Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 07/26/2019 in Posts

  1. 3 points
    Av de sex fregatterna av den australiska Adelaide-klassen (eg. mod am O H Perry-kl) så återstår nu endast HMAS Melbourne i tjänst. Hon och systerfartyget HMAS Newcastle var en tilläggsbeställning och kom i tjänst 1992-93, vilket är ungefär tio år senare än de fyra första fartygen i klassen. Hon tillhör också de fyra fartyg av klassen som genomgick den s k FFG Upgrade Project 2005-09, varvid Mk 13 lavettaget modifierades för SM-2 MR och Harpoon (2011 uppgraderades sedan lavettaget för att kunna använda SM-2 MR Block IIIA robotar). Dessutom installerades ett Mk 41 VLS system med 8 st Evolved Sea Sparrow robotar framför Mk 13 lavettaget på fördäck, och torpeder, robotar, CIWS, ledningssystem och sensorer uppgraderades till den senaste versionen. Fartygen kan även härbärgera och operera 2 st medeltunga helikoptrar av Sea Hawk storlek, vilket är mer än vad de flesta andra fregatter i samma storlek kan. Man kan säga att man med fartygstypen har prioriterat helikopterkapacitet framför sonar kapacitet. Därmed får man väl anse att dessa fartyg fortfarande är förhållandevis moderna och kapabla ubåtsjaktfregatter med bra luftförsvarskapacitet, och åtminstone Melbourne och Newcastle borde kunna göra god tjänst i många år till.Frågan är bara vart fartygen kommer att hamna. Adelaide-class frigate Jag har sett upprepade uppgifter de senaste åren om att Melbourne och Newcastle kommer att säljas till den polska marinen och ersätta de två existerande OH Perry klass fregatterna (som är äldre och inte genomgått motsv. uppgradering), men det verkar som om förhandlingarna inte har lett till något resultat. I stället så har nu den grekiska regeringen uttryckt intresse för dessa två fartyg till det australiska försvarsdepartementet ( Greece shows interest in buying RAN FFGs ). Som om detta inte skulle räcka så var även den chilenska marinen beredd att slutföra förhandlingar i maj 2019 om att köpa dessa två fartyg ( Chile Ready to Finalise Frigate Acquisitions ). Så den stora frågan är nu alltså vilket land som slutligen kommer att överta dessa fartyg. Chile med en bättre ekonomi än Grekland och vana sedan lång tid att kunna inköpa förhållandevis moderna och kapabla utländska örlogsfartyg borde ligga bra till. Man behöver bara nämna de fyra brittiska County jagarna och de tre Duke fregatterna (för att inte tala om våra egna fartyg Göta Lejon och Älvsborg), men frågan är om inte Grekland och Polen behöver dessa australiska fartyg mer än vad Chile gör. Time will tell som man brukar säga på engelska. /Per
  2. 2 points
    RBS70 försvinner på luftvärnsbataljonerna, men återfinns istället på andra delar av brigadförbanden? Så följdfrågan blir; kommer det dyka upp utbildning på luftvärnsrobot på platser än Lv6? Skulle ju vara lite kul Så yeah, det blir väl några år med diverse pusslande, testande, limmande, klistrande suckande, hurrande osv innan höga vederbörande fått ordning på hur luftvärnet organiseras och används. Det skulle, som sagt, onekligen vara trevligt om det utbildades luftvärnsrobotförband på typ, P4 och I19 Riktigt intressant blir det ju när Patriot-systemet kommer ut på förbandstjänst.
  3. 2 points
    Ok., men ÖB sa ju på Folk & Försvar i januari i år att robot 70/90 ska återaktiveras under 2019 som en interimslösning för att återföra brigadluftvärn till arméns brigader. Systemet skulle kvarstå till dess en ersättning är på plats. Hur stämmer det med att robot 98 ska ersätta robot 70? Nygammalt luftvärn ska skydda armébrigaderna Cornucopia: Robot 70 och 90 återinförs som brigadluftvärn och på Gotland /Per
  4. 2 points
    Det jänkarna är oroliga för när det gäller F-35 och S-400 i Turkiet är precis det som de officiellt säger: De är rädda för att Ryssland ska lära sig att spåra F-35an. Det handlar ingenting om att F-35 har inbyggda svagheter som du spekulerar om, utan enbart om att när F-35 flyger i närheten av S-400 så kommer informationen om F-35 förr eller senare att hamna i Rysslands händer. Turkiet kommer inte att få lov att integrera S-400 i sin Nato-kompatibla sensorkedja. Däremot så kommer de skapa ett eget identifieringssystem till S-400. Det betyder att man kommer behöva mata in alla sina flygande enheter i S-400. Det betyder att när en turkisk F-16 flyger i närheten av de turkiska S-400 så kommer S-400 veta att det är en vänlig turkisk F-16 i närheten och kommer tack vare detta se dess radarsignatur (den vet ju om att flyget är där tack vare det inhemska identifieringssystemet). Här har du huvudproblemet, för samma sak kommer ske med F-35. Turkiet kommer behöva mata in F-35 i identifieringssystemet till S-400 och detta kommer leda till att varje gång F-35 flyger i närheten av S-400 så kommer S-400 veta att den är där (oavsett om den kan se den på radarn eller inte). Förr eller senare kommer F-35an hamna tillräckligt nära och i precis rätt vinkel för att S-400 ska kunna snappa upp någon radarsignatur. Detta kommer sedan lagras i systemet och ryssarna kommer förr eller senare få fram informationen. Det är detta som är skillnad med S-400 i Turkiet och ryssarnas egna S-400 i Syrien. När israelerna flyger med F-35 i Syrien så har ryssarna ingen aning om det och skulle det mot förmodan blinka till en radarsignatur i någon mikrosekund så vet de ändå inte att det är F-35 som är ute och flyger. När F-35 kommer flyga i Turkiet i närheten av turkarnas egna S-400 så kommer de veta att det är F-35 och var den befinner sig. Då kan de små radarutslagen som syns till lagras. Så det är fullt legitimt av USA att sparka ut Turkiet. Det har ju även framkommit nu på senare tid att samtliga länder som flyger F-35 står bakom beslutet. Det är även helt sjukt att Turkiet själva vill kombinera systemen, då det skulle kraftigt försvagat sina egna F-35 (som de nu ändå inte får). Vad användaren "Chassi" skriver om ämnet kan du helt och hållet ignorera, det är bara en jävla massa struntprat.
