Jump to content

Är allt ändrat ang. gsu?


Recommended Posts

Har en kamrat som har legat inne en vecka på T2 på GB-komp och kom hem på ledighet nu redan efter fem dagar. Efter att ha frågat ut henne om vad de har gjort så kände jag en stor förvirring, måste därför fråga om följande är generellt för FM eller om T2 har nån egen habrovink-gsu pga mycket avhopp eller nåt.

 

* Kängorna ska bara vara svarta - de får ABSOLUT inte blänka(?!)

* Isär/ihop Ak5, inget tidskrav, genomfört detta EN gång första veckan.

* Får ut vapen utan att ha skrivit teoriprovet, har genomfört ladda/patron ur EN gång under första veckan.

* Bär m/90 uniform från första minut - inget invänjande med motoroverallen först.

* Uniformerna var redan färdigsydda från förrådet, inte ett märke satt rakt.

* Fältvaneveckorna är nedskränkta till 5-6dagar.

* Ingen märkning av personlig matriel.

* Enda fysen var en hitta rätt på garnisionen-runda.

* Sängen bäddas som vpl själv vill - inget race första dan med ~10bädningar.

* Inget packa skåpet rätt race, finns en lista men sakerna läggs in, behövdes ingen speciell vikning.

* Första dagen hämtades matrielen ut, sen lunch, därefter ledigt, middag, kortare föreläsning, lediga.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det är väl det nya jämlika försvaret där alla individer är fria demokratiska människor som ingen får höja rösten åt. Risken finns ju att de stackars värnpliktiga känner sig kränkta om de får underkänt på bäddningen.

 

 

Ezaey>> Skön kommentar. Tror dock du kommer få bra med skit från forumets rätt-troende.

Link to comment
Share on other sites

;)

 

Nu var jag väl inte fullt så seriös som jag kanske gav sken av att vara.

 

Önskar att jag hade tid att diskutera detta seriöst, men tyvärr avgår återresan till Skövde snart, så jag får återkomma när jag hemkommer nästa gång.

Link to comment
Share on other sites

;)

 

Nu var jag väl inte fullt så seriös som jag kanske gav sken av att vara.

 

Önskar att jag hade tid att diskutera detta seriöst, men tyvärr avgår återresan till Skövde snart, så jag får återkomma när jag hemkommer nästa gång.

Ge då FAN i den typen av inlägg här när du kommer tillbaks.

Fler inlägg som handlar om truppslag undanbedes å det bestämdaste........ ;-)

 

/BlåGul.

Link to comment
Share on other sites

När jag låg på A9 för drygt 10 år sen var det inte mycket "hårdare". Vi hade iofs treveckorsövningar och lite andra grejer, men det var ju ingen militär disciplin att tala om.

Dock lyckades vi ändå skjuta med ett helt batteri haub 77a på fem minuter (kravet var tio) under snabbgruppering och ibland träffa direkt i målet. Så vi klarade vår uppgift ändå.

 

Go figure.

Link to comment
Share on other sites

Vissa saker har ju förändrats på senare år, bla ihom/isär på vapen eftersom någon ansett att det sliter på vapnet i onödan,samma sak med K***l puts på vapnet. Varför vårda sönder vapnet, det funkar ju även om det inte är som nytt

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

* Kängorna ska bara vara svarta - de får ABSOLUT inte blänka(?!)

- I fält gäller ju det iofs också Men det är ju T2 som tar lätt på putsen. Inget K1-förband direkt.

 

* Isär/ihop Ak5, inget tidskrav, genomfört detta EN gång första veckan.

- Finns förklarat och diskuterat i nån tråd att tidskraven är borta.

 

* Får ut vapen utan att ha skrivit teoriprovet, har genomfört ladda/patron ur EN gång under första veckan.

- Så går det till på flera förband, även där jag legat. Underlättar att få se och känna på saker innan man sätter sig ner om och skriver prov om det.

 

* Bär m/90 uniform från första minut - inget invänjande med motoroverallen först.

- Även här funkar det så på många förband.

 

* Uniformerna var redan färdigsydda från förrådet, inte ett märke satt rakt.

- Grattis

 

* Fältvaneveckorna är nedskränkta till 5-6dagar.

- Synd, men de lägger väll prioritet på annat, ungefär som Flottan.

 

* Ingen märkning av personlig matriel.

- ?.. får väll se vad man lär sig av detta.

 

* Enda fysen var en hitta rätt på garnisionen-runda.

- T2 är väll inte känt för att bedriva större fysoperationer.

 

* Sängen bäddas som vpl själv vill - inget race första dan med ~10bädningar.

