Jump to content

Soldat skottskadad på Utö 20080520


Recommended Posts

I dag klockan 15.15 skottskadades en värnpliktig vid Amfibieregementet i Berga. Olyckan inträffade under en övning på Utö skjutfält.

 

Ambulanshelikopter är på plats. Anhöriga är ännu inte underrättade.

 

Det var under en militärövning vid Hamnudden på Utö i Stockholms skärgård som olyckan inträffade. Militären upptäckte hur en segelbåt var på väg rakt in i det område där övningen pågick och skickade därför ut en stridsbåt för att mota bort segelbåten.

 

När det var gjort återvände stridsbåten mot land, men kom själv in i övningsområdet där värnpliktiga sköt. En besättningsman ombord träffades i ryggen.

 

– Det är en värnpliktig som blivit träffad, säger major Kristina Swaan till SvD.se.

 

En ambulanshelikopter var snabbt på platsen för att ta hand om den skottskadade. Det är dock ännu oklart hur pass allvarlig skadad den värnpliktiga är.

 

– Vi har inte fått besked om det än, säger Kristina Swaan.

 

På Utö pågår just nu slutövningen för en stor grupp värnpliktiga och det var i samband med denna som skjutövningen pågick.

 

 

www.mil.se

Aftonbladet

SvD

DN

 

/D

Edited by Dexter
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hemskt! Tänkte på olyckan i skövde idag, och så händer det igen. Vi får hoppas på det bästa!

 

Olyckan inträffade 15.15. Ambulanshelikopter kom till olycksplatsen 15.45 och lämnade 16.00

 

Källa mil.se

En ambulanshelikopter var snabbt på platsen för att ta hand om den skottskadade.

 

30min med helikopter, vet inte om det är snabbt eller ej? Med tanke på att det är ute i skärgården kan jag tänka mig att det var ganska snabbt. Vi får hoppas att det räcker.

Edited by Spook
Link to comment
Share on other sites

Det var under en militärövning vid Hamnudden på Utö i Stockholms skärgård som olyckan inträffade. Militären upptäckte hur en segelbåt var på väg rakt in i det område där övningen pågick och skickade därför ut en stridsbåt för att mota bort segelbåten.

 

När det var gjort återvände stridsbåten mot land, men kom själv in i övningsområdet där värnpliktiga sköt. En besättningsman ombord träffades i ryggen.

Satan, får hoppas att det går bra...

 

 

@Spook

"På Utö pågår just nu slutövningen för en stor grupp värnpliktiga och det var i samband med denna som skjutövningen pågick."

På Amf1s hemsida:

"Slutövning för förbandet genomförs i slutet på majmånad."

 

Så antagligen värnpliktiga från Amf1

 

Edit: Tillägg

Edited by Halldén
Link to comment
Share on other sites

Nej!!

 

Vad är det för ÖL som inte ger avbryt eld upphör?

 

Nu är det väl lite för tidigt att dra den slutsatsen. Finns ju ingen info om det gjorts eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Nej!!

 

Vad är det för ÖL som inte ger avbryt eld upphör?

 

Nu är det väl lite för tidigt att dra den slutsatsen. Finns ju ingen info om det gjorts eller inte.

 

 

Jajo.. Ni har helt rätt. Teorin är enkel, men i det praktiska kan det helt plötsligt bli mycket svårare. Räcker med att en VPL skjuter utanför skjutgränserna så är det kört. Låter dock mycket osannolikt, men det är ju tvärr sånt som händer.

 

Vi får se vad utredningen visar.

Link to comment
Share on other sites

Hemskt! Tänkte på olyckan i skövde idag, och så händer det igen. Vi får hoppas på det bästa!

 

Olyckan inträffade 15.15. Ambulanshelikopter kom till olycksplatsen 15.45 och lämnade 16.00

 

Källa mil.se

En ambulanshelikopter var snabbt på platsen för att ta hand om den skottskadade.

 

30min med helikopter, vet inte om det är snabbt eller ej? Med tanke på att det är ute i skärgården kan jag tänka mig att det var ganska snabbt. Vi får hoppas att det räcker.

 

Jättetråkig incident :(

 

Gällande 30 minuter från olycka till läkarvård och uppskattningsvis kanske 60 minuter från olycka till adekvat akutsjukvård så är det närapå inom ramarna för den sk. "Golden hour". dvs. tid från trauma till traumavård. Med tanke på Utös utsatta läge så kan man nog inte förvänta sig särskilt mycket mer när något sånt här inträffar, och även om han hade fått vård ännu snabbare så ger ju det inga garantier precis.. :(

Edited by cazorp
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på Utös något utsatta läge verkar helikopter vara enda alternativet till snabb läkarvård vara just helikopter. Då jag bara har cyklat förbi på vägen till/från Ålö (frontat stridsvagnen) så undrar jag om det är förbrett för helikopter på något vis?

