Jump to content

Radiolänkgruppchef vs. sambandsgruppchef


Recommended Posts

Ja, det jag alltså undrar är vad som skiljer mellan radiolänkgruppchefer och sambandsgruppchefer. Är radiolänk mer fysiskt krävande? Vilka är mest i fält? Berätta det ni vet, tack.

 

Jag undrar också vart man helst ska söka dessa befattningar. S1 har säkert bäst teoretisk utbildning, men eftersom nästan alla där är signalister så gissar jag att det kan bli lite slapp soldatutbildning. Stämmer det? Funderar på livgardet. Är det mer inriktat på SIB där? Nästan alla förband utbildar ju samband och radiolänk, så det finns ju en del förband att välja bland. Vilket tror ni är bäst?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det jag alltså undrar är vad som skiljer mellan radiolänkgruppchefer och sambandsgruppchefer. Är radiolänk mer fysiskt krävande? Vilka är mest i fält? Berätta det ni vet, tack.

 

Jag undrar också vart man helst ska söka dessa befattningar. S1 har säkert bäst teoretisk utbildning, men eftersom nästan alla där är signalister så gissar jag att det kan bli lite slapp soldatutbildning. Stämmer det? Funderar på livgardet. Är det mer inriktat på SIB där? Nästan alla förband utbildar ju samband och radiolänk, så det finns ju en del förband att välja bland. Vilket tror ni är bäst?

Woha. Mitt ämne ju :huh:

 

Radiolänkgruppchefen leder en radiolänkgrupp som förser en (stabs-)plats med telesamband. Då åker du i en radiolänkbandvagn eller en radiolänk-pbv. Du kommer fram till en plats där du smäller upp en 24-meters mast innehållande en eller två radiolänkantenner. Ganska tekniskt. Inte speciellt fysiskt. Mycket kul om man gillar datorer/telefoni/radiolänkteknik.

Sambandsgruppchef är lite luddigare. Min erfarenhet säger att det är ett lite "allmänt" begrepp, och du kan i princip åka på vad skit som helst. Pliktverket är nämligen ganska knäppa i bollen.

Alla är lika mycket i fält, nästan... Om du inte hamnar på något jägar-förband vill säga... De är vanligen ute mer.

 

Alltså, på S1 finns mycket kunskap om TS/IS/hej-och-hå, men inte mycket om kriget och fältlivet i största allmänhet. Inte sagt att det ÄR så, men det är så jag har upplevt det under de övningar jag tjänstgjort vid S1 och under utb där. De fungerade iaf iår som en divisionsledningsbataljon.

 

Självklart ser jag att du väljer pansartrupperna! Speciellt på P7, där finns det ett par snubbar som är riktiga TS-orakel...

 

Det var lite kort. Läs gärna artikeln på susning.nu som handlar om TS9000 om du vill veta mer.

Link to comment
Share on other sites

RLGrpCh:

Det är givetvis olika på olika förband, men ibland är det bandvagnar, ibland tgb o.s.v.

Det fysiska består i att lyfta mast och slå lite med en slägga. Det är inte speciellt jobbigt.

 

Det blir en del knappande. Tills blod rinner ner från länken. (CP-knappar för övrigt.) Eftersom jag hade den tjänsten på en AP så kan jag ju bara rekommendera den. Du kan hamna på en mängd olika enheter t.ex. KP. Läs mer på susning.nu enligt tidigare skribent.

 

Jag tyckte om problemlösningen. Jag var samtidigt ISDA så jag skötte hela ledningsplutonens TS och IS samtidigt. Stenkoll. Hade visserligen en RL-grp och en ISDA till som hjälp. Då snackar vi trupplösningar och eltejp. Vissa stabsmedlemmar har en förmåga att pilla på allt så man fick liksom tejpa igen allt och märka upp grejer med avspärrningsband.

 

SbGrpCh:

Det här är riktigt luddigt som Gustav-TS sa. En kille blir stabsass inriktning IS, en kille blir nån slags troppchef. Det är lite olika. :ak: Det är en del teknik, beroende på var, men inte alls i den utsträckning som en RL-GrpCh. Har bara varit på visning med de nya hytterna så de kan jag inte säga så mycket om.

