Jump to content

Arg o besviken , Råd önskas


FNYXA

Recommended Posts

Hej alla ni här inne.....Jag har följt er under ca 3 år här i medgång o några som haft motgång osv...

 

Nu är jag så arg o besviken o ledsen....Varför ? Jag som är snart 50 i dec o "gammel Yxa" varit ute i krig o jävelskap , sist i Mog vart vi beskjutna med granater 7 ggr..... Kan jag bli arg i Sverige ??

 

För att göra en lång historia kort så ligger det till följande:

 

I slutet av mitt första år i Sinai 1980 så köpte jag en dröm kamera som jag fick ned sänd med den sista Scacypen till mig som jag köpt från Sthlm... En på den tiden klassiker Nikon F 2 AS....

 

Jag sade då, aldrig ska jag sälja dig min vän, som även fick vara med i Libanon på 94 L , så fin o ger mig så fina bilder....

 

Du fick dom sista 5 åren bara stå i en väska o när digkameran kom så vart du lite bortglömd fast jag visste hela tiden var du var , fast du så trofast stod i beredskap , bara för mig , i givakt fast att du trodde att jag glömt bort dig..... När jag nu i våras fick för mig att jag ville ha en digkamera som en Nikon D 50 så tänkte jag att du kommer aldrig att få exponera en vanlig film igen o då är det väl lika bra att du får mucka o flytta til någon som gillar vanlig film....Jag lämnade ut dig med stor saknad på www.blocket.se..... Det dröjde inte länge föränn en kille hörde av sig o lämnade ett skambud....Nej sade jag...Han fortsatte o höjde...Nej .....1 gång till.......Han sade att han hade varit ute efter en sån fin kamera länge o lovade att han skulle vårda dig ömt o bara använda dig på somrarna o 1-2 rullar max så att du inte skulle bli trött......Ok jag ringde denna kille flera ggr o han lät mkt sympatisk o jag bestämde mig för att där skulle du få en bra o pensionerad tillvaro efter att ha varit ute i flera missioner för FN.....Ok ....Jag skickade ned dig till Rimbo i Uppland o killen fick då chansen att kolla dig innan vi, skildes åt.....Han opponerade sig o sade att ett av dina objektiv 105 mm var full av olja i bländaren o skulle kosta 500 kr hos Nikon att åtgärade...Ok sade jag då, pruta då.....Han fick ned priset .....Dum som jag var.....Jag tänkte ju bara att du skulle få det bra o inte behöva arbeta så mycket , du var ju iallafall 26 år gammal !!!

 

När jag nu var i Norge o jobbade för 2 ve sedan så såg jag att killen var en profitör o hade styckat dig i flera delar , hus , motor o obj på Blocket o Tradera o höjt ditt pris med 200 %...jag vart ju mkt arg o ringde till din nya ägare o han vart ju arg i sin tur på mig som "hoppade" på han...Han tog genast bort dig från Blocket.... Sen skrev han arga email till mig att slutade jag inte "hota" honom så skulle han kontakta Jurister o Polis......Jag har inte hotat honom utan bara sagt att att jag ska hitta på åtgärder mot honom , helt lagliga skrev jag ..............Fan va jag ångra att jag sålde dig mig vän som varit med mig på så många äventyr , inte bara FN utan annat också i Afrika när du gav mig så fina bilder från tex Zambia, Malavi o Kenya.....Förlåt mig för min dumhet....JAG SAKNAR DIG !!!!!!

 

Hade han sagt före att han var en profitör som livnärde sig på att köpa/lura av folk sina kameror så hade du fått vila kvar i kamera väskan......Jag mailade en kille i Malmö nu i går som hade en liknande kamera o han hade varit framme där oxå igår o lagt skambud......

 

Ärlighet varar längst tycker jag...................

 

 

 

Vad göra Lagligt ?????

 

Killen går inte att snacka med , han kör över en o bara ordbajsar

 

Med vänlig FN hälsning

 

Billy Jern , Gävle

 

www.pbase.com/billy4

 

www.so03.se

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller själva kameran så är det nog inte mycket du kan göra, sålt är sålt, tyvärr.