 

Eller bedömmer man området för stort så att det inte är möjligt att förbereda. Det jag tänker på främst att om man på något sätt underlättar för helikopterpersonalen att hitta olycksplatsen. Ett gäng maskerade personer i ett skogsbryn är gissningsvis inte optimalt lätt att upptäcka från helikoptern.

 

Nu vet jag inte om det hade hjälpt i det här fallet men till en annan gång kanske man kan bränna av en rökfackla eller på annat sätt tydligt signalera sin position. Det kan aldrig skada att vara övertydlig i en nödsituation.

Link to comment
Share on other sites

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=771767

 

Det verkar hända ganska mycket tråkigheter vid just Amf1. Frågan är vad det beror på?

Att de på -80talet kallades för den grå bestraffningens högborg och att man anser det som extra smaskigt om det händer något där?

 

Titta dig runt och se vad som är specifikt för just Amf1

- Nakenskjutningen som oficieltt var en enskild händelse isolerad på Amf1, men som jag har bevittnat på ett annat förband. Inte Am1 specifik, bara inte spridd i media.

 

- Vapengömma på övningsfält. Var det personal från Amf1 som gömt grejjorna? Om inte så kan det ju lika gärna vara FortF som står utpekade.

 

- Stridsbåt sjunker snabbt i dåligt väder. Lika lätt att förutse som en trafikolycka med buss, inte specifikt Amf1.

 

- Två stridsbåtar krockar. Här pekade man på brister i stridsbåtsutbildningen som man även tidigare haft synpunkter på, i det fallet vat jag inte om det var stridsbåtsutbildningen i allmänhet eller om det bara var Amf1 som borde ryckt upp sig.

 

 

Sammantaget är det kanske bara attityden kring stridsbåtsutbildningen som är Amf1 specifikoch inte ens där är det Amf1 ensamt som står för fiolerna.

 

Det dör i ett par vpl per år i tjänsten och det är djupt beklagligt. Frågan man måste ställa sig i det här är hur vi kan öva så realistiskt som möjligt med så låg risk som möjligt. Den avvägningen är inte lätt eftersom vi idag använder soldater i US skarpt i flera delar av världen, vilken är vår lägsta nivå på realism i övningsverksamheten?

 

Jag har varit med vid ett par tillbud under mina år inom FM som VPL, Hv och i US sedan -92 men jag ser inte att de hade gått att bygga bort helt utan att klart försämra övningsverksamheten.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar hända ganska mycket tråkigheter vid just Amf1. Frågan är vad det beror på?

Knappast mycket mer än någon annanstans, men man kan anta att regementets geografiska läge kan ha något med saken att göra (närhet till media, närhet till allmänheten, samt att media gillar att kritisera "de elitistiska och pennalistiska kustjägarna", oavsett om det är KJ eller inte).

Notera att olyckan aldrig hade inträffat om den civila båten hade respekterat avgränsningarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag såg på tv4 nyheterna i morse och dom gick väldigt hårt åt FM beskyllde dom för både det ena och det andra,det verkar som att det är en hetsjakt på FM

nu för tiden.Denna olyckan är en väldigt tragisk händelse,men det är inte så ofta som det händer.

 

Jämför med byggindustrin så sker det betydligt fler dödsfall där än i FM.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar hända ganska mycket tråkigheter vid just Amf1. Frågan är vad det beror på?

Knappast mycket mer än någon annanstans, men man kan anta att regementets geografiska läge kan ha något med saken att göra (närhet till media, närhet till allmänheten, samt att media gillar att kritisera "de elitistiska och pennalistiska kustjägarna", oavsett om det är KJ eller inte).

Notera att olyckan aldrig hade inträffat om den civila båten hade respekterat avgränsningarna.

 

Man kan ju inte vara säker på att en olycka inte hade skett om segelbåten respekterat avgränsningarna.

Enligt mil.se så var det ju dessutom inte stridsbåten som avvisade segelbåten som den förolyckade vpl befann sig på utan det var en annan.

 

Så frågan står ju fortfarande öppen, vad var det som verkligen hände?

 

Statens haverikommision och Polisen utreder iaf saken.

 

 

Åter igen, Vila i Frid, Mössa av! :=o (Utan glad min)

Link to comment
Share on other sites

Notera att olyckan aldrig hade inträffat om den civila båten hade respekterat avgränsningarna.

 

Skulle vilja påstå att: Notera att olycka ldrig hade inträffat om skjutlednaren beordrat eld upphör när båten kom in i eldområdet. (Om vi ny ska vifta med pekpinnar)!

