Jump to content

Recommended Posts

Jag upplever dagligen hur någon i min omgivning kallar mej för idiot. Detta sker i samband med när dom frågar vad jag ska göra efter skolan. Mitt svar blir då att jag ska gör lumpen.

 

Varför är så många ungdomar så negativa till lumpen och försvaret i stort? Själv har jag alltid sett det som en självklarhet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Håller med dig, inte nog med att en del av mina kompisar ser mig som korkad, en del bland släkt o vänner gör det också...

Men dom flesta e rätt stöttande, även min bor o min mor som ingen av dom egentligen e särskilt glada åt att jag funderar på militär karriär...

Link to comment
Share on other sites

Bekvämabortskämdavänstervridnasnorungarmedlångthår tror jag är svaret.

Nu ska du inte dra alla vänstervrida över en kam, jag är t.ex. vänster men håller inte med dom om deras försvarspolitik.

Men nu skall vi inte diskutera politik för då blir blågula arga...

Vill bara ha sagt att man nog inte ska dra alla över en kam... Även om vad du säger till 80% av fallen stämmer....

Link to comment
Share on other sites

För att det egentligen är korkat...

Du slänger bort ett år för egentligen ingenting... Alla hinner med ett års studier, arbete osv, Jag hadde ijallefall svårt att komma igång med studierna igen efter ett års uppehåll...

Det är inte ekonomiskt försvarbart för någon Vpl.

Du kommer med all sanolikhet (liten egen reflektion) att behöva använda dina kunskaper skarpt.

 

MEN, hadde jag gjort om det??? Utan tvivlan, Längre, hårdare för den delen.

Försvaret är, enligt min åsikt, inte speciellt folkförankrat längre, ijallefall i den yngre generationen.

Link to comment
Share on other sites

Vill bara ha sagt att man nog inte ska dra alla över en kam... Även om vad du säger till 80% av fallen stämmer....

Självklart inte. :huh:

Men jag det första jag fick upp i huvudet var dessa stenkastande ungdomar med Palestinasjal

Link to comment
Share on other sites

Du slänger bort ett år för egentligen ingenting... Alla hinner med ett års studier, arbete osv, Jag hadde ijallefall svårt att komma igång med studierna igen efter ett års uppehåll...

 

Kan inte hålla med! Jag hade mycket nytta av att ta ett sabatsår mellan

studierna, mellan 3an på gymnasiet och universitetet.

 

Efter lumpen var jag betydligt mer motiverad att börja läsa igen. Hade

också mognat en hel del som person under lumpen. Fått nya insikter

om hur livet kan vara, och fått veta mer om hur jag själv är och reagerar

i olika situationer.

 

För mig har det bara varit till godo.

 

Men som men allt annat, alla är vi olika.

 

/226 Olsson

Link to comment
Share on other sites

Jag har också upplevt en negativ klang mot oss som skall göra lumpen. Men jag har konfronterat dessa och frågat varför dom tycker så. Efter lång diskussion har jag lyckats att få iallafall en person att förstå och näst intill ändrat åsikt. Jag tror det mesta beror på okunskap och när dom får fakta framlagt så inser dom att det nog inte är så dumt.

Link to comment
Share on other sites

Samma här, i min klass är det bara 3 av 13 killar som vill göra lumpen.

De andra vill börja studera eller ta ett sabbats år. Ska man gå och sunka i ett år utan att göra nånting kan man väll lika gärna göra lumpen.

Men det är dock en del tjejer i min klass som vill göra lumpen!!

Link to comment
Share on other sites

för min egen del så var det bra med ett sabbatsår i form av lumpen, jag har nämligen alltid varit intresserad av det militära och haft tankar på att bli officer men aldrig varit säker.

Lumpen var det jag förväntade mig att det skulle vara och jag bestämde mig för att söka vidare, nu sitter jag här ute i det civila mörkret och kompletterar på komvux för att komma in.

jag tror att man behöver en paus från skolan och lumpa lite för att få lite distans till sig själv.

 

det kommer alltid att vara så att vi som är intresserade blir kallade för både det ena och det andra, så länge det finns olika åsikter hos människor så kommer det att vara så.

man behöver inte bry sig om dem.

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever dagligen hur någon i min omgivning kallar mej för idiot. Detta sker i samband med när dom frågar vad jag ska göra efter skolan. Mitt svar blir då att jag ska gör lumpen.

 

Varför är så många ungdomar så negativa till lumpen och försvaret i stort? Själv har jag alltid sett det som en självklarhet.