- Race ? Sängen bäddas, och kravet varierar beroende på befäl som lär ut /visiterar.

 

* Inget packa skåpet rätt race, finns en lista men sakerna läggs in, behövdes ingen speciell vikning.

- Detta vet jag oxå att det praktiseras olika från förbanden. Men samma här, T2 är väll inget "vika-rätt-annars-spyr-skåpet-förband"

 

* Första dagen hämtades matrielen ut, sen lunch, därefter ledigt, middag, kortare föreläsning, lediga.

- Intrssant.. ledigt.. låter ju tidseffektivt.

 

 

Nu kanske det varierar lite med "hur" hon har berättat det och vissa saker kanske blev missupfattade, i övrigt, inga större konstigheter, i mina ögon.

Link to comment
Share on other sites

Utbildningsansvariga och instruktörer som lever i föreställningen att förband bakom "frontlinjen" så som t.ex. artilleri-, träng-, sambands- och ingenjörtrupper inte behöver vara lika uppsnäppta som förband med strid som huvuduppgift göre sig icke besvär i den svenska försvarsmakten längre! Nya tider stundar...

 

Jag har både hört om och själv upplevt utbildare som prioriterar ner fysik, grundläggande strid, tidsdrill och i allmänhet utbildning under stressiga, ansträngda och smutsiga förhållanden. Detta främst i enheter som inte har strid (ta, försvara etc) som huvuduppgift.

 

Att skattepengar slösas bort på dessa vuxendagis hoppas jag blir omöjligt när insatsförsvaret är igång och den oförlåtande verkligheten i utlandsstyrkan knackar dessa instruktörer och värnpliktiga på axeln.

 

Det så kallade fragmenterade slagfältet är nu mer just så än ngnsin tidigare. I dagens krig är verkligheten lika hård för en konfliktdeltagares alla enheter. Ingen enhet på slagfältet har råd att tappa på stringensen och uppsnäpptheten.

 

Gör om, gör rätt FM!

Tid för detta 30 sekunder!

 

/RP

Link to comment
Share on other sites

* Första dagen hämtades matrielen ut, sen lunch, därefter ledigt, middag, kortare föreläsning, lediga.

- Intrssant.. ledigt.. låter ju tidseffektivt.

Måste säga det att inte heller jag finner detta "oförklarligt" även om det faktiskt är så att första gången vi fick 5 minuter ledigt (3:e dagen eller något sådant) så visste vi fan inte vad vi skulle göra...

Link to comment
Share on other sites

* Kängorna ska bara vara svarta - de får ABSOLUT inte blänka(?!)

Som sagt, alla ligger inte på LG. Varför ska man lägga tid på att få kängorna att blänka första veckan? De ska ju knappast gå till slottet då...

* Isär/ihop Ak5, inget tidskrav, genomfört detta EN gång första veckan.

Tja, de fick ju i alla fall ut vapnen första veckan. Inte alla förband som har det så.

* Får ut vapen utan att ha skrivit teoriprovet, har genomfört ladda/patron ur EN gång under första veckan.

Finns inget krav på att ha gjort teoriprovet för att få ut vapnet. Däremot för att få hantera det enskilt. Själv anser jag det synnerligen korkat att ha provet innan de ens hållt i vapnet. Hur ska de då lära sig något?

* Bär m/90 uniform från första minut - inget invänjande med motoroverallen först.

Vad då "invänjande". Låter mer som något LG-fjolligt "m/90"-prov...

* Uniformerna var redan färdigsydda från förrådet, inte ett märke satt rakt.

Menar du att förrådet på LG bara lämnar ut uniformer som de sprättat bort alla märken på? Verkar inte vara att lägga tid på rätt saker i så fall...

* Fältvaneveckorna är nedskränkta till 5-6dagar.

Räcker till för att de ska behöva skita i skogen. Bra så...

* Ingen märkning av personlig matriel.

Blir nog ett fall av upplevelsebaserad inlärning...

* Enda fysen var en hitta rätt på garnisionen-runda.

Det räcker väl för första veckan?

* Sängen bäddas som vpl själv vill - inget race första dan med ~10bädningar.

Att bädda sängen 10 ggr första dagen är väl inte att lägga tiden på rätt saker?

* Inget packa skåpet rätt race, finns en lista men sakerna läggs in, behövdes ingen speciell vikning.

Som sagt, man kanske inte anser det rätt utnyttjande av utbildningstid?

* Första dagen hämtades matrielen ut, sen lunch, därefter ledigt, middag, kortare föreläsning, lediga.

Om man nu har inryckande med resor som gör att de kommer sent så är det väl en bra lösning? Då slipper man få folk som kommer efter redan dag 1...

Link to comment
Share on other sites

Jag har både hört om och själv upplevt utbildare som prioriterar ner fysik, grundläggande strid, tidsdrill och i allmänhet utbildning under stressiga, ansträngda och smutsiga förhållanden. Detta främst i enheter som inte har strid (ta, försvara etc) som huvuduppgift.

Nu ska vi kanske inte ta en GB-elevs upplevelser under första veckan efter inryck som något bevis på hur utbildningen bedrivs på T2. För övrigt så hänvisar jag hit angående min syn på utbildning under stress.

Link to comment
Share on other sites

Ett par tankar och funderingar angående Arméns nära förestående och oundvikliga förfall.

 

Förr i tiden hade Försvarsmakten ett annat läge än idag vad gäller pliktuttagna människor. Man kunde ha ett överintag på soldater, dvs om ett kompani krigsplacerade 150 soldater så kunde låt oss säga 180 soldater hamna där vid inryck. Med hjälp av hårda bud från mellerud från redan från grindarna på inryckningsdan sållade sedan bort alla "non-hackers" som inte klarade av stressen.

 

Man gjorde så dels för att man hade möjlighet att ha just ett överintag, för att det var en annan typ av ungdomar som ryckte in, men kanske framförallt för att man hade en annan syn på ledarskap och pedagogik än vad man har nuförtiden.

 

Det är många som skriker sig hesa och säger "Det är skandal! Värnpliktiga behandlas som dagisbarn! Dom tåler ingenting! Armén förfaller! Man behöver inte ens bädda sin säng längre!" och liknande saker.

 

Jag förstår var dessa känslor kommer ifrån. Man har själv gjort värnplikten, som man oftast själv upplevde som hård, och har en uppfattning om hur det skall gå till att utbilda soldater. Oftast är den uppfattningen att det skall gå till som när man själv var soldat och minsann fick göra 300 armhävningar på morgnarna och sa man furir till fänriken så fick man fan i mig smisk på stjärten.

Rätt ska va rätt, har jag fått kämpa för baskern/granen/bågen/hatten så ska ni fan i mig också göra det!

 

Situationen vi har nuförtiden är dels att Vi inte får ha ett överintag. (detta innebär att i princip ALLA SKALL genomföra utbildningen och klara den. Konsekvenserna kan annars bli att exempelvis ett stridsvagnskompani bara kan mobilisera två plutoner, eftersom sex förare åkte ut på röven)

Om alla skall klara det, och dessutom alla skall bli bra, så kanske man måste börja utbilda på lite andra sätt.

 

En skolelev som kommer till en pianolektion för första gången i sitt liv, hur ser den lektionen ut?

 

så här: "MITT NAMN ÄR PIANOLÄRAREN, MEN DU SKALL KALLA MIG GUD. SPELA FÜR ELISE NU ANNARS KOMMER JAG ATT TVINGA DIG ATT GÖRA ARMHÄVNINGAR TILLS DU SPYR!

*klink klonk klink*

AVBRYYYT, VAD FAN SYSSLAR DU MED? GÖR OM, GÖR RÄTT FORT FORT FORT!!

 

Eller så här:

Hej. Jag heter Kaj-Åke Hansson, och jag är din pianolärare, du kan kalla mig Herr Hansson. Du kommer att vara min elev i ett år, och målbilden jag har framför mig är att om ett år, när vår lärotid är slut, så kommer du, helt själv att kunna spela bland annat den här melodin:

*pianoläraren spelar en fräsig melodi*

Du kommer även att kunna spela den här melodin:

*pianoläraren spelar en ny fräsig melodi*

Du kommer även att kunna komponera egna enklare låtar och nedteckna dom med ett system som kallas för notsystemet.

Idag börjar vi med lite kunskap om själva pianot, och imorgon börjar vi använda pianot, och då skall vi gå igenom hur man använder något som kallas för skalor.

 

Den första metoden är inte helt olik den som har bedrivits på många regementen runt om i Sverige under inryck.

 

 

Kuggfråga: Vilken lärare har störst möjlighet att utveckla duktiga pianister som själva kommer att utvecklas?

Link to comment
Share on other sites

Jag ryckte in vintern -94 och fick ut M90 första dagen. Likså med AK5an. Vi hade inga skåpsvisitationer och inga race att bädda sängarna. Vi hade inte överdrivet mycket fys heller. Märkena fick vi iofs sy på själva. Vi tog inte heller och lade överdrivet mycket tid på att ta isär och sätta ihop AKn. Vad är förresten syftet med det? vad lär man sig på att ta isär och sätta ihop vapnet fort? Däremot övade vi ganska mycket enskild soldats strid vilket inte var så kul eftersom det var så mycket snö i Boden.

 

En fältVANE vecka skall väl inte vara för lång? syftet är väl att VÄNJA sig vid att vara i fält inte att avskräcka folk så att de begär frisedel? 5-6 dagar tycker jag låter som en rätt normal VECKA. Våra övningar var inte alltid längre, visst, vissa bat övningar var väl 8-9 dagar men det var nog vid max fyra fem tillfällen (framåt slutet av utbildningen). Annars var det ut på måndagen och tillbaka på torsdagen eller fredagen.

 

Trot eller ej men alla muckade med godkända betyg, alla blev faktiskt rätt dugliga soldater också.

 

Personligen fick jag 10-8-8 och det räckte till två FN tjänster på pansarskytte i Bosnien. Där putsade vi inte så mycket kängor och plockade inte isär AKn på tid eftersom vi var upptagna med andra aktiviteter. Där var också de flesta rätt dugliga killar.

Link to comment
Share on other sites

Idén med sängbäddningen är i mina ögon att man redan från början får lära sig att ta order, oavsätt om de är korkade eller inte, samt att förstå betydelsen av att vara klar i tid.

 

Att sakerna ligger pryligt i skåpet gör att man alltid hittar det man ska ha och får ett sinne för att ordning och reda gör att man behåller sina prylar.

 

Fys, det är väl ytterst lämpligt att om man inte hade bra kondition tidigare att man får det snabbt i försvaret, dvs mycket fys och gärna redan första dagen även om man kanske inte drar av 2mil på 1,30 direkt.

 

Isär/ihop på tid, man kan snabbt och snärtigt vårda sitt vapen under t.ex. en marschpaus eller åtgärda ett eldavbrott i mörker.

 

Fältvanan blir ju bara bättre ju längre man är ute och det finns tillräckligt mycket stridsutbildning som gynnas av att man över "live" ute i skogen för att förlänga ett par dagar ytterligare, de ska ju trots att blir GrpCh och kunna föregå som goda exempel för att kunna hjälpa sina soldater senare.

 

Ang. kängputs och m/90 så har kanske jake the snake rätt om att man är hemmablind.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

I mina ögon, som vanligt.

 

Det finns bättre sätt att lära sig lyda order än vid bädda säng-moment.

 

Saker kan ligga prydligt i skåpet utan att det ska "vikas" preussiskt.

Listan man får är just till för ordningen och likformigheten.

 

Fys är bra om det börjas med tidigt, men jag tror det är fel att slänga på värsta distansen första dagen, då du få kanske en motsatt effekt och skrämmer bort istället för att de ska få en överblick och förståelse för vad det handlar om, eller att de nyinryckta får skador då några säkerligen inte är van vid fysisk aktivitet. Så att första veckan ta det lungt på T2 ser jag bara som +

 

Isär och ihop på tid går att öva, men fortfarande är kravet borta, då risken var större att vapnet gick sönder pga av oavarsam hantering under de snabba momenten. Att göra det i mörker är en sak, men fortfarande bör man ta lungt med att stressa allt, speciellt första veckorna.

 

Samt fältvanan blir givetvis bättre ju längre man är där, men har de en utbildningsplan där saker måste hinnas med med moment och övningar och saker de måste kunna ska konkurrera med sakar som är bra att kunna så väljer de förmodligen saker som är ett krav de ska kunna, tex vissa utbildningar inom vissa befattningar motsv. Exakt hur planeringen ser ut eller går till kan ju givetvis inte jag svara på men jag kan tänka mig att de lägger mer krut på t.ex att lära sig signalera, än att kunna blixtlåsbakåt om man ryckt som signalist motsv.

Link to comment
Share on other sites

GB inryckning K3 Augusti 1994

 

Vi fick ut M90 första dagen och bytte om från civila kläder till M90 nere i källaren.

Det tog för övrigt över 1.5 timma att klä på oss...

 

Vapnet fick vi ut vecka 2 (utan några som helst utbildningar eller prov innan).

Därefter hade vi några intensiva dagar med ladda/patron ur, isär/ihop (på den tiden hade man tidskrav) med och utan huva. Något prov hade vi inte alls.

 

alla märken sydde vi på själva.

vid muck sprättade vi också bort alla märken själva då dom inte fick lämnas in till förrådet med påsydda märken förutom höger kragspegel med kavallerisablarna..

Förmodligen för att vårt bataljonsmärke inte skulle användas nästa år, nästa person som skulle ha uniformen kanske inte skulle ha jägarbåge från början eller inte alls osv.