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=2084639

 

Plutonen ryckte fram längs ön och båten åkte jämte ön och framryckte i höjd med den pluton som övade mot ett mål i land, säger marininspektören Anders Grenstad.

 

SR: Att man skjuter finkalibrig eld det brukar man göra på övningar?

 

– Det gör vi. Den här värnpliktsomgången ska snart rycka ut. Det här är i stort sett deras slutövning och vi övar för skarpa insatser såväl nationellt som internationellt.

 

SR:När det är eldgivning, när det är skottlossning som pågår, vad är säkerhetsåtgärderna för undvika att folk dör under övningen?

 

– Det man gör är att man har riskområden var man inte får befinna sig. Sedan övervakar man det här så att ingen hamnar på fel ställe. Skulle man upptäcka att någon hamnar fel så avbryter man all eldgivning. Varför man inte upptäckte att båten hamnat på fel ställe vet vi inte idag. Det får polisutredningen och haverikommissionen komma fram till, säger Anders Grensta

Link to comment
Share on other sites

Notera att olyckan aldrig hade inträffat om den civila båten hade respekterat avgränsningarna.

Det där var just min tanke också.

Att båtfolk sneseglar in på avlyst område är inget specifikt för Utö utan det inträffar säkerligen på samtliga skjutfält som gränsar ut över vatten.

Rejält kännbara böter borde införas för den som beträder avlyst område.

Det hade spritt sig snabbt bland båtfolket.

"Jag visste inte att.." håller inte som argument. Det är ens skyldighet att ta reda på vilka förordningar som gäller.

 

Mina tankar kring en tragisk olycka.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på Utös något utsatta läge verkar helikopter vara enda alternativet till snabb läkarvård vara just helikopter. Då jag bara har cyklat förbi på vägen till/från Ålö (frontat stridsvagnen) så undrar jag om det är förbrett för helikopter på något vis?

 

Eller bedömmer man området för stort så att det inte är möjligt att förbereda. Det jag tänker på främst att om man på något sätt underlättar för helikopterpersonalen att hitta olycksplatsen. Ett gäng maskerade personer i ett skogsbryn är gissningsvis inte optimalt lätt att upptäcka från helikoptern.

 

Det finns en "äng" som är förberedd för mottag av helikoptrar. (Även skyltat)

(I allafall 2005)

 

Den ligger i anslutning till "lägret".

Dock inte sagt att det var denna plats som användes vid transporten denna gång.

Link to comment
Share on other sites

Jag såg på tv4 nyheterna i morse och dom gick väldigt hårt åt FM beskyllde dom för både det ena och det andra,det verkar som att det är en hetsjakt på FM

nu för tiden.Denna olyckan är en väldigt tragisk händelse,men det är inte så ofta som det händer.

 

Jämför med byggindustrin så sker det betydligt fler dödsfall där än i FM.

 

Menar du att rationalisera en otroligt onödigt dödfall med: "Sånt händer då och då..."?

 

När allt kokar ner så är det någon som har gjort ett stort fel i detta fall.

Edited by paananen
Link to comment
Share on other sites

När allt kokar ner så är det någon som har gjort ett stort fel i detta fall.

Ja. Den civila båten som inte borde varit där.

Situationen förvärrades uppenbarligen av att "Avbryt, eld upphör" antingen inte givits eller kom försent, men med konstant eldgivning så kan det vara svårt att göra i tid eftersom tidsmarginalen är i princip lika med noll.

 

Bättre kanske vore att slå en järnring runt säkerhetsområdet - men det kostar ju extra pengar...och FM's främsta uppgift idag är inte skydd utan att hålla budget.

Link to comment
Share on other sites

Notera att olyckan aldrig hade inträffat om den civila båten hade respekterat avgränsningarna.

Det där var just min tanke också.

Att båtfolk sneseglar in på avlyst område är inget specifikt för Utö utan det inträffar säkerligen på samtliga skjutfält som gränsar ut över vatten.

Rejält kännbara böter borde införas för den som beträder avlyst område.

Det hade spritt sig snabbt bland båtfolket.

"Jag visste inte att.." håller inte som argument. Det är ens skyldighet att ta reda på vilka förordningar som gäller.

 

Mina tankar kring en tragisk olycka.

 

Nu är det inte lika lätt att spärra av ett område på havet/sjön som i skogen där man kan spika upp skyltar och sätta upp staket. Jag har å arbetets vägnar jobbat en del med skjutfält och hur de definieras, och just skjutfältet runt Utö har tagits upp som varnande exempel från just Sjöfartsverket ("Det är för mycket rött i sjökorten"). Fritidsseglaren har mycket svårt att avgöra var man får och inte får framföra sin båt eftersom det är en massa områden och delområden, ibland är alla avlysta och ibland endast några osv. (Allt för att möjliggöra flexibla skjutningar, maximalt utnyttjande av skjutfälten och minimal påverkan på det civila samhället.)

