Jump to content

GRG-Utbildningstecken??


Recommended Posts

Under en övning nyligen såg jag ett utbtecken för Grg som var nytt för mig.

En ljusgrön oval med svart ram och en bild på ett Grg i.

Min fråga är vilka får detta och vilka krav?

 

 

Min personliga åsikt om detta är ungefär "Va Fan!!!!". :lol:

Hur många utbildningstecken ska det finnas egentligen, ska alla som är utb på Grg få detta tecken (många blir det....). Kommer det komma mer utbtecken??... Ksp, AK4, enmanskök......

 

Ska alla börja springa omkring med alla saker som de har utbildning för så......

 

Måste ALLA i Försvarsmakten bära något utbtecken på höger axeln? :D:banana

 

 

edit: ändrade märken till utbtecken i sista raden.

Edited by Bamse
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Och innan man får elda i kaminen måste man ha utbildningstecknet för

Eldledare :lol:

 

Skämt åsido....

Förbandstecken kommer man långt med men om man får ha PEK märken & överlevnadsmärken etc måste väl de som har blivit tilldelad ett utbildningstecken för GRG få bära det också anser jag.... :banana

 

Har dock inte sett det........

 

Bild, någon??

Link to comment
Share on other sites

@sulan

Tänk dig en grön oval med en svart grej i mitten som mest liknar en vandrande pinne. Fast det sägs vara ett granatgevär. 0:)

 

Enda fördelen som jag ser det är att man snabbt ser vilka som är kvalificerade på att handha ett grg. Inte som innan, Svenne Bumpa har läst soldf och tror sig veta.

Link to comment
Share on other sites

Tycker man ska ha märke efter den typen av kompani man tillhör. Det blir enhetligt och snyggt!

Detta är ju det generella problemet när det gäller frivillig-verksamhet....

Det är ju t.ex tillåtet och accepterat att bära sin jägarbåge på höger ärm, men vart skall man dra gränsen??

 

Detta är ju ungefär jämställt disskusioner om egen materiell i allmänhet, såsom egna knäskydd, egna ryggsäckar osv.....vart skall gränsen dras??

 

Håller med dig, Mats!

Antingen valfria Utb-tecken och INTE en jävel klagar och bryr sig...eller Komp eller plu-tillhörigts tecken.

Link to comment
Share on other sites

Enda fördelen som jag ser det  är att man snabbt ser vilka som är kvalificerade på att handha ett grg. Inte som innan, Svenne Bumpa har läst soldf och tror sig veta.

Lite segt om man ska ha utb-tecken för att se om folk är kvalificerade för olika saker...... Kan bli några stycken.... Som sagt tidigare, var drar man gränsen för vad som ger utb-tecken?

 

Sulan.

Och innan man får elda i kaminen måste man ha utbildningstecknet för

Eldledare

Hmmmm.... Inget ont om eldledare!!!! :dong:0:)
Link to comment
Share on other sites

Fan min högerarm skulle se ut som en julgran om man skulle ha utbildningsmärken för alla vapen o fordon o sånt!

 

Tycker det är fånigt med märken! räcker vell med regementets o kompaniets.

Det räcker vell med att man själv vet vad man e utbildad på.

 

fånerier på hög nivå.

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite svag för bågarna som anger vilken sorts tjänst man är utbildad för (som jägare eller dylikt). Tycker dock att vissa officiella är lite konstiga, PBV401 till exempel säger inte just mer än vilket slags fordon man åker i. HV kanske kan ha bågar med "Civil Buss" på då :huh:

 

Den jag har svårast för är dok Stabs/Grk bågen. Även om den visar vilket slagskompani man hör/hört till så finns det en ofantlig uppsättning tjänster inm just detta kompani, som oftast är sisnemmellan väldigt olika.

 

Man kanske skule ta och bryta ut det tjänstevis?

 

Ledning

Pansarskytte

PV

Underhåll

Pionjär

Stridsvagn

Stridsfordon

Spaning

Eldledning

Jägare

LV

Grk

 

etc.

Link to comment
Share on other sites

Nu tycker jag att det var lite motsägelse i ditt inlägg Hans. Varför ska det finnas utb. tecken för stridsfordon men inte 401?

 

På mitt kompani fick ALLA pansarskyttebågen. Stab & Tross-plutonen hade dock varierande märken som jag inte vet hur de kom över: 401, eldledare, bgbv 90...

 

Tycker att vagnsbesättningar är lika mycket pansarskytte som de som åker på flaket. Besättningen är det som står för pansaret och de där bak står för skytte. Utan respektive del skulle det inte vara just pansarskytte.

 

Allra allra minst ska vara utb tecken för grupp så att stab & trossare kan få relevant märke som Bgbv, E osv...

 

Såg en gång, i ett förband där man borde förvänta sig bättre, en soldat med två bågar på högerärmen: Pbv 302 och Strf 9040! Suck!

