FalloutBoy Posted February 28, 2004 Report Share Posted February 28, 2004 Har förstått det som att prickskyttarna på K4 tar jägarlicens för att kunna förse gruppen med stackars kaniner och annat småvilt. Hur är det på K3? är det samma sak där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaegare Posted February 28, 2004 Report Share Posted February 28, 2004 Antar att detta är menat som ett skämt? För det första får man väl inte jaga med ett militärt vapen... För det andra, i ofred är det nog knappast någon som bryr sig om man har jägarexamen eller inte, då gör man vad nöden kräver. Slut. (Rätta mig gärna om jag har fel...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FalloutBoy Posted February 28, 2004 Author Report Share Posted February 28, 2004 Inget skämt. Det jag har hört (eller läst i Blå Dragonen kommer inte ihåg) är att prickskyttarna tar jägarlicens. Har definitivt sett bild i Blå Dragonen på en prickskytt med nyskjuten hare. Som jag fattade det sköts småvilt även under övningar med gruppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brunk.dunk Posted February 28, 2004 Report Share Posted February 28, 2004 Såvitt jag vet erbjuder regementet soldaterna att ta jägarlicens istället för att åka hem under permissionerna. Ett sätt att knyta banden inom gruppen och spara på hemresekostnader för alla stockholmare som är där uppe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustavsson Posted February 28, 2004 Report Share Posted February 28, 2004 Har förstått det som att prickskyttarna på K4 tar jägarlicens för att kunna förse gruppen med stackars kaniner och annat småvilt. Hur är det på K3? är det samma sak där? Ja, vi får möjlighet att ta jägarlicens på K3. Tanten på soldathemmet i Karlsborg stod och pratade om det för någon vecka sedan, fallskärmshopp, dykcert eller jägarlicens... + något annat krafs kunde man få genom K3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted February 28, 2004 Report Share Posted February 28, 2004 det brukar erbjudas genom de flesta soldathemmen runt om i riket, även på LG(tyvärr är det oftast för få som anmäler intresse för att det skall bli av.. =() Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaegare Posted February 28, 2004 Report Share Posted February 28, 2004 Såvitt jag vet erbjuder regementet soldaterna att ta jägarlicens istället för att åka hem under permissionerna. Ett sätt att knyta banden inom gruppen och spara på hemresekostnader för alla stockholmare som är där uppe. Ja detta känner man ju till, men det är en helt annan sak än det som frågan handlade om. Jakt med militära vapen är garanterat fortfarande olagligt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted February 28, 2004 Report Share Posted February 28, 2004 prickskyttegevär 90 finns ju iofs civilt om man "moddar" lite själv... det är ju inte direkt jakt med granatspruta vi snackar om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recon Posted March 1, 2004 Report Share Posted March 1, 2004 prickskyttegevär 90 finns ju iofs civilt om man "moddar" lite själv... det är ju inte direkt jakt med granatspruta vi snackar om. Det behövs inte "modda", det är bara att beställa i samma utförande som prickskyttegevär 90. Finns pris i den här tråden. Pistol88 finns också "civilt" men det innebär inte att man kan jaga med den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted March 3, 2004 Report Share Posted March 3, 2004 Alla soldathem runt om i sverige? Hm, ska ta o göra en mental not av det där, då jag funderat på att skaffa jaktlicens. Och åka hem är jag inte så intresserad av i första taget då jag inte direkt är överförtjust i min familj. Detta kan ju ändras, men... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted March 3, 2004 Report Share Posted March 3, 2004 det heter jägarexamen. för jaktlicens löser man väl årsvis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted March 3, 2004 Report Share Posted March 3, 2004 Hm, det gör det nog. Ok, jag vill ta jägarexamen. Även om min tjej inte är direkt förtjust i tanken att jag ska ut o skjuta de stackars oskyldiga älgarna... Som käkar upp skogen om jägarna inte gör något eftersom de flesta rovdjur är borta. Eller snackar jag innan jag tänker igen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted March 3, 2004 Report Share Posted March 3, 2004 (edited) Inget skämt. Det jag har hört (eller läst i Blå Dragonen kommer inte ihåg) är att prickskyttarna tar jägarlicens. Har definitivt sett bild i Blå Dragonen på en prickskytt med nyskjuten hare. Som jag fattade det sköts småvilt även under övningar med gruppen. En bild. Bilder kan ljuga. Kan ha varit under utb för Jägarlicensen. Behöver inte varit ett PSG90 som användts. Om man har såna hårda regler nere i kosovo så tvivlar jag på att man låter 18-19 åringar skjuta vilt med militära vapen. Skulle komma ut fort och blir aldeles för mycket snack. Det är vad jag tror iaf. EDIT: En farbror till mig figurerar på ett kort framför en stor skjuten älg, i handen har han en dyyyr fin hagelbössa. Självklart sköt han inte älgen med hagelspraken. Hoppas du fattar vinken Edited March 3, 2004 by