Jump to content

Båtmössa återinförs på Livkompaniet, LG


martin

Recommended Posts

Efter jul kommer Livkomp att ta tillbaka den fina båtmössan från Norska Gardet som enligt befälen "stal" den för ca 100 år sedan. Denna nya och i min mening ganska så snygga mössan skall användas under högvakt istället för basker.

 

 

 

Vi kommer bli stiliga och bidra till många skratt.Båtmössan, snart på ett regemente nära dig

 

/Livgardist Hägg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Efter jul kommer Livkomp att ta tillbaka den fina båtmössan från Norska Gardet som enligt befälen "stal" den för ca 100 år sedan. Denna nya och i min mening ganska så snygga mössan skall användas under högvakt istället för basker.

 

 

 

Vi kommer bli stiliga och bidra till många skratt.Båtmössan, snart på ett regemente nära dig

 

/Livgardist Hägg

 

Nja, alternativ till basker är det ju inte riktigt. Den kommer att änvändas inom m/ä systemet och är ett alternativ till mössa m/1865-99 och till båtmössa m/60.

 

Jag tycker visserligen att den gärna fick ersätta baskern till m/90 och m/87. Den är faktiskt snygg i verkligheten, men nog lite för ömtålig för smuts med sina vita band för manskap och silvergalonering för officerare.

 

/P

Link to comment
Share on other sites

För min del kunde man gott haft kvar båtmössa m/60 som tillåten variant till m/87A, men det kanske blev för mycket för serviceförråden att hålla reda på.

 

Vilka mössmärken kommer bäras på den nygamla båtmössan? Kommer kompanimärken återinföras?

Link to comment
Share on other sites

För min del kunde man gott haft kvar båtmössa m/60 som tillåten variant till m/87A...//...
Helt överens!

Många av oss som inte rycktes med i baskerhysterin använder fortfarande båtmössan tills det att ngn "officiellt påpekar att vi bryter reglementet."

Har klarat mig hittills...

Link to comment
Share on other sites

Jag frågade en norrman på Nordic Peace 2002 om hur det var att ha en tofs hängandes i pannan. Han sa att efter två veckor så har man vant sig med att tofsen rör sig vid minsta huvudrörelse. Innan dess så var det lätt att bli smått vansinnig. Han sa också att en gång i tiden så hade mössan varit högre och liknade en toppluva (med tofsen i toppen). Han namngav den "nissemössa" (sägs med norskt uttal). Det norska befäl (från samma regemente) som utbildade oss vid MCP (Mobile Check Point) blev jag grymt impad av. Av hans engelska kunskaper och uttal så kunde man läsa mellan raderna NATO. När han presenterade sina underordnade vid stationen så hade de en procedur, nästan som engelsmännen, att stampa efter att ha stått i "manöver", fått sitt namn uppläst och sedan återgå till "manöver". Vid morgonuppställningen på Almnäs så var det kul att se norrmännen sjungandes utföra "BRAK" varje morgon i stridsutrustning. Vi andra? Nja, vi stod och tittade på och kanske skämdes lite över att bara stå och hänga... /Gusten :banana

Link to comment
Share on other sites

Den modell som jag sett som förslag kan jag inte påstå är särskilt vacker om man jämför med den norska som syntes på bilden. Min första tanke när jag såg förslaget var faktiskt "korvgubbe" och då är jag ändå en stor gillare av den vanliga båtmössan som vi hade i flygvapnet. :D

Ska bli intressant att se den skarpt på någon, iförd uniform M/ä.

Link to comment
Share on other sites

Den modell som jag sett som förslag kan jag inte påstå är särskilt vacker om man jämför med den norska som syntes på bilden. Min första tanke när jag såg förslaget var faktiskt "korvgubbe" och då är jag ändå en stor gillare av den vanliga båtmössan som vi hade i flygvapnet. :D

Ska bli intressant att se den skarpt på någon, iförd uniform M/ä.

 

Om mössan blir någorlunda lik den på bilden som länkas ovan så misstänker jag att det kommer se grymt snyggt ut till m/ä.

 

Det va faktiskt lite på tiden att det blir en båtmössa som passar till m/ä i övrigt. den nuvarande m/60 eller vad det nu är tycker jag inte är vidare snygg o det e ju ingenting som man skulle kunna ha till parad överhuvudtaget egentligen imho.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag tittade idag på högvaktsavlösningen på Stockholms slott och såg då att soldaterna som plockade bort avgränsningsrepen efter ceremonien hade FU M/90 samt en marinblå båtmössa med vit tofs hängande i ögonen. Denna dinglade precis framför ögonen vilket enligt soldaten var VÄLDIGT irriterande. Enligt honom ersätter båtmössan enbart basker i högvaktstjänst och inte vid något annat tillfälle, så forstod i alla fall jag det. Men jag tycker inte att det var någon "korvgubbemössa", det såg faktiskt helt okej ut! :o

 

BTW, någon som har det där specialnummret som Arméns trumkår spelar på film? De e ju så man börjar dreggla när man ser det!!! :banghead:

 

/Victor

Link to comment
Share on other sites

Ge mig skärmmössan, any day. Parader charader, våga vägra högvakt :P

 

