Jump to content

Får man som ungdom bära M/87


Guest Tony Gyllecrantz

Recommended Posts

Jassådu, Dahlberg, har du nå´n bra källa på det? Inte för jag misstror dig, utan mer för att jag inte tror någon har tänkt på det. Vet att jag har sett ungdomar i både m/87 och m/60 men det behöver ju nödvändigtvis inte innebära att man FÅR göra så...

Link to comment
Share on other sites

Jassådu, Dahlberg, har du nå´n bra källa på det? Inte för jag misstror dig, utan mer för att jag inte tror någon har tänkt på det. Vet att jag har sett ungdomar i både m/87 och m/60 men det behöver ju nödvändigtvis inte innebära att man FÅR göra så...

De ungdomar som kan tänkas vara utrustade med m/87 alternativt m/60 är medlemmar i någon Hemvärnsmusikkår.

Link to comment
Share on other sites

UniR FM 2003 sid 31:

 

1.5.3 Ungdom (under 18 år)under ungdomsverksamhet får tilldelas uniformsplagg utan militära tjänstetecken.

 

Sedan finns det beskrivet ett ungdomstecken i kapitlet om tjänstetecken i uniform m/87. Man kan diskutera om det definitionsmässigt är en uniform när den saknar tjänstetecken, men uppenbarligen finns det utrymme för att hänga på en ungdom vapenrock och byxor m/87.

 

M/60 däremot utgick för flera år sedan, som ju alla vet. ;)

Link to comment
Share on other sites

som någon tidigare gav ledtråd om så får man ha M/87 vid speciella tillfällen, MEN då måste lägst förbundsordföranden gett sin tillåtelse (motsvarar väl förbandschef ungefär?)

har själv haft en kamrat som haft M/87 på en resa till finland i ett sammanhang då han representerade sverige under en nordisk försvarsträff.

tillstånd fick han söka hos förbundsordföranden i FBU.

 

han hade vad jag kommer ihåg tecken för menig soldat (innan Ungdomsverksamheten började med gult namnband på m/90 och vi fortfarande hade en uniform (förutom flaggan)

 

nu är det säkerligen så att man inte får ha andra märken än svenska flaggan.

men som sagt, man KAN få ha den vid speciella tillfällen då lägst förbundsordföranden givit sitt godkännande (MD gruppchefen om det är Hv misstänker jag, kan bara hur det funkar i FBU)

Link to comment
Share on other sites

Man fick ut en dylik uniform när man skulle gå Nijmegen marschen som ungdom. Så det borde väl innebära att den får användas.

Varför fick "man" ut m/87 i samband med Nijmegen?

jag har gått den några ggr varav två som ungdom och på kvällarna bärs m/87 (då m/60)

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Man fick ut en dylik uniform när man skulle gå Nijmegen marschen som ungdom. Så det borde väl innebära att den får användas.

Varför fick "man" ut m/87 i samband med Nijmegen?

jag har gått den några ggr varav två som ungdom och på kvällarna bärs m/87 (då m/60)

 

/b

Samt på dit- och hemresan.

Link to comment
Share on other sites

Man fick ut en dylik uniform när man skulle gå Nijmegen marschen som ungdom. Så det borde väl innebära att den får användas.

Varför fick "man" ut m/87 i samband med Nijmegen?

jag har gått den några ggr varav två som ungdom och på kvällarna bärs m/87 (då m/60)

 

/b

Samt på dit- och hemresan.

Nej, under resan skall civila kläder bäras.

Från preliminära bestämmelser, SNK05:

Civil klädsel skall bäras under resan till och från Nijmegen.

Under fritid får daglig dräkt bäras.

Marschen genomförs i fältdräkt.

Grupperna skall vara likformigt utrustade under marschen.

 

Samma regler gällde 2003, jag antar att det hänger ihop med att Hkv/Prot för att svensk personal ska kunna bära uniform utomland måste söka tillstånd i respektive land. Det känns lite onödigt att söka tillstånd i Danmark och Tyskland för att ett gäng svenskar ska få ha uniform på sig under bussresan.

Link to comment
Share on other sites

På den gamla goda tiden när man åkte buss till Nijmegen bars antingen uniform eller FM:s blå poplinställ under resan. Det övergas 1990 då tågtransport infördes, och jag är osäker om man då var tvungen att resa i uniform. Skulle man bege sig ner på staden skulle dock M/60 (motsv.) bäras.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sergeant Kee

Jag blir 18 år i Maj och ska gå Nijmegen.

 

Så jag ska med andra ord fråga ordföranden i FBU om tillstånd ?

