Jump to content

Likvärdig grad = Likvärdig kunskapnivå?


Recommended Posts

Har inte hittat lämplig tråd.

 

Lägger frågan här i luckan och inte i materialplatsen då det inte handlar om uniformen som sådan utan dess betydelse i tjänsten.

 

Frågan gäller vapenslagsspecifika uniformer med tillhörande gradbeteckning. Har sett ett flertal människor använda sin frivilligorganisationsgrad på uniformer som inte tillhört det

Vapenslag de är grundutbildade/yoffskolade på.

 

Kort sagt, Är det trovärdigt att ”översätta” sin Armégrad till flottans grad? Exempelvis?

Jag har en åsikt om hur trovärdigheten påverkas men vill gärna höra forumets åsikter.

Link to comment
Share on other sites

Har inte hittat lämplig tråd.

 

Lägger frågan här i luckan och inte i materialplatsen då det inte handlar om uniformen som sådan utan dess betydelse i tjänsten.

 

Frågan gäller vapenslagsspecifika uniformer med tillhörande gradbeteckning. Har sett ett flertal människor använda sin frivilligorganisationsgrad på uniformer som inte tillhört det

Vapenslag de är grundutbildade/yoffskolade på.

 

Kort sagt, Är det trovärdigt att ”översätta” sin Armégrad till flottans grad? Exempelvis?

Jag har en åsikt om hur trovärdigheten påverkas men vill gärna höra forumets åsikter.

 

Det kan vara en oerhörd skillnad i kompetens mellan två olika befattningar inom samma vapenslag, på väldigt många nivåer. En som som gjort tjänst som stabsassistent är vass på att hantera stabsjobbet, men om man slänger upp denne mot en skyttegruppchef i att leda strid i fältet så står sig stabsassen slätt oftast. Så att ta en motsvarande grad i ett annat vapenslag behöver inte bara vara helt förkastligt, speciellt inte om personen i fråga har varit i organisationen ett tag och har koll på vad som händer där.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag inte riktigt med på vad du menar.

Om man erhållit en grad så är det den som gäller, om man sen byter vapenslag/truppslag så har man ändå den graden.

Förhoppningsvis får man då en befattning man bemästrar och är så smart att man håller igen käften när det gäller sånt man inte bemästrar.

 

The Swede :lala:

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag inte riktigt med på vad du menar.

Om man erhållit en grad så är det den som gäller, om man sen byter vapenslag/truppslag så har man ändå den graden.

Förhoppningsvis får man då en befattning man bemästrar och är så smart att man håller igen käften när det gäller sånt man inte bemästrar.

 

The Swede :lala:

 

Ska försöka vara tydligare, Är en Hemvärnskaptens grad då jämförbar med en en Ubåtskaptens grad? Ska de kunna göra samma saker förutom truppslags/teknik relaterade saker?

Link to comment
Share on other sites

Förhoppningsvis får man då en befattning man bemästrar och är så smart att man håller igen käften när det gäller sånt man inte bemästrar.

Har du verkligen arbetat i Försvarsmakten? :P Över en viss nivå kanske inte problemet uppstår i samma utsträckning men bland yngre/lägre grad ex i utlandsstyrkan stöter åtminstone jag ideligen på personer som påstår att de är "utbildade" på någon utrustning eller något vapen efter att ha sett någon skjuta med det eller tryckt på fyra av knapparna... Ungefär lika många "kan köra pbv" eftersom de faktiskt vet att växelspaken är bakåfram och en gång åkte lite på en garageplan.

 

Men angående originalfrågan så är det självklart för mig (inte alltid sant i organisationen) att kompetens är det som avgör vilket tjänst du ska inneha, inte ålder eller grad.

 

EDIT: I raden ovanför borde det stå "ska avgöra" och inte avgör... det är ju faktiskt min åsikt och inget annat!

Edited by danno
Link to comment
Share on other sites

Ska försöka vara tydligare, Är en Hemvärnskaptens grad då jämförbar med en en Ubåtskaptens grad? Ska de kunna göra samma saker förutom truppslags/teknik relaterade saker?

Som tidigare nämts: Graden är jämförbar, tjänsten är det inte.

Att tjänsterna inte är jämförbara leder till att kunskaperna inte heller är det.

 

Du blandar äpplen och päron, graden ger en uppfattning om var i den aktuella organisationen jag befinner mig, inte vilken befattning jag skulle ha om jag på stund och ställe bytte truppslag.

 

Tydligare?

...förmodligen inte. :lala:

Edited by GeBe
Link to comment
Share on other sites

Som tidigare nämts: Graden är jämförbar, tjänsten är det inte.

