Jump to content

Snyggaste medaljen?


lebos

Recommended Posts

Sä här tänkte jag mig det hela:

Vi nominerar de militära* medaljer vi anser är de snyggaste. (bild är ett krav)

Senare vid första veckan i Januari eller nått så ber man BlåGul snäääällt att göra om tråden till en omröstning eller om man gör en helt ny tråd som en omröstning och tar bort gamla nomineringstråden? :wacko:

 

I vilka fulla fall:

Jag nominerar Nijmegen-medaljen och Fältjägarregementet I5 Minnesmedalj.

Den första har man verkligen förtjänat ifall man har en sådan, bara det gör den så mycket snyggare! :unsure:

Den andra tycker jag bara är skitsnygg, bandet med färger av Jämtlands flagga och själva medaljen lätt igenkännlig från nämnda regemente

*: De som får bäras till Svensk uniform.

 

Nijmegen

 

Fältjägarnas minnesmedalj

 

Vad säger BlåGul?

Är ni med på denna?

Snälla, snälla....

Link to comment
Share on other sites

Jag passar väl på att hinta om http://www.medalj.nu om ni behöver lite underlag för att se på medaljer innan ni bestämmer er ;)

 

Måste också klura på vilka mina favoriter är. Tycker tyvärr att nijmegenmedaljen är för "plastig" för att vara riktigt snygg.

 

Det här är en av mina favoriter dock:

SVOFGMt (VploffMt): Svenska Värnpliktsofficersförbundets minnestecken i guld vid 100års jubileet för värnplikten

{DFD40A73-0451-4B11-A57E-9964EA1565C4}.png

Link to comment
Share on other sites

I Fb04 så satte Marinen traditionen (eftersom man inte drabbats av minnesmedaljer förut) att ha korsform på sina minnesmedaljer istället för det vanliga myntet som armén kör.

 

2ys_cer_medaljer.jpg

2.ysfljs är den snyggaste

 

men eftersom vi redan börjat blanda in ordnar...

 

kso.jpg

Kommendörstecknet av Svärdsorden är inte mycket som slår

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Carl XIII:s orden. Som faktiskt, tillsammans med Nijmegenmedaljen, för det mesta utdelas efter långt och träget arbete. (Om den inte får bäras till uniform, vilket jag tror, får ni väl rätta mig)

 

rcxiiio2.jpg

Edited by dalmas
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker minnesmedaljen från amf4 snygg men eftersom den redan är tagen så får det bli en annan.

S:t Olavs Pilgrimskors, Norge

{D95086A7-8A08-459F-B02E-3459A2F409B2}.jpg

Dock inte generellt bärande tillstånd enligt medalj.nu som bilden kommer från

 

Jag tycker överlag att det är dåligt med instiftade medaljer i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

*: De som får bäras till Svensk uniform.

Ska vi skita i det?

Men ändå vidhålla om att det måste vara en militär medalj, så att detta inte urartar till high chaparall.

 

Kolla så att din bild syns!

Ser redan flera som inte gör det.

 

Syns de inte, gills de inte

Link to comment
Share on other sites

Som mitt nick antyder så härstammar jag från Preußen, och vad bättre att föreslå än

 

 

PourleMerite2.jpg

 

Pour le Mérite

 

Även kallad Blauer Max (Blue Max på engelska) efter flygesset Max Immelmann. Bilden visar varianten med eklöv.

 

Förbundsrepublikens Verdienstkreuz anses vara en direkt efterföljare till Pour le Mérite. Denna delas ut varje år, cirka 1000 per år i 9 steg. Alla tyskar (förutom de som kommer från Hamburg, enligt en lag från 1204 får dessa endast bära utmärkelser från staden Hamburg) samt vissa utlänningar kan tilldelas den. Det högsta steget, Sonderstufe des Großkreuzes des Verdienstkreuzes der Bundesrepublik, har aldrig utdelats. Det näst högsta steget, Großkreuz in besonderer Ausführung des Verdienstkreuzes der Bundesrepublik har bara utdelats blott två gånger; Konrad Adenauer för återskapandet av en tysk nation samt Helmut Kohl för återföreningen.

 

04240002.jpg

 

Båda medaljer Delades/delas ut även till civilister som utmärkt sig för den tyska nationen.

Edited by Borussia
Link to comment
Share on other sites

någon sorts trend med kors på typ alla medaljer?!

 

Trend är väl fel uttryck. De flesta ordenstecken och medaljer i korsform verkar vara malteserkors. Amf 4 minnesmedalj är faktiskt ett ankarkors, något stiliserat. Och dessutom kantat med förgylld tross. Ska det vara marint, så ska det!

:unsure: (ret)

Link to comment
Share on other sites

Själv så gillar jag FN-medaljen (med alla dess olika färger på bandet), inte för att den är så jäkla snygg utan för att den representerar det vackra här i livet (Att du får den för att du har varit beredd att offra ditt liv för att bevara freden här på jorden!)

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Jag röstar på svärdsorden.

Nu nominerar vi, sen röstar vi.

 

Fixat ny bild på Nijmegen-medaljen:

Nijmegen

 

Själv ser jag inte följande:

Kommendörstecknet av Svärdsorden

Carl XIII:s orden

 

@Bappelsinmannen

Tyvärr så vet inte alla "utomstående" hur FN-medaljen ser ut,

lägg gärna upp en bild på den.

Link to comment
Share on other sites

FN:s medalj för tjänst i Libanon:

unifilrd6.gif

 

De övriga ser likadana ut fast med andra färger i banden.

 

FMIntBM måste ändå vara den tråkigaste medaljen, om man inte har fått den för Somalia eller Gulfen och därför har tillägg.

Link to comment
Share on other sites

Fixat ny bild på Nijmegen-medaljen:

Nijmegen

Jag tycker att förstaårsmedaljen känns lite billig i utförande. Andraårsmedaljen får lite mer tyngd av kronon på toppen. Och de emaljerade medaljerna är ju riktigt snygga.

180px-Goudenkruis_vierdaagse14.jpg

 

Edit: Hittade en bättre bild

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

De tre varianterna av US Medal of Honor.

Vilken variant är vilken?

Jag gissar att den i mitten är flottans/marinkårens eftersom det sitter ett ankare högst upp.

 

Edit: Apropå Nijmegen-medaljen, vilken är det som är nominerad? Förstaårsmedaljen, någon av de högre valörerna eller allihopa i klump?

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...