Jump to content

utlandstjänst plus civiltarbete


Recommended Posts

God kväll kamrater.

 

Har funderat lite på vilka lagar och regler som gäller i US när man är civil.

Dvs vad har jag rätt till och vad kan jag göra om jag jobbar civilt och bestämmer mig för att sticka US?

Måste arbetsgivaren godkänna tjänstledigt t ex?

 

Just nu jobbar jag inom handels och jag vet att när jag tillhörde IA03 så kunde enligt ett av mina befäl jag skylla på pliktlagen, eftersom det är/va en beredskapsenhet.

 

Men om man inte ligger i beredskap da och söker US? samt hur ligger det till om man söker vakans?

 

vad gäller?

 

tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

God kväll kamrater.

 

Har funderat lite på vilka lagar och regler som gäller i US när man är civil.

Dvs vad har jag rätt till och vad kan jag göra om jag jobbar civilt och bestämmer mig för att sticka US?

Måste arbetsgivaren godkänna tjänstledigt t ex?

 

Just nu jobbar jag inom handels och jag vet att när jag tillhörde IA03 så kunde enligt ett av mina befäl jag skylla på pliktlagen, eftersom det är/va en beredskapsenhet.

 

Men om man inte ligger i beredskap da och söker US? samt hur ligger det till om man söker vakans?

 

vad gäller?

 

tack på förhand

 

Meddela arbetsgivaren

Tjänstgöring i utlandsstyrkan likställs med tjänstgöring enligt lagen om totalförsvarsplikt. Det innebär att du har rätt till tjänstledighet och att du inte kan avskedas från ditt arbete på grund av att du har antagits till utlandstjänstgöring.

 

 

Saxat från mil.se

 

http://www.mil.se/int/article.php?id=972

 

läs o har du fler frågor så återkom.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

fick en fråga som PM så jag svarar här med....

 

Det finns något som heter beredskapssoldater (Accelerationsspåret IA06 är ett sådant) dom är arbetstidsregelerade och går inte under lagen om totalförsvarsplikt så där är inte arbetsgivaren skyldig att ge tjänstledig m.m.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

TAckar för svaren Blackadder

 

du råkar inte veta hur det ligger till om man söker en vakans?

 

Beror på vilket förband du får vakans på. Om det är IA06 motsvarande så gäller Blackadders svar och om det är ett beredskapsförband eller typ KS så gäller pliktlagen.

 

Vet inte hur det räknas om man får en vakanstjänst när Ia06 ska iväg på mission.

Link to comment
Share on other sites

TAckar för svaren Blackadder

 

du råkar inte veta hur det ligger till om man söker en vakans?

 

Beror på vilket förband du får vakans på. Om det är IA06 motsvarande så gäller Blackadders svar och om det är ett beredskapsförband eller typ KS så gäller pliktlagen.

 

Vet inte hur det räknas om man får en vakanstjänst när Ia06 ska iväg på mission.

 

IA06 byter då arbetsgivare och anställs av Utlandsstyrkan.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Försvarsmakten är stor. Ett förband är "arbetsgivaren". T.ex så kanske det var P7 som var arbetsgivaren innan men nu är det Utlandsstyrkan. Administrativt är det 2 skilda organisationer med varsin personalenhet, lönedetalj osv.

Link to comment
Share on other sites

Försvarsmakten är stor. Ett förband är "arbetsgivaren". T.ex så kanske det var P7 som var arbetsgivaren innan men nu är det Utlandsstyrkan. Administrativt är det 2 skilda organisationer med varsin personalenhet, lönedetalj osv.

 

egentligen så spelar den fysiska platsen ingen roll. Skillnaden är bara vilket avtal man är anställd under, lagen om utlandstyrkan ger ju FM rätt att bla göra avsteg från LAS och semesterlagen osv.

Så jag skulle mycket väl kunna gå på vilket förband som helst men under US's avtal vilket ju redan har gjorts vid tex kurser på Swedint.

 

Innan nya avtalet kom i fjol så var man tex under utbildningen till beredskapsförbanden anstäld på US avtal men det var persdetaljen på S1, LG osv som handlade oss.

 

/b

Edited by Blackadder
Link to comment
Share on other sites

Försvarsmakten är stor. Ett förband är "arbetsgivaren". T.ex så kanske det var P7 som var arbetsgivaren innan men nu är det Utlandsstyrkan. Administrativt är det 2 skilda organisationer med varsin personalenhet, lönedetalj osv.

 

egentligen så spelar den fysiska platsen ingen roll. Skillnaden är bara vilket avtal man är anställd under, lagen om utlandstyrkan ger ju FM rätt att bla göra avsteg från LAS och semesterlagen osv.

Så jag skulle mycket väl kunna gå på vilket förband som helst men under US's avtal vilket ju redan har gjorts vid tex kurser på Swedint.

 

Innan nya avtalet kom i fjol så var man tex under utbildningen till beredskapsförbanden anstäld på US avtal men det var persdetaljen på S1, LG osv som handlade oss.

 

/b

 

 

Jag förstår! Thanks very much.

/E

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...