Jump to content

Ak5:an i HV


wolfie666

Recommended Posts

Rätta mig om jag har fel men jag har fått uppfattningen att vissa inom HV har fått ut Ak5:an! Är det någon som vet eller rent av har fått ut den? Anledningen att jag frågar är för att det värkar som att en del pratar om att de har Ak5 istället för AK4

 

:D:huh:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 341
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

AK5 lär inte finnas inom HV på denna sidan av år 2050.

Det gör den redan, mitt kunnande om HV är dock ungefär lika stort som mitt intresse för frimärken... Men ett antal herrar här på forumet inom HV har väl Ak5 om jag inte har fel?

Link to comment
Share on other sites

Precis som då säger ERI så verkar det som om det pågår försök i alla fall om man ska tro denna hemsida

 

http://www.plutonen.com/index.htm

 

Rent allmänt så tror jag inte att Ak5 kommer bli aktuellt för Hv på länge. Hv kommer ju snart att få nya/renoverade Ak4 med nya siktet så det är inte realistiskt att tro att Ak5 kommer bli aktuellt för Hv.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller det inte heller för troligt att vi får ut femman det närmsta decenniet. Och varför skulle vi ha det? Min fyra är pålitlig, robust och har aldrig klickat. Den är lättvårdad och har en eldkraft som mer än väl hjälper mig att lösa mina uppgifter invid våra objekt. Dessutom är den ganska macho... :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Jahupps då vart vi här igen... :)

 

Tråden var uppe i sommras tror jag... men det gör inget, jag kan ta det igen.

 

Som min plutons hemsida säger Blekinge 213. Insatspluton så har vi blivit tilldelade AK5.

 

Störst pga av att vi bedriver skarpbevakning dagligen, och har gjort det i drygt 2 år snart.

Vi har även hunnit utvärdera hurvida valet mellan AK4 o AK5 hjälper oss att lösa våran uppgift vi har där, och det blev med stora marginaler fördel till AK5.

Samtidigt som vi har AK5 som ..ett försök kan man säga. Hur lång tid det kommer att ta är inte bestämt.

 

Detta har stuckit i ögonen på många, och jag har väll kanske en liten viss förståelse för det.

Men man ska oxå tänka att vi har jobbat och slitet i år för att få denna möjlighet. Samt har råckat haft de rätta kontakterna.

Nackdelarna är att när vi övar ihop med andra HV-förband eller motsv. så vill Batch. inte att vi använder AK5 pga att "folk blir avundsjuka" ..vilket är typiskt svenskt enligt min mening.

Vi har alltså AK4 också Ska oxå säga att ALLA våra vapen finns i kasun.

 

 

Många som jag pratat med runt om i landet tycker det är bra och är positiva till att vi har fått, för att då visa att HV kan få om de bara vill, och som bevis för att HV är "mogna" att hantera detta. Man vet ju inte hur saker fungerar om man inte prövat eller hur?

medan andra då har tyckt att det är orättvist, att vi inte ska ha sånt utan det ska vara AK4 och bla bla.. vilket jag tycker är synd.

Här kämpar man och får nått så ratas man av sina kollegor pga av avundsjuka... synd mycket synd att det ska behöva vara så.

 

Jag respekterar alla tycken och viljor. Men jag anser att det här är en fet morot för våran pluton och vi kämpar på som aldrig förr. Man känner sig glad och stolt över att ha fått denna möjlighet.

..och det ska ingen få ta ifrån oss.

 

/ Kimster

Link to comment
Share on other sites

ak4an blir kvar minst till 2010 då nytt vapen ska tas fram till fm då blir det inga speciella HV vapen längre. samma lika för HELA fm. :)

hmm jag har hört samma rykten att det skall tas fram ett enhetsvapen för all personal inom FM, Men fram tills dess kör jag gärna med AK4.

Link to comment
Share on other sites

Kimster ! som du mycket riktigt beskriver skall all matriel vara behovsanpassat. Om någon enhet behöver viss utrustning skall detta tilldelas.Även inom Valiants Hv finns viss specialutrustning

eftersom behovets finns. Men att tilldela viss utrustning utan behovsprövning faller på sin egen omrimlighet.

