Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 03/02/2020 in Posts

  1. 2 points
    Inom vissa saker kan olika förband behöva vapen som inte är så spridda inom försvaret. SOG har ju redan andra typer av vapen. Är det vettigt att man ska bära på både PSG90 och AK5 samtidigt. Istället för ett halvautomatisk vapen för prickskytte eller för skarpskytte. Där AK4D är en lösning endast för de vanliga förbanden. Deras 81 mm grk kan behöva olika typer av specialammunition. För att vara mer effektiva och nå längre. Sedan förespråkar jag att vissa förband inkl hkp och fartyg kan skaffa ny KSP 338 NM. Där en TKSP inte passar eller är lämplig.
  2. 2 points
    Haha reflekterade inte över att det var 17 år gammalt. Anledningen till att jag såg det nu är att inlägget anmälts anonymt 2 gånger.
  3. 2 points
    Japan vill nu utveckla ett stealthflygplan inhemskt och avvisar förslag från Lockheed Martin Corp och Boeing Co i USA och Storbritanniens BAE Systems PLC, berättade tre källor med kunskap om programmet till Reuters. Det skulle sätta Japans ledande försvarsentreprenör, Mitsubishi Heavy Industries, i spetsen för ett militärt kontrakt för mer än 40 miljarder dollar. Företaget har inte lämnat in någon egen design för nästa generations jaktflygplan, utan utvecklat Japans demonstrant för stealthflygplansteknologi, X-2, 2016. "Japans stealth-design har fungerat bra i test hittills," sade en av källorna, som har kunskap om det nya föreslagna planet, kallat F-3 eller F-X. En talesman för Mitsubishi Heavy sa att företaget skulle samarbeta med regeringen för oavsett vilken politik den beslutade att följa. https://www.reuters.com/article/us-japan-defence-fighter-exclusive/exclusive-japan-favors-home-grown-design-for-next-generation-fighter-after-rejecting-foreign-plans-sources-idUSKBN21E137
  4. 2 points
    Det hela handlar om att Sovjet släppte bomber över Finland, men utrikesminister Vjatjeslav_Molotov officiellt i radio påstod att de släppte brödkorgar till svältande finnar. De finska soldaterna började då kalla bomberna för "Molotovs brödkorgar" och för sina brännflaskor de bekämpade sovjetiska stridsvagnar med för "Molotov Cocktails". Något som tydligen inte uppskattades av Minister Molotov. Källor: https://sv.wikipedia.org/wiki/Vjatjeslav_Molotov https://en.wikipedia.org/wiki/Vyacheslav_Molotov
  5. 2 points
    Ocean Infinity’s hunt for the Submarine San Juan Bra redogörelse av letandet efter ubåten. Intressant att en ubåt först imploderar när den når "crush depth" och sedan exploderar. /Per
  6. 2 points
    Kan nog likställas med den reno som genomförspå våra Strb 90H. Under renoveringen får de bland annat nya motorer från Scania.
  7. 2 points
    Renoveringen/uppgraderingen har få synliga uppgraderingar, men innefattar byte av motor, växlar, styrhytt och ny modern civil yrkesmässig navigationsutrustning. Uppgraderingen kostar ca 22 miljoner euro och enligt finska Wikipedia har klassen totalt 38 båtar, vilket då motsvarar cirka 6,4 miljoner kronor per båt.