 

Angående P7 så vet jag inte riktigt. Antar att det har ändrat sig, Gustav-TS är ju från den yngre generationen så...

 

Om du orkar vänta så kommer lifkompaniet.com innehålla information och forum angående just detta kompani på P4. Där finns båda tjänsterna.

Link to comment
Share on other sites

Jag blir mer och mer nervös ju mer jag hör om SbGrpCh. Det är tänkt att jag ska få denna luddiga placering. Vad det innebär vet tydligen ingen. Om nån varit det på i5 får de gärna berätta .. och ja jag vet att det finns trådar om det här sen förr men jag fick inget bra svar då.

Link to comment
Share on other sites

Jag blir mer och mer nervös ju mer jag hör om SbGrpCh. Det är tänkt att jag ska få denna luddiga placering. Vad det innebär vet tydligen ingen. Om nån varit det på i5 får de gärna berätta .. och ja jag vet att det finns trådar om det här sen förr men jag fick inget bra svar då.

har sagt det innan, vi har det värsta och bästa utbildningen..

 

amf pb vet nästan exakt vad dom ska göra, och få ändå åka på info möte..

 

samband vet ingen vad/var dom är.. och ingen extra info få man..

 

alla hemliga/tuffa tjänster går det hitta info om, böcker skrivs om kustjägare, SAS, artiklar om SSG men försök hitta info om samband..

 

 

Sambandgruppchef, endast män av stål vågar söka tjänsten!

Link to comment
Share on other sites

Sambandgruppchef, endast män av stål vågar söka tjänsten!

:D

 

Sambandsgruppchef låter vettigare än radiolänkgruppchef.

 

AP? KP? ISDA? :((

Om man vill hamna på ett jägarförband, vart ska man söka då? Hmm, P7 är lite långt bort (bor i Västerås) men P4 är ju inte alltför långt bort. Men hur är det med fältlivet på Livgardet, då? Och P10, det ligger också ganska nära. Så det där med S1... det var nån annan här på forumet som sa nåt i stil med att långt hår var dominerande frisyren på S1, och det bådar ju inte gott. Kom att tänka på det, jag har ju bott på logemente i Skövde (vet inte vilket av förbanden) under några dagar när jag var där och spelade handboll.

 

Varför finns det inga sambandsgruppchefer i Operation Flashpoint?

Link to comment
Share on other sites

Sambandsgruppchef låter vettigare än radiolänkgruppchef.

 

AP? KP? ISDA?  :((

Om man vill hamna på ett jägarförband, vart ska man söka då?

 

Varför finns det inga sambandsgruppchefer i Operation Flashpoint?

Verkar som om du vet vad tjänsten innebär då... :P

 

AP - Systemenhet TS9000.

KP - Systemenhet TS9000

ISDA - Informationssystemsdriftledarassistent. Informationssystem.

 

Jägarförband - K3 Karlsborg

 

BIS -> :D

 

Edit: TS9000 på Susning.nu.

Edited by darkstar
Link to comment
Share on other sites

Jag blir mer och mer nervös ju mer jag hör om SbGrpCh. Det är tänkt att jag ska få denna luddiga placering. Vad det innebär vet tydligen ingen. Om nån varit det på i5 får de gärna berätta .. och ja jag vet att det finns trådar om det här sen förr men jag fick inget bra svar då.

har sagt det innan, vi har det värsta och bästa utbildningen..

 

amf pb vet nästan exakt vad dom ska göra, och få ändå åka på info möte..

 

samband vet ingen vad/var dom är.. och ingen extra info få man..

 

alla hemliga/tuffa tjänster går det hitta info om, böcker skrivs om kustjägare, SAS, artiklar om SSG men försök hitta info om samband..

 

 

Sambandgruppchef, endast män av stål vågar söka tjänsten!