Panzerfaust Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FalloutBoy Posted March 5, 2004 Author Report Share Posted March 5, 2004 Mycket möjligt att det gällde skjutning utanför soldatutbildningen. Propagandavärdet var iaf högt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenshiro Posted October 18, 2005 Report Share Posted October 18, 2005 är det någon som vet om de har jägarexamen på kvar? är sugen som fan att ta den.. och hur fungerar det? är det skytte, teori och hela kittet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dajo Posted October 18, 2005 Report Share Posted October 18, 2005 är det någon som vet om de har jägarexamen på kvar? är sugen som fan att ta den..och hur fungerar det? är det skytte, teori och hela kittet? På min tid var det endast teorin man fick. Detta pga bristande tillgång till skjutbanor avsedda för uppskjutning på kvällstid. Uppskjutningen är dock relativt enkel och löses på egen hand hos närmaste jaktskyttebana under våren. Det finns såvitt jag vet inget förbud mot att använda ett militärt vapen vid jakt bara vapentypen och ammon uppfyller kraven för det aktuella djuret. Helmantlat går alltså bort men om man laddar PSG90 med någon klass1 .308 Winchester så finns inga lagliga hinder mot att jaga älg med det förutsatt att det sker i "tjänsten". Har någon sett vad som händer om man skjuter en hare med kalss 1 ammo? Det blir liksom inte mycket kvar då och att skjuta den med helmantlat är som sagt inte tillåtet. Värt att veta var att vi fick en rekvisition på 800kr att använda till studiecirklar osv och var alltså inte låsta till det som soldathemmet arrangerade. Ville vi gå en matlagningskurs anordnad av någon civil föreningså fick vi det. Nu är väl det lokala kursutbudet ganska mediokert i Karlsborg som ju är en riktig håla men ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
H0lK Posted October 18, 2005 Report Share Posted October 18, 2005 Har förstått det som att prickskyttarna på K4 tar jägarlicens för att kunna förse gruppen med stackars kaniner och annat småvilt. Hur är det på K3? är det samma sak där? Ja, vi får möjlighet att ta jägarlicens på K3. Tanten på soldathemmet i Karlsborg stod och pratade om det för någon vecka sedan, fallskärmshopp, dykcert eller jägarlicens... + något annat krafs kunde man få genom K3. Låter nice, annat som erbjuds också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted October 19, 2005 Report Share Posted October 19, 2005 (edited) är det någon som vet om de har jägarexamen på kvar? är sugen som fan att ta den..och hur fungerar det? är det skytte, teori och hela kittet? Kolla jägareförbundets hemsida (www.jagareforbundet.se), de har även ett test där du kan "prova" några teorifrågor. Där finns en hel del information om hur jägarexamen går till. Jag tog själv jägarexamen när jag var 12 år... Angående harskyttet så är det fullt tillåtet att jaga hare med helmantel. Det är bara djur i klass 2 och 1 (ungefär rådjur och större) som det är krav på expanderande kula. JAg har själv skjutit en hare med 338 winchester magnum och helmantel, behövdes ingen urtagning i alla fall. Tillägg: Jag såg att det diksuterades jakt med pistol här förut. Det är inte tillåtet att använda pistol/revolver vid jakt förutom vid avlivning i fälla och vid grytjakt. Jag rekommenderar starkt att ni passar på att ta jägarexamen under lumpentiden. Det är dyrt att ta själv, och även om man inte är jätteintresserad av jakt så är utbildningen helt klart mycket värd. Vem vet, ni kanske blir sugna påa tt jaga en dag och då är det ju bra att ha utbildningen för det. Edited October 19, 2005 by Innuendo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dajo Posted October 19, 2005 Report Share Posted October 19, 2005 Angående harskyttet så är det fullt tillåtet att jaga hare med helmantel. Det är bara djur i klass 2 och 1 (ungefär rådjur och större) som det är krav på expanderande kula. JAg har själv skjutit en hare med 338 winchester magnum och helmantel, behövdes ingen urtagning i alla fall. Nu när du säger det så... Jag ahr inte skjutit någon hare själv men har sett en nyskjuten hare med .308W hålspets och man kan säga så här. Man såg vad som varit huvud och vad som varit bakben. Resten var en enda sörja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mungojerrie Posted October 19, 2005 Report Share Posted October 19, 2005 Det finns såvitt jag vet inget förbud mot att använda ett militärt vapen vid jakt bara vapentypen och ammon uppfyller kraven för det aktuella djuret.Helmantlat går alltså bort men om man laddar PSG90 med någon klass1 .308 Winchester så finns inga lagliga hinder mot att jaga älg med det förutsatt att det sker i "tjänsten". Vad jag har läst på det hära forumet så finns det sannerligen allvarliga hinder mot just det; Att man inte får avfyra "civil ammo" i militära vapen oavsett hur bra det än går i praktiken. T ex så är en pistol m/88 inte en Glock 17, så i gröna firman kan man inte skjuta ammo avsedd för t ex Glock 17 i en M/88. Följdaktligen kan man inte heller skjuta Win. 308 med ett PSG90 eller med en ak4. Finner därför att du har FEL, eller vad säger paragrafryttarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts