Jump to content

Eldavbrott.....


RaVeN

Recommended Posts

Min nya AK4B för den första jag fick ut blev jag tvungen att bytta pga eldavbrott....Nu till min fråga Det nya vapnet funkar fint med Skarpt men med löst så får jag eldavbrott, så min undran är kan det va lösskjutningsanordningen som spökar att det blir för lite motstånd? Är det någon fler som har eller har haft samma bekymmer?

 

/Raven

Edited by RaVeN
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jepp jag har samma problem.... patronerna fastnar i patronläge mm mm .....vill ha tillbaka min gammla.. :lol:

Jag brukar få i väg ett till tre skott sen är det kört...uppmed manöverhandtaget pilla väck hylsan...fortsatt eldgivning 2-3 skott sen samma sak igen....det är frustrerande

Link to comment
Share on other sites

jepp jag har samma problem.... patronerna fastnar i patronläge mm mm .....vill ha tillbaka min gammla.. :lol:

Jag brukar få i väg ett till tre skott sen är det kört...uppmed manöverhandtaget pilla väck hylsan...fortsatt eldgivning 2-3 skott sen samma sak igen....det är frustrerande

 

Jag får också endast iväg 2-3 skott

 

Problemet kan nog härledas till den nya hylsfångaren snarare än till lösskjutningsanordningen.

 

Då borde det ju problemet uppstå även när man skjuter skarp men då är det inga problem.

Link to comment
Share on other sites

jepp jag har samma problem.... patronerna fastnar i patronläge mm mm .....vill ha tillbaka min gammla.. :lol:

Jag brukar få i väg ett till tre skott sen är det kört...uppmed manöverhandtaget pilla väck hylsan...fortsatt eldgivning 2-3 skott sen samma sak igen....det är frustrerande

 

Jag får också endast iväg 2-3 skott

 

Problemet kan nog härledas till den nya hylsfångaren snarare än till lösskjutningsanordningen.

 

Då borde det ju problemet uppstå även när man skjuter skarp men då är det inga problem.

 

MM man tycker att det borde vara hyllsfångaren....men mitt problem kvarstår även med hyllsfångaren avtagen, Ja vi har testat.

/JBP

 

Edit: grisfingrar

Edited by JBP
Link to comment
Share on other sites

jepp jag har samma problem.... patronerna fastnar i patronläge mm mm .....vill ha tillbaka min gammla.. :lol:

Jag brukar få i väg ett till tre skott sen är det kört...uppmed manöverhandtaget pilla väck hylsan...fortsatt eldgivning 2-3 skott sen samma sak igen....det är frustrerande

 

Jag får också endast iväg 2-3 skott

 

Problemet kan nog härledas till den nya hylsfångaren snarare än till lösskjutningsanordningen.

 

Då borde det ju problemet uppstå även när man skjuter skarp men då är det inga problem.

Jag tror (vild spekulation) att det är avsaknaden av hylsbufferten som gör att hylsfångaren kommer för nära o att (lös)tomhylserna studsar tillbaka in i kanonen igen. Med skarp am är det ett kraftigare utkast av tomhylserna och dom träffar annorlunda i hylsfångaren o trillar således ner bättre.

Som sagt en vild spekulation. Eller är det det nya plastskiten som sitter på insidan av hylsfångaren som gör att hylserna studsar tillbaka. Eller en kombination av allt det ovansagda

Link to comment
Share on other sites

Det kan inte vara så att det är ammon som inte är helt OK då, vi hade liknande problem i våras på en övning, vissa drabbades av 2ptr-i-loppet- felet ett par ggr. instruktörer mfl gissade på att det var den inte helt purfärska ammon som spökade

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Dåligt vårdat vapen där mekanismen inte löper tillräckligt friktionsfritt pga av den mindre sats krut i löspluggen ?

 

Som sagt, händer det samma eldavbrott utan hylsfångare kan man ju ta och slopa alla spekualtioner om att hylsfångaren är boven.

Link to comment
Share on other sites

Något som ÄR ett problem när man får ut vapnet från REMO är #1. att vapnen inte är rengjorda ordentligt innan servicen och #2. att det fett som finns i vapnet fanimej liknar klister. Kombinationen av gammalt sunk + klistrigt fett = ja....gissa själv.

 

Nu är det ju naturligtvis inte så att det är dom delarna som är lätta att rengöra som mest påverkar funktionen, utan det är dom svåra delarna som gäller. Framförallt spåren i patronläget. Att få dom rena är en vetenskap i sig självt, men när man väl lyckats med det en gång så brukar det vara lättare sen. Jag har haft 1 (ett) eldavbrott med mitt vapen - och det var samma dag som jag hämtade ut det, när det var fullt med gegg. Sedan har jag skjutit ett par tusen skott vid olika tillfällen (både skarpt och löst) utan minsta problem.

 

Mitt råd är att rengöra spåren i patronläget och patronläget ordentligt med CLP 4-5 gånger under en veckas tid tills det är kliniskt rent och sedan göra ett nytt försök. Har du problem med utdragaren (att hylsan inte kastas ut) så pröva att byta denna med flera olika andra - alltså inte bara den extra du fick med dig i vårdsatsen. Funkar det inte då så är det i alla fall inte brukarens (ditt) fel.

Link to comment
Share on other sites

Vapnen som komemr från REMO är normalt infettade rejält och för mycket fett är inget bra.

 

Själv hade jag eldavbrott i princip var 5:e skott innan jag bytte ut underbeslaget mot ett annat. Sedan dess har jag inte haft ett enda eldavbrott.

Av någon anledning är inte underbeslagen inne på REMO tillsammans emd vapnet och kan därför se ut precis hur som helst innuti när dom lämnas ut.

Underbeslagen slits också... främst pga bristande underhåll.

 

Mina eldavbrott berodde dock på för svagt anslag mot tändhatten.

Link to comment
Share on other sites

Vapnen som kommer från förråd är infettade med Insmörjningsolja SMX.

Det är en olja som används vid längre förvaring då CLP har ett korrosionsskydd som varar ungefär 1 månad.

(SoldR Mtrl Vapen förebyggande underhåll sidan 21-23)

 

Det som krävs av den enskilde brukaren är en total rengöring och återinoljning med CLP INNAN vapnet används.

Kontrollera därmed särskilt att avlastningsspåren i patronläget blir ordentligt rena.

 

The Swede :happy:

Link to comment
Share on other sites

jepp jag har samma problem.... patronerna fastnar i patronläge mm mm .....vill ha tillbaka min gammla.. :huh:

Jag brukar få i väg ett till tre skott sen är det kört...uppmed manöverhandtaget pilla väck hylsan...fortsatt eldgivning 2-3 skott sen samma sak igen....det är frustrerande

 

Jag får också endast iväg 2-3 skott

 

Problemet kan nog härledas till den nya hylsfångaren snarare än till lösskjutningsanordningen.

 

Då borde det ju problemet uppstå även när man skjuter skarp men då är det inga problem.

 

Men vaddå... Nu har ju HV något resten av FM inte har men vill ha...

TRE SKOTTS SPÄRR!!!!!!!!

 

VAr glada istället.....

Detta har ju ALLA velat ha SÅ länge på AK-5

 

 

*FLYR SNABBT INNAN LYNCHMOBBEN BÖRJAR JAGA*

 

*Vänder sig om och skriker*

 

Men vaddå... Var glada jag ni har ju en AK, jag var tvungen att lämna in min ju *DEPPAR*

Link to comment
Share on other sites

Vapnen som kommer från förråd är infettade med Insmörjningsolja SMX.

Det är en olja som används vid längre förvaring då CLP har ett korrosionsskydd som varar ungefär 1 månad.

(SoldR Mtrl Vapen förebyggande underhåll sidan 21-23)

 

Det som krävs av den enskilde brukaren är en total rengöring och återinoljning med CLP INNAN vapnet används.

Kontrollera därmed särskilt att avlastningsspåren i patronläget blir ordentligt rena.

 

The Swede :huh:

 

De ak4B som kom från REMO var infettade med ett tjockt lager av någon sorts förrådställningsfett. Det var definitivt inte SMX, då det är en lättflytande olja.

 

På inrådan från goda kunskapskällor inom FM. Så bör man använda CLP endast till rengöring och SMX till smörjning.

CLP fäller ut teflonet på bara ett par dagar och är jättesvårt att blanda igen. Dessutom dunstar den ifrån vapnet redan på ett par dagar.

Link to comment
Share on other sites

Vapnen som kommer från förråd är infettade med Insmörjningsolja SMX.

Det är en olja som används vid längre förvaring då CLP har ett korrosionsskydd som varar ungefär 1 månad.

(SoldR Mtrl Vapen förebyggande underhåll sidan 21-23)

 

Det som krävs av den enskilde brukaren är en total rengöring och återinoljning med CLP INNAN vapnet används.

Kontrollera därmed särskilt att avlastningsspåren i patronläget blir ordentligt rena.

 

The Swede :huh:

 

De ak4B som kom från REMO var infettade med ett tjockt lager av någon sorts förrådställningsfett. Det var definitivt inte SMX, då det är en lättflytande olja.

 

 

Mutter, mutter, mutter.

Jag tog för givet att FMLog följde de direktiv de själva ställt upp och använde SMX vid förrådsställning.

Där får man för att man inte har torrt på fötterna. :huh:

 

Gör 20 snabba och ställer mig i skamvrån.

Link to comment
Share on other sites

@The Swede

Straffa inte dig själv så hårt. Ty FMLog's vägar äro outgrundliga som via alla vet.

 

-----------------------------------------------------------------------

 

Dåligt hylsutkast eller inget alls?

#1: Kolla avlastningsspåren och gör rent.