Hehe...den var bra :D

 

Känns stabilt att man ska plugga till YOF på samband...då kanske man kan få grepp på hemligheterna ;)

 

/JOR

Link to comment
Share on other sites

Vadå??? Jag är ju på semester!! Men jag lyckade rota fram en dator! :huh:

 

Ijallefall på T2 kunnde Sambandsgruppchefer bli involverade i TS-tjänst.

 

Tror Sambandsgruppchef är lite mer "bli något av massa, orkar inte speca tjänsten" medan RLänk-Grpchef är mer specad uppgift.

 

Sedan brukar oftast Rlänk ligga mitt ute i skogen någonstans långt ifrån alla (eller tänker jag på KP?) Så det blir Guldburk. :D Medan SambandsGB är spindeln i hjulet, enkelt och heroiskt uttalat...

 

Sedan kan det skilja sig mellan Platser, tror redan det skilljde sig mellan T2 och P4, som har en del Utbildning gemensamt.

 

Sedan har det ju numera tillkommit massa mer vettigt(??? P4 mummel grymt mummel) som har en mer kik på Specifika sambandsdetaljer än jag har

Edited by Fu Dahlberg
Link to comment
Share on other sites

Sedan brukar oftast Rlänk ligga mitt ute i skogen någonstans långt ifrån alla (eller tänker jag på KP?) Så det blir Guldburk. :huh:

Nja. KP ligger alltid längst från allt, vilket innebär knepigt underhåll. Händer att maten blir "ett flak guldburk", men oftast brukar det finnas i stora mängder istället. Andra UH-delar som soppa till elverken kan också vara jobbigt, fast när man ropar "FÖR L-V-T; ingen soppa - INGET samband!" i kvartersmästarens lur så brukar de kunna klämma fram ett par droppar ändå. Det mest uppenbara var nu under Våreld när min KP fick hämta vatten på en statoil-mack varje dygn, därför att SoT låg 12 mil från oss :D

Fördelen av att vara så långt borta från allt är ju då att man har en jäkla stor frihet, och ett jäkla stort ansvar för materielen och tjänsten ÖHT.

AP (som DarkStar vet mer om än jag) grupperar ju med staben, så de brukar kunna få lyxa till det med lagad mat och allt möjligt :)

 

Sedan har det ju numera tillkommit massa mer vettigt(??? P4 mummel grymt mummel) som har en mer kik på Specifika sambandsdetaljer än jag har

Haha, vilka ska ta åt sig av det där? :]

Link to comment
Share on other sites

Precis som Fu_Dahlberg skrev så är c_sambandsgrp spindeln I nätet och det medför att man får lära sig lite om allt. Detta betyder att du får lite krypto, radio, länk stab och telefoni osv. Det blir oftast inte så fysiskt krävande men väldigt många timmar och lite sömn samt massor med teknik. Om du gör lumpen på S1 så beror det helt och hållet på vilket förband de utbildar det året. Ibland kan det vara FO stabar och ibland Div stabar samt även folk till HQ. Om du väljer ett förband som tex P7 eller så är tjänsten mer förutsägbar eftersom man vet ungefär vilken typ av förband som utbildas där.

Link to comment
Share on other sites

Jodå, lyxmat blir det! :2guns: Vi åt på plast i bandvagnen till "Remington Steele" på tv:n... Fast det blev allt x-antal guldburk också. (Guldburk ÄR gott!)

 

AP är precis som en KP fast i mindre skala, (Slå mig inte...). Samma utr, samma vagn. Dock så har en AP endast en riktantenn, ingen OT (Optisk förbindelse mellan t.ex. vagnar.) Därav får det plats en tv. Vi hade den där KP:1 (Första vagnen) har sin systemkontroll-dator.

 

Även om det är mindre utrustning så utbildas man på samtlig utrustning, dock kanske inte SYSKON.

 

Som AP kan man räkna med att få samtal från stabsmedlemmar som klagar över att de inte kan rappa (ansluta sig mot en speciell typ av radio) in sig eller att de inte har samband. Man lär sig att förklara för högt uppsatta människor att de är dumma i huvudet och borde följa anvisningarna man så fint har tejpat upp i stabshytten så att de ska fatta. En promille av dessa samtal leder till att man får felsöka (varje gång enligt bestämmelserna). Man knappar lite på radion och växeln. Om du kan skriva här på forumet utan att fråga om hjälp så kan du lära dig det också.

