Jump to content

Rösta på DIN favorit Helikopter i FM


Yman

  

234 members have voted

  1. 1. Rösta på DIN favorit Helikopter i FM

    • HKP1 - Vertol 44A "Den flygande bananen"
      17
    • HKP2 - Sud Alouette II "Lärkan"
      1
    • HKP3 - Agusta Bell 204 "Huey"
      50
    • HKP4 - Boeing- / Kawasaki Vertol 107 "Vertolen"
      60
    • HKP5 - Hughes/Schweizer 269C "Pisskuren, Humlan, mm, mm"
      3
    • HKP6 - Agusta Bell 206 Jet Ranger
      2
    • HKP9 - MBB BO 105
      49
    • HKP10 - Aerospatiale AS332 M1 Super Puma
      27
    • HKP11 - Agusta Bell 412 HP
      10


Recommended Posts

Alltså:

Vilken Svensk helikopter är just DIN favorit, den du tycker är snyggast, bäst, häftigast eller bara gillar...

 

Motivera gärna ditt svar med ett par rader :)

 

 

Min röst går ju helt klart till HKP 10, efter 11 månader på, i och runt främst H91, H92 men även H99 så kändes de mer som kollegor än farkoster B)

 

 

 

Om ni är osäkra på viken som är vilken:

 

HKP1: hkp01.gif HKP2: hkp02.gif HKP3: hkp03.gif

HKP4: hkp04.gif HKP5: hkp05.gif HKP6: hkp06.gif

HKP9: hkp09.gif HKP10:hkp10.gif HKP11:hkp11.gif

 

Bilder från Nordic Rotors

 

 

//Yman Yman.gif

Edited by Yman
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag röstade på Vertolen. Vacker och välljudande.

Visserligen så är även 3:an vacker och sannerligen välljudande, men utseendet är lite tamt jämfört med dess amerikanska bröder.

 

Fråga: Vad hände med Hkp 7 & 8?

Edited by Larsson
Link to comment
Share on other sites

Röstar på 10:an för att jag har fått uppleva den på nära håll tack vare en kompis i flygvapnet :D sen att den höll på att blåsa av mig från västerbron en dag när jag cyklade där och 10:an flög strax ovanför huvudet på mig gör inte saken sämre!

Link to comment
Share on other sites

HKP4 leder rätt rejält och jag är en av dom som har bidraget. Anledningen är väl för den är tyngst, tuffast och för mig, den som flyger mest i min närhet. Dessutom är det väl den som förekommer mest i media ("ubåts" jakt) och sen ser den rätt bra ut och en av dom få som brukar ha ett anständigt m90 kammo på sig.. =)

 

 

EDIT: Hkp7-8 och senare 12-13 var planerade köp som aldrig blev av, och därför finns inte dom annat än på papper..

Edited by granQ
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Röstade på HKP3, en arbetshäst som hängt med länge, synd att vi inte hade Door gunners som US Army :D

 

Har haft äran att få transporteras och luftlandsättas med HKP4 några gånger som Markstrid, åkt i HKP9 som förspanare när vi övade eskorttjänst inför Kosovo. (en HKP snurrar före och runt själva eskorten för att förutse hinder och misstänkt aktivitet samt visar tydligt närvaron).

 

Klart coolt att åka lågt med HKP 9 runt en eskort med 3 sisu + buss på svenska vägar bara nån meter över backen. kika in under broar, etc. En tant med traktor låg i vägen och vägrade flytta på sig, trots 2 st konstant tutande Sisu med dubbla tryckhorn samt en Hkp9 ca 2 meter ovan för traktorns släpvagn. Vissa bondetanter är envisa :D.

Har också åkt i HKP6 "Jet Ranger" i civil version samt fått åka brittiska arméns Gazelle.