#2: Fel på utdragaren och/eller kass utdragarfjäder

#3: Fel på utkastaren(sitter i underbeslaget)

 

1 och 2 går att åtgärda själv utan större kunskapsnivå. Nummer 3 är ett fall för tekniker.

 

Lös ammunition är skit och man ska inte bedöma ett vapens pålitlighet efter det.

Link to comment
Share on other sites

På inrådan från goda kunskapskällor inom FM. Så bör man använda CLP endast till rengöring och SMX till smörjning.

CLP fäller ut teflonet på bara ett par dagar och är jättesvårt att blanda igen. Dessutom dunstar den ifrån vapnet redan på ett par dagar.

 

Vänta nu här...vad innebär detta för användandet av vapnet när tempen kryper under nollan? Kan man dessutom ha SMX i pipan och skjuta första skottet utan att torrdra pipan?

Hur är det egentligen med blandningen SMX / CLP...? Går det, eller går det inte?

 

Frågorna hopar sig och SoldR Mtrl Fu ger inga klara svar...

Link to comment
Share on other sites

Jag kände igen problemet. Jag vill minnas att det redan vid utprovningen av AK4 att vissa vapen hade mer problem med det lägre trycket i krutgasen hos vid skjutning med lösam. Detta brukar föranleda problem med eldavbrott och verkar-tyvärr vara i det närmaste ohjälpligt. :banghead:

Det är INTE ovanlöigt alls... bara att byta bössa eller till skarp am (iiiiiiinte alltid populärt vid SimFire-övningar :) )

Link to comment
Share on other sites

Som sagt tidigare så testa att byta utdragarfjäder funkade för en kompis.. Min AK4b har funkat ypperligt skarpt som löst.  :ph34r:

 

Har provat byta utdragarfjädern...Nu jävlas låset och går ej att få ut :)......(komentarer angående låset är överflödiga).

Edited by RaVeN
Link to comment
Share on other sites

Som sagt tidigare så testa att byta utdragarfjäder funkade för en kompis.. Min AK4b har funkat ypperligt skarpt som löst.  :)

 

Har provat byta utdragarfjädern...Nu jävlas låset och går ej att få ut :/......(komentarer angående låset är överflödiga).

 

 

Hmmm, smutsiga patronlägen försvårar hylsutrdragning samt att patronlägeslåset enligt uppgift kan bråka. Kanske ett samband?

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Har provat byta utdragarfjädern...Nu jävlas låset och går ej att få ut  :huh:......(komentarer angående låset är överflödiga).

Jag antar att du får ut låset ur patronläget, men att det fastnar i utdragaren. Korrekt?

Det ska den göra ifall utdragarfjädern är OK. Låset har ju utdragningsspår sprecis som patronhylsorna. Vrid nyckeln tillbaka (moturs) 1/6-dels varv medan du håller tillbaka slutstycket så hoppar låset loss lätt och ledigt.

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

Har provat byta utdragarfjädern...Nu jävlas låset och går ej att få ut  :huh:......(komentarer angående låset är överflödiga).

Jag antar att du får ut låset ur patronläget, men att det fastnar i utdragaren. Korrekt?Det ska den göra ifall utdragarfjädern är OK. Låset har ju utdragningsspår sprecis som patronhylsorna. Vrid nyckeln tillbaka (moturs) 1/6-dels varv medan du håller tillbaka slutstycket så hoppar låset loss lätt och ledigt.

 

Nej Det går EJ att få ut patronläget. Och jag vet hur man gör för att få ut låset. Så mao vapnet måste bytas, blir lite irriterad pga detta vapnet är rengjord och ej vårdslöst behandlat så jag fattar inte hur låset kan "lösa ut" men det är väl antagligen oringen som tagit skada på nått sätt men ingen jag såg när jag satte i låset.

 

Eskil:Se tidigare inlägg: ......(komentarer angående låset är överflödiga).;)

Edited by RaVeN
Link to comment
Share on other sites

 

Vänta nu här...vad innebär detta för användandet av vapnet när tempen kryper under nollan? Kan man dessutom ha SMX i pipan och skjuta första skottet utan att torrdra pipan?

Hur är det egentligen med blandningen SMX / CLP...? Går det, eller går det inte?

 

Frågorna hopar sig och SoldR Mtrl Fu ger inga klara svar...

 

Minusgrader? Följ reglementet...

Man skall alltid torrdra pipan.

Att blanda SMX och CLP gör inget.

Link to comment
Share on other sites

Kontrollera med med er HvC eller KVM om det inte finns en patrolägesregörings kit på komp.

Denna består av en tredelad läskstång(ca 5-7mm i diameter) med ett T-handtag modell grövre, delarna till läskstången sitter monterade på handtaget. På hantaget skall det finnas en borste (storlek mindre flaskborste) och en Krats.

Lägger upp en bild på denna om ett tag.

 

Det som kan vara av egen erfarenhet är att vissa framföringsfjädrar är krafitgare än andra. Vilket kan leda till eldavbrott.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...