  5. 2 points
    https://gcaptain.com/ntsb-points-navy-failures-in-john-s-mccain-accident-report/ The August 2017 collision between the USS John S McCain and a commercial tanker was caused by insufficient training, inadequate bridge operating procedures and a lack of operational oversight, the National Transportation Safety Board said in a Marine Accident Report released today. Ten sailors aboard the John S McCain died and another 48 were injured when the Arleigh Burke-class destroyer collided with the chemical tanker Alnic MC in the Middle Channel passage of the Singapore Strait Traffic Separation Scheme (TSS). There were no injuries sustained by the crew of the tanker. The collision occurred as both the Yokosuka-homeported John S McCain and the Liberian-flagged Alnic MC were transiting towards Singapore in the westbound lane of the busy Singapore Strait TSS. “The NTSB determined the probable cause of the collision was a lack of effective operational oversight of the destroyer by the U.S. Navy, which resulted in insufficient training and inadequate bridge operating procedures,” the NTSB said in a press release. “Contributing to the accident were the John S McCain bridge team’s loss of situation awareness and failure to follow loss of steering emergency procedures, including the requirement to inform nearby vessel traffic of their perceived loss of steering. Also contributing to the accident was the operation of the steering system in backup manual mode, which allowed for an unintentional, unilateral transfer of steering control,” the release said. “As the John S McCain entered the Singapore Strait, steering and thrust were being controlled by a single watchstander – the helmsman – from the helm station. The commanding officer directed the lee helm station be manned as well and the crew took actions intended to transfer propeller thrust control from the helm to the lee helm station. The NTSB concluded that during the process of shifting thrust control, a John S McCain watchstander unintentionally transferred control of steering from the helm to the lee helm station which resulted in a perceived loss of steering by the John S. McCain’s helmsman, however, steering control was available at all times in the accident sequence. The NTSB further concluded the unintentional transfer was possible because the system was being operated in backup manual mode, which removed a safeguard against inadvertent transfer of steering control,” the release adde. The NTSB report also concluded that the “inability to maintain course due to a perceived loss of steering, the mismatch of port and starboard throttles producing an unbalanced thrust, and a brief but significant port rudder input from after steering combined to bring the John S McCain into the path of the Alnic MC.” This decision to change the configuration of the John S McCain’s critical controls while the destroyer was in close proximity to other vessels increased the risk of an accident, the NTSB said.
  6. 2 points
    Njae, det är min personliga bestämda uppfattning att de allra flesta länders uniformsmönster har för små fält. De smälter samman redan på ganska kort håll. Även m90 tycker jag har för små fält.