 

Vad gäller mailkorrespondensen tycker jag du ska spara egna kopior av dina mail till honom och hans mail till dig. Skulle det gå så långt som till polisanmälan har du då eget material att visa polisen och slipper förlita dig på den andres uppgifter.

 

Sen tycker jag du ska ta bort hans namn i ditt inlägg.

Link to comment
Share on other sites

Namnet borta , bara nicknamn kvar

 

Namnet borta , bara nicknamn kvar

 

 

Jag vet att en affär är en affär , dummaren än så är jag inte men när man är oärlig o lurar en så blir jag ledsen o besviken.....Arg också.....Man vill ju kanske tror gott om människan , men jag har ju naturligtvis lärt mig att om jag någongång i framtiden kommer att sälja ngt så , glömmer jag inte detta

Link to comment
Share on other sites

ja man lider ju verkligen med dej(tur att jag har kvar min gamla nikon, kommer aldrig att sälja och den står framme på hedersplats),hur kan man göra på ett sådant sätt, visst affär e ju affär men man tycker ju att en köpare ska vara lite mera ärlig faxis och hålla vad ni kommit överens om, fast å andra sidan, kan de va så att de e vi som e för nostalgiska??? :/

Link to comment
Share on other sites

Om nånting har ett sådant sentimentalt värde så är det ju en själv som gör felet som säljer den. Vad den nya ägaren gör med varan är ju helt upp till den. Du får se det som att flera människor nu kommer kunna njuta av din kamera i mindre portioner.

 

:/

Link to comment
Share on other sites

Om nånting har ett sådant sentimentalt värde så är det ju en själv som gör felet som säljer den. Vad den nya ägaren gör med varan är ju helt upp till den. Du får se det som att flera människor nu kommer kunna njuta av din kamera i mindre portioner.

 

:/

 

Jag förstår allt du säger Kingecho 1................Load and clear.....men du missar kanske lite vad en hedersak är ...Jo visst jag hade ingen erfarenhet att sälja på Internet....Du har alldeles rätt..

 

När man känner att känns rätt o killen lovar o försäkrar både på email o telefon att den kameran har han sökt o vill behålla o han i själva verket är en bedragare i mina ögon som bara var ute efter att sko sig i stycka den o tjäna 100-200 % så måste man ju få reagera...eller hur ???Affär är affär... Det fattar ju jag MEN när man är oärlig så blir man ju arg o besviken...Det blir väl du oxå ????

Link to comment
Share on other sites

Även om det väl var rätt lågt gjort måste jag ju faktiskt säga att killen i fråga har lite entrepenörsanda vilket det behövs mer av. Fast just här slår det ju lite olyckligt...

 

 

Jo visst kan man väl kalla det entrepenörsanda men om ni visste hela o jag menar hela tänket så är det inte så roligt...När man ringer till killen i fråga o han slänger på luren när inte argumenten räcker till.....

 

Jag ringer vidare på kvällen från Norge o ingen svarar o han skyller via email dagen efter att han jobbar natt o att hans sambo inte får svara när hans sk "kunder" ringer......

 

Han "erkänner" att han gör lite affärer då o då på Tradera o när jag då kollar så är han som en jäkla fotoaffär på Tradera.............

 

Ok.... Ni säger säkert att varför kollade du inte det innan MEN vem gör det när man säljer ngt för första gången.....

 

Jag vill inte ha några sympatier att det är synd om mig osv..........Jag får skylla mig själv helt enkelt

 

Det jag vill ha fram är kanske att hur gammal man är o hur "Street Smart" man än känner sig så finns det alltid ngn därute som kan få en att känna sig besviken o ledsen

 

OBS....Jag hade aldrig sålt denna kamera till ngn som denna kille som skröt för mig att han hade skaffat fri sedel från Psyk.....Hade hellre donerat den till ng här på Forumet som hade behållt den o tagit lite MÖP bilder :tveka:

 

Jag har nu lagt detta åt sidan o tänker lägga min energi åt annat som tex att göra mina sista mission nästa år, gjorde min första 1979

 

Mv Möp Hälsningar

 

Billy

Link to comment
Share on other sites

Om nånting har ett sådant sentimentalt värde så är det ju en själv som gör felet som säljer den. Vad den nya ägaren gör med varan är ju helt upp till den. Du får se det som att flera människor nu kommer kunna njuta av din kamera i mindre portioner.