  8. 2 points
  9. 2 points
    Irländska marinens flaggskepp LÉ Eithne aktiveras igen för att användas som test center för covid 19: Navy returning LÉ Eithne to service as Cork Covid-19 testing centre Hon togs tillsammans med ett mindre patrullfartyg av Pecock-klassen ur tjänst så sent som förra sommaren pga. problem att bemanna fartygen. LÈ Eithne är (tillsammans med den mindre Peacock-klassen) de enda irländska örlogsfartygen som är byggda enligt militär standard, och LÉ Eithne är det enda med Bofors 57 mm Mk1 som huvudpjäs och helikopter kapacitet. Nu ska ju FM upprätta ett fältsjukhus på Ärna flygbas i Uppsala. Skulle man inte kunna använda HMS Carlskrona som ett rörligt test center för covid 19 och stationera henne där hon behövs bäst? Hon ska ju ha goda sjukvårdsresurser ombord och har ganska rymligt däck. /Per
  10. 2 points
    Ja man lär sig ständigt något nytt! Sveriges lätta torpedutveckling tog sin början med Tp42 på 1970-talet. Den efterföljdes av Tp422 som togs fram åt HKP 4 systemet, den var i grunden en Tp42 med tillförd trådstyrning och en förbättrad målsökare. Nästa torped blev Tp431 som infördes 1988 för ubåt typ Västergötland, denna tog till vara på erfarenheterna från den då nya tunga torpeden 613 och tillförde mer avancerad trådstyrning och ytterligare förbättring av målsökaren. Exportversionen av denna benämndes Tp43X0. Nuvarande torped 45 infördes 1995 genom att man uppdaterade Tp431 med bl.a. en helt ny målsökare. Redan i början av 2000-talet framkom dock ett behov av att utveckla en ersättare till Tp45 då målsökare och dator i denna förvisso var modern, men mycket av resten byggde på teknik från 70-talet (Tp42!). Därmed inleddes ett utvecklingsprojekt för att ta fram nästa generation 40cm ubåtsjakttorped och denna hade benämningen Tp46. Dessvärre ansågs kostnaderna för denna bli för höga i ljuset av att den eviga freden nu tillslut hade kommit för att stanna och projektet lades därmed ned, istället genomgick Tp45 en mindre uppdatering/livstidförlängning och benämns numera Tp451. Vår nya lätta torped som nu är i utprovningsfasen har som du mycket riktigt påpekar beteckningen Tp47 och planeras bli operativ under 2023. Tp47 är helt nyutvecklad från grunden upp och kommer ge en väsentlig prestandaförbättring jämfört med nuvarande system. Ja sannolikt kommer det kosta en slant även för Polen, å andra sidan har Polen ett behov av att snabbt byta ut sina närmast antika ubåtar mot modernare om de ska ha någon operativ nytta av sitt ubåtsvapen fram till att de kan skaffa helt nya båtar. Våra befintliga båtar är redan moderna och vi har två helt nya toppmoderna på väg in, så vi har inget behov av att lägga miljarder kronor (som vi inte har!) på ytterligare (och dubbelt begagnade!) båtar! Polens flotta är dessutom ett sammelsurium av fartyg och teknik från en uppsjö olika länder och årtionden så jag är inte säker på att de nödvändigtvis skulle bekymra sig om saker som kompatibilitet o.s.v. Det tror (hoppas!) jag med! Renovering eller uppgradering vete tusan dock, hon är bedömt i betydligt bättre skick och mycket modernare än Polens befintliga ubåtar. Det är ju såklart upp till Polen att avgöra, men åtminstone en ordentlig översyn vore nog på sin plats...
  11. 1 point
    Boeing KC-46 har fått ett nytt problem: läckage i bränslesystemet. Flygplanen får inte användas utom i absolut nödfall. I december hade 30 plan levererats. https://www.thedrive.com/the-war-zone/32818/the-air-force-has-revealed-that-its-troubled-kc-46-tankers-leak-fuel-excessively
  12. 1 point
    Japanese destroyer is damaged in collision with Chinese fishing vessel in East China Sea JS Shimakaze är den sista japanska robotjagaren med Standard SM-1MR robotar och Mk 13 lavettage som fortfarande är i tjänst, och jag tror även att hon är det sista japanska fartyget med 127 mm L54 kanoner typ Mk42. Hon är planerad att ersättas av den andra AEGIS jagaren av Maya-klass (JS Haguro) nästa år. Shimakaze betyder ö vind. /Per
  13. 1 point
    Är man intresserad av vilka vapen de hade etc så är denna länk intressant. http://jaegerplatoon.net/MAIN.html
  14. 1 point
    SAAB har nu skiftat fokus på testerna av Gripen E/F från "basic flight trials" till tactical and sensor suites": Gripen E/F shifts focus from flight to sensor tests /Per
  15. 1 point
    https://www.defensenews.com/air/2020/03/03/a-fix-for-the-kc-46-is-already-a-year-late/ The Air Force now believes a correction for the Boeing KC-46 tanker’s major technical problem won’t be available until at least 2023, forecasting a one-year delay to previous estimates, its top general said Tuesday. The service is now targeting a 2023-2024 timeframe to begin fielding a fix for the Remote Vision System, Air Force Chief of Staff Gen. Dave Goldfein said during a Senate Armed Services Committee hearing. The RVS, manufactured by Rockwell Collins, is a series of cameras that allows users to steer a refueling boom into the aircraft receiving gas.