  7. 2 points
    Produktionsorder verkar vara lagd: https://theaviationist.com/2019/08/01/sukhoi-begins-production-of-the-su-57-meanwhile-lets-see-what-we-know-about-russias-5th-generation-stealth-jet/
  8. 2 points
    Hej. Jag har börjat skriva på en bok som handlar om ett fiktivt anfall mot Sverige 1981. Till skillnad mot tidigare liknande böcker kommer denna att fokusera mer på de enskilda människornas öden och reaktioner än på realistisk utrikespolitik eller korrekt förbands- och materielfakta. Här är ett smakprov: Jerker Rehnberg vevade ner bilrutan och lyssnade. Var det flyglarm? Nej, signalerna var längre. Beredskapslarm alltså. Efter att P-Mob hade utlysts så hade han läst på signalerna. Jävlar, det här får inte hända! Magen vände sig och han behövde omedelbart en toalett. Han vände bilen och körde hem igen i hög fart, samtidigt som han satte på bilradion där man bekräftade allmän mobilisering. Väl hemma blev det först toaletten och sedan ner i källaren för att hämta tjänstetidsutrustningen, som han alltid hade färdigpackad. På en lapp som han fäst i ryggsäcken hade han tidigare skrivit: Mat Vatten Pistolen Ring Camilla Ring Ingela Han packade ner några äpplen, en limpa, knäckebröd, en chokladkaka och en stor flaska med vatten. Så ringde han Camilla och meddelade att han måste åka iväg direkt. Det blev ett kort samtal, han klarade inte att gå in i någon diskussion nu. De hade tidigare gått igenom hur de skulle göra om det skulle bli mobilisering. Camilla jobbade på Universitetssjukhuset i och skulle troligen behöva vara kvar där. Han ringde barnens mormor Ingela som lovade att hämta barnen på dagis och åka med dem till Karl-Axels gård långt utanför staden. Att stanna i Tokarp var livsfarligt med tanke på hur nära F13M i Malmen låg. Han bytte vant om till uniform. Slutligen låste han upp hurtsen där m/40-pistolen låg, fyllde magasinet med patroner, satte i magasinet och stoppade tillbaka pistolen i hölstret. Han förvånades över hur mekaniskt och effektivt han arbetade. Men diarrén kom snart tillbaka igen. Jerker körde familjens Opel Vectra i 160 km/h norrut på E4:n. Han hade velat krama om Camilla och pojkarna innan han åkte, men så blev det inte. Det hade inte ingått när han tidigare mentalt hade förberett sig på mobilisering. Bilradion var på och nyheterna meddelade oavbrutet om olika incidenter och om trafikläget. Han kände igen nyhetsuppläsarens röst, så än så länge kunde han nog lita på vad som sades. ÖB hade uttalat sig tidigare och det var ingen tvekan om hur läget var. En invasion var nära förestående. Jerker var spyfärdig, men kunde hålla tillbaka om han tänkte på sina förestående uppgifter. Han var ställföreträdande kompanichef på ett brigadingenjörkompani. Förstahandsuppgiften var att upprätta förbindelser över Dalälven samt fördröjande fältarbeten längs de öst-västliga vägarna inom FO21. Han hade med sig aktuella kartor, och övergångar och förläggningsplatser hade rekats vid tidigare övningar. Men först av allt måste själva mobiliseringen av kompaniet genomföras. Redan strax efter Norsholm kom den första kön. Helvete. Skulle han ha tagit tåget i alla fall? Men tåget var inte flexibelt, det kunde inte vända eller välja annan väg. Nej, bilen var bäst. Efter att ha stått still i 10 minuter bestämde han sig för att vända. Det gick att komma över på motsatta körbanan och köra tillbaka mot Norsholm. Han svängde höger av från E4:n och in på Kimstadsvägen. Här var det också mycket trafik, men den stod i alla fall inte stilla. Han fortsatte mot Kimstad men stannade sedan för att konsultera vägatlasen. Skulle han försöka komma tillbaka till E4:n i Norrköping eller köra mer inåt landet? Förestående invasion (Vikbolandet var alltid fiendens favorit vid våra övningar), förbekämpning av F13 i Norrköping, alla som ska norrut, eventuellt bombade broar i Stockholm. Nej, det fick bli väg 215 till Finspång och därefter Rejmyre och väg 55 till Katrineholm, väg 56 rakt norrut till Kungsör och Västerås. Sen fick läget avgöra fortsatt färdväg. När han hade passerat Skärblacka såg han en svart rökpelare stiga upp i väster. Han befarade det värsta. Vad han inte visste var att det var transformatorstationen i Vånga som, trots personalens tappra kamp mot sabotörerna, just hade sprängts och därmed var strömmen försvunnen i hela Östergötland.
  9. 2 points
  10. 2 points
    Lite mer: Hemvärnsmännen satt som vanligt och spelade poker i baracken. Det var en gammal gisten stuga som var inpyrd av fukt, svett och tobak efter många års roll som hemvärnsbarack inom ledningsplatsens område. Det kunde ha varit vilken övningssöndag som helst; soldaterna satt på sina vanliga platser, drack ur samma gamla kaffetermosar och rökte samma cigaretter. Nu var det dock skarpt läge; när P-Mob anbefalldes för några dagar sen grupperade hemvärnsplutonen för att skydda flygvapnets ledningsplats ”Filip” mot sabotage och överfall. Det skulle de göra tills den ordinarie skyddsstyrkan från F7 anlände. Detta var deras huvuduppgift, och de hade övat på den år efter år. Allt var väl förberett; eldområdena var skottfältsröjda, utgångspunkternas avstånd var uppmätta, värnen var iordningställda, framryckningsvägar rekade och inövade och soldaterna visste precis vilka roller de hade. Trots allvaret