 

Lite bilder från tillfällena

Eskortövning i Sverige med HKP9 se eskorten, 3 sisu 1 buss 2 st störfordon och 1 hkp9.

hkp9_1.jpghkp9_2.jpg

Den omtalade traktorn och HKP 9 efter landning.

hkp9_3.jpghkp9_4.jpg

 

I HKP4 redo för Luftlandsättning som ung värnpliktig

hkp4_1.jpg

 

HKP utb i Kosovo i Gazelle för att kunna leda hkp rek med dem samt kunna leda in och upp deras Hkp.

gazelle1.jpggazelle2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Augusta A109 är väldigt snygg tycker jag, men den kanske är för ny (i FM) för att räknas?

 

Såg en sån på AF2´s 10års jubileum utrustad med Helitow. Jämfört med nian är det som att jämföra en Ferrari med en Golf(designmässigt, prestandamässigt är väl båda Golf GTI :-D). Trodde den skulle vara större, men den var riktigt liten och nätt...

 

mvh

Erik G

Link to comment
Share on other sites

Lade min röst på hkp3, trots att jag bara flugit den i en halvtimme. Anledningen är att det är den ultimata "bush-helikoptern". Den har en motor=lättare att underhålla och serva. Den lyfter betydligt mer än den är specad för. Det mesta går att laga med ståltråd och eltejp. Den har inte en massa flashiga system som bara går sönder.

Du har inte funderat på att försöka få försvaret att köpa in ett stycke Mi-8 HIP till dig att användas som personlig helikopter? ;-) Kommentarer från finska flygförare som använder den, samt egna observationer under flygning med den, antyder att den är väldigt enkelt uppbyggd samt enkel att laga med primitiva medel. Dock så har den två motorer, men detta borde till en viss del uppvägas av den relativt goda lastkapaciteten. Hur mycket vikt lägger för övrigt man i Sverige vid att en helikoptermodell ska gå att laga under enkla förhållanden, samt att den är allmänt enkelt uppbyggd, när man står och väljer vilken man ska köpa in?

Link to comment
Share on other sites

Fick en genomgång av finnarna på deras hkp i somras på Nordic Peace.

 

På dålig finsk-engelska iklädd billiga solgasögon och en kaxig attityd: "No fancy plastic, only metal *bonk bonk* :=o

 

Trevliga grabbar var dom iaf. :)

 

Men satan va mäktigt det va när dom kom flygande med sin ryssmaskin+lite annat flygetyg efter sig :D

 

*flap flap flap*

Edited by Doyle
Link to comment
Share on other sites

Fick en genomgång av finnarna på deras hkp i somras på Nordic Peace.

 

På dålig finsk-engelska iklädd billiga solgasögon och en kaxig attityd: "No fancy plastic, only metal *bonk bonk*  :D

Tack! Jag kan tydligt se det framför mig och det är en mycket rolig syn. :)

 

"No fancy plastic, only metal *bonk bonk*." är en ypperligt bra beskrivning/sammanfattning av sovjetisk/rysk materiel i allmänhet.

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket vikt lägger för övrigt man i Sverige vid att en helikoptermodell ska gå att laga under enkla förhållanden, samt att den är allmänt enkelt uppbyggd, när man står och väljer vilken man ska köpa in?

Inte så mycket som man skulle vilja nuförtiden. Som jag ser det är det en stor nackdel med helikopterflottiljen idag, man är för mycket fredsinriktad. Det är viktigare att kunna göra en snygg ILS-inflygning än att man är kung på terrängflygning och annat mer "krigiskt".

Sen finns det inte så värst mycket att välja på när man skall köpa en helikopter idag. Det fanns ju t.ex. bara 2 Hkp14-kandidater, S-92 och NH90.

Link to comment
Share on other sites

Sen finns det inte så värst mycket att välja på när man skall köpa en helikopter idag. Det fanns ju t.ex. bara 2 Hkp14-kandidater, S-92 och NH90.

Hur är det med ryska alternativ? Det borde ju gå att köpa en helikopter utan elektronik och optronik, och sätta in detta själv. Eller blir integration av dessa komponenter i efterhand för omständigt för att det ska vara värt det?