 

-Valiant-

Link to comment
Share on other sites

Tycker det är lite märkligt att folk är avundssjuka på att vissa använder AK5 i HvAK4 är ett utmärkt vapen. När det nya siktet kommer ut till AK4:an så kommer det ju bara bli ännu bättre. Men å andra sidan så är det lite märkligt att Hv inte använder AK5 då alla värnpliktiga numera utbildas på den. Det borde ju vara en stor fördel att använda AK5 då man skulle slippa att utbilda ny Hv-personal på ett "nytt" vapen. Jag tror en del av anledningen av att Hv inte kommer att få ut AK5 är att man målade in sig i ett hörn när man tog fram låsen till Ak4. Hade man skyndat lite långsammare och tänkt till så hade man bytt till AK5 innan låsen togs fram. Antagligen skulle det ta för lång tid att byta ut vapnen och samtigt ta fram ett lås att man valde att ha kvar AK4:an i organisationen. Hela processen kring utvecklingen av låset var ju ett stressmoment då pressen var stor pga att många vapen på kort tid blivit stulna. Jag tror man helt enkelt prioriterade bort ett byte för att man så snabbt som möjligt ville få ut låsen till personalen för att stävja hysterin kring stölderna.

Link to comment
Share on other sites

Största anledningen (kanske t.o.m. enda anledningen) är att det finns ett sjukt stort lager av 7,62 ammo (sedan "upprustningen" mot ryssen ;))...detta gör att det är i stort sätt "gratis" att få ut 7,62...vilket gör att vi kan öva mer och för den delen skjuta mer på varje övning =)

 

Hade man valt Ak5 hade man fått köpa in en massa ammo och kostnaden hade så klart blivit hög

(+ att man kan misshandla sin Ak4 lite mer innan den går i sönder vilket gör att man sparar lite rep. kostnader oxå)

 

/JOR

Link to comment
Share on other sites

Stämmer bra det finns ett stort lager av 7.62 mm. Till o med så mycket att vi inte kan skjuta slut på den innan det ska kasseras :(

 

Sen får man inte glömma att understödsvapent (KSP 58) använder 7.62 osså, en till anledning att inte byta till 5.56 i första taget....

Link to comment
Share on other sites

Eh? Ge mig och några här från forumet varsin Ksp så ska vi nog kunna hinna före "bäst före" datumet  :)  :ph34r:

Om du inte räknar med mig i "några" täljer jag i din båt... :)

 

Visst är Ak4 ett kvalitetsvapen, men... om det inte finns uppenbara fördelar med ett 5.56 system skulle väl inte stora delar av västvärlden använda det?

Hv är en stor del av armen, varför skall vi nöja oss med gammal/äldre utrustning?

 

Att sikta på att ha så få variationer på mtrl. borde ju i slutändan gagna alla??

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Vill oxå då tillägga att den summan som vi lägger ner på 5,56 gentemot 7,62 är inte många kronor högre.

Vidare så är det bara N-bandad 7,62 skarp som är gratis.

5,56 lös ammo är typ 1kr billigare än 7,62 och om du köper den skarp. vilket gör att vi helt plötsligt spara in pengar.

Så det där med att det e billigare med AK4, är inget vidare stort argument.

 

Nån dag så kommer även 7,62 ta slut och helt plötsligt så är det inte gratis längre.

 

 

:ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Vill oxå då tillägga att den summan som vi lägger ner på 5,56 gentemot 7,62 är inte många kronor högre.

Vidare så är det bara N-bandad 7,62 skarp som är gratis.  

5,56 lös ammo är typ 1kr billigare än 7,62 och om du köper den skarp. vilket gör att vi helt plötsligt spara in pengar.

Så det där med att det e billigare med AK4, är inget vidare stort argument.

 

Nån dag så kommer även 7,62 ta slut och helt plötsligt så är det inte gratis längre.

 

 

:ph34r:

Aha! det e därför alla våra övningar är med skarp ammo, trodde det var för att vi var så himla duktiga ;)

 

/JOR

Edited by 113JOR
Link to comment
Share on other sites

Största anledningen (kanske t.o.m. enda anledningen) är att det finns ett sjukt stort lager av 7,62 ammo (sedan "upprustningen" mot ryssen ;))...detta gör att det är i stort sätt "gratis" att få ut 7,62...

Det är vad jag har hört också, men enligt en Lt på MHSK så pröjsar de närmare 5kr per patron - även för 5.56..!!

 

Har FM tokat till det med olika avtal och så, eller hur står det till egentligen?

Link to comment
Share on other sites

Stämmer bra det finns ett stort lager av 7.62 mm. Till o med så mycket att vi inte kan skjuta slut på den innan det ska kasseras  :(

 

Sen får man inte glömma att understödsvapent (KSP 58) använder 7.62 osså, en till anledning att inte byta till 5.56 i första taget....

Vad i hela friden är det med er alltså det hjälper inte vad alla säger men jag tycker fortfarande att vi skall utrustas med ak 5. Jag håller med om att ak 4 är bra MEN!

Det finns inga för mig kända argument varför vi inte skulle ha ak5:an.