Link to comment
Share on other sites

I min simpla värld trodde jag länge att Grg är ett "grundutbildningsvapen" som ALLA skall kunna skjuta med och borde ingå i PEK'en, precis som Ak o Ksp (+ ev. pskott).

Men ett grg-märke verkar ju lite overkill...ska vi som badat isvak eller släppt en fis få "båge" för det också..?

 

Helt fantastiskt vilken inflation det börjar gå i märken nu också..

 

Hans: Innebär inte "Pbv 401"-tecknet att man är utbildad tekniker/förare på just den beckburken??

Link to comment
Share on other sites

Fan min högerarm skulle se ut som en julgran om man skulle ha utbildningsmärken för alla vapen o fordon o sånt!

 

Tycker det är fånigt med märken! räcker vell med regementets o kompaniets.

Det räcker vell med att man själv vet vad man e utbildad på.

 

fånerier på hög nivå.

Endast ett utbildningstecken och ev tilläggstext skall bäras...

Link to comment
Share on other sites

I min simpla värld trodde jag länge att Grg är ett "grundutbildningsvapen" som ALLA skall kunna skjuta med och borde ingå i PEK'en, precis som Ak o Ksp (+ ev. pskott).

Intressant tanke... Men om du inte käner till det så har inte alla stridande förband GRG. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det räcker vell med att man själv vet vad man e utbildad på.

Nja, det är ju bra om din gruppchef och din grupp vet vad du kan och är bra på också...

 

Men rent allmänt tycker jag att det är lite väl mycket inflation i märken, precis som Gotcha sa...

 

Personligen har jag inget av mina märken från värmplikts tiden kvar, kamoflaget på högerarmen (och benet) hade ju inte synts om jag hade sytt på allt som jag hade lärt mig...

Men det hade ju å andra sidan 90% av alla andra också kunnat göra, så vad är vitsen? Lite mindervärdeskomplex kanske?

Link to comment
Share on other sites

I min simpla värld trodde jag länge att Grg är ett "grundutbildningsvapen" som ALLA skall kunna skjuta med och borde ingå i PEK'en, precis som Ak o Ksp (+ ev. pskott).

Intressant tanke... Men om du inte käner till det så har inte alla stridande förband GRG. ;)

Det känner jag till. Men likväl anser jag att grg är något som alla borde kunna. Skulle det skita sig och ett stridspar/enskild soldat hittar ett grg, men avstår "för jag har ingen utb på det" skulle jag bli lätt ledsen.

 

Förhoppningsvis skulle då soldaten ta lite initiativ och a) leta upp någon som kan eller B) ta en "crash course"..

 

Till "grundvapnen" skulle jag vilja räkna:

 

Pistol

K-pist

Ak4/5 (inte nödvändigtvis med SUSAT, laserpek el. Grt)

Ksp 58 (ev. Ksp 90)

Handgranat

Grg, Pskott

Lyspistol

Kalasjnikov & M16/A1/A2

Minor

 

Inte nödvändigtvis att kunna allt om allt, men åtminstone "provat på" och vara bekant med handhavandet.

 

Tyvärr ser ju verkligheten annorlunda ut, men det vore ju önskvärt att svenska soldater kan hantera den mest vanligt förekommande utrustningen/vapnen om/när det smäller.

 

Eller har jag fel?

 

Edit: tryckfelsnisse med sina leprafingrar var framme...

Edit2: fyllde på listan med handgranat (hur f-n kunde jag missa det..!?, något mera?)

Edited by Gotcha
Link to comment
Share on other sites

Under en övning nyligen såg jag ett utbtecken för Grg som var nytt för mig.

En ljusgrön oval med svart ram och en bild på ett Grg i.

Min fråga är vilka får detta och vilka krav?

Tja, det finns ju utbildningstecken för pv-robot.

Allvarligt, kan det inte vara ett instruktörsmärke ? Att användas till det där Hv-instruktörsmärket istället för exempelvis "skjutledare"-bågen ?

Link to comment
Share on other sites

Pv-Robot märket är inte det ett liknande PEK märket fast för robot?

 

GRK-märke, vill ngn sy fast det på uniformen så är det ju roligt för de, personligen har jag inget utb. tecken fastsytt på uniformen och kommer troligen heller aldrig att sy fast ngt, trotts att man har en rejäl samling med sådna. Men en glad soldat är roligare att hantera jmf med en sur soldat.

 

Kan de glädja de som ligger på GRK, så de också har något att skryta om i kön till matsalen så är det helt OK för min del.

Link to comment
Share on other sites

@Gotcha

 

Hoppas jag också!

 

Utgår ifrån att du med Ak 4/5 menar alla olika versioner då det skiljer lite på dem ex. Ak-5b

Fast borde inte Ksp 90 och diverse handgranater finnas med på listan ?