verkade männen bete sig precis som vid sina övningar. Kanske berodde det på att de visste precis vad de hade för uppgift, var de hade sina värn, hur och var vapnen skulle användas. Kanske dolde de sin nervositet genom ett lugnt yttre. Fanjunkare Ahlgren satt som vanligt i sitt eget hörn i baracken och rökte sin evinnerliga cigarett med munstycke. Han ville inte vara med i pokerspelet, och faktum är att ingen annan ville ha med honom heller. Gunnar Ahlgren var 57 år och drev en egen revisionsfirma i Skara. Han var en typisk ensamvarg, utan vänner och umgänge, men underligt nog gift. Hur han blivit fanjunkare var det ingen som visste. Han hade tidigare varit plutonchef, men eftersom han alltid hade varit direkt elak mot de nytillkomna soldaterna hade han fråntagits befälet för att inte avskräcka fler från att ansluta till hemvärnet på orten. Nu tjänstgjorde han som hemvärnssoldat liksom de övriga i gruppen. Förutom att han i princip alltid var ilsken hade han ständigt dålig andedräkt och en av nikotin gulaktig hudfärg. Det var helt enkelt ingen som tyckte om honom. Trots detta hade gruppen på något sätt lärt sig att tåla honom, kanske tack vare hans imponerande militära kunskaper och färdigheter vilka skulle kunna komma gruppen till godo, eller kanske tack vare den starka gruppkänslan som fanns bland hemvärnsmännen. ”Men när fan kommer dom där flygsoldaterna från F7!?” fräste Ahlgren utan att förvänta sig något svar. Gruppchefen Lars Nilsson tittade istället på klockan och konstaterade att det snart var dags att lösa av posterna. Hans grupp ansvarade för den nordöstra infartsposten samt två poster norr om anläggningen. ”Jaha, dags för avlösning!” påminde han. De tre soldaterna i tur drog på sig utrustning och vapen; gevär m/96 respektive kpist. Ahlgren hade givetvis valt att behålla det gamla geväret när plutonen för något år sedan blev tilldelade ett antal kpistar. ”Dom märkte ju i Kongo att kpistens skott för faan inte går igenom en skinnjacka!” visste Ahlgren. Ingen iddes säga emot. Ingen reflekterade heller över varför man över huvud taget skulle bära en varm skinnjacka i Kongo. Som regel var infartsposten dubbelpost, men Ahlgren envisades med att stå post ensam, och det var ingen som insisterade på att göra honom sällskap. I postvärnet låg alltid två handgranater i ett särskilt fack. Ahlgren hade dock alltid en ”egen” låda med 12 handgranater med sig när han gick på post. Det var typiskt för honom, och ingen orkade längre bry sig om det. I inpostens värn stod också en kulspruta m/36 permanent. Ahlgren och de övriga två soldaterna utgick till sina postställen. ”Fan vad skönt!” hördes när dörren till baracken så småningom öppnades igen och de avlösta posterna kom in efter sina pass. Det var kallt och dimmigt ute och svårt att hålla sig varm, stillastående på poststället. ”Läget?” frågade gruppchefen. ”Lugnt. Men man ser ingenting för dimman.”
  11. 2 points
    Författaren/Bloggaren Lars Wilderäng verkar (påstår) ha sett prover på hur ett nytt "m90" mönster kan komma att se ut "Bloggen har tagit del av hur de nya mönsterförslagen ser ut och kan presentera detta nedan. Jag väljer dock att inte publicera foton på förslagen. /... / en anpassning från grunderna i det nuvarande M90-mönstret. Alternativen är att de individuella färgfälten görs mindre, antingen till cirka 80% eller cirka 60% av nuvarande storlek, samt att det vävs in en mönsterskyddad symbol i kontrasterande färg i tyget." https://cornucopia.cornubot.se/2019/07/breaking-sa-ser-alternativen-till-m90.html?m=1
  12. 2 points
    I samband med det nordiska kadettmötet som i år hålls i Kalmar 7-11 Augusti 2019 så kommer ett antal svenska och troligen även utländska fartyg att ha s. k. Open Ship. Gissar att listan kommer att fyllas på vartefter: Möt marinen i Kalmar /Per
  13. 1 point
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/flygdagen Många ville se nya Gripen E: ”Första gången planet visas upp” Publicerad idag 16.45 I strålande sol hölls under söndagen Flygdagen på Blekinge Flygflottilj F17 i Kallinge. Flera tusentals besökare kom för att titta på bland annat nya JAS 39E Gripen, som för första gången visades upp för allmänheten. Robin Nordlander är provflygare av JAS Gripen-plan på Saab i Linköping. Under Flygdagen i Kallinge skulle han flyga ett plan av den nyaste modellen, JAS 39E Gripen, som visades upp för besökarna på F17. – Detta är första gången det lämnar Linköping och vi presenterar det för allmänheten, vilket är väldigt spännande, säger han. Kan bära mer vapen Nya Gripen E har en rad nya egenskaper jämfört med de tidigare versionerna, något som Försvarsmakten efterfrågar, berättar Robin Nordlander. Bland annat längre räckvidd, uppdaterad flygelektronik (avionik), nya sensorer och fler balkplatser för att kunna bära mer av yttre last. – Vi kan vara längre i luften, vi kan ta oss längre och sen är avioniken ny på så sätt att vi klarar av snabbare uppgraderingar på de taktiska systemen. I förlängningen blir det också billigare, säger han. Efter en mindre uppvisning i luften flögs det nya JAS-planet tillbaka till Saab:s flygfält i Linköping.
  14. 1 point
    SAABs G4 är mer än nog kvalificerad för att hantera behovet från samtliga robotar till Patriot, inkl PAAC-4 och SkyCeptor.