 

Det fysiska består enligt tidigare av att resa masten, samt dra två-tråd till telefonerna. Man kan ansluta både digitala telefoner (som kan fungera som modem) och analoga telefoner. Som tillägg hade vi i min vagn två optiska kablar och en 90 m TP-kabel. En vanlig civil alltså. Eftersom jag hade tjänsten som ISDA hade jag en Thinkpad där man kunde fjärrstyra alla andra datorer i systemet. Mycket smidigt...

 

Utrustningen är MYCKET dyr, och denna får man som grpch ansvar för. Har du körkort kan du även få förarutbildning på det fordon som används. I mitt fall en Radiolänkbandvagn 2068 kallad "Led Zeppelin" (Stairway to heaven - Mast 24M...)

 

Tja, det är svårt att veta vad du vill veta egentligen.... Kan tyvärr inte ge dig så bra info om sbgrpch. GranQ vill nog veta han också. IG, jag vet...

Link to comment
Share on other sites

Darkstar

 

Satte ni TV:n i Syskon-uttaget? Haha. Vi hade vår på bakdörrs-bordet. Dessutom hade vi som max under en övning, förutom TV:n, två laptops och två vanliga, stationära datorer, som vi körde på driftsdatorns terminal.

Tillsammans med vårt ljudsystem av sub-bas och 4 satellithögtalare, förstärkare, vattenkokare, kaffebryggare, MD-spelare och vanlig cd-spelare utgjorde dessa enheter när de var samankopplade grunden till vårt Battlefield Entertainment System - BES.

Kan lova dig att det var TRÅNGT i 335:an iår. Den innehöll ju det vanliga också; TVX9001, 2*RL371, 2*OT05, SYSKON, 2*RAP180, Dator 7001 m Terminal 7000, samt ett stativ med lådor...

 

Dessutom gjorde våra special-tillverkade muggar med TS9000-tryck att kaffet smakade ännu bättre :)

Kolla muggen :)

 

Edit: La till en länk...

Edited by Gustav-TS
Link to comment
Share on other sites

Gällande SbGrpC kan jag berätta att, åtmintone där jag låg, att det varierar en hel del. De SbGrpC:er vi hade på plutonen, BatLPlut, var chefer för L1 resp L3-gruppen. L3:an bestod av två RaTgb11 som användes vid exempelvis omgruppenring av stabsplats och när stabsmedlemmarna ville ut och besöka kompanierna/plutorna i bataljonen. L1 Bestod av två Stabshytt9011/9012 på 939:or + mässtält och stabstält. Gruppens uppgift var att upprätta/underhålla stabsplats med allt vad det innebär.

Det fanns även SbGrpC:er på kompaniernas stabstropper. De var chefer på troppens sambandsgrupp som också hade RaTgb11.

RLGrpC hade vi också, dessa låg på BatLPlut och hade hand om APS:en. Dvs upprätta/underhålla RL.

RaTgb11 är en Tgb 11 innehållande två RA180, två DART380 och två RA195 samt telefoner för att kunna trådansluta till PTN/FTN eller TS9000.

Stabshytt 9011/9012 är arbetsutymme för staben innehållande ett antal datorer och telefoner anslutna till APS:ens växel samt både RA180 och 195.

Hur det ser ut på andra ställen vet jag inte men oftast är det bara fordonen som skiljer. Den teletekniska utrusningen är densamma.

Link to comment
Share on other sites

Får väl slå ett litet slag för sambandsregementet nummer ett ;)

 

Vad gäller S1 hade jag personligen absolut valt radiolänkgruppchef (vilket dock lika görna kan betyda att man hamnar som radiolänkman) framför sambandsgruppchef. Det är ju dock min helt privata åsikt med tanke på att det är de jag jobbat med hela året.