  16. 1 point
    South Korean shipbuilder Hyundai Heavy Industries (HHI) has secured a KRW 400 billion (about USD 325 million) deal to construct one frigate for the Republic of Korea Navy (RoKN). As informed, the Ulsan-class Batch-III frigate is scheduled to be delivered in late 2024. The newbuild is the first of six 3,500-ton ships to be built for RoKN. Vessels of this class are 129 meters long, 15 meters wide and can reach a speed of up to 55 km/h. https://navaltoday.com/2020/03/17/hhi-wins-deal-to-build-korean-navys-newest-frigate/
  17. 1 point
    Såhär 17 år senare, så inser jag att jag nog skulle kunnat svara på ett lite bättre sätt I en gammal bokserie om VK2 jag har i bokhyllan, så finns det en bild på en sovjetisk brandbomb(tror det var brandbomb) med den talande bildtexten "...en av Molotovs såkallade 'brödkorgar' " (tämligen fritt citerat) Nu ska jag sitta och vara lite nostalgisk på vad jag hade för mig 2003. Bra avrundning på veckan!
  18. 1 point
    From 2025, the Bundeswehr's aging Tornado fleet will be replaced by up to 90 additional Eurofighter jets and 45 F-18 fighter planes from the US manufacturer Boeing, Handelsblatt and other German media reported today, adding that the F-18 will be procured for both electronic warfare and nuclear strike missions. The internal plan prepared by the Bundeswehr has already been discussed with industry, according to the dpa news agency, but Defense Minister Annegret Kramp-Karrenbauer (CDU) has yet to approve the plan. If approved, Handelsblatt reported, Germany would buy 30 F-18E/F Super Hornets to replace the Tornado in the nuclear strike mission, as modifying a US fighter would be faster and simpler than modifying the Eurofighter, assuming the US government would accept. In addition, Germany would also buy 15 EA-18G Growler electronic attack aircraft to replace the Tornado ECR variant. https://www.defense-aerospace.com/article-view/release/210224/germany-to-buy-45-boeing-f_18s%2C-90-eurofighters-to-replace-tornados%3A-media.html
  19. 1 point
    Saab Begins Building First Two-Seat Gripen F Jet for Brazil The first part was manufactured recently at Saab’s facilities in Linköping and is for the air duct section, just behind the cockpit of the aircraft. The joint industrial programme on Gripen F is between Saab and the Brazilian partner companies Embraer, AEL Sistemas, Akaer and Atech. https://www.defenseworld.net/news/26594/Saab_Begins_Building_First_Two_Seat_Gripen_F_Jet_for_Brazil#.Xn5PlWAo_AQ https://www.flightglobal.com/fixed-wing/saab-commences-production-of-first-brazilian-gripen-f/137572.article
  20. 1 point
    Under Saabs Gripenseminarium så nämndes det att flygvapnet planerar att införskaffa även ett avancerat skolflygplan längre fram. Detta blir utöver den propellerdrivna primära skolflygplanet. Blir det inte dyrt med två dedikerade skolflygplanstyper om man nu ska bara ha 60st Gripen E? https://saab-seminar.creo.se/200326/saabs_annual_gripen_seminar_2020
  21. 1 point
    http://www.airrecognition.com/index.php/news/defense-aviation-news/2020/march/6097-gripen-f-fighter-production-under-way.html?fbclid=IwAR2XR1lsdMThOEtX2cGz2nhmM2w59llD7RFejpVHpNQvffTTFG4xMAzj4-c
  22. 1 point
    Ser ut som om HMS Ulvön nu fått sina 2x2 antiubåtsgranatpjäser monterade. Förmodar att detta är en aktuell bild från den nyligen avslutade ubåtsjaktövningen på västkusten. Bilden kommer från FM:s artikel Marinen bidrar till trygghet och stabilitet /Per Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten
  23. 1 point
    De första totalrenoverade transportbåtarna av Jurmo-klass sjösattes Nylands Brigad på twitter /Per
  24. 1 point