Vad jag vet så finns det 7,62mm ammo så att det räcker i 60 år till med den takt som vi skjuter nu hhmmm. Kanske det kvittar men man skulle ju kunna sälja skiten till nogon mindre nogaräknad. Jag men Jänkarna är ju på krigstigen. Så köper vi 5.56mm ammo för pengarna. ,O;-)

 

notera ironin

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Största anledningen (kanske t.o.m. enda anledningen) är att det finns ett sjukt stort lager av 7,62 ammo (sedan "upprustningen" mot ryssen ;))...detta gör att det är i stort sätt "gratis" att få ut 7,62...

Det är vad jag har hört också, men enligt en Lt på MHSK så pröjsar de närmare 5kr per patron - även för 5.56..!!

 

Har FM tokat till det med olika avtal och så, eller hur står det till egentligen?

5kr per patron ?!?! Inte en chans... det finner jag högst osannolikt att det skulle kosta så mycket. Sen vet jag att 5,56 är billigare eftersom vi köper in det till våra övningar.

 

Sen så bör det räknas med att vi har en hel del 7,62 ja, men BARA av den som är gratis alltså N-bandad. De som kommer i ask, får iaf vi betala för, och de är dyrare än 5.56 ammon

 

 

Vidare så kommer Hemvärnet aldrig att byta till AK5 nu, inte nu när AK4B är beställd och håller på att levereras tillsammans med Rödpunktsiktet. Inte de närmsta 10 åren iaf. Fast FM har ju gjort stolpskott förut så jag ska inte säga för mycket... ,O

Link to comment
Share on other sites

Största anledningen (kanske t.o.m. enda anledningen) är att det finns ett sjukt stort lager av 7,62 ammo (sedan "upprustningen" mot ryssen ;))...detta gör att det är i stort sätt "gratis" att få ut 7,62...

Det är vad jag har hört också, men enligt en Lt på MHSK så pröjsar de närmare 5kr per patron - även för 5.56..!!

 

Har FM tokat till det med olika avtal och så, eller hur står det till egentligen?

5kr per patron ?!?! Inte en chans... det finner jag högst osannolikt att det skulle kosta så mycket. Sen vet jag att 5,56 är billigare eftersom vi köper in det till våra övningar.

 

Sen så bör det räknas med att vi har en hel del 7,62 ja, men BARA av den som är gratis alltså N-bandad. De som kommer i ask, får iaf vi betala för, och de är dyrare än 5.56 ammon

 

 

Vidare så kommer Hemvärnet aldrig att byta till AK5 nu, inte nu när AK4B är beställd och håller på att levereras tillsammans med Rödpunktsiktet. Inte de närmsta 10 åren iaf. Fast FM har ju gjort stolpskott förut så jag ska inte säga för mycket... :blink:

Kimster du har rätt...som vanligt?!?! :D Nä skämt och sido..

En skarpnormalproj 5.56 kostar ca 2,80,-

En skarpnormalproj 7.62 kostar ca 3,90.-

N-bandad kostar gratis än så länge... \:)

Link to comment
Share on other sites

Den 7,62 som är gratis tillhör vissa partier. Vilka partier som nollas bestäms av FMLOG. Således finns det både n-bandad 7,62 som är gratis och 7,62 i ask som är gratis. Vilket gratisparti som sedan gäller vid respektive truppserviceförråd är en helt annan sak. Målet för verksamheten verkar vara att skjuta bort ammen i stället för att destruera eller störta den. Det finns som nämnts tillräckligt med 7,62 för att hålla igång fredsutbildning ett bra tag. På den tiden den aktuella ammen tillverkades (1970-tal) räknade vi med ett intensivt storkrig med en stor aggresiv granne och själva kunde vi båda upp bortåt miljonen man under fanorna.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Den 7,62 som är gratis tillhör vissa partier. Vilka partier som nollas bestäms av FMLOG. Således finns det både n-bandad 7,62 som är gratis och 7,62 i ask som är gratis. Vilket gratisparti som sedan gäller vid respektive truppserviceförråd är en helt annan sak. Målet för verksamheten verkar vara att skjuta bort ammen i stället för att destruera eller störta den. Det finns som nämnts tillräckligt med 7,62 för att hålla igång fredsutbildning ett bra tag. På den tiden den aktuella ammen tillverkades (1970-tal) räknade vi med ett intensivt storkrig med en stor aggresiv granne och själva kunde vi båda upp bortåt miljonen man under fanorna.

Det kan nog stämma som du säger Inf, att vissa partier är gratis därbland då n-bandad.

Här hemma så har vi dock inga partier i ask som är gratis. Så det är n-bandat för hela slanten... eller inga slantar alls blir det ju .. . :2guns:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...