sann HMG-skytt sysselsätta sig med något åtminstone lätt dödsföraktande göromål, och "SISU-surfing" var en synnerligen uppskattad lisa för själen under denna annars sysslolösa färd genom fredliga landskap.

På bl a motorvägen från Divulje in till Split fick man upp gamla XA-180 i 120 km/h (på mätarn), och detta var den absolut bästa och mest prestigeladdade arenan för denna vederkvickande balansakt. Jag har personligen hört ryktas om att surfning längs denna trafikled t o m var möjligt i dansdojor och civil klädsel efter viss övertalning av plutonskamraterna att låna ett pansarfordon för att transportera ett par unga herrar in till centrum i Split.

När jag har kontrollerat eventuella brottsrubriceringar och preskriptionstider kan jag möjligen återkomma med fler obekräftade uppgifter om de befattningshavare som på detta förtjänstfulla vis hittat - om än reglementsvidriga - så ändock nya och fridsamma användningsområden för Försvarsmaktens dyrt inköpta krigsmateriel...:baskerFN:

Vad åsyftas!? Menar Ni att denna synnerligen karaktärsdanande idrottsgren helt försvunnit ur Utlandsstyrkornas aktivitetsplan?

Denna sällsynt uppiggande sysselsättning förekom på både mer och mindre lämpliga ställen överallt i Bosnien, även om det var vanligast i Kroatien under konvojerna till Split.

Under BA01 kördes hela bataljonens underhåll i konvojer mellan Split och Tuzla. Eftersom Kroatien inte var inblandad i kriget och fred rådde monterades HMG:n enligt överenskommelse av vid passagen över kroatiska gränsen.

Eftersom det var en bit kvar att köra måste naturligtvis varje sann HMG-skytt sysselsätta sig med något åtminstone lätt dödsföraktande göromål, och "SISU-surfing" var en synnerligen uppskattad lisa för själen under denna annars sysslolösa färd genom fredliga landskap.

På bl a motorvägen från Divulje in till Split fick man upp gamla XA-180 i 120 km/h (på mätarn), och detta var den absolut bästa och mest prestigeladdade arenan för denna vederkvickande balansakt. Jag har personligen hört ryktas om att surfning längs denna trafikled t o m var möjligt i dansdojor och civil klädsel efter viss övertalning av plutonskamraterna att låna ett pansarfordon för att transportera ett par unga herrar in till centrum i Split.

När jag har kontrollerat eventuella brottsrubriceringar och preskriptionstider kan jag möjligen återkomma med fler obekräftade uppgifter om de befattningshavare som på detta förtjänstfulla vis hittat - om än reglementsvidriga - så ändock nya och fridsamma användningsområden för Försvarsmaktens dyrt inköpta krigsmateriel...:baskerPa:

*klurar* kan detta dödföraktade dansnummer ha fastnat på bild till och med?? Har för mig att jag sett något liknande---

@Unicorn

Verkar vara heldött med det numera. Iaf på ks05. Den som blir påkommen i akten åker nog dit rejält. Men det skulle vara kul att se det om det finns på bild. man kan ju maska ansikten....

Personligen har jag skulle jag inte ägna mig åt denna aktivitet om jag bjöds chansen.

Nej tror inte man gör det. Men mannarna under 2 WW brydde sig väl inte så värst mycket efter 2 år i fält och krigande. Smäller en granat bakom örat eller om man ser sina kamrater dö så spelar det väl inte så stor roll om man trillar av en STRV.

/Lord

• 4 years later...

Signalisten i vår andra vagn stog upp på taket och surfade under körning ett flertal gånger... Detta var under BA12 och i samma veva som C 2:a grp la baskern över hastighetsmätaren för att komma hem snabbare...

Det gör man inte! Tveksam till att SÄKI skulle gilla det... Och varför i hela fridens namn skulle man vilja göra det? Det är ju rent vansinne...

Har iofs för mig att nån har sagt att infanteristerna brukade åka med på utsidan av IKV91 på tiden det begav sig... :)

Jajemänsann. Jag har provat det, skumpar som f..n gör det också. Det fanns en stång bakom tornet som vi höll i under transporten. Viss ballfaktor men inte alltför skönt att sitta där. Vi gjorde det vintertid med en massa snö så det studsade inte alltför mycket, men som sagt inte alltför skönt.

:)

Det där med att åka bak på en IKV har man väl gjort. Vi var uppe på P4 för att hälsa på "vårat" bandbvkomp (653:e bandpvkomp) som skulle tillhöra vårt förband vid ev MOB.

Vi tillbringade en och en halv dag med att provköra och även åka bak på pansaret i en jäkla vänster ute på Kråkfältet, och jag kan meddela att det inte är speciellt roligt att ha ett ynkligt litet handtag att hålla sig i när det går i 40-50 knutar över fältet samtidigt som man ska försöka hålla i Grg och sin lilla Ak.

IKV:n i sig var ju rätt fräck också med telefonlur där bak så man kunde säga till besättningen att nu kliver vi upp/på vagnen och snikåker lite. Vi åkte för att spara in tid. Vet inte riktigt om jag ville sitta i vagnen, kände mig inte riktigt lika utpekad som de i vagnen.

Vagnen var dessutom amfibisk, den kunde simma, så den låg rätt långt fram ändå i tekniken, vi har ingen liknande förutom gamla hederliga Bv206 som också simmade, bara föraren satte i bottenpluggarna vill säga....

För de som inte orkar backa en sida.

Anledningen till att folk åker OVANPÅ tex BTR80 är just minhotet. Jag har dock sett en videosnutt där en BTR blir sprängd. Det flyger folk åt alla håll.

Dessutom går det troligtvis fortare att bara hoppa på och av vagnen än att krypa in i sardinburken, som kanske kan vara väldigt varm inuti osv. Med tio pers på taket får man ju spaning åt alla håll och kan snabbare bekämpa mål som knappt syns inifrån vagnen.

IKV:n i sig var ju rätt fräck också med telefonlur där bak så man kunde säga till besättningen att nu kliver vi upp/på vagnen och snikåker lite. Vi åkte för att spara in tid. Vet inte riktigt om jag ville sitta i vagnen, kände mig inte riktigt lika utpekad som de i vagnen.

Vagnen var dessutom amfibisk, den kunde simma, så den låg rätt långt fram ändå i tekniken, vi har ingen liknande förutom gamla hederliga Bv206 som också simmade, bara föraren satte i bottenpluggarna vill säga....

OT:

Glöm inte trotjänaren av de alla PBV302 ;) :happy: