Jump to content

Rätt utrustning


Recommended Posts

Tja eftersom det inte är diskussioner om utrustningen, utan diskussion över vilka behov det finns så tycker jag att blågul kan låta denna tråd leva.

 

Men eftersom det finns stora klimatskillnader och uppgiftskillnader mellan olika delar av hemvärnet så måste utrustningen varieras ganska kraftfullt. Det är ungefär som att fråga, vilken utrustning behöver infanteriet...

Link to comment
Share on other sites

Snödräkter skulle jag vilja ha, men det har vi förvisso blivit lovade. Västar och bärsystem behöver man väl knappt nämna att det borde skakas fram till alla. En minibuss per grupp och en pickis för utrustning.

 

Vapenlampor till Ak4:an :unsure: Hemvärnet ska ju ut ur skogen.

Link to comment
Share on other sites

Om det finns resurser för material skulle jag hellre se att de omfördelades till att lägga på utbildning, anställande av fler instruktörer och administrativ personal.

 

Bristerna i Hemvärnets förmåga lösa sin uppgift beror inte på brist på utrustning utan i för lite utbildning/övning.

 

Genom att anställa administrativ personal kan man avlsasta alla befäl inom Hemvärnet som jobbar ideellt med detta. Det är bättre att de ägnar sig åt övningar och personalvård än att skriva rapporter och göra säkerhetsbesök etc.

 

Men om ni envisas med att fråga om material tror jag plutonsradio och elektroniska hörselskydd till alla är viktigt.

 

 

/OLa

 

Rättat några stavfel

Edited by Uttern
Link to comment
Share on other sites

Håller med uttern, Men diskussionen om organisationen kanske vi kan ta i tråden Hemvärnsorganisationen med småpåvar.

 

Vad avser utrustning tycker jag att mörkerkapaciteten inom hemvärnet måste förbättras. idagsläget har hemvärnet idet närmaste 0 förmåga att verka i mörker.

Link to comment
Share on other sites

Sambandssystem som fixar de aktuella avstånd som en hel del kompanier skall täcka B-)

I vårt fall ett kompaniområde som täcker cirka 60x80km.

Kortvåg anser jag inte vara aktuellt för ett kompstrinät. >:-(

Varför inte kortvåg på kompstri? kan vara lite knepigt att få kontakt men annars fullt funkis.

Ska man jobba med uk så får det bli reläplatser. Men det löser sig väl när man nu ska gå över till 180 och ts 9000. :rockon:

II63

Link to comment
Share on other sites

Sambandssystem som fixar de aktuella avstånd som en hel del kompanier skall täcka B-)

I vårt fall ett kompaniområde som täcker cirka 60x80km.

Kortvåg anser jag inte vara aktuellt för ett kompstrinät. >:-(

Varför inte kortvåg på kompstri? kan vara lite knepigt att få kontakt men annars fullt funkis.

Ska man jobba med uk så får det bli reläplatser. Men det löser sig väl när man nu ska gå över till 180 och ts 9000. :rockon:

II63

 

Utbildningsfråga om hantering av kortvågsstationer, antennval, vågutbredning etc.

Problem med storleken av sändare samt antenn med tillhörande strömförsörjning.

Sällan en pluton upprättar en fast stationsplats.

Drömmen vore ett repeaterbaserat VHF/UHF-nät där repeatrarna kan vara fasta eller bärbara (snarare släpbara)

Ra 180 och TS9000 fungerar väl bara på de platser där GU-förband befinner sig och där TS9000 är upprättat med länkar etc..

Lär inte fungera i ett tidigt skede.

Link to comment
Share on other sites

Ra 180 och TS9000 fungerar väl bara på de platser där GU-förband befinner sig och där TS9000 är upprättat med länkar etc..

Lär inte fungera i ett tidigt skede.

Du kan använda 180-stationer som länkar för både tal- och data, så i teorin så behöver man inte invänta TS9000-människorna. Fast det finns ju andra nackdelar med det.

Link to comment
Share on other sites

Tycker att ett fungerande samband diskuteras för lite jämfört med fordon och ak4 kontra ak5.

 

(I o m att jag inte är tekniknisse så vill jag ha en radio med bra räckvid, god användbarhet och hög säkerhet. Sedan vad det står på burken eller på vilka frekvenser man använder sig av bryr jag mig inte.)

Link to comment
Share on other sites

Problem med storleken av sändare samt antenn med tillhörande strömförsörjning.

Jag kan hålla med om att det är lite jobbigt att skicka upp trådantennen i träd, men jag ser inga problem med strömförsörjning som inte finns på andra radioapparater. Ackarna till Ra195 kan ju laddas i samma laddare (glömt nummer) som den som tar ackarna till Ra180, Ra135/138/DART380 mfl, så på det sättet borde det inte vara något problem. Jag har bara erfarenhet av Ra195, men det är ju möjligt att Hv har några ännu äldre saker som är riktigt osmidiga.

Link to comment
Share on other sites

Problem med storleken av sändare samt antenn med tillhörande strömförsörjning.

Jag kan hålla med om att det är lite jobbigt att skicka upp trådantennen i träd, men jag ser inga problem med strömförsörjning som inte finns på andra radioapparater. Ackarna till Ra195 kan ju laddas i samma laddare (glömt nummer) som den som tar ackarna till Ra180, Ra135/138/DART380 mfl, så på det sättet borde det inte vara något problem. Jag har bara erfarenhet av Ra195, men det är ju möjligt att Hv har några ännu äldre saker som är riktigt osmidiga.

Man får ju inte glömma bort att huvudsambandsmedlet är telefon i PTN alt FTN radio är ett reservsambandsmedel.

Antennbyggnad under vintertid kan inte vara enklare då man bara rullar ut antennen på snön och sänder. Har man tillgång till fordon så kan man stanna med ett lämpligt antal meter mellan fordonen ställa sig på taket och hålla i trådarna (funkar mycket bra om man har 20 bilar eller bv 206) har man inte det så kan man använda sig av linjestängerna för att hålla upp antennen under den korta tid man ska sända. Om man grupperar under en längre tid så upprättar man antennen i närmaste träd.

 

Om man vill öka på räckvidden med ra 145/146 så kan man använda sig av normalantennen under det att man är uta och går. (antennen skall vara ihopfälld, man hör när man blir anropad) när man blir anropad så stannar man och lutar sig framåt och kamraten vecklar ut antennen och man kan sända. ökar i ett nafs räckvidden med det dubbla jmf med marschantennen.

 

Som en skribent sa i tråden så är nog problemet att vi övar för lite med den utrustning som vi har.

 

Under mina 12 månader på K4 så fick vi lösa det mesta med små medel så man blev med tiden ordentligt uppfinnigsrik.

II63

Link to comment
Share on other sites

Vi behöver sådana radioapparater som barnen köper parvis på ClasOhlsson för 250spänn.

Klarar stridsparens / gruppens samband vid bevakning/postering/"springa omkring" i urban miljö.

När 2-dygnsinsatsen/övningen är slut kastar man skiten i närmaste återvinningsholk.

 

Om det är nödvändigt kan man fästa en tegelsten på dem (för att få reglementsenlig vikt) och måla dem gröna!

 

Duger de för jakt duger de åt oss.

edit: stavfelning

Edited by Anders G.
Link to comment
Share on other sites

Vi behöver sådana radioapparater som barnen köper parvis på ClasOhlsson för 250spänn.

Klarar stridsparens / gruppens samband vid bevakning/postering/"springa omkring" i urban miljö.

När 2-dygnsinsatsen/övningen är slut kastar man skiten i närmaste återvinningsholk.

 

Om det är nödvändigt kan man fästa en tegelsten på dem (för att få reglementsenlig vikt) och måla dem gröna!

 

Duger de för jakt duger de åt oss.

edit: stavfelning

Vi pratar inte om plutstri- eller gruppstrinäten. Där duger RA145/146 resp. RA135 alldeles utmärkt med avseende på räckvidd.

Problemet vi har är på kompstrinätet.

Batstrinätet löses med RA763 och PC-Dart/SwALE om vi pratar radio. Huvudsambandsmedlet är tråd.

Link to comment
Share on other sites

Problem med storleken av sändare samt antenn med tillhörande strömförsörjning.

Jag kan hålla med om att det är lite jobbigt att skicka upp trådantennen i träd, men jag ser inga problem med strömförsörjning som inte finns på andra radioapparater. Ackarna till Ra195 kan ju laddas i samma laddare (glömt nummer) som den som tar ackarna till Ra180, Ra135/138/DART380 mfl, så på det sättet borde det inte vara något problem. Jag har bara erfarenhet av Ra195, men det är ju möjligt att Hv har några ännu äldre saker som är riktigt osmidiga.

Problemet är att Ra195 inte har tilldelats ordinarie hemvärnskompanier utan är förbehållet insatsplutonerna/kompanierna.

Link to comment
Share on other sites

Fordon är något som det behöver planeras för redan nu när den äldre terrängbils generationen snart går i graven.

Gällande sambansmateriel och yttäckning så måste vi skilja på fredstida upptagningsområde för våra förband och de eventuella insatsområden som gäller i krigstid.

I mitt kompani är inte gammal eller dålig materiel det som sätter gränser utan hur bra alla är på att hantera tilldelad utrustning.

Link to comment
Share on other sites

Fordon är något som det behöver planeras för redan nu när den äldre terrängbils generationen snart går i graven.

Gällande sambansmateriel och yttäckning så måste vi skilja på fredstida upptagningsområde för våra förband och de eventuella insatsområden som gäller i krigstid.

I mitt kompani är inte gammal eller dålig materiel det som sätter gränser utan hur bra alla är på att hantera tilldelad utrustning.

Nu är det ju inte bara i krig som hemvärnet kan komma att sättas in, utan det är väl mest troligt att vi kommer att sättas in i civila sammanhang (räddningstjänst, eftersök etc.)

Link to comment
Share on other sites

Vi behöver sådana radioapparater som barnen köper parvis på ClasOhlsson för 250spänn.

Klarar stridsparens / gruppens samband vid bevakning/postering/"springa omkring" i urban miljö.

När 2-dygnsinsatsen/övningen är slut kastar man skiten i närmaste återvinningsholk.

 

Om det är nödvändigt kan man fästa en tegelsten på dem (för att få reglementsenlig vikt) och måla dem gröna!

 

Duger de för jakt duger de åt oss.

edit: stavfelning

Vi pratar inte om plutstri- eller gruppstrinäten. Där duger RA145/146 resp. RA135 alldeles utmärkt med avseende på räckvidd.

Problemet vi har är på kompstrinätet.

Batstrinätet löses med RA763 och PC-Dart/SwALE om vi pratar radio. Huvudsambandsmedlet är tråd.

 

Jag förmodar att du inte förstod vad jag menar med jaktradio. Sådana där bärbara alltså, som man använder civilt när man pratar med varandra i skogen. Sådana där som fungerar, i verkligheten. Såfort man går ut för att döda 'på riktigt'. Skulle vara användbara för att hålla kontakt i stridspar/grupp/pluton - "runt hörnet: NU" - "Jag ser honom!"-"Bakom dig, Larsson!". Al Quaida krysspejlar inte.

Link to comment
Share on other sites

Fordon är något som det behöver planeras för redan nu när den äldre terrängbils generationen snart går i graven.

Gällande sambansmateriel och yttäckning så måste vi skilja på fredstida upptagningsområde för våra förband och de eventuella insatsområden som gäller i krigstid.

I mitt kompani är inte gammal eller dålig materiel det som sätter gränser utan hur bra alla är på att hantera tilldelad utrustning.