 

Tyvärr så är det många som stör sig på oss som vill göra värnplikten. Med vilken rätt kritiserar dom vad vi väljer

att göra med våra liv?! Dom inser inte att vi ställer upp för för samhället OCH dom. Jag tycker personligen illa om

våld, ( Som dom flesta här skulle jag tro ) men jag inser att en invasionstyrka inte vänder vid gränsen för det!

Det är frustrerande att bli stämplad som våldsbenägen för att jag vill försvara mig/samhället.

Man kan inte slåss mot dumhet! :)

Link to comment
Share on other sites

En del tror man är en sån här mördare eller någon krigsromantiker bara för att man går runt i gröna kläder. Vadför???? :blink:

I min klass så var det bara jag och en till som gjorde lumpen av 15 killar. Inte bra. :blink:

Fan det var ju skit kul att göra lumpen fan kan man inte få göra om det???

Förstår mej inte på dessa som inte vill göra lumpen!!! :)

Link to comment
Share on other sites

Tror att det är "inne" att vara emot lumpen coh försvaret. Var så när jag mönstrade.

Förra kriget i irak och det nuvarande, folkmord på balkan och i afrika. På något vridet sätt kopplar vissa människor ihop detta med det svenska försvaret, upplevt ett par praktexemplar.

Sedan så måste det ju finnas något att göra revolt mot när klassklyftorna är bort, usa ur indokina, osv. Puuh, ja jag är lite arg ikväll.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sudden

Jag får alltid en massa dumma frågor när ämnet lumpen och vad man ska göra efter skolan dyker upp.

Och inte minst när polare trackar mig och anser att jag är dum ihuvudet för att jag tjatade om att få 10mån istället för 7,5. (som jag också fick)

 

En klasskompis sa att det bara var en massa vapenkåta idioter som gjorde lumpen. Han hade dessutom nån dag innan skrötit om att han hållt i en riktig pistol kvällen innan, och sa att han ville ha en själv. :) (Han är förövrigt lite gangster som röker på och umgås i sådana kretsar.)

 

Jag ser det som en tid att mogna, lära sig ansvar och skaffa en massa nya erfarenheter och inte minst nya vänner.

Link to comment
Share on other sites

1: Moraliska betänkligheter.

2: Avsaknad av tro på samhället, inte värt att försvara.

3: Ett år med 66kr om dagen... Kommentar?

4: Har inte insett nyttan och erfarenheterna.

5: Bristande information och kunskap om vad vpl är. Många tror att du får en grön overall och en bössa utan skott och sen tillbringar 12 månader med att springa upp och ner för kullar vilt skrikandes medan Lt Öfverjäfvlig hystar ur sig svordomsvisan baklänges över dej.

 

Det mesta är väl helt enkelt brist på kunskap. Bättre info från FM tack! Många kompetenta människor jag känner och som jag tror hade kunnat bli MYCKET bra soldater har placerat sig i utbildningsreserven eller fått frisedel. Istället får jag ibland se idioter rycka in, som borde behöva licens för att handskas med fällkniv... Vilket iofs är ett gott betyg åt FM att olyckor händer så sällan.Kan ju säga att kompisar blivit irriterade efter mönstring när dom vägrat och sedan fått veta vad dom kunde ha gjort. Deras problem. En skulle hem från mönstringen (vägrat) när han såg några 9040 på ett tåg. På håret att han vände på klacken och skulle ha tjänsten som fältjägare ändå.

Link to comment
Share on other sites

i min klass är det bara 1 som skall göra lumpen....vi är ungefär 25 pers.

 

Bortkastat år hör man ganska ofta.

Efter som jag är invandrare får jag mycket kritik av mina utländska vänner, dem säger typ:" fan jävla svenne muffla, du kommer bli bög i lumpen, ni kommer få äcklig mat och springa som idioter " med mera kan fortsätta tills imorron.

 

Mina föräldrar är positiva till det, efter att jag förklarat hur det är att göra lumpen i sverige, att man inte bara springer rundor, man sitter i klass rum , får läxor, har undervisning, får rätt kost med mera.

 

Många invandra föräldrar tror att lumpen i sverige är som i deras hemländer.

 

Har en kompis som vill bli polis, jag hade sagt innan han skulle mönstra att han skall göra lumpen , och söka in som militärpolis men han sa att jag var en idiot och att han ska bli polis.

Just nu ett år senare så jobbar han på en lekis och försöker hela tiden att söka in som polis, och han säger at than ångrar att han inte gjorde värnplikten.