 

Kängorna behövdes inte putsas innan vi haft utbildning på hur man gör vilket vi fick dag 2 såvitt jag kommer ihåg.

Sedan var det krav på välputsade kängor förutom i fält där det var välinfettade kängor som gällde vilket ställde till problem dom dagar vi var i skogen och övade men åkte in till regementet för att äta. Matta infettade kängor i matkön var inte populärt.

 

Bädda sängen gjorde vi tills det blev rätt. Dom som gjort rätt ställde upp utanför legementet tills alla blev klara.

När sängen väl var korrekt bäddad bäddades den itne igen förän morgonen därpå. Ombäddning skedde endast när man fick anmärkning vid visitationen.

 

Första veckan hade vi BRAK innan frukost men sedan blev det div fys ungefär 2ggr/vecka på dagtid för att det inte fanns befäl att leda fysen innan frukost (övertidsregler och K3 ville väl använda sina befäls arbetstid till mer konstruktivt).

Vi hade första veckan en guidad tur i form av löprunda runt bland dom olika delarna i fästningen (om befälet frågar i slutet av rundan om vi vill se var FJS håller till så svara inte JA. Det blev ett jäkla temop till andra sidan fästningen under förevändningen att om man ska till FJS-lägret ska man springa som en Fallskärmsjägare, jobbigt...).

 

Dom flesta fysade dock dagligen på egen hand eller i informell grupp ("någon som ska med och springa/styrketräna/simma?" osv.

 

Fältvaneveckan (vecka 3)var just en vecka med 5 dagar i skogen.

2 nätter i 16-tält, 1 natt i patrulltält, 1 natt i vindskydd.

(Vi hade varit i skogen första helgen och sovit i 16-tält under "campingförhållanden").

Fältvanan var helt enkelt ett sätt att ge oss en inblick i vilka tälttyper vi skulle använda under året och det skedde i normalt tempo.

Visst var det lite skyttevärnsgrävande och lite marschträning men inget som inte vem som helst skulle klara och tidsgränserna var rimliga.

Med tanke på att det finns dom som inte kommit vildmarksliv närmare än husvagn på modern campingplats under högsommaren så är det nog smart att inte fläska på med lera och vindskydd och skapa ångest.

Först lär man ut hur det fungerar och sedan tillämpar man under ökad svårighetsgrad tills soldaterna tycker det är helt naturligt att sova under en gran i "ensama vargen".

 

 

 

Kort sagt så är det bara en sak jag reagerar på och det var att kängorna inte FICK vara välputsade. Kan T2 kanske haft problem med "Quick shine" tidigare?

Link to comment
Share on other sites

Nu ska vi se *tänker tillbaka*

 

Uniformen åkte på redan första dagen. Direkt efter vi fått grejerna. "Äldre" värnpliktiga fick gå med och visa hur allt skulle sitta. Även dom som höll i sängbäddningen. Även detta förstadagen förståss. Skåpen va noga med hur det skulle vikas osv. Vissa uniformer hade ditsydda märken.

 

Vapnet fick vi ut första dagen, Dom kvitterade man ut i samband med all utrustning. Och detta gäller vad jag vet alal kompanier som låg på I13 då. och redan innan vi ens hade fått på oss uniformen slog vi oss ner på gräset och lärde oss lite matriell, kollade lite på vapnet. "Kännochklämm". Andra dagen va det i princip bara Ak5. Tredje dagen avlossades dom första skotten. Någon fältvane vecka osv hade vi inte ens. Hade inte tid med sånt fjoll. Vi hade 4 veckor på oss att bli färdiga skyddsvakter från inryck, för Högvakten va felbokad.

 

Dock ska jag påpeka att dom andra två plutonerna som inte ens fick gå högvakten hade ungefär samma upplägg som oss. Dock sköt vi/dom de första skotten andra veckan. Inte 3de dagen som den första jag låg på. (Inryck på måndag va det för samtliga plutoner).

Vapen proven med säkerhet osv va det sista vi gjorde innan vi la vapnet på hyllan (Läs; inte sköt skarp på några dagar) Och gick över till Skyddsvaktsbiten.

 

Fysen va väl inte heller så jobbigt. Vi va inte tänka att fungera som springaifrontensvin. Fanns viktigare saker att fokusera utb tid på... Självklart va det fys och visst vart man jävligt svettig. Men det va inte alls mycket om man jämför med andra. Vi sköt väldigt mycket istället. Va i princip det enda vi gjorde.