  15. 1 point
    När jag såg detta tänkte jag mig en kommentator som Lasse Granqvist som kommentator (likt en fotbollsmatch)
  16. 1 point
    Sverige försvinner för gott nån gång i slutet av 70-talet ser det ut som. USA går om Sovjetunionen under andra världskriget. /Per
  17. 1 point
    De 109 kvarvarande A-10 kommer också att få nya vingar! Glädjande! https://www.defensenews.com/air/2019/08/23/boeing-gets-999m-contract-to-continue-producing-wings-for-the-a-10-warthog/ WASHINGTON — Boeing beat out an unnamed company to win a contract to continue building the replacement wings necessary to keep about 100 A-10 Warthog attack planes flying into the early 2030s. The U.S. Air Force on Aug. 21 awarded Boeing an initial $240 million, which will go toward producing the initial 27 wing sets, Boeing said in a statement. The contract is worth up to $999 million if all options are executed for 112 wing assemblies and 15 wing kits — enough to put new wings on the remaining 109 A-10s that still need replacements.
  18. 1 point
    Robot 98 levereras till Halmstad Att det är glädjande med förnyelse i luftvärnsförbanden måste vara årets understatement, även om jag har lite svårt att förstå hur ett robotsystem med kort räckvidd kan ersätta ett med medellång räckvidd (dvs. Rb 97). Visst har Rb 98 överlägsna prestanda jämfört med Rb 97, men saknar ändå räckvidden. Har väl att göra med köpet av Patriot också. Anskaffningen av Rb 98 eller IRIS-T kanske i framtiden ev. även kan öppna upp för att våra ubåtar får den ubåtsbaserade versionen IDAS (om den nu kan avfyras från periskopläge). /Per
  19. 1 point
    https://www.airforcetimes.com/news/your-air-force/2019/08/13/a-10-re-winging-completed-will-keep-warthog-in-the-air-until-late-2030s/ The Air Force said Monday that it has finished installing new wings on the last of 173 A-10 Thunderbolt IIs. The re-winging of the venerable attack aircraft, popularly known as the Warthog, is expected to allow it to keep flying until the late 2030s, Air Force Materiel Command said in a release. The upgraded wings should last for up to 10,000 flight hours without requiring a depot inspection, AFMC said. And they have an improved, newly designed wire harness to make the wings easier to remove, and lessen the chance of damaging the wing during the removal process. These aircraft account for about 61 percent of the Air Force’s roughly 282 Warthogs. Boeing received a $1.1 billion contract in 2007 to build replacement wings at its Macon, Georgia, plant, and work began in 2011. A-10:an byggdes i 716 exemplar. Kvar är 282 st. Det innebär att 434 st har tagits ur tjänst. The second change in production, starting with aircraft #442, was to increase the thickness of the lower skin on the outer wing panels. A tech order was issued to retrofit the "thick skin" to the whole fleet, but the tech order was rescinded after roughly 242 planes, leaving about 200 planes with the original "thin skin" Jag antar att de 109 st som inte fick nya vingar har "thick skin" vingar då. Står en hel del om detta på Wikipedias sida om A-10.
  20. 1 point
    Det här är också fullkomligt struntprat. Amerikanerna har aldrig någonsin vägrat sälja Patriot till Turkiet. Så tidigt som 2009 så godkände den amerikanska kongressen en export av 13 (!) batterier/eldenheter till Turkiet, med både PAC-2 och PAC-3, för närmare 8 miljarder USD. Att turkarna inte accepterade erbjudandet är deras egen gärning. Vid 2013 så gjordes ett nytt försök av USA att sälja Patriot, men då trädde Erdogan in politiskt och ställde helt orimliga krav vad gäller tekniköverföring av systemet, då han drömmer om att Turkiet ska bli självständigt i vapentillverkning . USA tillåter inte tekniköverföring av så kritiska system, utan enbart licenstillverkning där de mest kritiska komponenterna kommer färdigbyggda (Bl.a. så som vi i Sverige gjort med AMRAAM). Att USA skulle lämna över all sin teknik till Turkiet om hur man bygger jaktrobotar och allt därtill är helt orealistiskt och inte ens Tyskland har blivit beviljade alla de källkoder för PAC-3 som de behöver för att färdigställa MEADS. Så därför valde turkarna en kinesisk offert på luftvärn. Den dealen kollapsade 3 år senare då det visade sig att kineserna faktiskt inte heller tänkte gå med på den tekniköverföring som Erdogan krävde. Efter detta så riktade Erdogan inte sig på Ryssland och dess luftvärn och resten vet vi. Därför är det helt sjukt hur västerländsk media börjat köpa Erdogans propaganda om hur han orättfärdigt blivit nekad luftvärn av sina västliga vänner och att Ryssland var hans enda alternativ bla bla bla. I Tillägg till allt så har även Frankrike och Italien erbjudit honom färdiga SAMP/T-batterier i snart 10 år nu.
