Jump to content

Milkor MGL-6 med KJ?

Guest

Recommended Posts

Hmm, ursäkta om jag frågar lite. Är det 203mm granatgeväret du menar? A'la Terminator2? =)

Kollade lite på Milkors hemsida och dom hade ingen produkt som hette MGL-6 men däremot MGL-Mk1 har jag för mig?

Nej, jag menar varken Colt M203 eller Colt M79, utan den revolver granatkastare som visas på bilden. Den hette ursprungligen Multi-Grenade Launcher (MGL-6), för den tar 6 granater. MGL Mk 1 är en förbättrad version.

Jag är inte helt säkert på att den används överhuvudtaget i Sverige, men tror att jag har sett den på kort i svenska händer.

Vet nån om den har klassificerads?

HASSE

Mitt inlägg ovan var riktat till ViktorH. Han syftar på M79 (när han nämner Terminator)! Och jag vet att det inte är M203 heller. Sedan la jag in bilden på MGL:en för att visa ViktorH, inte för att fråga vad det var för något! MGL:en används i det svenska försvaret, det står klart och tydligt på SoldF.com info sidor.  Är medveten att mitt inlägg kunde misstolkas, men inte till den milda graden....

Okej, jag kollade på SoldF och det sägs där att den prövades. Vet nån om den faktiskt användes med KJ? Och hur är det med beteckningen? Kallas den bara för MGL eller finns det en officiell beteckning typ Grg mxx?

Tackar

HASSE

Jag vet inte om jag är samma kille ;) , men jag är faktiskt också medlem på olika andra listor, typ tanknet, hkpro, sondereinheiten eller tactical forums. Och jag frågar inte bara, ibland svarar jag till och med ;)

Varför? Jag har ett slags akedemiskt intresse för "Inventories", och de vanliga källor tex Jane's INfantry Weapons är lite obestämd just på det här området -- alltså vilka vapen används av vem och vad de kallas för i respektive tjänst. Det spelar kanske ingen rol om man använder korrekt beteckning, men jag är helt enkelt intresserad i det.

HASSE