 

Det är väl så att det skiljer sig otroligt mycket mellan förband, och plutoner. Dom andra två kompanierna som hade skytte och sånt, dom såg man aldrig ens röken av. Dom va typ jämt ute i fällt. Jag spenderade inte många dagar i tält. Känner inte att jag behöver övas på att sova i skogen heller, det är väl bara och blunda. :D :P

Den pluton som jag först låg på, som faktiskt hade lungnast och minst krav va en av dom bättre på hela regementet. Vi va alltid rena och fin kängputs. Dom bästa skyttarna och löparna låg på mora. När det va soldatprov och utexaminering från Bev-S GB så va det cykling, paddling pch massa annat, väldigt mega jobbigt. Men trotts nada fältvana och minimal fys va det ingen som inte klarade det. Domflesta fick bra betyg också, jämfört med dom andra två plutonerna på kompaniet. Trots att det va samma befäl på alla tre plutoner.

 

MAO, Det kan säkert bli soldater av T2ingarna också... vi kan klaga när dom är klara efter 10 månader och inte kan knyta skorna. Det är bara att hålla tummarna och hoppas att dom kan lösa sin uppgift sen:) Hade det funnits klara bevis på att man är sämmre på sin uppgift bara för att man har det lökigare hade jag nog också kunna klaga lite:)

Link to comment
Share on other sites

Vårat inryck på Fbassäkpluton var inte så annorlunda. Inskrivning o ner på logementen. När vi sedan hade hämtat utrustning så fanns det 2 lappar. på den ena stod det med vad och hur vi skulle klä oss. på den andra stod det vad som skulle vara på vilken hylla i skåpet och att sängen skulle vara bäddad. Vi skulle likrikta skåpsordningen i skåpen men inte någon preussisk vikning.

Detta skulle vara klart innan 1500. På eftermiddagen och kvällen var det viss genomgång av militära bestämmelser och sedan en brandgenomgång.

Kvällens diskussionsämne var hur lugnt det var på inrycket. Gissa om vi blev svetta när lt som kom upp på avlämningen morgonen efter började med "NU ÄR DET SLUT PÅ LEKSKOLAN!" Men det blev inte någon überchock, kraven höjdes efterhand.

Vi hade aldrig några genomgångar i grader o så. "Vi var ju GButtagna, så det skulle vi väl kunna ta reda på själva".

Ser helt klart vinsterna i det att vi fick stötta oss mot PB-pluton samt komma fram till även de enklaste saker inom plutonen istället för att stå och få allt intryckt av en vrålande officer.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Känner igen en del av det du säger från min tid där förra året på 1 och 4 komp. :ph34r: jag kan förklara hur det var för MIG och de andra förra året.

@JohanP PS Vet du vilket kompani hon ligger på eller har de gått över till ett fullfjädrat GB kompani på T2, du kan gärna skicka PM om du inte vill ta det här DS.

 

* Kängorna ska bara vara svarta - de får ABSOLUT inte blänka(?!)

 

Här hade vi krav på oss att det skulle se "bra ut" vilket kunde betyda att de blänkte eller att de var svarta helt enkelt, ingen kunde ju få dom att blänka första dagarna.

 

* Isär/ihop Ak5, inget tidskrav, genomfört detta EN gång första veckan.

 

Eftersom vi fick ut vapnen på torsdagen så användes fredagen (osäker här) till teori och vapendelar.

 

* Får ut vapen utan att ha skrivit teoriprovet, har genomfört ladda/patron ur EN gång under första veckan.

 

Se ovan, då vi fick ut vapnen på torsdagen så fanns det inte mycket tid till det, fanns gott om tid till detta andra veckan (2 dagar, det ÄR skoj med ladda/patron ur i ösregn :D)

 

* Bär m/90 uniform från första minut - inget invänjande med motoroverallen först.

 

Ja vi bar M/90 från första dagen till sista,

 

* Uniformerna var redan färdigsydda från förrådet, inte ett märke satt rakt.

Vissa märken satt på (kragspeglar var det ganska mycket av) men det var ofta fel märken eftersom förrådet servar P4 också, att märkena inte sitter rakt leder ju bara till att man får sprätta och sy om.

* Fältvaneveckorna är nedskränkta till 5-6dagar.

Måndag till Torsdag

 

* Ingen märkning av personlig matriel.

Ingen organiserad märkning men det kom vissa hintar om att det skulle vara bra att märka sina grejor.

* Enda fysen var en hitta rätt på garnisionen-runda.

Vi hade garnisonsrundan och lite vanlig orientering, plus BRAKen alla morgonar.

* Sängen bäddas som vpl själv vill - inget race första dan med ~10bädningar.

 

SÅ var det inte, vi hade ganska hård visitation av sängar och städning.