Haha, jo om bara fler kunde resonera på detta sätta så att vi som faktiskt kan det här med borggårdsbalett faktiskt får hantera det. Bort med bondeförband och hemvärn och låt livgardet vakta slotten som det är menat att vara. :baskerPa: Sen kan vi få vältra oss i paraduniformer precis så mycket vi vill och alla andra slipper vara avundsjuka för det :huh:

Edited by The Swede
Link to comment
Share on other sites

Ge mig skärmmössan, any day. Parader charader, våga vägra högvakt :P

 

Haha, jo om bara fler kunde resonera på detta sätta så att vi som faktiskt kan det här med borggårdsbalett faktiskt får hantera det. Bort med bondeförband och hemvärn och låt livgardet vakta slotten som det är menat att vara. :baskerPa: Sen kan vi få vältra oss i paraduniformer precis så mycket vi vill och alla andra slipper vara avundsjuka för det :huh:

 

Jag kunde inte sagt det bättre själv!

 

Du borde bli ÖB Kristoffer!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det finns många som som kan instämma i det Jända skriver, men från andra sidan glaset.

 

Tillägg: Min ståndpunkt är som sagt att låta de högvaktsgående delarna av LG omvandlas till en slags "uppvisningsgrupp" (varför inte med kontraktsanställd personal?) som sköter Högvakten samt övriga typer av hurra-skjuta-blås kring detta med Statsangelägenheter.

Då "slipper" man låta vpl-utbildningstid gå åt till sånt, samt att dom som ska vara bra på dessa paradgrenar, kan bli ännu bättre.

Edited by Vargas
Link to comment
Share on other sites

Ge mig skärmmössan, any day. Parader charader, våga vägra högvakt :P

 

Haha, jo om bara fler kunde resonera på detta sätta så att vi som faktiskt kan det här med borggårdsbalett faktiskt får hantera det. Bort med bondeförband och hemvärn och låt livgardet vakta slotten som det är menat att vara. :baskerPa: Sen kan vi få vältra oss i paraduniformer precis så mycket vi vill och alla andra slipper vara avundsjuka för det :huh:

 

Vakta Slotten i Stockholm är väl ungefär det som Livgardet klarar av :P . Så kan övriga förband ta hand om resten av Sverige/ världen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
båtmössan som vi hade i flygvapnet. :D

Flygmössan används fortfarande flitigt (enl. relgementet), även om flygvapnet dragits med i hysterin och använt otyget till basker på högvakten. :D

 

Personligen anser jag att basker hör till fältuniformen och följdaktligen att flygmössan/skärmmössan skall användas till allt blått .

Åtminstone i den bevingade försvarsgrenen!

Link to comment
Share on other sites

Lt. P, kommer vi i FPK också bära mössan istället för basker? :D

 

 

 

/Kavalleristen i fanvakten som är förälskad i sin gröna filtbit

 

Nej, inte i stället för basker, men i stället för båtmössa m/60 alt mössa m/1865-99 till m/ä kommer vi bära den.

 

Möjligtvis till m90 när den brukas som fältparaddräkt, men det sker så sällan. Modell 1886 är ju också en fältuniform!

 

gardist.gif

Link to comment
Share on other sites

Lt. P, kommer vi i FPK också bära mössan istället för basker? :D

 

 

 

/Kavalleristen i fanvakten som är förälskad i sin gröna filtbit

 

Nej, inte i stället för basker, men i stället för båtmössa m/60 alt mössa m/1865-99 till m/ä kommer vi bära den.

 

Möjligtvis till m90 när den brukas som fältparaddräkt, men det sker så sällan. Modell 1886 är ju också en fältuniform!

 

gardist.gif

 

Inget havremått om jag förstod rätt? Synd, jag gillade mössan :(

Link to comment
Share on other sites

Lt. P, kommer vi i FPK också bära mössan istället för basker? :)

 

 

 

/Kavalleristen i fanvakten som är förälskad i sin gröna filtbit

 

Nej, inte i stället för basker, men i stället för båtmössa m/60 alt mössa m/1865-99 till m/ä kommer vi bära den.

 

Möjligtvis till m90 när den brukas som fältparaddräkt, men det sker så sällan. Modell 1886 är ju också en fältuniform!

 

gardist.gif

 

Inget havremått om jag förstod rätt? Synd, jag gillade mössan :(

 

Med risk för att bli väldigt intern, jo vi har 10 stycken sådana (m/1865-99 a.k.a. havremått, burk, kepi bleu m.m.) men de är för otympliga att föra med sig annat än för stab & tross. Båtmössan sätter man under vapenrocken innanför bältet och kan tas med i alla lägen.

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att bli väldigt intern, jo vi har 10 stycken sådana (m/1865-99 a.k.a. havremått, burk, kepi bleu m.m.) men de är för otympliga att föra med sig annat än för stab & tross. Båtmössan sätter man under vapenrocken innanför bältet och kan tas med i alla lägen.

 

/P

 

Jepp, vi ska nog undvika att kapa tråden helt men du har en poäng, hatten var väldigt otymplig att bära med sig utan att den tappade form på ett eller annat sätt.

 

Men mössan blir nog bra också. Nya plagg är alltid roligt :clap:

Link to comment
Share on other sites

har bild på den omtalade båtmössan.

måsta bara hitta något bra ställe att lägga upp den på.

 

Hur går det med bilden? Är nyfiken som attan.

 

Kan ingen hjälpa till med att få upp bilden?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...