Att tjänsterna inte är jämförbara leder till att kunskaperna inte heller är det.

 

Så en given grad är inte ett "kvitto" på en given generell kunskaps/Kapacitetsnivå inom FM?

Link to comment
Share on other sites

Som tidigare nämts: Graden är jämförbar, tjänsten är det inte.

Att tjänsterna inte är jämförbara leder till att kunskaperna inte heller är det.

 

Så en given grad är inte ett "kvitto" på en given generell kunskaps/Kapacitetsnivå inom FM?

 

 

Allt beror på med vilket perspektiv man väljer att se på saken...

 

Ta en officer i teknisk tjänst kontra en truppare på samma gradnivå.... Säger inget om deras kunskapsnivå eller kapacitetsnivå ifall de skulle byta befattning med varandra..

Link to comment
Share on other sites

Ska försöka vara tydligare, Är en Hemvärnskaptens grad då jämförbar med en en Ubåtskaptens grad? Ska de kunna göra samma saker förutom truppslags/teknik relaterade saker?

Vad skulle det vara för saker?

I mina ögon så finns det inte så mycket kvar att göra ifall man tar bort all vapenslagsspecifik tjänst. Men jo, båda är säkert kvalificerande nog att godkänna permissionsansökningar o.dy.

Link to comment
Share on other sites

I mina ögon så finns det inte så mycket kvar att göra ifall man tar bort all vapenslagsspecifik tjänst. Men jo, båda är säkert kvalificerande nog att godkänna permissionsansökningar o.dy.

 

Ungefär det svar jag söker, Tackar.

Link to comment
Share on other sites

Trovärdigt eller ej. En gubbe som är kung inom maskintjänst och kapten i flottan blir väl knappast omgraderad till trattbasse för att han tar på sig fältuniformen och och skall ligga i skogen. Visst är han kanske en håsa på patrullstrid eller annat skytteri, men han är likförbannat Kn. Jag förstår uppriktigt sagt inte frågan, men jag kanske har läst lite slarvigt.

Link to comment
Share on other sites

Ser inte detta som något direkt problem, Har nyligen gått med i HV och har behållit min grad (sgt) trotts att jag går som "simpel"skyttesoldat. I framtiden kanske man är beredd att få,ta sig lite mer ansvar. Nu är jag fullt nöjd med att låta furir,korpraler, meniga och själfallet befäl lära mig vad som gäller.

 

JAg tycker det är naturligt att lyssna på de med mer erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

Glöm inte att det finns flera officerskategorier:

Yrkesofficer

Reservofficer

Värnpliktig officer

 

Dessa kan ha samma grad men helt olika kompetenser, där YO:n har den djupaste militära utbildningen av de tre (generellt) medan de andra kan ha civila kompetenser som kan vara önskvärda.

Det finns befattningar som är vikta åt YO/RO då de kan tänkas uppfylla kraven, vilket man generellt inte anser att en VO gör (undantag finns). Om man tittar på befattningar i Nivå 6 och uppåt i Utlandsstyrkan är YO eller RO krav, allt som oftast. Då duger det inte med endast Plutonchefskurs 1 & 2 på HvSS utan man kräver examen från MHS.

 

Men om en YO/RO byter från ett förband till ett annat eller försvarsgren behåller denne sin grad oavsett kompetensområde.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Att man ska ha en viss miniminivå på kunskaperna bara för att man har en viss grad stämmer dåligt.

Speciellt inom frivilligrörelsen!

 

Jag har varit med om att en Sg inom lottakåren inte kunde orientera ca 1000m längs stigar på en orienteringskarta 1:15 000.

Hon och hennes förband hade ingen tidspress, hon fick reda på mycket tydligt var dom befann sig innan avmarsch, men ändå sket det sig kraftigt!

 

Ett klart tecken på att man kan få sin grad utan prestation, för grundläggande orientering måste ju höra till en sådan kunskap som alla ska bemästra!?

Link to comment
Share on other sites

Att man ska ha en viss miniminivå på kunskaperna bara för att man har en viss grad stämmer dåligt.

Speciellt inom frivilligrörelsen!

 

Jag har varit med om att en Sg inom lottakåren inte kunde orientera ca 1000m längs stigar på en orienteringskarta 1:15 000.

Hon och hennes förband hade ingen tidspress, hon fick reda på mycket tydligt var dom befann sig innan avmarsch, men ändå sket det sig kraftigt!

 

Ett klart tecken på att man kan få sin grad utan prestation, för grundläggande orientering måste ju höra till en sådan kunskap som alla ska bemästra!?

Grundläggande orientering tycker jag absolut alla ska kunna, det gäller oavsett grad.