 

:tveka:

 

Fan va positiv du är då ???

 

Trodde att du som hade gjort några Missioner , iallafall skulle komma med ngt kreativt o laglig åtgärd man kunde gjort......

Link to comment
Share on other sites

Trodde att du som hade gjort några Missioner , iallafall skulle komma med ngt kreativt o laglig åtgärd man kunde gjort......

Vad har han gjort för olagligt då? Jag kan för mitt liv inte se något olagligt i det. Att han möjligen drog en vals för att få dig att känna dig bättre är väl kanske så där men det är inget du hittar i Brottsbalken.

Om du kunde sälja den så behövde du den inte och behövde du den inte behöver du inte bry dig i det som händer efter försäljningen. Okay om du känner dig lite "pinky" om han kan tjäna pengar på affären men vad spelar det för roll i det stora hela? Filmerna som du tagit med kameran har du ju kvar i alla fall.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Trodde att du som hade gjort några Missioner , iallafall skulle komma med ngt kreativt o laglig åtgärd man kunde gjort......

Vad har han gjort för olagligt då? Jag kan för mitt liv inte se något olagligt i det. Att han möjligen drog en vals för att få dig att känna dig bättre är väl kanske så där men det är inget du hittar i Brottsbalken.

Om du kunde sälja den så behövde du den inte och behövde du den inte behöver du inte bry dig i det som händer efter försäljningen. Okay om du känner dig lite "pinky" om han kan tjäna pengar på affären men vad spelar det för roll i det stora hela? Filmerna som du tagit med kameran har du ju kvar i alla fall.

 

/Krook

 

Är jag så jäkla otydlig i mina inlägg att ni inte förstår.... Han har väl inte gjort ngt olagligt , var skriver jag det ????

 

Han har ju missbrukat ett förtroende o varit oetisk..........Personer som lovar o luras tycker jag inte om o det var denna tråd skulle handla om...................Ser ni inte det eller står det annat på era skärmar ???

 

Jag frågar ju bara vad man kan göra lagligt......

 

OK då......Man har ju laglig rätt att skriva ett omdöme på Tradera på en person eller ?????

 

Tanken att delge er denna historia var att man kanske kunde få ngn idé till motåtgärd, det var det hela............

 

Men jag hade fel o ska nu kolla på PRO ´s hemsida , där måste det finnas gammalt folk med kreativa idéer som inte bara har vapenfett o ammunition i huvudet ,O

Link to comment
Share on other sites

Jag frågar ju bara vad man kan göra lagligt......

 

OK då......Man har ju laglig rätt att skriva ett omdöme på Tradera på en person eller ?????

 

Tanken att delge er denna historia var att man kanske kunde få ngn idé till motåtgärd, det var det hela............

 

Men jag hade fel o ska nu kolla på PRO ´s hemsida , där måste det finnas gammalt folk med kreativa idéer som inte bara har vapenfett o ammunition i huvudet :baskerFN:

 

Du kan inte göra någonting lagligt (om du har fått betalt).

Omdöme kan man lämna på Tradera efter avslutad affär, men du sålde väl kameran på Blocket? Där finns tyvärr inte de möjligheterna.

 

Jag förstår din sorg och besvikelse, men varför sälja kameran om du hade så mycket känslor kvar för den?

Link to comment
Share on other sites

Jag frågar ju bara vad man kan göra lagligt......

 

OK då......Man har ju laglig rätt att skriva ett omdöme på Tradera på en person eller ?????

 

Tanken att delge er denna historia var att man kanske kunde få ngn idé till motåtgärd, det var det hela............