 

Visst skall man hålla reda på vilka lagar och förordningar som gäller, men om skjutfältet på sjökkortet och skjutfältet på terrängkartan visar olika utsträckning - vilken gäller då? (Detta exempel gäller ej Utö.)

 

Hoppas att detta tragiska kan föra något gott med sig utan att FM och Amf skall få göra ytterligare ett varv i dyngan.

Link to comment
Share on other sites

Som redan nämts så var soldaten som träffades inte på båten som skulle avvisa segelbåten och segelbåten var heller aldrig inne i området så att spekulera i att det var den som framförde segelbåten som gjort fel tycker jag inte är aktuellt.

Edited by Smergo
Link to comment
Share on other sites

Eller bedömmer man området för stort så att det inte är möjligt att förbereda. Det jag tänker på främst att om man på något sätt underlättar för helikopterpersonalen att hitta olycksplatsen. Ett gäng maskerade personer i ett skogsbryn är gissningsvis inte optimalt lätt att upptäcka från helikoptern.

 

Nu vet jag inte om det hade hjälpt i det här fallet men till en annan gång kanske man kan bränna av en rökfackla eller på annat sätt tydligt signalera sin position. Det kan aldrig skada att vara övertydlig i en nödsituation.

 

Normalt sätt så är ambulanshelikopterpiloterna väldigt duktiga på att sätta ner kärran, de har GPS och kartbok så får de bara en ungefärlig positon så brukar de kunna snoka sig fram rätt snabbt. De brukar över telefon instruera om att man skall markera en plan öppen yta med något väl synligt från luften, har de inte exakta instruktioner om vart de skall så brukar de cirkulera och kika efter folk som markerar.

 

När vi fick ut ambulanshelikoptern till vårt landställe på Vätö utanför Norrtälje så tror jag att det tog mindre än 1 minut från att vi hörde den tills den satt ner på åkern som vi hade markerat med en röd presenning.

Link to comment
Share on other sites

"Jag visste inte att.." håller inte som argument. Det är ens skyldighet att ta reda på vilka förordningar som gäller.

Nej det håller inte som argument för att slippa påföljd, men det fråntar inte ansvaret för den som idkar farlig verksamhet. Aktivt säkerhetstänkande innebär att man tar hänsyn till den enskilt största riskfaktorn........nämligen den mänskliga faktorn. ATT en civil båt pga den mänskliga faktorn kan hamna i riskområdet är något man skall ta hänsyn till när man gör riskanalysen inför övningen. Om det KAN hända, måste man också veta vad man skall göra OM det händer. Vidare måste man förvissa sig om att "nödbromsen" fungerar även om den mänskliga faktorn spökar även här, och det kan den göra.

 

Den unga grabben fick sätta livet till helt i onödan, och det är fruktansvärt sorgligt. Alternativet finns inte att detta kan hända!

Link to comment
Share on other sites

Notera att olyckan aldrig hade inträffat om den civila båten hade respekterat avgränsningarna.

Det där var just min tanke också.

Att båtfolk sneseglar in på avlyst område är inget specifikt för Utö utan det inträffar säkerligen på samtliga skjutfält som gränsar ut över vatten.

Rejält kännbara böter borde införas för den som beträder avlyst område.

Det hade spritt sig snabbt bland båtfolket.

"Jag visste inte att.." håller inte som argument. Det är ens skyldighet att ta reda på vilka förordningar som gäller.

 

Mina tankar kring en tragisk olycka.

Hur har avlysningen gått till?

Har man gått ut med navigationsvarning via Stockholm radio?

Finns avlysningen publicerad i någon av Sjöfartsverkets skrivelser (UFS)?

Ett skjutområde markerat i sjökortet innebär inte att området är ständigt avlyst.

[

Visst skall man hålla reda på vilka lagar och förordningar som gäller, men om skjutfältet på sjökkortet och skjutfältet på terrängkartan visar olika utsträckning - vilken gäller då? (Detta exempel gäller ej Utö.)

 

Då borde det vara den senaste rättade sjökortet som gäller, då detta är ett offiiciellt internationellt dokument utfärdat av Sjöfartsverket.

Har Försvarsmakten inte underrättat Sjöfartsverket om ändringarna, så har man heller inget lagligt stöd för skjutområdsförändringarna till sjöss.

Link to comment
Share on other sites

Fast det avgörande för tillträdesförbudet är väl att området klassas som skyddsobjekt? Och då är det väl den utsträckning som anges i beslutet om detta som gäller?

 

Hur är beslutet om skyddsobjekt utkommunicerat?

Det räcker inte att annonsera i lokalpressen, utan det måste utkommuniceras till Sjöfartsverket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...