Dock så kan det finnas skäl som gör att vissa har en grad utan att kunna leverera fysiska prestationer. Lottan kanske är en hejare på stabstjänst och dessutom väl skickad att leda en Stexgrupp? I så fall så blir hon grpch med tillhörande grad.

Jag springer milen fortare än de flesta generaler och amiraler i FM. Jag är inget generalsämne för det och de är inte mycket sämre i sin nivå för att de är långsammare än mig.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Glöm inte att det finns flera officerskategorier:

Yrkesofficer

Reservofficer

Värnpliktig officer

 

Dessa kan ha samma grad men helt olika kompetenser, där YO:n har den djupaste militära utbildningen av de tre (generellt) medan de andra kan ha civila kompetenser som kan vara önskvärda.

Det finns befattningar som är vikta åt YO/RO då de kan tänkas uppfylla kraven, vilket man generellt inte anser att en VO gör (undantag finns). Om man tittar på befattningar i Nivå 6 och uppåt i Utlandsstyrkan är YO eller RO krav, allt som oftast. Då duger det inte med endast Plutonchefskurs 1 & 2 på HvSS utan man kräver examen från MHS.

 

Men om en YO/RO byter från ett förband till ett annat eller försvarsgren behåller denne sin grad oavsett kompetensområde.

 

/Krook

 

Och där har vi just "problemet".

 

Lägger man sedan till:

Värnpliktigt befäl (vilket var värnpliktig officer tills KadS avskaffades 1994)

 

Hemvärnsbefäl med officers tjänsteställning

...så inser man snabbt att det är ganska så rörigt.

 

Befäl med officers tjänsteställning, vita banden alltså, är en speciell kategori som förmodligen måste vara kvar.

 

Nu tänker jag inte upprepa mitt mantra igen utan nöjer mig med en sammanfattning.

* avskaffa alla andra officerskategorier än YO, RO och VO.

* återinför KadS för de värnpliktiga som "måste" ha en officersgrad.

* låt HV-befäl genomgå samma befordringsutbildning som värnpliktiga. Befordring via Försvarsutbildarnas befordringskurser.

* Använd manskapsgrader till samtliga värnpliktiga under GU och börja därmed använda vicekorpral och överfurir samt återinför rustmästare.

* Förordna RO framförallt såsom reservunderofficer med sergeant, fanjunkare och förvaltares tjänsteställning. Vid övergång till fast anställning kliv upp till motsvarande ställning såsom officer.

 

/P

Link to comment
Share on other sites

En intressant frågeställning... Dels så finns problemet med GU-grader, där man får grad efter tid och inte tjänsteställning. Detta borde förändras så att man får grad efter sin tjänsteställning.

 

Vad gäller grader skall det vara samma grundläggande utbildning för samtliga för att få en viss grad. Därtill skall kompletterande vapenslags-utbildning ges.

 

 

Korpral: 3Veckor (15 dagar). Ledarskap, Militärhistoria, Försvarsmaktskunskap, folkrätt, militära traditioner

 

Fu: 1Vecka (5dagar). Ledarskap

 

Sg: 3veckor (15dagar) Vintertjänst, överlevnad barmark, ledarskap, folkrätt, militärhistoria

 

Fk: 5 veckor (25dagar) överlevnad vinter, ledarksap, UGL, militära traditioner, försvarsmaktskunskap, moral/etik

 

Lt: 7 veckor 35dagar: NBC, militära traditioner, militärhistoria, juridik, ledarskap, folkrätt, organisationsteori.

 

Kn 9 veckor 45 dagar: Organisationsteori, ledarskap, fysologi, militära traditioner, försvarsmaktskunskap, juridik

 

 

Utöver dessa grundpaket som är samma för samtliga vapengrenar och friv. org, vpl, yof, reservare osv så tillkommer vapenslagsspecifik utbildning.

Link to comment
Share on other sites

Det skall ju också påminas om att YOP framförallt syftar till att ge erforderlig bakgrundskunskap för att kunna stiga i grad (till Lt) och genomföra utbildning, inte bara lösa en militäruppgift. RO är oftast mer stridsinriktade (eller var, i vart fall).

 

Håller i stort med Lt P, även om jag inte anser att RO bör ha andra grader, det systemet funkar bra i min erfarenhet. Dock ser jag ingen anledning att dagens 15månaders befälsutbildning ska innebära fänriksgrad, särskilt eftersom man numera utbildar mot gruppchef och inte plutonchef. I och för sig ändras det här i och med den nya utbildningen, vi får se hur det går.

Link to comment
Share on other sites

En intressant frågeställning... Dels så finns problemet med GU-grader, där man får grad efter tid och inte tjänsteställning. Detta borde förändras så att man får grad efter sin tjänsteställning.