 

Men jag hade fel o ska nu kolla på PRO ´s hemsida , där måste det finnas gammalt folk med kreativa idéer som inte bara har vapenfett o ammunition i huvudet :D

 

Du kan inte göra någonting lagligt (om du har fått betalt).

Omdöme kan man lämna på Tradera efter avslutad affär, men du sålde väl kameran på Blocket? Där finns tyvärr inte de möjligheterna.

 

Jag förstår din sorg och besvikelse, men varför sälja kameran om du hade så mycket känslor kvar för den?

 

Känslorna kom tillbaka när jag fick veta att snuttjullen hade lurat mig........Vet att man inte kan skriva på Blocket ett omdömme men hittade han på Tradera där motorn till kameran fanns o resten av hans "samling".............

Link to comment
Share on other sites

Vet att man inte kan skriva på Blocket ett omdömme men hittade han på Tradera där motorn till kameran fanns o resten av hans "samling".............

Trist sits du har hamnat i, men tyvärr så är dåliga affärer inte olagliga - eventuellt kunde du begärt något intyg på renoveringen av kamerahuset istället för att bara köpa läget.

 

Men ändock, om du nu vill så är det ju bara att skriva omdöme på Tradera om skojarn, tuta o kör!

Link to comment
Share on other sites

Lite spånande bara...

 

FNYXA och Skojare@blocketkan anses ha ingått ett avtal som avser försäljningen av FNYXAs kamera. I detta avtalet fanns förutsättningar (det här med att Skojaren skulle använda den själv) som han nu har brutit mot.

 

Skulle nu skojaren råkat nämna detta i en Messenger logg så finns det kanske underlag att ifrågasätta hela affären. Även muntliga avtal är bindande men ack så svåra att bevisa.

 

Så, skulle denna affären nå en domstol? Förmodligen inte. Det är nog ganska enkelt att slingra sig ur. Dock kan du kanske se till att alla på blocket får reda på vilken slemmig typ den här nissen är.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte se att det skulle vara något fel i att sälja kameran i delar. Det är ju trots allt köparens/ägarens ensak vad han vill göra.

Dock vill jag :)FN Yxa som så lättvindligt gjort sig av med sin klenod. :)

 

Å andra sidan, Nikon F2 må vara en slitvarg, ett under av mekanisk precision och en mycket gedigen kamera. Men för praktiskt bruk idag torde den vara mest användbar som prydnad/bojsänke beroende på skick 0:)

Jag anser att ett bra sätt att trösta dig själv, och göra bot, vore att köpa en D200 istället.

Säger jag, som är sådan där digital-uppkomling med D70.

 

Dock blev jag för en tid sedan erbjuden en F2 med photomic-sökare plus några objektiv i utbyte mot att jag gjorde en enkel hemsida. Självklart visade jag intresse. Får se om det blir något av den dealen.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar, detta har lärt mig en läxa o det är att aldrig lita på ngn när det gäller affärer

 

Detta inlägg handlade kanske om etik o moral o att känna att man hade den där känslan att man litade på en person, personen next too you in a bad situation....

 

Snart 50 är man o tydligen hade man fel om denna person........

 

Som man kan läsa på www.un.org

 

Lessons learned........

 

Klart slut

 

/Billy

 

ps....Som en gammal Libanon Vet : Till oss skickar man filtar o till Israel Smart Weapons

 

Fy flate som man dom säger i Norge

Link to comment
Share on other sites

FNYXA -----> sad0126.gif <----- Flak

 

 

 

Inte för att på något sätt vara nedlåtande, dumdryg eller snusförnuftig, men

någon brist på babblande lögnhalsar lär det aldrig bli...

 

Jag sympatiserar med din frustration, men priset för näsbrännan i just ditt fall

är trots allt inte oöverstigligt. Finns många som lärt sig motsvarande läxa när

polare, flickvänner eller familjemedlemmar lånat pengar som aldrig mera synts

till...

 

Det enda man kan göra är att ta lärdom och inte göra samma misstag igen!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...