 

angående pistol....vilka värnpliktiga får utbildning på den ?

Finns det värnpliktiga som har den som en del av beväpningen ?

Link to comment
Share on other sites

FM har gjort det enkelt för oss:

 

UniR FM 2003; sid 287:

 

Av Högkvarteret fastställt (special-)utbildningstecken

av textil får bäras på fältjackans (motsv)

högra ärm 30 mm under axelsömmen.

Utbildningstecken av textil får kompletteras

med en separat tilläggstext i form av en uppåteller

nedåtböjd båge som anbringas under eller

över förbandstecknet.

Utbildningstecken bärs ej av personal ingående

i Utlandsstyrkan.

 

Tillägg citat: Jag har lagt till FET stil på de textdelar jag anser vara extra viktiga.

 

Detta betyder att tecknen SKALL vara godkännda av HKV. De FÅR bäras (Valfritt!)

 

Mera UniR FM 2003; sid 176:

 

Utbildningstecken: Visar viss vidareutbildning för militär personal alternativt viss

genomförd militär specialutbildning (kurs med avancerad

specialutbildning åtföljd av ett godkänt prov. Kriterier för

tecknen fastställs av respektive GI eller av högste funktionsföreträdare

på central nivå

 

Vilket får mig att ifrågasätta om GRG är ett fastställt utbildningstecken. Ev ett utbildningsLINJEtecken som ENDAST bäres under grundutbildning.

 

Så långt det formella.

 

Personligen bär jag med stolthet militärpolisbågen på höger arm. Mitt val och helt enligt reglerna. Precis som andra bär jägar(ost)bågen, KJ-Sibyllsgaffeln, FJS-pippin eller FBJ-kissemissen :lol: ! EOD, Stadsskytte och så vidare. Andra vill hellre visa kompetens endast genom sitt sätt att vara (utan att skapa förväntningar kopplade till utbildningstecken). Helt i sin ordning.

 

Alltså, bär utbtecken om du vill men se till att det är fastställt och att du kan leva upp till vad märket symboliserar. Dock endast ETT märke. Sätt resten på privata väskan om du vill skryta. Släng om du skiter i vilket. Men endast ett på 90:an.

 

EDIT: Fipplade lite bara!

Edited by Bulldozer
Link to comment
Share on other sites

Bågar är väl helt ok...

Personligen så anser jag att alla utb tecken skulle vara i form utav bågar, det ser snyggt och prydligt ut och är desutom moralhöjande.

 

Jag menar märket för överlevnad ser ju gräsligt ut likadant med pek märket.

 

tycker jag

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

PEK står för Pansarskott-Eldhandvapen-Kulspruta och är ett utbildningssätt/test inom FM med olika delprov i en bok PEK-boken. I PEK boken finns det en massa skjutövningar man måste klara av för att få bli tilldelad t.ex PEK märket, Automatvapenskyttemärket brons/silver/guld och Armén skyttemedalj.

Alla som gör VPL kommer nog att komma i kontakt med PEK förr eller senare. Det bedrivs PEK skjutningar inom Hemvärnet också

 

PEK märket finns i 2 valörer. Det ena är, Rektangulärt tygmärke med svartbakgrund, gul kant och en symbol liknandes en trumpet men ska föreställa ett vapen samt en stjärna i. Det andra ser likadant ut fast det har en grönkrans under stjärnan också

För att att bli tilldelad valör 1 måste man har klarat av vissa prov i PEK-boken och fått godkänt. Valör 2 innefattar fler skjutprov och lite annat t.ex varit medverkande på en stridsskjutning osv. Detta varierar tyvärr och ofta beroende på vilket förband man tillhör.

 

Bilder finns givetvis i UnirFM.

Link to comment
Share on other sites

@Kimster: Finns inte PEK-märket i TRE valörer? Senast i helgen såg jag en Hv-kille med "grundversionen", dvs endast geväret (ingen stjärna, inga "grönsaker").

Samma kille hade f.ö. "Vargen"-märket, trots att han endast varit vaktsoldat och sålunda inte gjort J-proven.

 

Det är därför jag inte bär treudden, mina kamrater märker nog ändå vad jag kan/klarar - även om de nu ändå känner till min bakgrund.

 

@Bulldozer: var du månne med i helgens övning på LG? Vad tycktes isf.?

Link to comment
Share on other sites

Man kanske skule ta och bryta ut det tjänstevis?

 

Ledning

Pansarskytte

PV

Underhåll

Pionjär

Stridsvagn

Stridsfordon

Spaning

Eldledning

Jägare

LV

Grk

 

etc.

Vi fick faktiskt ut en fin liten båge som det bara stod "GRK" på. Samma för ledning och sjukvårdspluton som fick ut respektive variant.

 

Möjligt att kompch gjorde en liten fuling iom detta men som en morot och för att öka moralen var det nog värt det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...