 

Vad gäller grader skall det vara samma grundläggande utbildning för samtliga för att få en viss grad. Därtill skall kompletterande vapenslags-utbildning ges.

 

 

Korpral: 3Veckor (15 dagar). Ledarskap, Militärhistoria, Försvarsmaktskunskap, folkrätt, militära traditioner

 

Fu: 1Vecka (5dagar). Ledarskap

 

Sg: 3veckor (15dagar) Vintertjänst, överlevnad barmark, ledarskap, folkrätt, militärhistoria

 

Fk: 5 veckor (25dagar) överlevnad vinter, ledarksap, UGL, militära traditioner, försvarsmaktskunskap, moral/etik

 

Lt: 7 veckor 35dagar: NBC, militära traditioner, militärhistoria, juridik, ledarskap, folkrätt, organisationsteori.

 

Kn 9 veckor 45 dagar: Organisationsteori, ledarskap, fysologi, militära traditioner, försvarsmaktskunskap, juridik

 

 

Utöver dessa grundpaket som är samma för samtliga vapengrenar och friv. org, vpl, yof, reservare osv så tillkommer vapenslagsspecifik utbildning.

 

Personligen så tycker jag att en kadettskola bör återinföras i steget mellan sergeant och fänrik. Det är svårt att få in "tänket" att uppträda på en högre nivå på alla plan annars. Inte bara rent taktiskt utan även att uppträda officersmässigt som en god föregångsman i alla lägen. Både i fält, lektionsal och på mässen/krogen.

 

Så här ser det ut idag i Försvarsutbildarnas regi:

 

Menig till furir

 

Ledarskap - grupp 1)

Fyra truppslagsinriktade kurser 2)

Sammanlagt 5 veckor utöver KFÖ

KFÖ

Ledarskap - grupp. Denna kurs skall alltid genomföras först.

Kurser som bestäms av förbandschef.

Gruppbefälskursen, plutonsbefälskursen och kompanibefälskurs 1 avslutas med en krigsförbandsövning.

Befodran kan ske efter avslutad godkänd KFÖ och krigsförbandschefs godkännande.

KFÖ kan ersättas med annan likvärdig förbandsövning eller genomföras som annan övning eller kurs, motsvarande KFÖ-dagarna.

 

Sergeant till fänrik

 

UGL-kurs

Ledarskap - svåra förhållanden

Fyra kompletteringskurser 1)

Ledarskap - kompani 2)

Sammanlagt 7 veckor utöver KFÖ

KFÖ

Kurser som bestäms av förbandschef.

Ledarskap - kompani. Genomförs som avslutande kurs.

Gruppbefälskursen, plutonsbefälskursen och kompanibefälskurs 1 avslutas med en krigsförbandsövning.

Befodran kan ske efter avslutad godkänd KFÖ och krigsförbandschefs godkännande.

KFÖ kan ersättas med annan likvärdig förbandsövning eller genomföras som annan övning eller kurs, motsvarande KFÖ-dagarna.

 

Fänrik till löjtnant

 

Folkrätt

UGL-kurs

Ledarskap - subarktisk miljö

En kompletteringskurs 1)

Taktik - stabstjänst 2)

Sammanlagt 5 veckor

 

Ganska lika HelgeIvars förslag. Men saknar tyvärr historia&tradition, vilket torde kunna genomföras som en distanskurs med tentamen.

 

Skarp mässtjänst med tonvikt på uppträdande och uniformens bärande borde kunna organiseras på kursgårdarna.

 

 

 

/P

Link to comment
Share on other sites

En intressant frågeställning... Dels så finns problemet med GU-grader, där man får grad efter tid och inte tjänsteställning. Detta borde förändras så att man får grad efter sin tjänsteställning.

Det är väl inte helt sant, vi hade soldater som utbladades 10 månader utan att få grad.

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt, E värnpliktiga utbildades i sin specifika tekniska tjänst i 10 månader. Eftersom dom saknade befälsutbildning så böev dom inget mer än meniga.

 

Man kunde ju se det som att graden ger en fingervisning om hur många du bör vara chef för. Att vissa tjänster kräver teknsikutbildning tillkommer därefter.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl inte helt sant, vi hade soldater som utbladades 10 månader utan att få grad.
Man kunde ju se det som att graden ger en fingervisning om hur många du bör vara chef för. Att vissa tjänster kräver teknsikutbildning tillkommer därefter.

 

Det finns mång 10 och 15mån vpl i det gamla systemet(<FB04) som hade grad trots att de inte chefade över någon, antagligen dem HelgeIvar menar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...