  21. 1 point
    Två Visbykorvetter, två minröjningsfartyg och ett patrullfartyg kommer att finnas vid Elevatorkajen i Kalmar. Visning fredag och lördag kl 11-16 av de flesta fartygen. Man behöver inte vara svensk medborgare. /Per
  22. 1 point
    Som Georgierna märkte 2008 så lägger ryssarna in spärrar som skall hindra att ryska exportsystem inte skall kunna bekämpa ryska flygplan och fartyg. När detta väl uppdagades så var det upp till teknikerna att börja skruva och bryta plomberingarna för att lista ut varför materielen inte fungerade, och framför allt, de var tvungna och lyckades göra något åt det. Waranty void if seal is broken, men när kriget väl var igång så var det ändå inte på bordet att få något stöd från leverantören. Här är nackdelen med svarta lådor och någon annans programvara, du vet aldrig vad som finns inuti om du inte har avtalat att du får ändra i den eller om du får full insyn i utrustningen. Det är inte så märkligt egentligen. Fransmännen gjorde detsamma med Exocet-robotarna. Farhågorna att turkiska S-400 är trojanska hästar är reella och det finns grund till det. Vi vet inte vilken information som kommer att föras ut ur systemen nästa gång som de ryska teknikerna skall genomföra en programvaruuppdatering. Amerikanerna var ju t.o.m. beredda att erbjuda turkarna Patriot-system för att rädda kvar dem i samarbetet (och även hålla ryssen stången) när det stod klart att dom inte bluffade.
  23. 1 point
    Minns jag inte helt fel så är vagnen förberedd för installation utav både rökgranatkastare och vapenstation för självskydd. Sen om systemet i dess nuvarande form är en lyckad lösning går att diskutera. Bristen på elektrisk riktning utav pjäsen och bristen på eget eldledningssystem gör att vi tappar ofantligt mycket tid vid gruppering och omgruppering än vad systemet är egentligen kapabelt till. Som tur är så är även systemet förberett för installation utav dessa, så dom två delarna borde stå absolut högst upp på listan över uppgraderingar. Sedan kommer även ammunitionshanteringen för systemet på en bataljon att ge viss huvudvärk innan det är löst.
  24. 1 point
    http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/204832/china’s-j_20-stealth-fighter-enters-unit-service.html En J-20 har för första gången visats på bild med ett serienummer för en stridsenhet som börjar med siffran 6 på stjärtfenan. Det skall indikera att J-20 nu kommit ut på flygförband. Tidigare har serienummret börjat på 7. Fu Qianshao, a Chinese air defense expert, told the Global Times on Sunday that training under a combat unit is different than under a trial unit. While exploring specific capabilities is likely emphasized in trial unit training, the focus of training under a combat unit includes tactical practice, Fu said, noting that a training syllabus and a maintenance manual have also likely been completed for the aircraft. Fu believes that the J-20 is now more sophisticated than US' F-35.
  25. 1 point
    Endast 512 av Luftwaffe's 875 piloter lyckades förra året nå NATOs minimikrav om 180 flygtimmar: German air force unable to train pilots because of shortage of planes /Per
  26. 1 point
    https://www.thedrive.com/the-war-zone/29218/these-images-of-an-f-22-raptors-crumbling-radar-absorbent-skin-are-fascinating Bilder på länken ovan visar en F-22:s radarabsorberande material som ser ut som det har lossnat. Detta är en följd av att underhåll ej utförts. I medeltal kostar det 600 000 kr i timman att flyga F-22 och underhållet av det radarabsorberande materialet står för en stor del av den kostnaden! Tillgängligheten för flyguppdrag ligger på cirka 50 procent.
  27. 1 point
    Visst är det ett kanadensiskt Sea Sparrow-lavettage! De fyra kanadensiska robotjagarna av Iroquois-klassen (1972-2017) var fram till halvtidsmoderniseringen 1992-94 utrustade med detta unika 2 x 4 Sea Sparrow lavettage som, som du säger, kunde fällas ut vid avfyring. Robottypen var AIM-7E och totala antalet robotar var 32. Här är vad wiki säger: Sea Sparrow Launching System on CDN 280 Tribal Class griffon äger vapensystemquizzen! /Per
  28. 1 point
    https://japantoday.com/category/national/update2-japan-resumes-f-35a-flights-4-months-after-fatal-crash Japan har återupptagit flygningar med F-35A efter kraschen i April. Flygningarna återupptogs den 1 Augusti. In June, the Defense Ministry concluded that the crash of an F-35A into the Pacific Ocean off Aomori Prefecture had likely been the result of the pilot suffering vertigo, and has won consent to resume flights from the heads of local governments in northeastern in Japan, which hosts the 12 other F-35As. During a night exercise on April 9, Maj Akinori Hosomi, the 41-year-old pilot, is believed to have lost his bearings due to "spatial disorientation" after taking off from Misawa Air Base in Aomori. He was later confirmed dead. The ministry said it will not conduct night training for F-35As for the time being, and flight exercises in the daytime will focus on basic flying skills. According to the ministry's interim report released in June, there were no abnormalities about the body of the cutting-edge jet nor signs that Hosomi tried to eject. His plane plunged into the sea at a speed of over 1,100 kilometers per hour. The ministry said it will issue a final report soon. With the cooperation of the U.S. forces, the SDF has recovered the debris of a flight data recorder from the crashed F-35A, but without the storage medium, as well as parts of Hosomi's body in the area of the sea where debris from the jet was recovered.