    Efter 36 timmars arbete med varvspersonal så kunde LÉ Eithne lämna malpåsen och kajen vid basen, och gå mot Cork. 57 mm pjäsen på fördäck saknas dock vilket kan bero på att den också är i malpåse och att man inte ansett den vara nödvändig i dagsläget, eller också så vill man helt enkelt maximera utrymmet på däcket. Naval Analyses på twitter /Per
  25. 1 point
    Intressant att på ålderns höst till sist få en förklaring till varför man till synes hoppade över torped 44 som beteckning på svenska lätta torpeder. Torped 43 tror jag var en exportmodell som exporterades till Pakistan och Singapore, och torped 45 eller 451 är ju den variant som används nu i de svenska, finska och pakistanska marinerna. Den nya torped som är under utveckling för de svenska och finska marinerna kommer som väl de flesta här vet att få beteckningen torped 47. Vart tog då torped 46 vägen? Enligt Marinkalender 2002 så ska en torped med beteckningen tp 46 Grampus då ha varit under utveckling för leverans 2005 till den danska marinen, men sedan togs ju beslutet att lägga ner det danska ubåtsvapnet (pga. tryck från NATO?) och man får anta att torpedprojektet också lades ner i samband med detta. Tp 431 torde för övrigt fortfarande användas ombord på de två singaporeanska ubåtarna av Challenger-klass (f. d. Sjöormen-kl) som fortfarande är i tjänst. Om detta stämmer som eng. wiki säger att Archer-klassen uppgraderats under 2016-19 så minskar ju sannolikheten väsentligt för ryktet om Archer-klassen: Man kan ju undra varför polackerna fortsätter att hävda detta om Archer-klassen? Om det stämmer som du säger att det skulle bli dyrt att konvertera Archer-klassen för svensk tjänst (vilket jag inte betvivlar) så måste det väl betyda ungefär detsamma för polackerna om de nu vill överta dem senare (dvs. efter 2024 när den nya Invincible-klassen levererats till RSN)? Vad beträffar SÖD så tror jag hon var planerad för en livstidsförlängning runt 2019-20 (för att nominellt kunna upprätthålla 4 operativa ubåtar enligt FB 2015 fram till leverans av A26), ett Kockums projekt som man nu förmodligen avvaktar med pga. de pågående förhandlingarna mellan Polen och FMV. Det ska bli intressant att se vad som händer med henne de närmaste åren. Polackerna kommer som det verkar att under alla händelser modernisera de två återstående Kobben ubåtarna liksom den enda Kilo ubåten, förmodligen för att vinna tid och som en extra försäkring i händelse av att förhandlingarna med FMV inte går i lås. Jag tror att man kommer att acceptera att man får vänta på att överta SÖD till åtminstone 2023-24. Hon lär behöva en renovering och uppgradering också innan hon kan träda i polsk tjänst. /Per
  26. 1 point
    De må vara uppdaterade relativt nyligen, men om Svenska flottan tvingas köpa tillbaka båtarna så kommer vi ändå behöva byta ut eller modifiera mycket (om inte allt!) av vad sensorer, ledningssystem och sambandssystem heter. T.ex. har Singapore ett Franskt ledningssystem i sina båtar (Naval Group:s SUBTICS!), och detta är inte kompatibelt med våra ledningssystem. Sonarsystemet lär vara optimerat för havet i deras del av världen, medan Östersjön med sitt bräckta och kalla vatten ställer helt andra krav. Likaså är Singapores båtar sannolikt anpassade efter andra regler och lagar vad gäller sjösäkerhet, arbetsmiljö m.m. Coolt för Singapore, men mer som behöver bytas om Sverige ska kunna nyttja båtarna igen. Vi lär ju inte skaffa varesig WASS Black Shark torpeder eller ubåtsavfyrade robotar i närtid! Bättre på vad? Baserat på öppna uppgifter uppges WASS Black Shark förvisso ha längre räckvidd och/eller toppfart än torped 62, men är detta relevant i vår operationsmiljö? Kom ihåg att torped 62 är specialutvecklad av och för Svenska flottan och Östersjön med de speciella krav detta ställer på bl.a. målsökaren, och resultatet blev en torped som faktiskt är ruskigt listig! Kan ju dessutom påpekas att senast Marinen köpte Italienska torpeder, närmare bestämt