 

Att välja bort S1 för att alla skulle "ha långt hår" etc är ju bara trams. Visst, det är absolut inte det mest fysiskt krävande regementet men kraven på att folk ska uppföra och sköta sig är likadana där. Sen finns det ju tyvärr en massa regler som gör att man inte kan göra så mkt åt vissa personers små påhitt...

Link to comment
Share on other sites

Får väl slå ett litet slag för sambandsregementet nummer ett ;)

Som om det fanns nåt annat sambandsregement att välja på?!?! Så vi är väl tvugna att dras med S1 tills vidare ;)

 

 

Och nej I19 SignBat räknas inte!

Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde min gu på S1 snittade vi ungefär varannan vecka i fält under 15 månader så jag skulle nog inte vilja påstå att det var speciellt lökigt. Vi hade många fria kriget övningar samt övningar i överlevnad. Det var mycket guldburk och även skjuta.

 

Den mesta stridsutbildningen var patrull och fria kriget eftersom om allt gick åt pipan så är det som gäller för sambandsfolk. De ska ju inte vara frontsvin utan se till att ledningen funkar…

 

Jag skulle nog personligen välja televapen eller krypto på samband. Där finns ofta det senaste i teknik väg och det satsas mycket pengar.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag gjorde min gu på televapen och gillade nästan varje minut av min gu. Massor med topp teknik och jag kände att man växte i sin befattning under hela gu. Det var väl därför jag blev kvar i flera år efter lumpen…

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Denna tråd är lite "gammal" så jag undrar om ngn har lite bra info om sambandsgruppchef och hur det är i nuläget? Vore trevligt med info från ngn som precis muckat eller ligger inne?

 

 

God Jul förresten ;)...hehe kan inte vara ett bra tecken att man smurfar här på julafton..eller??:P

Link to comment
Share on other sites

jag ryckte som de flesta in som sambandsgruppchef och muckade som stf radiolänkgruppchef sommaren 2007 på S1/LedR. Alla sambandsutagna blev radiolänk på mitt kompani (olands kompani) Dock talas det visst mest om ts och annat trams i denna tråden.. man kan även hamna på de så kallade operativa sambandsenheterna (tung Radiolänk) där man istället för små 24meters master får upprätta en 42meters mast med en eller två RL 74 antenn i. mycket klättring på hög höjd och mycket bära tungt, behövs 2 lastbilar för att flytta masten och en med hyddan med själva länken i.. mer att läsa finns i länken nedan.. innom samma pluton finns även TP35 som är en lite mindre variant som man hissar upp underifrån i en vagn

 

Mast 60/1300

 

hamnar man som sambandsgruppchef på rasbo kompani så är det nog uteslutande stabstjänst som gäller

Edited by elisson
Link to comment
Share on other sites

Intressant att de på lumpens hemsida har dessa två som separata tjänster :baskerFN:

http://www.lumpen.nu/Lumpen/Utbildningar/E...O800&fsgr=2

http://www.lumpen.nu/Lumpen/Utbildningar/E...M800&fsgr=2

 

 

Vad är mest givande enligt er om man jämför de olika delarna (kompanierna?),stab m.m. (Är inte så insatt i dessa delar förutom det som står skrivet i forumet och är inte säker på att jag lyckats snoka upp allt heller :). Svårt att finna info på nätet).

 

Vad jag förstår så tycks det ändras från år till år? Både gällande kompanierna och beroende på var man ligger inne? Vet att det skrivits tidigare om detta men det var som sagt några år sedan och allt ändras...

Tack för de svar som hittills givits. :}

 

P.S Lyckades inte komma åt länken :) ..

Edited by nada4u
Link to comment
Share on other sites

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...mp;#entry600707 nu borde nog länken funka hoppas jag :worthy:

 

Tror du man "slipper" 42 meters masten som Sambandsgruppchef, K800, Stabskompaniet, A9? Förstår att man egentligen inte har någon aning om vad man hamnar som men läste om när du bröt en mast vid 20 m/s.. lät inget vidare. Kan se framför mig att försöka göra samma sak fast i arktisk miljö(typ). Som sambandsnisse kanske det är mer sambandstjänst i Stabskompaniet? Lite nyfiken bara! =)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...