* Inget packa skåpet rätt race, finns en lista men sakerna läggs in, behövdes ingen speciell vikning.

 

Ingen speciell vikning men det skulle vara som på listan OCH det skulle se snyggt ut.

* Första dagen hämtades matrielen ut, sen lunch, därefter ledigt, middag, kortare föreläsning, lediga.

 

Ja det var väl ungefär samma, dock inget ledigt mitt på dagen, tjänsten slutade väl vid 2200 ungefär och då var det lära känna logemementet och sy som gällde.

Edited by M00nStalker
Link to comment
Share on other sites

Inryck S1, juni 2004:

 

Inskrivning, gå till rätt kasern. Börja läsa i SoldF i väntan på nån order. Sedan kö halva dagen till truppservice. Vi fick ut rubbet direkt. Två m/90, AK:n osv. På med uniformen sen lite allmänt praktiskt och nån garnisonsrunda första dagen. Första två veckorna bestod i mkt prov för olika saker, skyddsvaktutb och en hel del ladda/patron ur samt innötande av skjutställningar. Hann även med första marchträningen på ca 1 mil och en genomgång av hur en förläggning såg ut.

 

Första fältvaneveckan kom först efter 3 veckor och den var 6 dagar lång och sträckte sig över en helg. Det var alldeles lagom tyckte jag. Efter en hel del regn, nattliga omgrupperingar och en avslutade marsch mot S1 på nästan 3 mil var alla ganska trötta!

 

Med andra ord tycker jag att vårt inryck var ganska lagom hårt. Det lades inte så mkt krut på onödiga jönserier typ sängbäddning, utan de fick KB-elerverna ta en kväll med oss. Därimot märktes det att det prioriterades en hel del på det som ansågs viktigt, dvs grundläggande vapenhantering, strid samt skyddsvaktsutbildning och där fanns även lite press och krav. Men mycket berodde på vilket befäl man hade.

 

// Jelzin

Link to comment
Share on other sites

Fys, det är väl ytterst lämpligt att om man inte hade bra kondition tidigare att man får det snabbt i försvaret, dvs mycket fys och gärna redan första dagen även om man kanske inte drar av 2mil på 1,30 direkt.

Alla som sysslar med fysträning inom mer organiserad former (Idrott t ex.) vet att det är oftast är bättre att börja med en mjukstart då det finns det en större chans att man undviker skador pga överbelastning. Första veckan på en ny utbildning/jobb/levnadsituation brukar även vara tillräckligt kaotiskt mentalt för att träning ska drabba kroppen mycket kraftigare än om man väntar en vecka.

 

Vissa har träningskrav på sig innan inryck och då är det lite annorlunda även om man även där verkar ha insett att man bör öka kraven mer gradvis.

Link to comment
Share on other sites

Visst ska man börja lugnt med fysen, men t.ex. 3-7km löpning varannan dag i halvlugnt tempo bör ju inte vara någon överansträgning. Tror t.o.m. att man de andra dagarna skulle kunna trycka in en stor-brak på en timme utan att kroppen på en otränad individ skulle ge vika. Kriget kommer ytterst troligt att vara hårt, lika bra att inse att en god fysik är ett måste för att orka med ens hjälpligt.

Link to comment
Share on other sites

Visst ska man börja lugnt med fysen, men t.ex. 3-7km löpning varannan dag i halvlugnt tempo bör ju inte vara någon överansträgning. Tror t.o.m. att man de andra dagarna skulle kunna trycka in en stor-brak på en timme utan att kroppen på en otränad individ skulle ge vika. Kriget kommer ytterst troligt att vara hårt, lika bra att inse att en god fysik är ett måste för att orka med ens hjälpligt.

Kriget är inte här förrän om 10 år, i värsta fall om man åker utomlands (vilket man inte gör förrän efter muck) så kan man gott ta det med ro och slippa fysa sönder någon under GSUn. Ok?

Link to comment
Share on other sites

Visst ska man börja lugnt med fysen, men t.ex. 3-7km löpning varannan dag i halvlugnt tempo bör ju inte vara någon överansträgning. Tror t.o.m. att man de andra dagarna skulle kunna trycka in en stor-brak på en timme utan att kroppen på en otränad individ skulle ge vika. Kriget kommer ytterst troligt att vara hårt, lika bra att inse att en god fysik är ett måste för att orka med ens hjälpligt.

Givetvis är det så att god fys är viktigt för att "överleva" krigets krav.. lika bra att löpa linan ut. Förutom löpningen 3-7 km varannan dag så är det väl lika bra att vi startar snabbt med de saker som hjälper oss i kriget. Dag 1 Plutons försvarsstrid, Dag 2 Kompanis tagande av terräng osv... Detta gäller givetvis för analogt för upprättande av stabsplats, kokplats, balkbro osv.. u name it..