Man hör på radio hela tiden att sverige behöver invandra poliser , men dem vil inte ta in vilken invadrare som helst och om man har gjort lumpen så är det en jätte stor fördel.

 

Men Men ungdommar får ju inte så mycket information om det svenska försvaret, så det går typ bara neråt och neråt.

Edited by Azan_Gb
Link to comment
Share on other sites

Bortkastat är det definitivt inte.

Som mekaniker fick man en väldigt gedigen utbildnig sedan när man kommer med 10-7-7 och uppåt så brukar en eventuell arbesgivare att lyfta lite på ögonrynet.

Har ett par kompisar som var så jävla kaxiga over att de kännade 15500 i månaden mot mina 2000 när jag gjorde lumpen sen så var rollerna ganska ombyta när jag var hemma på leaven från Utlandstyrka och jag kännade 25000 och de 16000 :blink::huh::D men även i det civila livet så gör man ofta ett par hundra mer i månaden bara för att man gjort lumpen. Beror nog på att man framstår som lite mer mogen och kan ta mer ansvar.

Det är defentivt inte ett bortkastat år. :blink:

JAg har aldrig haft så kul i hela mitt liv. :D

Link to comment
Share on other sites

I min klass är det ivart fall ganska många som ska göra lumpen, 9 st av 19 killar...egentligen 10 men en som skulle göra lumpen skadade sitt knä och får inte för sin läkare...

 

Man möter ju dock ganska stor skepsism mot lumpen i allmänhet, tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

De flesta jag träffat på ångrar i efterhand att de inte gjort lumpen eller att de bara tog en skittjänst för att få det gjort. Tror man inser nyttan först när man mognat på sig lite och inte känner att man ständigt måste hävda sig.

Link to comment
Share on other sites

I min klass är det till skillnad från dom flesta andra ett helt gäng som ska rycka in. Det är ganska kul att ha ett par att snacka med om saken. Idag var jag t.ex. nere på stan med en av dom för att leta bra joggingskor att ha till inryck. Jag tror att de andra börjar inse att alla i grönkläder inte är taggtrådsätande stridspittar.

 

8 av 14 killar i min klass kommer att rycka in. Har heller inte mött speciellt mycket negativt från andra, mest från sådana som inte vill rycka in men ändå måste.

Link to comment
Share on other sites

Det är jävligt tragiskt att dagens ungdomar tror att allting löser sig med pussar, kramar, blommor och godis. De förstår inte vad som kan ske och som tyvärr ofta brukar ske rätt snabbt. Att förlora beredskapen är det värsta som kan hända för ett Suverän nation.

 

Personligen hoppas jag att jag aldrig kommer få använda mina kunskaper på riktigt, men samtidigt vill jag vara säker på att jag väl kan dem om det sker.

För det första skulle jag aldrig kunna tänka mig att fly ifrån mitt hem och inte kunna försvara min familj.

För det andra skall man komma ihåg att det inte är något tröstpris för den näst bäste vare sig i strid eller krig. Därför är jag med i Hemvärnet och går på FBU. Jag vill däremot inte satsa på en helmilitär karriär då jag tycker man blir alldeles för insnöad då och lätt ser Ryssar överallt. Men all heder till de officerare och kadetter som idag utbildar sig. De är trots allt tillsammans med oss värnpliktiga det yttersta försvaret för vårt fria demokratiska Sverige!

;)

Kom ihåg att försvara sitt hem är ingen plikt utan en rättighet, och är det krig kan vi inte försvara oss individ för individ utan endast tillsammans!

Edited by Hideous
Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte hur som helst att det var kul som fan i lumpen. Och det ligger faktiskt en hel del i utrycket: Man är inte man före man gjort lumpen. Sen får man ju ta att man oförtjänt blir kallad stridskuk o dyl bara för man gjort den.

Det är inte ens någon idé att ta debatten. Har man inte gjort lumpen kan man inte föreställa sig vad det innebär. det är svårt att förklara för någon hur det känns att ligga under en gran med endast m90 och en värmetröja när det är nollgradigt ute. Eller bli utsatt för fångstjänst och stå bakbunden med en huva över huvudet i tolv timmar. Så det är bara att hålla käften och byta samtalsämne.

Jag tycker man ganska tydligt kan urskilja vilka av mina polare som gjort lumpen. Framförallt i stressade situationer.

Link to comment
Share on other sites

Många jag diskuterar lumpen med är inte positiva eller negativa, dem förstår bara inte varför man ska göra det.