  29. 1 point
    Tack för återstarten av tråden! Först trodde att det var en fransk lätt kryssare av Duquay Trouin-klassen, men sen såg jag att det var den franska tunga kryssaren Tourville av Duquesne-klassen byggd 1925–1928. Fotot är taget 1929 enligt wiki. De bägge kryssarklasserna är byggda nästan samtidigt på 20-talet och ganska snarlika (även om den tyngre Duquesne-klassen hade en mycket högre aktermast och större avstånd mellan skorstenarna). Duquesne-class cruiser /Per
  30. 1 point
    Indien kommer att överföra INS Sindhuvir, en ryskbyggd ubåt av Kilo-klassen till Myanmar senare i år. Ubåten kommer att användas som skolubåt i första hand, och besättningarna kommer att utbildas vid den indiska ubåtsskolan INS Satavahana i Vizag. Myanmar navy officers to visit Vizag to train in submarine operations INS Sindhuvir är den fjärde av tio Kilo-klass ubåtar som byggdes och levererades till den indiska marinen 1986-2000. De flesta är nu uppgraderade till projekt 08773. Ubåts-klassen har varit inblandad i åtskilliga incidenter och tillbud, och den 14 aug 2013 sjönk INS Sindhurakshak efter en explosion varvid 18 sjömän omkom. Ubåten lyftes men efter en kort sejour som målubåt för marina kommandosoldater så sänktes hon på 3.000 meters djup i Arabiska Havet i juni 2017. /Per
  31. 1 point
    German Navy has approved the acquisition of two new ship tankers Type 707 German Navy getting new tankers Jämfört med de nuvarande tankfartygen typ 704 FGS Spessart och FGS Rhön så blir de nya tankfartygen typ 707 alltså 40 m längre, 5 m bredare, får samma djupgående (för att kunna angöra Wilhelmshaven), blir minst fyra knop snabbare, kommer att medföra 30% mer bränsle och ta 20 containers mot 2, samt får en besättning på 20 pers mot 42 tidigare. Skulle förvåna mig om de nya tankfartygen inte får MLG 27 för självförsvar. Enligt tyska wiki så beställdes de nuvarande tankfartygen ursprungligen för ett danskt rederi och skulle fört liberisk flagg (inte libysk som påstås i artikeln ovan). De togs bägge ur tjänst i juni 2018 pga. maskinproblem, men kommer att repareras så att de kan fortsätta användas till 2025. Den 29 mars 2009 utanför Somalia under operation Atalanta attackerades FGS Spessart av pirater och fartygets säkerhetskommando på 12 pers besvarade elden och kunde avvärja attacken. Piraterna kunde senare gripas av andra fartyg. /Per
  32. 1 point
    Nyheten på Tyska flottans hemsida: https://www.marine.de/portal/poc/marine?uri=ci:bw.mar.aktuelle&de.conet.contentintegrator.portlet.current.id=01DB070000000001|BEFCBC720DIBR Var kommer dessa att byggas måntro? I Tyskland?
  33. 1 point
    Ett land som inte ens fanns med i min första översyn över ubåtsnationer håller på att ta emot sin första ubåt: Myanmar to receive its first Kilo class submarine from India /Per
  34. 1 point
    Storbritannien livstidsförlänger sin Hercules flotta: UK extends Hercules out-of-service date to 2035 /Per
  35. 1 point
  36. 1 point
    Philippines Navy showed interest to purchase Scorpene-class submarines from France Jag är inte förvånad över själva intresset för ubåtar från Filippinerna. Däremot så förstår jag inte riktigt hur en marin som för bara några år sedan fortfarande opererade med fartyg från WWII, och som aldrig ens varit i närheten av att skaffa ubåtar ska kunna anskaffa en avancerad ubåtstyp som Scorpene-klassen. Förutom själva utbildningen (som förmodligen kräver nån typ av skolubåt) så måste man dels helst samarbeta med någon annan marin med ubåtserfarenhet, och dels måste man väl skriva avtal med någon som har ubåtsräddningskapacitet. Väldigt mycket kring-kostnader bara för att anskaffa en enstaka ubåt. Finland har ju förstått detta. /Per
  37. 1 point
    Då jag inte har möjlighet att edita mitt ursprungliga inlägg så lämnar jag här min Google Drive mapp (som uppdateras eftersom) med alla publikationer jag hittat: https://drive.google.com/open?id=1NKGkCNnjbRf88uV66qtvHqN0dvJxlFEs Mvh, Garmr
  38. 1 point
    Det är inga små förändringar som BAE planerar för block 5 av den amerikanska Virginia-klassens atomubåtar. Dessa kommer att bli ca 27 meter längre, ha ett ökat deplacement med ca 2.500 ton och bära ytterligare 28 kryssningsrobotar. Det är ju nästan att man tror att det blivit ett tryckfel. Hur ska en 142 m lång ubåt kunna manövrera i trånga sund och farleder? Kräver nog ett minimidjup på kanske 70-75 m för att kunna operera någorlunda säkert. Inte för att de är avsedda för Östersjön, men bara som en jämförelse så har detta innanhav ett medeldjup på 56 meter. Dessa block 5 båtar borde f ö inte längre klassificeras som SSN (nuclear-powered general purpose attack submarine) utan SSGN (cruise missile submarine). De kommer enligt wiki att ersätta de fyra äldsta ubåtarna av Ohio-klassen under 2023-26, vilka genomgick en konvertering till SSGN under 2002-08. U.S. Navy Using BAE Systems Payload Tubes to Increase Virginia-class Strike Capability BAE Systems to produce 28 more payload tubes for the US Navy’s Block V Virginia-class attack submarines /Per
