Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 169
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vill du uttryckligen ha svenska militärtält eller bara motsvarande tält. Finns ett tyskt märke (som jag inte kommer ihåg 8-/ ) där man delar upp det precis som knäppetält, dock med lite sämre utformning på delarna. Kan gå att använda till ensamma vargen.

 

I alla fall är det som ett stabstält fast lite större. Svart. Har haft förmånen att tillsammans med tyska scouter sova i ett dylikt. Kommer inte ihåg om det var kamin till det också. Fanns hål i toppen för det iaf. Man kunde t.ex. använda ett träd som mittstolpe. Fanns tusen sätt att ordna till det på. Fungerade tydligen bra som partytält om man tog bort sidorna.

Link to comment
Share on other sites

jag vill ha en puppa (enmanstält 2000)... men fan och satan att det inte går att få tag på nått för en tjuga eller två...8-/

 

hade faktiskt kunnat ge en tusing för en puppa eller snarlik variant.

 

puppan hade ju vart helt underbar när man ska sova ensam, bara rulla ut och krypa ner Z Z Z ZZ Z Z Z Z Z ZZZ ZZZ!!!!

Edited by bäfver
Link to comment
Share on other sites

Enmanstält 2000 – Ett sovsäcksöverdrag som man kan sova i. Soldaten kryper in med sina sovsäckar och lägger sig inuti enmanstältet. Tältet är fukt- och vindskyddat.

Tillsammans ger de båda sovsäckarna och tältet ett bra skydd mot kyla, regn och blåst i extrema temperaturer.

 

från värnpliktsnytt

Edited by Elfgren
Link to comment
Share on other sites

jag vill ha en puppa (enmanstält 2000)... men fan och satan att det inte går att få tag på nått för en tjuga eller två...:Malaj:

 

hade faktiskt kunnat ge en tusing för en puppa eller snarlik variant.

 

puppan hade ju vart helt underbar när man ska sova ensam, bara rulla ut och krypa ner Z Z Z ZZ Z Z Z Z Z ZZZ ZZZ!!!!

finns på militaryshop fast inte för en utan för 5 lakan

Link to comment
Share on other sites

"Observer Gore-Tex Bivy-bag" är det enda enmanstältet jag hittar på www.militaryshop.com, och det är INTE "Enmanstält 2000".

Enmanstält 2000 är nån slafsig grej med billig gore-tex.

nej jag vet men han skrev

 

hade faktiskt kunnat ge en tusing för en puppa eller snarlik variant

 

 

 

:huh: ogillar folk som rättar när de rättar fel.. men jag är inte långsint..nu e jag glad igen :Malaj:

Edited by Elfgren
Link to comment
Share on other sites

:huh:  ogillar folk som rättar när de rättar fel.. men jag är inte långsynt..nu e jag glad igen :Malaj:

Du menar väl ändå långsint? Långsynt blir man när man blir gammal och därmed måste använda läsglasögon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
De har puppan? VILL HA!  Money is no object, jag maste ha en!

 

Kan jag halla mig? Tror inte det... var ar kreditkortet...?

Lugn i backarna!

 

Enmanstält 2000 är så dåligt att de flesta som har det ändå föredrar knäppetältet...

Jag har själv ett sprillans och hade det inte ägts av kungen så hade du fått det för ett par hundralappar:)

 

Saken är den att ET2000 är sytt som ett sovlakan, dvs helt rektangulärt och utan ngn tanke på mänsklig anatomi...Mkt märkligt efter år av utprovande...Sök hellre efter ngt företag som syr i Gore-tex och be dem sy en puppa som en sovsäck med rund fotdel etc, själv kört den varianten för under tusenlappen!

 

Varianten som Militaryshop har är förvisso ngt bättre än ET2000, MEN dras med samma oförståelse om kroppens kondens och har även den "platt" fotdel...(märkligt för de oerhörda pengar den kostar!!!) Kolla då hellre efter en PHoenix Foxhole med eastonstänger både vid huvud och fotdel!

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 5 months later...

Hittade en Bivouanorak på Hilleberg.se, dyr som fan bara, 1490:-. Bätre med en lättviktspressening som man kan dra över sig själv och sin utrustning om det börjar regna eller om man behöver lite bra sömn. Någon som har ett tips.

 

P.s. Hittat en bra Bivi bag på www.flectarn.co.uk. Någon som vet något om hur det är att beställa härifrån?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Är inne på att köpa ett tält, främst för fjällvandring, kajakturer och liknande.

Borde det inte bli en hisklig massa tält över nu när man lägger ned flera förband?

Då menar jag inte stora tält med kamin utan Hilleberg och liknande, jag vet att F4 hade perfekta 3manna när jag var där för några år sen. Det finns det ju även en hel del större Keron GT på vissa förband.

 

Finns det ngn chans att komma över ett billigt tält? Hur tar man reda på om de säljs ut?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...