En tjej jag snackade med sa att killar ofta inte vet vad dem vill göra efter gymnasiet gämfört med tjejer och väljer därför lumpen vilket hon tyckte säkert var bra för dem som inte hade en aning om va dem vill göra med sitt liv.

 

 

Lite synd att förmodligen alla på forumet tycker man ska göra lumpen.. hade varit kul att läsa någon "anti-värnplikt's" motiveringar.

 

Något som är jobbigt är tiden mellan skolan och inryck.. rycker in i januari 04 och ibland är det inte alltid så lätt att hålla motivationen uppe.. :blink:

 

Denna tråden är mycket motivations höjande :blink:

Link to comment
Share on other sites

Det har diskuterats en del ekonomi här nu. Min ekonomiska syn på lumpen är kanske lite vriden, men så här är den iaf.

 

Lumpen. 66kr dagen, gratis boénde, gratis mat, gratis kläder osv. Behöver man värkligen så mycke mer per dag?

 

Jobbar. Eget boénde, egna kläder, egen mat osv. Dom jag känner har inte så mycket kvar att slösa bort efter att allt är betalt.

 

Universitet. Inget gratis och högar av studielån. Inte i alla fall, men ofta.

 

Jag förespråkar lumpen till 100%. Kan ta ett litet citat från en äldre dam på TV i frågan om vid vilken ålder man ska få rösträtt. "Pojkar blir inte män fören dom gjort lumpen"

:angry:

 

edit: Fixade lite buggar :)

Edited by Steinlechner
Link to comment
Share on other sites

Jag upplever dagligen hur någon i min omgivning kallar mej för idiot. Detta sker i samband med när dom frågar vad jag ska göra efter skolan. Mitt svar blir då att jag ska gör lumpen.

 

Varför är så många ungdomar så negativa till lumpen och försvaret i stort? Själv har jag alltid sett det som en självklarhet.

Troligvis att dagens ungdomar ifrån Sverige har fått allt de pekar på , dvs de har fått allting för lätt samt inte bryr sig om vad omvärlden har för sig.

Sverige har inte varit inblandad i några större svårigheter de senaste 200 åren snart!!

Vi lever ett tryggt liv.....tror i alla fall den största delen av allmänheten.

 

Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

:camo: Håller med både föregående talarna 226 Olsson och FBJ där.

 

Att dom inte fattar att när den dagen kommer så kommer även vi att spela en stor del

av samhället,men jag tror inte att dom värkligen vill förstå detta..varför fatta ett vapen och leka krig som dom tycker och varför då inte sattsa på en utbildning och ett vettigt jobb???

 

som ovan nämda så kan det vara jäkligt gott att få ett breake och i stället få göra en insatts

för vårat land..

 

Det är många som ser så här när det gäller Hemvärnet samt FBU..det har blivigt stämpen

"Grilla korv & plocka tomhyllsor " men det tvättat bort mer och mer för att skapa det nya och morderna Försvaret.

 

Jag skulle säga till dom att testa det i stället för att dömma oss!!

Link to comment
Share on other sites

Det kan nog vara så att många bli negativt inställda p.g.a. alltför liten information precis som nämnts tidigare... Jag tror försvaret tappar mer och mer potentiellt duktiga ungdomar i och med att "det folkförankrade försvaret" försvinner mer och mer....

Det är inte precis frestande att tillbringa ett år av sitt liv i en starkt kritiserad organisation som har såväl ledarskapsproblem som ekonomsika problem.... Man hör ju aldrig försvaret ge sig själv någon PR.... Vi får bara höra genom media när något gått fel...

 

Nej, en god idé vore att öka verksamheten med t.ex. skolinformatörer....

Link to comment
Share on other sites

Hos mina vänner är det nog ungerfär 3/5 som ska göra lumpen. Dom flesta tycker att det är nått man ska göra och ingen orkar direkt börja plugga än. Men många tar nån slapp och kort tjänst bara för att få det bortgjort. Tror att mer än hälften ska till f21 (bor i luleå) på ungefär 7.5-10 månader. Vi som ska va inne lite längre och på en "mer krävande" tjänst får ofta höra vilket slöseri det är och att vem vill ligga ute i skogen och frysa? Jag försöker förklara att dom också kommer att vara i skogen och frysa en hel del men dom skakar bara på huvudet och mumlar nått om rambo-jägar-krigstokig :(

 

Dom flesta verkar tro att lumpen är slappt och på lek, om man inte gör det som jägare då är det fullmetaljacket ggr 10. :((

 

skumt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...