Jump to content

Ubåt inryck sommaren


Guest p.larsson

Recommended Posts

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...
Jag avundas er som får tjänstgöra på ubåt.

Alltid kul när det går bra för andra ju... :P

 

...men jag får instämma, det verkar vara en upplevelse. :)

Dock får man ju hoppas att man fått en meningsfull tjänst själv också.

Link to comment
Share on other sites

Tja Andreas, Orion är nog inte så illa pinkat ändå du. Där har vi garanterat en upplevelse.  :)

Det får man ju hoppas på, annars blir det 17 tunga månader. :P

För att inte nämna de enormt långa två veckors-ledigheten det blir efter studenten...

 

Har dock goda förhoppningar, inte minst då jag för ett par dagar sen fick kontakt med en nymuckad SyTe (2003-11-11) som haft precis den tjänst jag kommer få. Av förklarliga skäl kunde han inte avslöja så mycket specifika detaljer om tjänsten ombord men en hel del mer generell info hade han ju samt ett intygande om att han (samt övrig besättning) var nöjd med tjänsten. :ph34r:

En rätt stor del sökte dessutom ROP och/eller YOP vilket borde vara en bekräftelse det också.

Link to comment
Share on other sites

Guest Bengtsson

Nej, Orion är som sagt inte att förakta. :) Men något som ni inte får är ju ynnesten att få göra fri uppstigning. Roligare finns inte! 20 meter på 6 sekunder, Gröna Lund är helt klart överskattat :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Hej alla submariners...

 

Ska mönstra för ubåt snart! Sitter här hemma och väntar på brevet. De på pliktverket sa att det skulle dröja ca en månad efter den vanliga mönstingen.

 

Kan någon av er bertätta om testerna? Vad skall man förbereda sig på?

 

 

Mvh

 

Bob

Link to comment
Share on other sites

Nej, Orion är som sagt inte att förakta.  :)  Men något som ni inte får är ju ynnesten att få göra fri uppstigning. Roligare finns inte! 20 meter på 6 sekunder, Gröna Lund är helt klart överskattat :D

Tyvärr inte men man kan ju inte få allt. Det närmast relaterade jag hört är att man har möjlighet att ta dyk.cert., vore inte helt fel. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Bengtsson

Jo, det där med dykcert har även jag hört talas om. Även skeppare klass 8 var på tapeten. Båda ligger inom mitt intresseområde vilket som. :)

Link to comment
Share on other sites

Jo, det där med dykcert har även jag hört talas om. Även skeppare klass 8 var på tapeten. Båda ligger inom mitt intresseområde vilket som. :uuh:

Nu är jag i dagsläget landkrabba men man lär väl försöka skaffa alla extrameriter man har intresse för/möjlighet till. Att ta en resa till valfritt varmt och dykvänligt land efter muck vore trevligt... :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Bengtsson

@ FuTangsjö

 

Nej, det det går ut på är att man först utbildas i Fri Uppstigning under en dag i runda slängar. Man lär sig för hur man gör det utan dräkt och då hur mycket luft man ska släppa ut på vägen upp med mera. Dag två tar man dykarklockan ner till max 5 meter (man har då varit nere med klockan på 1 och 2 meters djup innan) och där får man då göra en Fri Uppstigning med dräkt. Efter detta så får man först köra i flermansslussen, vilken ligger 20 meter ner. Sen gör du en uppstigning (och ojojoj vad skojj det är!). Efter detta så ska du nu ta enmansslussen. Denna skulle tydligen kännas läskig (are) av ngn anledning, något som jag aldrig märkte ngt av. I princip samma förfarande igen, vattenfyllning samt trycksättning av sluss, och sen åker man upp genom en lucka, får en ring i händerna and off you go. Hur jä*la kul som helst!

 

Lite grötigt kanske, hojta till om jag ska ta om ngn del.

Link to comment
Share on other sites

Guest Bengtsson

@ Kockis:

 

Fick du min och mr_meetz hälsning i Hemavan?

 

Du kommer att klara dig finfint! Gör bara som de säger så blir allt jättebra. :)

 

Lycka till! :wub:

Link to comment
Share on other sites

Guest Bengtsson

@ Kockis:

 

Vi lämnade en lapp till den hjälp-instruktör (eller motsvarande benämning) som skulle vara i Hemavan veckan efter oss, dvs din vecka. Så vi skrev den lappen som en sorts "kom-ihåg-och-tänk-på-detta" lapp. Där skrev vi även att han skulle hälsa till någon av eleverna som var bekant med namnet Kockis, från Bengtsson och mr_meetz på forumet, du skulle veta vilka vi var. Och vilka vi är? Vi är vi :huh:

Edited by Bengtsson
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
B) Hej alla som klarat SUB 3:an nån som har ändrat sig?

Vilka är det här på forumet som har varit i Karlskrona?

 

P.Larsson

..ja jo, jag har varit i Karlskrona några gånger. :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

@ Bengtsson

K vilken hjälpinstruktör var det? desom var vecka 10 kom med samma buss som mig...

 

@ Kimster

Vi vet alla redan att du vet allt har varit överallt och så, Du behöver inte

berätta :P :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Bengtsson

@ Kockis

 

Hmmm, ja vad hette han... Kommer ärligt talat inte ihåg. Vi fick bara i uppdrag att skriva en lapp till den hjälpinstruktör som skulle lösa av oss vecka 10.

 

 

@ Kimster

 

 

Kan vi från ubåtsgänget här vänta oss eventuell hjälp vid uppsökande av lämplig krog? Playbar ska vara reko har jag hört. :banana

Link to comment
Share on other sites

@ Kimster

 

 

Kan vi från ubåtsgänget här vänta oss eventuell hjälp vid uppsökande av lämplig krog? Playbar ska vara reko har jag hört. :)

Ja, snälla.. :eeh:

De lite mer erfarna måste ju ta hand om oss lite mindre erfarna (på området, inte alkoholen..) :camo:

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

ähem.. mmm

 

Playbar - okej lite mindre plejs, lite yngre, hög musik, gratis

Nivå - Lite större, bra mat, inte bara ungt, snygga servitriser, gratis

Schlagerbaren/Fox - Lite äldre folk, bättre musik, 3 barer, Fox = öl-testar-bar, kostar

Kino - Nytt, rockställe med ibland konserter, nattklubb annars, för mycket folk, kostar

Piraten - blandat åldrar, stort dansgolv, ibland bra musik, kostar

KingsCrown - krog, lite äldre, har mat också gratis.. oftast tror jag.hmm

PM - Vi-som-nyss-fyllt-18-ställe, har mat på dagarna, inget märkvärdigt. gratis

O´Lerrys - Sportbar, lite äldre, massa tv, mat, gratis

 

Matställen öppet länge typ till 0400

- Michells på Ronnebygatan

- Red Light på Ronnebygatan (om de inte har stängt)

- Pölsemannen på Ronnebygatan

- McDonalds utanför Kronans köpcentrum

 

Systembolaget ligger i Wachmeister köpcentrum. Eller ute vid Amiralens stormarknad (15min med buss)

 

..tja ..lite info iaf. Survivalkit-Karlskrona

 

SKa ni ut och raljera finns det risk för sammanstöt med "nån" BlåGul som är ute och visiterar krigarna.. ..hrm krogarna...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...