 

I sammanhanget "eventuella insatsområden" kan jag konstatera att vi hade klara problem med sambandet med 145/ 180orna mellan Rosenbad och Kungsträdgården under funktionsövningen i höstas.

 

Jag saknar det gamla hederliga :rodna: trådsambandet/ AT.

Link to comment
Share on other sites

Vi behöver sådana radioapparater som barnen köper parvis på ClasOhlsson för 250spänn.

Klarar stridsparens / gruppens samband vid bevakning/postering/"springa omkring" i urban miljö.

När 2-dygnsinsatsen/övningen är slut kastar man skiten i närmaste återvinningsholk.

 

Om det är nödvändigt kan man fästa en tegelsten på dem (för att få reglementsenlig vikt) och måla dem gröna!

 

Duger de för jakt duger de åt oss.

edit: stavfelning

Vi pratar inte om plutstri- eller gruppstrinäten. Där duger RA145/146 resp. RA135 alldeles utmärkt med avseende på räckvidd.

Problemet vi har är på kompstrinätet.

Batstrinätet löses med RA763 och PC-Dart/SwALE om vi pratar radio. Huvudsambandsmedlet är tråd.

 

Jag förmodar att du inte förstod vad jag menar med jaktradio. Sådana där bärbara alltså, som man använder civilt när man pratar med varandra i skogen. Sådana där som fungerar, i verkligheten. Såfort man går ut för att döda 'på riktigt'. Skulle vara användbara för att hålla kontakt i stridspar/grupp/pluton - "runt hörnet: NU" - "Jag ser honom!"-"Bakom dig, Larsson!". Al Quaida krysspejlar inte.

 

Kommer den enskilde soldaten att klara av detta? Eller kommer det att bli "information overflow" i en hel del huvuden? Problemet idag är inte sambandsutrustning, fixar inte grupperna och gruppcheferna de grundläggande grupperingsformerna utan radio så kommer de inte att göra ett bättre jobb med radio.

Link to comment
Share on other sites

Kommer den enskilde soldaten att klara av detta? Eller kommer det att bli "information overflow" i en hel del huvuden? Problemet idag är inte sambandsutrustning, fixar inte grupperna och gruppcheferna de grundläggande grupperingsformerna utan radio så kommer de inte att göra ett bättre jobb med radio.

 

Vi som passerat tonåren kan vara tysta även i radio. För att bevaka en "halv kommun"räcker inte tecken, eller att stå i klunga och vänta på att bli påskjuten.

Link to comment
Share on other sites

Självklart ska vi ha den materiel och utrustning som behövs för att lösa våra huvuduppgifter enligt TOEM, dock så måste vi ha förståelse för att avancerad materiel kräver mera utbildning för att fungera optimalt och för att komma till sin rätt i förbandens verksamhet.

Att skapa Ledning går att göra på många sätt, PMR staioner är ett enkelt redskap för ledning av grupper när allt fungerar, vi får dock inte fastna i teknikfällan.

Rutiner och tydliga order med omfall gör att soldater kan lösa uppkomna situationer på egen hand utan att ha talad kontakt med chefen.

Inom skyttegruppen är det min fasta övertygelse att chefen leder leder genom tecken och komandon och inte genom PMR.

Men nu ska vi inte glida ifrån trådens ämne materiel och utrustning.

Link to comment
Share on other sites

Jag förmodar att du inte förstod vad jag menar med jaktradio. Sådana där bärbara alltså, som man använder civilt när man pratar med varandra i skogen. Sådana där som fungerar, i verkligheten. Såfort man går ut för att döda 'på riktigt'. Skulle vara användbara för att hålla kontakt i stridspar/grupp/pluton - "runt hörnet: NU" - "Jag ser honom!"-"Bakom dig, Larsson!". Al Quaida krysspejlar inte.

Problemet är väl att de inte har den räckvidd som krävs för att kunna användas till KompL (eller BatL), vilket diskussionen gällde. Inom gruppen (i vissa fall plutonen) funkar de däremot.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...