Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 02/23/2021 in all areas

  1. RRR kan vi göra sedan 10 år tillbaka. Du tänker nog på HIFR. Och om det räcker eller inte beror såklart på vad vi vill kunna göra. Notera att även HIFR förmåga kräver att fartygen har större delen av flygplatsfunktionaliteten. T.ex. fri däcksyta med markeringar och belysning, SHOL övervakning och inte minst tankutrustning. D.v.s. all den "dyra" utrustningen, men utan många av fördelarna. Säkert. Men då är det bättre att stoppa i en mk41 i stället. Att stoppa i två olika VLS system innebär dubbla kostnaden, dubbla kraft och styrsystem, dubbla underhållsbehovet, dubbla rese
    1 point
  2. Det fanns ett tag en dröm hos högre chef att kunna ha dubbla besättningar på patrullfartygen. Detta förblev dock en dröm, och även denna är numera struken. Som mest tror jag man fick ihop 2,5 besättningar, tillsammans. Båtarna är dessutom så gamla och slitna att det knappt går att få ut gångtid nog för en besättning/fartyg, och att dubbla denna är inte att att tänka på. Ska man köra med dubbla besättningar så måste fartygen redan från början vara konstruerade för den driftprofilen, annars går det inte att underhålla materielen såsom det är tänkt. Dagens fartyg är i grunden byggda och
    1 point
  3. Nej. Jag noterade också den punkten, men någon datalänk är inte anskaffad till HKP14 ännu (vi kan bortse från länk 11 som maskinerna leverades med). Man har i nuläget inte ens bestämt sig för vilken datalänk man ska sätta in i maskinerna, men just nu lutar det åt Länk 22. Om det blir den länken så sker detta troligtvis i samband med att maskinerna genomgår uppgraderingspaketet SWR 3 (software release 3) runt 2024-2025.
    1 point
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00


×
×
  • Create New...