Link to comment
Share on other sites

Tja, det går säkert, men om man ändå skall ha allt sådant så är det bättre att köpa en helikopter som har det från början. Då är allt uppbyggt för att passa ihop och det blir inte så mycket "raggarlösning" över det hela.

 

Sedan är det ju detta med politik också. Även om ryssarna har något som är betydligt bättre än vad något väst-land kan erbjuda så skulle vi inte köpa det ändå, av politiska skäl.

Link to comment
Share on other sites

Sedan är det ju detta med politik också. Även om ryssarna har något som är betydligt bättre än vad något väst-land kan erbjuda så skulle vi inte köpa det ändå, av politiska skäl.

 

Detta är intressant av åtminstone fyra skäl som jag kan komma på direkt:

1. Finland, som nog kan sägas befinna sig i ett historiskt och geografiskt sett mer utsatt läge än Sverige, har köpt och köper fortfarande materiel av Ryssland. Dessa köp har dock, främst under Sovjetiden, till en stor del skett av politiska och ekonomiska (handelsbalansen) skäl.

2. <Talar som svensk politiker>Ryssland är enligt officiell svensk politik inte Sveriges fiende just nu, och ofelbara MUST kommer långt i förväg att ge oss indikationer om detta skulle förändras, och bör därför inte särbehandlas. Bör man dessutom inte köpa materiel av Ryssland för att knyta länderna närmare varandra istället för att alienera Ryssland? Vi måste visa Ryssland och dess befolkning att vi litar på dem, för annars har vi redan nu gett upp hoppet.</Talar som svensk politiker> ;-)

3. Ryssland har faktiskt en del bra materiel som saknar motstycke i väst. Ett exempelområde är luftvärn, där ryssarna ligger långt framme.

4. Reservdelar går att lagerhålla.

 

Tja, det går säkert, men om man ändå skall ha allt sådant så är det bättre att köpa en helikopter som har det från början. Då är allt uppbyggt för att passa ihop och det blir inte så mycket "raggarlösning" över det hela.

 

Eftersom jag är uppväxt i Arvika så förstår jag detta som att helikoptrarna i så fall skulle vara skrotfärdiga, penselmålade i fult motivlack med eldflammor, lukta spyor och Wunderbaum på insidan, enbart kunna flygas av berusade piloter och att även att all annan personal i helikoptern måste berusad, och att det skulle bröla Eddie Meduza på hög volym från helikoptern. Ja, det låter ju inte så bra. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Lägger min röst på Hkp 3, låter som en helikopter, ser ut som en helikopter och enligt en vän som var Hkp-mek den enklaste i världen att reparera.

 

"Fanns det inget annat så gick det fanimig med tuggummi"

 

Blev dessutom väldigt imponerad efter en uppvisning på garnisonens-dag i Östersund.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom FM inte har världens vackraste, tuffaste och sexigaste hkp, (AH 64D), fick det bli en hård kamp mellan "Huey" och "Super Puman". Efter långt och ångestfyllt betänkande kom jag fram till att 3:an är mer "klassisk" och därför fick denna min röst!!! :unsure:

Link to comment
Share on other sites

3:e veckan in i det militära så tog vi imot ÖB Ove Wiktorin på

fotbolls planen, när han landade med hkp 9.

 

Jävligt maffigt, så där lägger jag min röst.

 

(2tim vaktpass på natten, första 30min stod jag och glodde in i hkp:ern, nästkommande 30min gick jag och studerade utsidan,

Sista timman önskade jag att någon kom och skulle ta den så att jag

fick gå och lägga mig)

 

Mvh

Vlad

Link to comment
Share on other sites

När jag gick där sista timman funderade lite, så kan man undra varför

dom gick ner där och inte på F14 som ligger bara någon km bort och tog bilen till I16 reg.

 

Nu gick det bara åt en massa vpl:iga för att bevaka skiten. :blink:

 

Men man kan se det som så att det är ju en erfarenhet rikare. :)

 

Mvh

Vlad

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...