Jump to content

"En av fyra i utlandsstyrkan får nervbesvär"


Recommended Posts

Läste en intressant debattartikel i DN idag, 23/12.

 

"En klar majoritet, 64 procent av alla officerare, har i utlandstjänst upplevt

situationer där de själva eller någon kollega riskerat att skadas allvarligt eller

förolyckas."

 

"Tjänstgöring i den svenska militära utlandsstyrkan sliter hårt på personalen.

Drygt en fjärdedel, 28 procent, av officerarna har efter sin tid i utlandsstyrkan fått

reaktioner som mardrömmar, huvudvärk och koncentrationssvårigheter. Det

visar en ny Temoundersökning som Officersförbundets ordförande Lars Fresker

redovisar på DN Debatt."

 

"Därför kräver vi att försvarsministern nu hjälper till att lösa frågan och ger de

svenska officerarna samma grundläggande villkor som övriga svenska

yrkesgrupper som genomför internationell tjänstgöring."

 

"Att våra medlemmar har de sämsta villkoren bland officerare i Norden på alla

områden är en sak - men varför ska vi även ha de sämsta villkoren bland

tjänstemän i Sverige?"

 

"Sverige har en lång tradition av deltagande i internationella fredsbevarande

uppdrag. Vid alla tillfällen som regering och riksdag fattat beslut om svenskt

internationellt deltagande har officerarna lojalt ställt upp och anmält sig frivilligt för

tjänstgöring - nu är det hög tid att politikerna ställer upp för landets officerare."

 

Läs mer här...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=5...ousRenderType=2

Edited by Froddan
Link to comment
Share on other sites

skulle nog tro att siffran närmar sig 100% av anställda yoff/bfa på mekförband har samma upplevelser om man har varit på trupp.

 

det kanske inte handlar så mycket om beskjutning utan mer om olyckor av andra slag, men det är inget att förringa eftersom sådana saker kan leda till frågeställningar som "borde jag inte ha...." en beskjutning kan man i lägre grad påverka själv.

Link to comment
Share on other sites

edit: löste sig

FRODDAN, använder du " så citera då också, första stycket är ju inte direkt som det står i artikeln

 

 

artikeln:; "En klar majoritet, 64 procent, av de tillfrågade har någon eller några gånger hamnat i en situation där de fruktat för sitt eller någon av sina kollegers säkerhet och liv."

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja vad fan skall man säga ............ :sniper:

Hur många Ba 01 lever och mår BRA? För att inte nämna det onämnbara som KONGO????

När kommer vi som mer används och sedan slängs bort. ( Tack och hej och skulle du få några problem så ring någon annan )

Nä den dagen Riksdag och regering känner sitt ansvar för alla och inte bara de som kommer hem och forsätter i yrket tror jag inte finns.

Vist jag är en otroligt negativt djävel men jag är vad jag blev. ( tack för det )

Link to comment
Share on other sites

Dom gjorde test på vissa.

Dessa testades redan innan/under/efter missionen om jag inte kommer ihåg fel.

Jag har inte hört några resultat från testet.

 

Visst är det vissa av oss som var nere på BA01 som mår dåligt fortfarande, det ska man inte sticka under stol med men hur många kan jag inte sia om.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Tja vad fan skall man säga ............ :dong:

Hur många Ba 01 lever och mår BRA? För att inte nämna det onämnbara som KONGO????

När kommer vi som mer används och sedan slängs bort. ( Tack och hej och skulle du få några problem så ring någon annan )

Nä den dagen Riksdag och regering känner sitt ansvar för alla och inte bara de som kommer hem och forsätter i yrket tror jag inte finns.

Vist jag är en otroligt negativt djävel men jag är vad jag blev. ( tack för det )

@ Tapirjägaren

Det finns ett gäng som vet vad vi pratar om:

Fredsbaskrarna

(fd kamratföreningen Bataljonen)

De har ett kamratstödsprogram, som vad jag förstår, verkar vara seriöst. Framför allt har de varit där själva...

 

/Ace (som också funderar över statens ansvar. I synnerhet för grabbarna på JK 01 :D )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...