WASS AS244/S (torped 442 i FM!), så vart vi sådär nöjda! Enligt de som var med på den tiden så levde den torpeden inte riktigt upp till vad tillverkaren lovade, och under en skarpskjutning höll det till och med på att gå riktigt illa då torpeden vände om och låste på den egna enheten... Polen får gärna överta SÖD (och ÖGD!) när BLE väl är sjösatt runt 2023, vi kommer sannolikt tvingas lägga SÖD i malpåse i samma stund ändå. Detta för att få loss en besättning som kan utbildas på, och bemanna BLE under STW, HAT och SAT. Det finns bedömt väldigt liten möjlighet att fortsätta driva dagens fyra båtar plus BLE och SKE samtidigt med gällande ekonomiska och personella läge. Personligen ser jag heller inga större problem med att låta Polska besättningar nyttja SÖD för utbildning i Sverige fram till att BLE sjösatts, och under tiden vi letar upp och driftsätter ÖGD åt dem! En sådan lösning borde innebära minimalt Svenskt förmågetapp under övergångsperioden. Det jag är mest oroad för är att FM trots allt också skulle tvingas köpa tillbaka VGD och HGD från Singapore som ett led i ännu ett (industri)politiskt vansinnesprojekt, FM har nämligen varesig behov, ekonomi eller energi till detta just nu och det har bedömt inte FMV eller SKAB heller!
  27. 1 point
  28. 1 point
    Jag låser denna tråd då den behandlar känslig prestanda av vapensystem som är i drift. /Henke - BlåGul
  29. 1 point
    US Navy skrotar nu planerna på livstidsförlängning av robotjagarna av Arleigh Burke-klassen. Enligt den ursprungliga planen så skulle det ha gett ytterligare 10 år tjänst (från 35 år till 45 år). Man beräknar nu att mellan 2026 och 2034 kommer 27 robotjagare att tas ur tjänst. Destroyers left behind: US Navy cancels plans to extend service lives of its workhorse DDGs /Per
  30. 1 point
    Som du säger var den artikeln full av spekulationer och ogrundade gissningar! Huruvida Singapore är villig att sälja eller inte har jag ingen aning om, men att FM skulle vara villig att sälja SÖD innan BLE åtminstone har påbörjat provturer tvivlar jag på! Hela detta upplägget - om det är sant - är fullständigt vansinnigt och stinker politiskt industristöd lång väg! FM har bedömt inget intresse i att sälja sin befintliga ubåt (+ ÖGD!), för att därefter köpa tillbaka sina gamla från Singapore och tvingas konvertera tillbaka dem till svensk standard för massor av skattekronor, och allt för att köra dem i två-tre år innan BLE klassen ersätter dem. Eftersom FM garanterat inte kommer få en krona extra i budget för att genomföra detta så kommer man således tvingas stryka något annat projekt för att få fram pengar (precis som när politikerna fick för sig att vi till varje pris var tvungna att ha egna sjukvårdshelikoptrar i Afghanistan, och "amatörernas afton" var ett faktum!), de enda som således tjänar på detta eventuella spektakel skulle bli SKAB och Polen, och den stora förloraren blir som vanligt svenska FM... Nej, naturligtvis är hon inte det! Däremot dras hon likt våra övriga fartyg med obsolescence problem som ett resultat av hennes ålder och att den kommersiella teknikutvecklingen går så mycket snabbare idag än för bara tjugo år sedan. Det är alltså svårt till mycket svårt att få fram reservdelar till vissa system då dessa ofta har slutat produceras för många år sedan. Ett problem som har förvärrats av att man under den s.k. strategiska timeouten tyckte det var onödigt och dyrt att hålla sig med reservdelslager - om nått gick sönder var det ju bara att beställa nya delar från tillverkaren enligt kommersiell "just in time" princip! A26 håller än så länge tidsplanen. Planerad leverans till FM är fortfarande 2024 (Blekinge!) resp. 2025 (Skåne!), sannolikt kommer man dock råka ut för barnsjukdomar under provturerna vilket absolut kan försena FOC. Och att SAAB plötsligt vill ha mer pengar för att färdigställa båtarna är inte heller osannolikt... I FM BU 21 (FM2019-9956:17) står följande om ubåtförmågan i perioden 2021-2025:
  31. 1 point
    Is Sweden Willing to Maintain Its Submarines and Their Potential? Mycket spekulerande och väldigt lite bekräftande. Kan det verkligen finnas nån substans i att Singapore skulle vara villiga att sälja Archer-klassen? Antingen till Sverige eller till Polen. Då skulle de ställas nästan utan ubåtar ett antal år. Det som avgör är nog i vilket skick Archer-klassen är i. Stämmer det att de är i omedelbart behov av renovering och modernisering så ökar ju sannolikheten för att Singapore vill sälja dem. Även om Sverige mot förmodan verkligen skulle köpa de två Archer båtarna så kommer de ändå inte att vara i tjänst förrän tidigast 2023. Är man villig att avstå HMS Södermanland till polackerna innan 2023? Frågan om Sverige kan acceptera att bara ha två operativa ubåtar kan nog besvaras med ett ja, eftersom detta redan har inträffat en gång i närtid en gång (bedömt 2016-18 när två Gotlandsubåtar var upplagda för halvtidsmodernisering samtidigt som 1 ubåt av SÖD klass inte varit operativ sedan åtminstone 2015). Att den tredje Gotlandsubåten HMS Halland skulle vara så sliten att hon inte kan användas betvivlar jag starkt. Hon ska vara god för tjänst fram till 2021 då ett beslut måste tas om hon ska halvtidsmoderniseras, livstidsförlängas eller bara vidmakthållas (vilket är det senaste förslaget från FM). Att leveransen av Blekinge-klassen blir framskjuten till 2025 är däremot ingen dålig gissning. Vad som har omförhandlats kan man bara spekulera i. Ska bli spännande att följa detta. /Per
  32. 1 point
    Om Gripens resultat i övningar har det läckt en del. Här är en till som hört detta, denna källa är trovärdig och kunnig, rekomenderar alla hans andra filmer då hans kompetens är helt unik för youtube. https://www.youtube.com/watch?v=cKt0_MHe8bk
  33. 1 point
    Första japanska ubåten JS Ōryū (SS-511) med Lithium-Ion batterier i stället för Stirling AIP har trätt i tjänst: JMSDF Commissioned its 1st Li-Ion Battery Submarine SS-511 JS Ōryū おうりゅう De första två ubåtarna (nr 11 och 12 av Soryu-klassen) kommer förmodligen att användas som försöksfartyg för den nya batteritekniken. Själv har jag lite farhågor mot att använda potentiellt brandfarliga Li-Ion batterier i en ubåt. Det har ändå hänt att de fattat eld ombord på flygplan. Hur kommer en ubåt med Li-Ion batterier att kunna motstå undervattensexplosioner? Fördelarna är väl att man får extra utrymme ombord som kan användas för mer batterier och ett mindre komplext maskineri. Tiden får utvisa om detta är den bästa lösningen. /Per
  34. 1 point
    När jag gjorde GU 1980-1981 så var det meningen att Brigadingenjörernas (IB77) ingenjörplutoner skulle transporteras i dumprar, med en specialbyggd överbyggnad. Motiveringen var att det dels fanns många civila dumprar samt att det är ett bra fordon för ingenjörer, som behöver frakta stora mängder minor, grus mm. Det var alltså tänkt att vid mob skulle civila inmönstrade dumprar förses med en påbyggnad för personaltransport. Dessa fanns inte färdiga, utan skulle snickras ihop av plutonerna vid mob. Det skulle finnas ritningar och material i mobförråden. Ingen bra lösning enligt mig, då man inte har tid för sånt vid mob. (Trivia: Brigadingenjörbataljonen hade ett enda militärt fordon; bataljonchefens Ratgb. Alla övriga var civila inmönstrade. Fatta vilken cirkus det skulle bli!) Det togs fram ett antal dumprar med en betydligt stabilare påbyggnad av metall, allt mönstermålat och fint. Antal så det räckte till en bataljon tror jag. Dessa användes vid GU och RU på Ing 1 och Ing 3 (PIng vid Ing 2 åkte Tgb 20). Detta var som sagt IB77 och nu vet jag inte vad Ingenjörerna åker i. Patgb 360?
