Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 03/19/2019 in all areas

  1. 2 points
    Tydligen anses det att RIM-162 ESSM gör jobbet bättre än CIWS då systemet kan hantera upp till 36 mål samtidigt. Laservapen ryktas det också om. CIWS removed from Arleigh Burkes
  2. 2 points
    Sikorsky–Boeing SB-1 Defiant flög för första gången den 21 mars 2019. Den är en av de två flygfarkoster som tävlar i US Army Future Vertical Lift (FVL) program i ett delprogram. https://en.wikipedia.org/wiki/Future_Vertical_Lift Flygbilder: https://www.defensenews.com/land/2019/03/21/sikorsky-boeing-defiant-helo-takes-first-flight/ https://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky–Boeing_SB-1_Defiant Bell V-280 Valor flög för första gången den 18 december 2017. Efter ett år av flygprov uppnådde den sitt mål på 280 knop (520 km/h) i januari 2019. Den liknar Bell V-22 Osprey. https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_V-280_Valor Det skall bli intressant att se vilken av dessa två väldigt olika lösningar som vinner!
  3. 1 point
    Detta är väl enbart en plate carrier och har väl inget splitterskydd/aramid? Så jämförelsen med Krsk12 haltar lite.
  4. 1 point
    Nye opplysninger i saken: https://www.aldrimer.no/hadde-feil-kart-for-kebnekaise-ulykken/n:
  5. 1 point
    Civilian Passenger Ejected From A French Two-Seat Rafale B Jet During Take Off Hur kan man låta en 64-åring flyga med i ett modernt stridsflygplan? Håller en åldrande kropp för de G-krafter som kan tänkas uppkomma vid normal flygning? Kan en äldre eller åtminstone åldrande människa verkligen hinna uppfatta och ta till sig den information som ges vid säkerhetsgenomgången? /Per
  6. 1 point
  7. 1 point
    Podcasten Cold War Conversations avsnitt 54 handlar om ubåtsjakt under kalla kriget med Canadair CP-107 Argus och Lockheed CP-140 Aurora. Ett intressant avsnitt! Del två kommer senare! https://coldwarconversations.com/episode54/
  8. 1 point
  9. 1 point
    Jag behandlar min förare som alla andra i min grupp. På lösövningar så händer det att hon kan vara kvar med vagnen men har vi stridsskjutningar så är hon alltid med. Att öva "vara kvar vid/i fordonet" är skyttegruppens version av stabens "signalisten laddar batterier hela kfön". Så hon är med på allt, hela tiden, överallt hela tiden. Sedan har hon ju en del extra att göra med vagnen och där är min ambition att samtliga i gruppen ska ha koll på t.ex åtgärder före körning. Min förare går också igenom tecken och hur man backleder. Så jag använder min förare till mycket.
  10. 1 point
    Från Unibest 2015:
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00


×
×
  • Create New...