Jump to content

Åka pansarvagn


Apan Bosse

Recommended Posts

Tjena,

 

I många dokumentärer och filmer från andra världskriget ser man ju ibland att soldaterna sitter ovanpå pansarvangnarna (inte i strid utan när dom åker omkring). Så jag började fundera om man gör så i det svenska försvaret i fredstid/krigstid eller om det är förbjudet.

 

mvh//

Daniel

Link to comment
Share on other sites

Det gör man inte! Tveksam till att SÄKI skulle gilla det... Och varför i hela fridens namn skulle man vilja göra det? Det är ju rent vansinne...

 

Har iofs för mig att nån har sagt att infanteristerna brukade åka med på utsidan av IKV91 på tiden det begav sig... :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Det gör man inte! Tveksam till att SÄKI skulle gilla det... Och varför i hela fridens namn skulle man vilja göra det? Det är ju rent vansinne...

 

Har iofs för mig att nån har sagt att infanteristerna brukade åka med på utsidan av IKV91 på tiden det begav sig...  :ph34r:

För att slippa GÅ? :/

 

Sedan om det är jobbigt att fastna i bandaggregat är väl en annan femma, War is Hell.

Link to comment
Share on other sites

Syftade inte på hur svenskarna gjorde under andra världskriget, utan hur de allierade/tyskarna gjorde(de som krigade) gjorde. Nu vet jag iofs inte om man brukade åka omkring så eller om man bara "coolade" till det lite när en kamera var inärheten och när man åkt förbi klev alla av igen.

 

Ja varför skulle man vilja det? Det går väl mycket snabbare att åka med pansarvagnen tillbaka till lägret efter en vecka i fält än att gå tillbaka (om vi antar att alla lastbilar och dyl. har gått sönder och pansarvagnen ska tillbaka till basen och tanka och ladda om och den kör förbi en liten grupp med soldater som ser väldigt trötta ut).

 

Hoppas ni förstår vad jag menar :P

 

mvh//

Danne

Link to comment
Share on other sites

Enligt vad jag fick lära mig så var det strängeligen förbjudet att åka på utsidan av vagnen. Dock så åkte en löjtnant som yttre kontrollant på taket under de första skjutövningarna fast det kanske är ett relglementerat förfarande :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag iofs inte om man brukade åka omkring så eller om man bara "coolade" till det lite när en kamera var inärheten och när man åkt förbi klev alla av igen.

De stridande under 2VK gjorde det främst av två anledningar:

1) Det är bekvämare än att gå. Många förband hade inga fordon av något slag till truppen (airborne motsv)

2) Värmen från motorerna. Soldaterna värmde sig helt enkelt. Östfronten men även västfronten var kall ganska ofta.

Link to comment
Share on other sites

På östfronten gav det också sovjetiska stridsvagnar ett närskydd mot Fritz ganska fruktade pansarvärnsförband.

 

Vilket säkert uppskattades av vagnsbesättningarna och av generaler som höll materiel dyrare än människoliv. Mindre av de tonåringar som utgjorde själva köttskölden, får man förmoda.

Link to comment
Share on other sites

På östfronten gav det också sovjetiska stridsvagnar ett närskydd mot Fritz ganska fruktade pansarvärnsförband.

 

Vilket säkert uppskattades av vagnsbesättningarna och av generaler som höll materiel dyrare än människoliv. Mindre av de tonåringar som utgjorde själva köttskölden, får man förmoda.

under Nordanvind 1991 mötte vi IKV förband med trupp på bakpansaret, så märkligt var det inte

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en löjtnant under lumpen (han ser ut som Gurkan i repmånad) I varje fall så påstod han att man ibland hade infanterister som åkte på bakpansaret på centurion.

 

och på järven så finns det väl handtag eller liknande som man kan hålla sig i på bakpansaret?

Edited by Jimbo
Link to comment
Share on other sites

Jag vet att ryssarna åker ofta på taket på sina vagnar! har sett det ofta med egna ögon.

hörde något snack om att de gjorde de för att om de satt i vagnen när de gick på en mina så dog de omedelbart men om de satt på taket vid samma händelse så hadde de åtminstone en liten chans o överleva!

om de e sant vet jag inte

Link to comment
Share on other sites

Jo, man kan se bilder från både här och där att infanterister åker på taket till sina APCer. Det gjordes i Vietnam, i Libanon och även i Tjetjenien. Tanken är att man inte är lika sårbar för minor utanpå som inuti. Äldre fordon är ju inte lika omsorgsfullt min-skyddade som t.ex Patgb 203 och Strf 9040C som ju båda sägs ha bra skydd för de åkande mot minor. Jag vill INTE pröva sjäv :D

 

Att ryssarna nyttjade sina stridsvagnars motordäck som persontransport är helt klart. De hade ju tillochmed ett namn för de som åkte med, Tankodesantniki (Stridsvagnsåkare eller likn)

 

En modellbyggande vän till mig med förlärlek för ryska ww2-vagnar har tom gjort en vintermaskerad vagn med tydliga slitagespår av infanterister på bakpansaret.

 

P1050036.jpg

 

P1050046.jpg

 

Tyvärr blev det inga tankodesantniki till vagnen....

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att ryssarna åker ofta på taket på sina vagnar! har sett det ofta med egna ögon.

hörde något snack om att de gjorde de för att om de satt i vagnen när de gick på en mina så dog de omedelbart men om de satt på taket vid samma händelse så hadde de åtminstone en liten chans o överleva!

om de e sant vet jag inte

 

I dagens läge får man nog beakta ryss-vagnarnas utrymme.... Personligen skulle jag hellre sitta på taket till en BTR-80 en att sitta trippelvikt i den.

 

Ingen mer i denna tråd som har hört talas om "SISU-surfning"?

Link to comment
Share on other sites

Guest järv
Jag vet att ryssarna åker ofta på taket på sina vagnar! har sett det ofta med egna ögon.

hörde något snack om att de gjorde de för att om de satt i vagnen när de gick på en mina så dog de omedelbart men om de satt på taket vid samma händelse så hadde de åtminstone en liten chans o överleva!

om de e sant vet jag inte

 

I dagens läge får man nog beakta ryss-vagnarnas utrymme.... Personligen skulle jag hellre sitta på taket till en BTR-80 en att sitta trippelvikt i den.

 

Ingen mer i denna tråd som har hört talas om "SISU-surfning"?

I Tjetjetnien har det gått i vågor. Först åkte alla soldater inne i vagnarna men effekten av minor och rpg gjorde att soldaterna började åka utanpå. Tjetjenerna såg då en annan möjlighet och började använda sig av prickskyttar som plockade bort soldaterna en efter en.

Link to comment
Share on other sites

Har åkt på bakpansaret på en IKV. har för mig att vi satte fast rep för att hålla i oss. På PVpjäs bandvagnarna fick man skjutsa folk på bakvagnen. Jag har till och med inskrivet i mitt förarbevis på BV2062 att jag har utb för att frakta folk på bakvagnen. Man drog rep mellan långsidorna och höll sig fast bäst man kunde. Faen så kallt kan jag lova.

Link to comment
Share on other sites

Sundman_MA03_BA02_KS01 Posted den Mar 3 2004, 21:56 

  Har åkt på bakpansaret på en IKV. har för mig att vi satte fast rep för att hålla i oss. På PVpjäs bandvagnarna fick man skjutsa folk på bakvagnen. Jag har till och med inskrivet i mitt förarbevis på BV2062 att jag har utb för att frakta folk på bakvagnen. Man drog rep mellan långsidorna och höll sig fast bäst man kunde. Faen så kallt kan jag lova. 

 

Du har inte något liknande på ditt SISU-förarbevis? Skulle ju kunna bli kul i så fall.... ;)

Link to comment
Share on other sites

har en soldf från 1965, där beskrivs hur man åker bakpå en centurion.

"passa er för avgsarör de är varma" var väl ända säkerhetsinstuktionen.

 

min farbror tillhöde tom "stridsvagnsskytte" och detta var i början av 80 talet.

de skulle åka bak på centurion och ikv:er

inga pbv:er där inte

Link to comment
Share on other sites

Att ha infanteri sittande på stridsvagnarna garanterar att infanteriet kommer fram samtidigt som stridsvagnarna (såvida de inte blir avskjutna innan de kommer fram förstås). Helt enkelt ett väldigt praktiskt sätt att se till att stridsvagnarna kan utnyttja sin operationella rörlighet utan att behöva vänta på fotfolket. Infanteriet fungerar också som närskydd och spanare.

 

Sedan ska man ju komma ihåg att ryssarna (som var de som oftast praktiserade den här taktiken) hade lite andra prioriteringar när det gäller att utsätta egna soldater för risker än vad vi är vana vid idag. Läste någonstans att "tankodesantniki" rutinmässigt led 80%-iga förluster i strid.

Edited by nastyheadwound
Link to comment
Share on other sites

Jag hade en löjtnant under lumpen (han ser ut som Gurkan i repmånad) I varje fall så påstod han att man ibland hade infanterister som åkte på bakpansaret på centurion.

 

och på järven så finns det väl handtag eller liknande som man kan hålla sig i på bakpansaret?

Min nuvarande gruppchef i HV har flakat på centurion när han gjorde lumpen någon gång på 80 talet

Link to comment
Share on other sites

enl säkI (SäkI Trf U2 Militär trafiksäkerhet) gäller följande:

 

12. Instruktörstjänst. -  Under kortare sträckor/begränsad tid får högst tre personer för kontrollverksamhet (motsvarande), t ex förbandsinstruktör, observatör och signalist, transporteras ovanpå tornet (eller på vagnen bakom tornet om riktsystemet är låst) på strv 104, ikv 91, strf 90, pbv 302, pbv 401, pbv 501, bgbv 81 och 82 samt strv 121 och 122.

 

13. Instruktörer. - Vid utbildning i körning på landsväg och i jämn terräng får en instruktör (motsvarande) sitta på frampansaret bredvid föraren (gäller inte pbv 302 och bgbv 82).

 

samt att det är FÖRBJUDET att transportera personal utanpå fordonet (undantag för IKV91 och Bgbv 81.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ju nämna att när vi i Finland hade utbildning för att "bota pansarskräck" på ett läger fick vi åka på taket på en T-72. Vi var ca 8 st per åk. Det finns ju inga handtag så man fick hålla i där det gick. Vi skjutsades omkring på ett kalhygge och körde även omkull mindre träd (ca 2m höga) av misstag. Det gick inte direkt sakta och jag måste erkänna att jag var lite rädd i början.

Link to comment
Share on other sites

SISU-surfing... Snudd på en klassiker. Visst har man sett det.

 

Jodå... finnarna gjorde (gör?) det en hel del i Kosovo under 06:an, har också sett det med egna ögon... Blev dock en hel del hallaballoo om säkerhetsföreskrifter efter att en finsk SISU välte med resultatet att några finska soldater blev rätt illa åtgångna... Kommer inte ihåg om nån t.o.m avled av skadorna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...