 

Det är märkligt hur de flesta individer som man pratar med är rörande överens om att man inte skall sätta en AK i handen på soldaten dag ett och säga genomför enskild-soldatsstrid, inte lämna över ett stridsfordon/stridsbåt och säga åk en tur, inte lämna fram syrgastuben/fallskärmen och säga "go figure".. Men när vi snackar disciplin, fys, sömnmängd, stresstolerans och annat "hårt" då skall det fan vara uppsnäppt från det att man kliver innanför grinden.

 

I övrigt gör jag likt tidigare skribenter och hänvisar till min egen åsikt här.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Lite OT: Men ändå. På I19 så får man ofta ut M90 med alla möjliga märken påsydda.

Första dagen GB inryck, plut uppställd i korridoren för march till matsal. Många ser lätt skrämda ut eftersom jag hade lagt märke till att denna GB-pluton innehöll: en KFOR Mj, en Lt, en Fk från I5, en hemvärnsoldat samt ett antal korpraler från diverse bataljoner. Då detta inte gick för sig började jag sprätta kragspeglarna med min mördarrambokniv (S1) Många roliga ansiktsuttryck var det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tror t.o.m.

Om jag säger att jag vet att den träningsmängden du föreslagit ofta är för mycket för många som rycker in hur reagerar du då?

Det är nog bara enheter med extramönstring som FJS och KJ som helt saknar dom individer som inte kan springa/lunka 2km utan att få en näradödenupplevelse.

 

Kör man igång med för hårda träningspass resulterar det i 2 saker.

1. Man trycker ner individen och sabbar självförtroendet som man sedan måste ägna många värdefula övningsdagar åt att återställa till samma nivå som innan inryckning.

2. Man får en hel del soldater med skador.

 

Istället bör man gå varsamt fram och se till att alla soldater får ett eget träningsschema som är optimalt för just dom. Det vinner alla på i längden.

 

Datorspelen har gått ganska hårt åt 20åringarnas kondition.

Link to comment
Share on other sites

1. Idén med sängbäddningen är i mina ögon att man redan från början får lära sig att ta order, oavsätt om de är korkade eller inte, samt att förstå betydelsen av att vara klar i tid.

 

2. Att sakerna ligger pryligt i skåpet gör att man alltid hittar det man ska ha och får ett sinne för att ordning och reda gör att man behåller sina prylar.

 

3. Fys, det är väl ytterst lämpligt att om man inte hade bra kondition tidigare att man får det snabbt i försvaret, dvs mycket fys och gärna redan första dagen även om man kanske inte drar av 2mil på 1,30 direkt.

 

4. Isär/ihop på tid, man kan snabbt och snärtigt vårda sitt vapen under t.ex. en marschpaus eller åtgärda ett eldavbrott i mörker.

 

5. Fältvanan blir ju bara bättre ju längre man är ute och det finns tillräckligt mycket stridsutbildning som gynnas av att man över "live" ute i skogen för att förlänga ett par dagar ytterligare, de ska ju trots att blir GrpCh och kunna föregå som goda exempel för att kunna hjälpa sina soldater senare.

 

1. Jo visst kunna ta order är bra för dom som okritiskt måste klara det.

T.ex ett skytteförband som mer eller mindre kan vara tvunget att springa in i elden just för att dom får order om det.

Är man på ett UH förband kanske det inte är lika viktigt att vara slaviskt okritisk.

 

2. Eller så kommer man på själv hur sakerna ska ligga så att man själv kan nå dom lätt.

Dumt att ha något på hyllan som är två meter upp om du är 1.50 lång bara för att ditt befäl säger att så ska det vara.

Lär man sig själv den jobbiga vägen så lär man sig det garanterat även om det kanske tar lite längre tid.

 

3. Och vad hindrar vpl att ordna fys själva, det gjorde vi när jag låg inne.

 

4. Det kan också vara bra att kunna sin radio utan och innan så man kan kalla in dom som SKA skjuta på fienden.

UH förband använder knappt sina vapen så dom lär ju knappast fallera för att dom blir skitiga eller sönderanvända.

 

5. Eller så lägger man tiden på facktjänsten. I ett stridande förband så är ju det strid så då är det bara att fortsätta i samma spår hela utbildningstiden.

Som t.ex signalist i en kompanistab på UH bat så är det en hel del pluggande utav sådant som man SKA kunna dvs inte strid.

 

 

 

 

(siffror i citatet ditsatta utav mig)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...