Jump to content

Montering av ribbor...


KP2

Recommended Posts

Vet att det varit uppe men min datamognad gör att jag inte hittar någon tråd...

 

Vart kan jag ta mina lösa ribbor och säga: Hej kan ni sätta ihop dessa till två rader? Få mina två rader och sedan betala och vara helnöjd och prydlig!

 

Om jag endast har en viss utmärkelse i orginal kan då någon firma hjälpa till att tillverka en ribba från "scratch"?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@KP2

 

Viktigt att veta om man inte skall göra sig till ett åtlöje är ju att får dina släspännen ( felaktigt benämt ribbor) i rätt ordning. Det är ju en vetenskap i sig att få dem i rätt ordning, men PM:a mig vilka du har så skall jag hjälpa dig med ordningsföljden.

 

DP :)

Link to comment
Share on other sites

Det går även att läsa sista kapitlet i UniR FM 2003.

Där förklaras vilka utmärkelser som får bäras och i vilken ordning de skall monteras.

 

The Swede :tveka:

 

Värt att notera dock är att UniRFM 2003 enbart tar upp utmärkelser med permanent bärandetillstånd. Övriga får man ansöka om bärandetillstånd på själv.

 

Sedan faller många utmärkelsetecken in under punkt a:

 

"a. Medaljer och tecken som är instiftade av militära förband (motsv),

hemvärnet, frivilliga försvarsorganisationer, officersförbund (motsv)

och militära kamratföreningar samt har godkänts av Högkvarteret

får bäras till militär uniform."

 

 

(Formulerade om mig lite /P)

Edited by Lt P
Link to comment
Share on other sites

För att knyta in till tidigare inlägg om ordningen på spännena.

När man vet ordningen är det superlätt att montera det själv utan att ha högt betyg i syslöjd.

Låt en guldsmed tillverka en lämplig plåtbit med 2 st s.k. broschspännen (samma som på pins) baktill.

Klipp till lagom långa bitar av medaljbandet och sy fast.

Tips vik först in en bit underifrån och den bit som viks överifrån viks dubbel. Sy ihop med kaststygn. Lätt som en plätt och man sparar typ ett 50:- per spänne eller medalj om inte mer.

Jag kan sy det åt dig annars för billig summa.

Link to comment
Share on other sites

Egentligen skall väl förbandets personalavdelning kunna hjälpa till med sådant men som jag har förstått det har Edmunds ordensateljé medaljband för de flesta förekommande medaljer och kan med andra ord tillverka ett släpspänne åt dig (samtidigt som det monteras med övriga).

Deras band är då i korrekt bredd, till skillnad från en del som följer med medaljen, till exempel är bandet till Nijmegenmedaljen alldeles för smalt.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Det fanns en sida förut som hade jättemycke med info, men den länken jag har funkar inte längre... I övrigt har jag de här länkarna om ordnar o medaljer.

 

 

http://hem.passagen.se/jonar242/

 

http://www.heraldiska.org/

 

 

Hittade dessa för nån dag sen

http://www.wehrwolf.net/sweden/beloningar.htm

http://www.wehrwolf.net/sweden/order_of_the_sword.htm

http://www.wehrwolf.net/sweden/sfkbadges.htm

http://www.wehrwolf.net/sweden/tapperhet.htm

Link to comment
Share on other sites

http://www.medals.org.uk/ kan man se släpspännen och medaljer från olika delar av världen (inklusive FN och NATO) med information om när de delades ut.

Tyvärr är det många länders medaljer som inte finns med, däribland Sverige. Men sidan kan användas för att tyda alla släpspännen för FN- och NATO-missioner som svensk pesonal bär.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett litet bronsmärke med två korslagda gevär i en krans. Över gevären finns en liten krans till med en pil igenom och ovanför pilen finns tre kronor.

Nån som vet vad märket heter och vad som krävs? Minnet är helt blankt, har ingen aning om när jag förtjänat detta? Nån sorts skyttemärke måste det väl vara?

 

Hur bär man såna här märken om man också har släpspännen? Ovanför?

 

Många frågor blir det

Edited by Hotel Charlie One
Link to comment
Share on other sites

Jag antar att du har ett av dessa märken: http://www.fsrskytte.se/FSR-Hemsida/Skytte...nior/junior.htm

Det är i så fall någon form av juniormärke, jag vet inte krav eller liknande.

 

Det framgår inte tydligt i UniR FM vad som gäller, mer än att släpspännen bärs över vänster bröstficka och skyttemärken bärs också över vänster bröstficka. Det står alltså inte någonting om de får bäras samtidigt.

 

Själv tycker jag det ser illa ut med skyttemärken och släpspännen blandat. Märken ser jag som någonting man bar under GU, efter GU är det släpspännen eller ingenting. Men det är förstås bara min åsikt.