  35. 1 point
    German Navy takes delivery of F125 Baden-Württemberg-class frigate NORDRHEIN-WESTFALEN Second F125 Baden-Württemberg-class Frigate Delivered to Germany Den andra fregatten typ F125 Baden-Württemberg klass F 223 FGS Nordrhein-Westfalen har överlämnats från ARGE F125 consortium till Federal Office of Bundeswehr Equipment. I artikeln nämns att man kommer att ha ubåtsjakthelikoptrar ombord, vilket i så fall skulle ge dessa fartyg en viss ubåtsjaktförmåga. Dock tror jag att man bara kommer att medföra max en hkp för ubåtsjakt. Den andra torde då vara utrustad för transporter av trupp och materiel. Naturligtvis kan detta skilja beroende på uppgift och förväntat scenario. En fartygstyp som i första hand inte är avsedd för fullskaligt krig utan mer för lokala konflikter och skymningslägen utomlands. Därmed inte sagt att fartyget skulle vara näst intill värdelöst i ett fullskaligt krig, men det har ändå vissa "brister" när det gäller t ex medellångt luftvärn och ubåtsjakt. Närskyddet både mot luft- och ytmål är dock bra. Det finns förmodligen ett behov även av dessa fartyg om man vill vara en spelare på världsscenen, men de kan knappast vara en ersättning för fullvärdiga ubåtsjaktfregatter som har luftvärn med medellång räckvidd. Fartygen har haft stora problem att godkännas för aktiv tjänst och är ca 3 år försenade. /Per
  36. 1 point
    https://www.defenseone.com/technology/2020/02/acting-navy-secretary-we-need-more-355-ships-and-s-not-even-counting-robot-vessels/163420/ Acting Navy Secretary: We Need More than 355 Ships, and That’s Not Even Counting Robot Vessels You can’t get to a 355-ship Navy by substituting autonomous vessels for more expensive manned ships, Acting Navy Secretary Thomas Modly said this week. But Modly affirmed that autonomy was going to play a growing role in the Navy’s future and that the service needs to begin experimenting with integrating self-driving ships into the fleet as soon as possible.
  37. 1 point
    Den mörka mystiska "spionubåten" lämnar snart Stockholm: Mystisk spionubåt lockar nyfikna besökare Holländarna har åtminstone haft vett att behålla traditionella ubåtsnamn som Valrossen, Sjölejonet, Delfinen och Tumlaren. Om man får tro eng wiki så hävdade ryssarna i Nov 2016 att de jagat bort en ubåt av Walrus-klass från sin Admiral Kuznetsov battlegroup. Walrus-class submarine /Per
  38. 1 point
    https://news.sky.com/story/paul-farnes-last-battle-of-britain-fighter-ace-dies-aged-101-11921494 Paul Farnes, det sista flygarässet från Slaget om Storbritannien har avlidit 101 år gammal. Han förstörde sex fiendeflygplan, ett förmodligen förstört och skadade ytterligare sex.
  39. 1 point
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/regeringsbeslut-idag-gotlands-far-eget-regemente Regeringsbeslut i dag: Gotland får eget regemente 171213 Regeringen beslutade i dag att Gotland får eget regemente. Regementet kommer till en början att omfatta ca 350 personer. Det blir det första nya regementet i Sverige sedan andra världskriget. Beslutet gäller från 1 januari 2018 enligt regeringen. Invigningen kommer att ske senare under året. Regementet kommer successivt att växa och kommer till en början att omfatta ca 350 personer (regementsledning och den 18:e stridsgruppen). Gotland är ett av de strategiska områden som pekas ut av regeringen i 2015 års försvarsbeslut. - Återetableringen sker mot bakgrund av det försämrade säkerhetsläget i närområdet och att det finns behov av en samlad militär ledning på Gotland. Etableringen på Gotland är den första nyetableringen sedan början av 1980-talet, säger Peter Hultqvist. – Senast Sverige inrättade nya regementen var under andra världskriget då ett antal nya flygflottiljer skapades, fortsätter han. Gotlands regemente (P18), lokaliseras i Visby. Det har tidigare funnits fyra regementen på Gotland. Det sista regementet, också benämnt P18, avvecklades 2005.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00


×
×
  • Create New...