Jump to content

Bandpåfyllare Kulspruta 58


Hotel Charlie One

Recommended Posts

fanns på tradera för ett tag sen vet att det har funits 2 st laddare i alla fall 1 gick till nån annan i vårt avlånga land och en till oss KSP 58 :)

 

*tilläg :laddaren kommer från tyskland det är ju samma band som till MG42an.

Edited by Hannibal
Link to comment
Share on other sites

Den som finns till ksp 95 heter iallafall "bandfyllare" enligt I-bok Pbv 501.

 

Det ar nog som så att det finns ett fåtal bandfyllare till ksp 58 kvar och dom är nog väldigt svåra att lägga vantarna på.

Har för mig att det fanns en på Kråk(kan ha varit Utö) för en massa år sen men den var i ett erbarmligt skick.

 

EDIT:

Pucktvåa

 

The Swede :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Har faktiskt för mig att jag sett en bandare (7,62) på I19 (gamla P5 garagen). Den figurerade lite hastigt i garaget, för att sedan försvinna igen. Ingen viste egentligen hur den funkade eller vems den var eller vad den gjorde där.

 

:worthy::rockon:

Link to comment
Share on other sites

Har sett liknande bandpåfyllare på gamla instruktions affischer som Flygvapnet använde.

 

Det var lite fler modeller, då flygplan har haft lite olika kaliber..

Idag får nog flygplanen det mesta halvfärdigt?

 

JA-37 akanbanden kom iaf ihoplänkat 10st (om jag minns rätt) +1patron och länk för att koppla ihop med nästa band..

 

Hur JAS får sina, det har jag inte sett... ännu

Link to comment
Share on other sites

Såg en bandare m/38 nu ikväll. I orginallådan. Mycket lik den på bilden längre upp i tråden. Men denna var för 6.55mm amm.

Om den är för 6,5x55 så borde den väl fungera till 7,62x51 också? Det är ju samma band och på sprutan bytte man väl bara pipa när man bytte kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Såg en bandare m/38 nu ikväll. I orginallådan. Mycket lik den på bilden längre upp i tråden. Men denna var för 6.55mm amm.

Om den är för 6,5x55 så borde den väl fungera till 7,62x51 också? Det är ju samma band och på sprutan bytte man väl bara pipa när man bytte kaliber.

 

Helt rätt

Link to comment
Share on other sites

Har inte detta varit upp tidigare i en tråd? Nåväl lägger in en bild på 2st som vi har tillgång till :lol: (Dom är väl bristvara det är nu i HV som jag för första gången ser bandladdare).

 

 

Hur hanterar man den? Bordsmontering? Handhållen?

Link to comment
Share on other sites

Fästes med bordfäste sedan fyller man på med patroner uppe i "lådan" och lägger bandet över "kugghjulet" på höger sida om lådan sedan vevar man och då trycks patronerna på bandet.

 

Lite bök är det när spårljusen ska på, man stoppar ner de antal patroner man ska ha mellan spårljusen vevar på dom, sedan stoppar man ner ett spårljus och vevar. Eller också lämnar man lucka och stopppar på spårljusen för hand när man fyllt banden.

Edited by RaVeN
Link to comment
Share on other sites

Såg en bandare m/38 nu ikväll. I orginallådan. Mycket lik den på bilden längre upp i tråden. Men denna var för 6.55mm amm.
Om den är för 6,5x55 så borde den väl fungera till 7,62x51 också? Det är ju samma band och på sprutan bytte man väl bara pipa när man bytte kaliber.

Om du menar att en bandare modell 1938 borde funka till Ksp 58 så skulle jag nog inte sätta några pengar på det eftersom Ksp m/36, m/39 och m/42 använde tygband.

De bandare för tygband som jag sett skulle aldrig gå att använda till metallband. Tror dock inte att de var samma modell som Lättöl avser eftersom de såg äldre ut (troligen avsedda för Ksp m/14).

 

 

 

Edit: fötrydligande

Edited by uoff
Link to comment
Share on other sites

Såg en bandare m/38 nu ikväll. I orginallådan. Mycket lik den på bilden längre upp i tråden. Men denna var för 6.55mm amm.
Om den är för 6,5x55 så borde den väl fungera till 7,62x51 också? Det är ju samma band och på sprutan bytte man väl bara pipa när man bytte kaliber.

Om du menar att en bandare modell 1938 borde funka till Ksp 58 så skulle jag nog inte sätta några pengar på det eftersom Ksp m/36, m/39 och m/42 använde tygband.

De bandare för tygband som jag sett skulle aldrig gå att använda till metallband. Tror dock inte att de var samma modell som Lättöl avser eftersom de såg äldre ut (troligen avsedda för Ksp m/14).

Ajdå, trodde det var ett skrivfel och han menade m/58 och att det gällde band som var aktuella till Ksp 58. Visste heller inte att man kunde få ut tomma tygband, eller var tanken att man skulle fylla på begagnade tygband? Men en bandare för 6,5x55 tygband borde väl även fungera för 7,62x51 tygband?

Link to comment
Share on other sites

Ajdå, trodde det var ett skrivfel och han menade m/58 och att det gällde band som var aktuella till Ksp 58. Visste heller inte att man kunde få ut tomma tygband, eller var tanken att man skulle fylla på begagnade tygband? Men en bandare för 6,5x55 tygband borde väl även fungera för 7,62x51 tygband?

Jag vet inte hur det fungerade på den tiden men någonstans har jag läst anvisningar om hur man skulle tvätta begagnade tygband, så även om det kanske inte var det normala måste man till viss del ha återanvänt band ute på trupp. (Har för mig att anvisningen handlade om att man inte fick tvätta i för varmt vatten för då krympte bandet och man riskerade att matningsmekanismen inte skulle orka dra patronen ur bandet vid laddning.)

 

 

Håller med om att en bandare för 6,5x55 borde funka även för 7,62x51.

Vet ej om det var samma bandare för 6,5x55 och 8x63 dock.

 

Vi får väl hoppas att Lättöl återkommer med en utförlig rapport om denna spännande manick.

Till exempel vilken kaliber den var avsedd för.

 

 

Edit: tillägg

Edited by uoff
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...