Link to comment
Share on other sites

Ni där ute som verka ha koll på läget.

Jag fick en medalj när jag gjorde gu i flottan den heter marinens medalj för yrkesskicklighet. Men jag fick inget släpspänne var får jag tag i detta?

Den medaljen ska du vara rädd om. Den är rätt sällsynt. Det gläder mig om man har börjat dela ut den igen. Det stod still i ganska många år.

 

Denna medalj, precis som skyttemedaljerna, bärs inte i band utan fästs direkt på uniformen. Därför finns det heller inget band att bära som släpspänne. Detta lär bero på att de mest tilldelades manskapet. Medalj- och ordensband var förbehållet stamanställt befäl...

Link to comment
Share on other sites

igen .... jag gjorde GU 82-83. Vad sur jag blir jag vill ha en ribba.... :D

Jag såg att du är med i Hv. Har du m/87 (landgångsriggen) ute, så kan du bära medaljen på den (eller på trupparaddräkt). Alltså vid samma tillfällen du skulle ha burit släpspänne. Du har väl någon skyttemedalj, Hv tjänsteårstecken och kanske lite till.

 

Sedan finns det medaljer som bärs i band både inom Hv och FBU, så jobba på bara.

 

Det man känner att man förtjänat ska man bära med stolthet!

 

:huh:

Link to comment
Share on other sites

@ zip:

 

"Den där inte orkar bära sina medaljer själv, må efter särskilt tillstånd, anlita stadsbud för ändamålet". (Gammalt "reglemente" från en fuktig kväll på Skeppsholmen) :o

 

Å du, zip, bärandet ät frivilligt!

 

:-P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
@KP2

 

Viktigt att veta om man inte skall göra sig till ett åtlöje är ju att får dina släspännen ( felaktigt benämt ribbor) i rätt ordning. Det är ju en vetenskap i sig att få dem i rätt ordning, men PM:a mig vilka du har så skall jag hjälpa dig med ordningsföljden.

 

DP :lol:

Om jag anlitar någon för detta, en firma motsv. Vet inte dom då i vilken ordning som "mina" släpspännen, mini-medaljer skall monteras?

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

@KP2

 

Viktigt att veta om man inte skall göra sig till ett åtlöje är ju att får dina släspännen ( felaktigt benämt ribbor) i rätt ordning. Det är ju en vetenskap i sig att få dem i rätt ordning, men PM:a mig vilka du har så skall jag hjälpa dig med ordningsföljden.

 

DP  :lol:

Om jag anlitar någon för detta, en firma motsv. Vet inte dom då i vilken ordning som "mina" släpspännen, mini-medaljer skall monteras?

 

:lol:

Väljer du RÄTT företag så kan det mycket väl lyckas. Men räkna inte med det.

 

Bäst är att kolla upp själv innan så du själv kan vara på säkra sidan.

 

Innan de monterar be dem skicka en skiss på HUR de skall montera så ser du att du får det som du vill, eller så skickar du en egen skiss på hur du vill ha dem monterade o frågar om det stämmer med deras noteringar.

 

IIHF :lol:

Link to comment
Share on other sites

@KP2

 

Viktigt att veta om man inte skall göra sig till ett åtlöje är ju att får dina släspännen ( felaktigt benämt ribbor) i rätt ordning. Det är ju en vetenskap i sig att få dem i rätt ordning, men PM:a mig vilka du har så skall jag hjälpa dig med ordningsföljden.

 

DP  :lala:

Om jag anlitar någon för detta, en firma motsv. Vet inte dom då i vilken ordning som "mina" släpspännen, mini-medaljer skall monteras?

 

:huh:

De flesta montage av släpspännen tillåter ommöblering i efterhand.

 

/Krook

Edited by Krook
Link to comment
Share on other sites

Om man går in på medaljateljéns hemsida och kikar noggrant på deras monteringar på framsidan så ser man att medaljerna sitter i olika ordning på de olika bilderna.........gör mig fundersam........ :D

eller så har jag bara läst för mycket om Da Vinci koder och annat :lol:

Link to comment
Share on other sites

Om man går in på medaljateljéns hemsida och kikar noggrant på deras monteringar på framsidan så ser man att medaljerna sitter i olika ordning på de olika bilderna.........gör mig fundersam........ :D

eller så har jag bara läst för mycket om Da Vinci koder och annat :lol:

Just det.

Nijmegenmedaljen sitter på fel plats på bilden nere till höger. Den borde ha flyttas "fram" två hack. Och om det är samma person som beställt miniatyrerna och släpspännena på bilden ovanför så borde UNPROFOR-medaljen också flyttas fram.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...