  39. 1 point
    Ukrainas säkerhetstjänst meddelar att landet har beslagtagit ett ryskt tankfartyg i Svarta havet. Fartyget Nika Spirit (tidigare Neyma) ska tidigare ha varit inblandat i en sammanstötning mellan ryska och ukrainska fartyg i november, nära Krimhalvön. Ekot på twitter washingtonpost.com: Ukraine seizes Russian tanker in Black Sea port in retaliation for seizure of Ukrainian boats (obs begränsat antal öppna artiklar) Izmail är en hamnstad vid floden Donau alldeles intill den rumänska gränsen i SV. Den är också bas för den ukrainska marinens och kustbevakningens flodstyrkor. Beslaget idag kan vara ett försök från Ukraina att hitta något att förhandla om för att försöka få de 24 ukrainska sjömännen fria (eftersom allt annat hittills misslyckats). UPDATE: De ryska sjömännen som idag kvarhållits av den ukrainska säkerhetstjänsten uppges nu ha blivit släppta, medan fartyget blir kvar i Izmail. Kan vara ett smart drag som ställer Ukraina i bättre dager jämfört med Ryssland. /Per
  40. 1 point
    https://www.janes.com/article/90036/canada-releases-fighter-rfp 190724 Canada has issued a request for proposals (RFP) for 88 new combat aircraft to replace its ageing fleet of Boeing F/A-18 (CF-18/CF-188 in national service) Hornets. The RFP, released by Public Services and Procurement Canada on 23 July, has been sent to Sweden for the Saab Gripen E; to the United Kingdom for the Eurofighter Typhoon (the bid is being led by Airbus rather than BAE Systems, because of the company's stake in Canadian-based Bombardier); and to the United States for both the Lockheed Martin F-35 Lightning II Joint Strike Fighter (JSF) and the Boeing F/A-18E/F Super Hornet.
  41. 1 point
    https://www.defenseone.com/business/2019/07/us-air-force-has-withheld-360m-and-counting-boeings-tanker-woes/158673/ U.S. Air Force har offentligjort hur mycket de har hållt inne på betalningarna för KC-46 tills problemen med flygplanen blir åtgärdade. Hitills har 13 plan levererats och 360 miljoner USD har ej utbetalats. Detta blir ca 27.7 miljoner USD per plan. Det blir ett kostsamt år för Boeing som också avsatt 5 miljarder USD för kompensering till flygbolag i samband med flygstoppet för 737 MAX.
  42. 1 point
    "Gripen E kommer att kunna ha en betydande flygtid kvar år 2040, vilket inte nödvändigtvis betyder att systemet fortfarande kommer att vara operativt relevant vid samma tidpunkt." Luftförsvarsutredningen 2040 : slutbetänkande av Luftförsvarskommittén. Statens offentliga utredningar. SOU 2014:88 s.293
  43. 0 points
    https://www.irishexaminer.com/breakingnews/ireland/significant-overseas-interest-in-joining-defence-forces-but-drop-out-rate-high-862670.html Armen: Of the 8,164 applications, 1,900 completed and passed the online psychometric (intelligence) test. Having done this, applicants were then eligible for the fitness test/medical and interview, of which 759 passed. In total, 615 individuals commenced recruit training and 142 (23%) of these left prior to completion. Flottan: As part of a recent recruitment drive for the Naval Service, 65 applicants were invited to the navy’s headquarters at Haulbowline Island, Co Cork, to complete fitness tests/medicals and interviews. Just six turned up.
  44. 0 points
    Irländska marinens flaggskepp läggs upp i reserv tillsammans med ett mindre patrullfartyg: Withdrawal of navy ships ‘neon sign’ to drug smugglers Totalt så är det ca 25% av fartygsresurserna som nu ska läggas upp i upp till 18 månader pga. bemanningsproblem, vilket naturligtvis kommer att underlätta för narkotikasmugglare och tjuvfiskare. Risken finns också att LÉ Eithne och LÉ Orla aldrig mer kommer att segla igen. Tråkigt för jag gillar verkligen utseendet på LÉ Eithne. Hon och den mindre Peacock-klassen är dessutom de enda irländska fartygen som är byggda efter militär standard. (photo: Irish Defence force/Flickr) /Per
  45. 0 points
    Risken är ju att det blir en halvmesyr med en liten kardborreslejft.. Då tycker jag nästan det är bättre med den internationella varianten med en tunnelfåll där man kan trä i ett elastiskt boot blousing band om man vill. Funkar bättre än man tror faktiskt.. Men vad gäller NCU så är det väl bara att vänta och se?
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00


×
×
  • Create New...