Jump to content

Fältjägargruppen - Beröm? Bra HV?


Recommended Posts

Jahopp, i den här tråden tar vi upp det senaste roliga/konstruktiva du gjorde inom Hemvärnet!

 

Själv var jag på en KFÖ 15-18 maj. Alla vi inom Fältjägargruppen övade.

Som alltid kan man väl ha önskat att fler kunde ha kommit till övningen.

Logistiken var också en stor vagel i ögat, kan ju inte annat än bli bättre nu!

 

Det jag tyckte var roligast var "stridsskyttet". Instiktivskytte och grupps strid, blixtlås och allt sånt.

Jag kände mig så självsäker och kunnig som gruppchef att jag helt överlät resterande moment till min steff, hjälpte honom med tips mm.

En annan rolig grej var att få beröm från befäl och instruktörer, främst för att man visade en så stark vilja och glädje i det hela.

 

Även skyddsvaktutbildning var på schemat. Roligare än vad jag ens trodde att det kunde vara.

Jag blev betydligt mer självsäker i min roll som skyddsvakt än tidigare "flum-utb" man haft.

 

Sedan ingick två stora moment:

1. Ett utländskt flygplant blir tvingat att landa på Optands flygplats (där Viggen-planet står). Ett annat nödlandar, säkert något mer också.

Inte så givande för min del, MYCKET stå/dötid. Ett skarpt moment fanns, två personer omhändertogs på natten då de stulit radioapparater. Den bajsmackan kom 0200 till mig som tältlagschef att fixa vaktposter utöver den knappt befintliga eldpost-styrkan (lite folk). Vad gör man? Jag offrade mig själv förståss.

 

2. NBG ska lasta ett godståg i Brunflo och åka vidare till Tronheim/Världen. Fredsaktivister är inte glada.

Till en början hände inte mycket. Sedan kom det fram en figur som vi var tvugna att omhänderta. Det var en seg jäkel! En stukade foten och själv fick man en jättebekväm AK4-kolv i ansiktet innan vi 3 fick ner honom och hade honom under kontroll. :happy: Sa jag att han var seg?

 

Jävligt kul att få se några hundekipage i aktion under övningarna också.

 

Tack Bataljonschef Åke H för en riktigt rolig övning!

Att vi gruppchefer som ryckte in tidigare fick vara med under planeringen av övningarna var enligt mig väldigt upplyftande!

Även om vi inte bidrog med mycket så kände man sig ändå väldigt delaktig.

 

http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=...avdelning_2=142

Edited by Fk Satan
fixar topic
Link to comment
Share on other sites

Instämmer! Det var en rolig och givande övning. Extra roligt var att vi lyckades med maskering av o-plats/bas så pass bra att ett annat kompani endast var några enstaka meter ifrån oss utan att upptäcka oss. Trots att vi satt och lagade frukost.

 

+Bra att få testa kompaniets uppgift, om än i mindre skala

+Mycket motiverade soldater/befäl

+Väldigt bra upprätthållande av spaningsrutiner

 

-Sambandsutrustningens funktionalitet

-Att vi (för att undvika missförstånd) var tvungna att avbryta övningen då obehöriga smög omkring och stal utrustning

-Att bataljonsledningen inte riktigt förstod hur man använder sig av ett spaningsförband

 

Fram för fler övningar av denna dignitet!

Link to comment
Share on other sites

Spaningsförband? Du menar väl bevakningsförband?

 

Hur orkar man hålla på att märka ord? Vi får väl dra fram den där förbaskade TOEM:en igen. Ja, vissa enheter i Hv skall kunna bedriva rörlig spaning.

Link to comment
Share on other sites

Spaningsförband? Du menar väl bevakningsförband?

 

Hur orkar man hålla på att märka ord? Vi får väl dra fram den där förbaskade TOEM:en igen. Ja, vissa enheter i Hv skall kunna bedriva rörlig spaning.

 

Därför att det är det man ska göra. Spaningsförband kan bedriva spaning, infanteriförband kan ävenledes bedriva spaning, underrätelseförband kan också bedriva spaning. Däremot finsn det ingen likställighet mellan spaningsförband och infanteriförband. Underrättleseförband är inte specifikt spaningsförband heller (fast närmre). Jag vet inte, men jag tycker det är viktigt. Dock kul att det var ett av de nya underrättelseförbanden ute.

Link to comment
Share on other sites

Spaningsförband? Du menar väl bevakningsförband?

 

Hur orkar man hålla på att märka ord? Vi får väl dra fram den där förbaskade TOEM:en igen. Ja, vissa enheter i Hv skall kunna bedriva rörlig spaning.

 

Därför att det är det man ska göra. Spaningsförband kan bedriva spaning, infanteriförband kan ävenledes bedriva spaning, underrätelseförband kan också bedriva spaning. Däremot finsn det ingen likställighet mellan spaningsförband och infanteriförband. Underrättleseförband är inte specifikt spaningsförband heller (fast närmre). Jag vet inte, men jag tycker det är viktigt. Dock kul att det var ett av de nya underrättelseförbanden ute.

 

Hahahaha, min mor sade och säger fortfarande till mig "att märka ord är den enfaldiges sätt att hävda sig". Märk väl att detta är skrivet med humor, och inte är ett påhopp på dig Sleipnir. Jag skall vara mer noggrann nästa gång :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Spaningsförband? Du menar väl bevakningsförband?

 

Hur orkar man hålla på att märka ord? Vi får väl dra fram den där förbaskade TOEM:en igen. Ja, vissa enheter i Hv skall kunna bedriva rörlig spaning.

 

Därför att det är det man ska göra. Spaningsförband kan bedriva spaning, infanteriförband kan ävenledes bedriva spaning, underrätelseförband kan också bedriva spaning. Däremot finsn det ingen likställighet mellan spaningsförband och infanteriförband. Underrättleseförband är inte specifikt spaningsförband heller (fast närmre). Jag vet inte, men jag tycker det är viktigt. Dock kul att det var ett av de nya underrättelseförbanden ute.

 

Hahahaha, min mor sade och säger fortfarande till mig "att märka ord är den enfaldiges sätt att hävda sig". Märk väl att detta är skrivet med humor, och inte är ett påhopp på dig Sleipnir. Jag skall vara mer noggrann nästa gång :rolleyes:

 

Taget (och tack för att ingen gnäller över min stavning!). Som gammal fältjägare (och en kort tid befäl på ett Foskyttekomp i trakten) är jag jättenyfiken på vad som händer "hemmavid".

Edited by Sleipnir
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 months later...

Då jag tittade lite i 2236. HVundkompaniets kalender noterade jag att följande aktivitetet:

 

23 januari 2010 Hv gala

Då jag aldrig hört talas om detta begrepp innan, och då google inte vill tillhandahålla med någon ytterligare information, blev jag väldigt nyfiken på vad det kan vara. Är det någon som kan kasta lite ljus över saken? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kanske olika publicerings datum.

Bara min gissning.

 

edit: dvs att det inte är uppdaterat i den äldre organisations sidan. Ett bra ex. är stockholmsbataljonen. samma sak där :worthy:

Edited by Paolo
Link to comment
Share on other sites

Insatskompani II tillhör Fältjägarbataljonen.

 

Dem har helt enkelt inte lagt till insatskompainet till Fältjägarbataljonens organisationskarta ...

 

Mvh Soldat ur Insatskompani XX Fjällbataljonen Fältjägargruppen ..

Edited by Huf Nsky F4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...