 

// Tony Gyllecrantz :)

Link to comment
Share on other sites

På den gamla goda tiden när man åkte buss till Nijmegen bars antingen uniform eller FM:s blå poplinställ under resan. Det övergas 1990 då tågtransport infördes, och jag är osäker om man då var tvungen att resa i uniform. Skulle man bege sig ner på staden skulle dock M/60 (motsv.) bäras.

1992 var det m/60, m/60KA, m/60kv m/48 alt. m/87 som gällde i alla fall, sedan under några år var det valfritt för att slutligen fastställas civilt.

Link to comment
Share on other sites

Det kan ju även nämnas att hemvärnsmusiker bär full uniform (90 och m/87) med tjänstetecken för MDG från 15 år till döden. Men det är klart att det är en verksamhet som inte direkt löper maximal risk att sågas av SRK... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest F.d. FV-Ungdom

Under internationella ungdomsutbyten som exempelvis IACE (International Air Cadet Exchange), används M/87 och som huvudbonad flygmössa (motsv).

 

De tjänstetecknen som används är normalt speciella ungdomstecken (på gradbeteckningen står det Flygvapen Ungdom bredvid ett flygvapen emblem). Vissa år har dessa tecken tagit slut och då har menigs gradbeteckning används som alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Ungdom får enligt UniR FM tilldelas uniformsplagg.

 

Vilka uniformsplagg som ska tilldelas ungdom faststäls av C MD-grp.

 

Således kan C MD-grp besluta att tilldelda ungdom uniformsplagg ur uniformssystem m/87. Dock uppstår problemet om vilken huvudbonad ungdomen ska bära.

 

Enligt UniR FM ska meniga och furirer bära basker och sergeant och uppåt bära skärmmössa. Basker tilldelas efter förbandstillhörighet, och eftersom ungdomar aldrig tillhör något förband kan de inte tilldelas basker.

 

Skärmmössa tilldelas meniga och furirer endast i musikkårerna. Kanske detta hade varit en lösning på problemet?

 

Eller så kanske det ska fastställas centralt exakt vilka uniformsplagg ungdomar ska tilldelas. CFB fastställde för många år sedan en sådan lista, men den är duktigt inaktuell nu.

Link to comment
Share on other sites

läste i UnirFM 2003 igår, och det gula namnbandet med texten UNGDOM fins med under tjänstetecken i uniformssystem M/87 (Kap 9), och texten där är samma som den gällande tjänstetecken i uniformssystem 90 (kap 10).

så det är väl bara att en gång för alla konstatera att JA, uniform m/87 FÅR bäras av ungdom, samma märkning som på uniformssystem 90 gäller.

rörande huvudbonad nämns inget mer än på rundmössa m48 får texten Sjövärnskåren användas. antar därför att ungdomarna skall ha Basker ,O eller mer troligt båtmössan.

 

i övrigt hänvisar jag till kap 9 i UnirFM 2003

Link to comment
Share on other sites

läste i UnirFM 2003 igår, och det gula namnbandet med texten UNGDOM fins med under tjänstetecken i uniformssystem M/87 (Kap 9), och texten där är samma som den gällande tjänstetecken i uniformssystem 90 (kap 10).

så det är väl bara att en gång för alla konstatera att JA, uniform m/87 FÅR bäras av ungdom, samma märkning som på uniformssystem 90 gäller.

rörande huvudbonad nämns inget mer än på rundmössa m48 får texten Sjövärnskåren användas. antar därför att ungdomarna skall ha Basker :2guns: eller mer troligt båtmössan.

 

i övrigt hänvisar jag till kap 9 i UnirFM 2003

Båtmössan har utgått helt och ersatts med basker.

 

Basker tilldelas personal efter förbandstillhörighet.

 

Ungdom i ungdomsverksamhet har aldrig någon förbandstillhörighet.

 

Ungdom i ungdomsverksamhet kan således inte tilldelas basker.

 

Jag håller med LeadHead, tråka ut Protokollsavdelningen på Högkvarteret tills de återinför båtmössan för alla under sergeants grad.

Link to comment
Share on other sites

Alternativt inför man en chockrosa eller lila ungdomsbasker. Jag kan se Röda korset going ballistic:

"Barn utbildas till blodtörstiga fallskärmsjägare!" ,O

 

Eller så gör man små sjömän av dem allihop! :clap::)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest von Schimmelman
:lol: Låt ungdomarna bära basker, då blir snart kepsen, hjälmen och båtmössan de "tuffa" huvudbonaderna som bara de riktigt hårda bär... tycker jag. :D

 

I skåne gäller: vid bärande av uniform M/87 bär ungdomar blåförsvarsmakts basker med HV märke

 

(nej, ungdomar tillhör inget förband för de är inga soldater och soldater tillhör förband, ungdomar kommer bli soldater och kommer tillhöra förband och få baskrar. Där står dock på de flesta FM pappar förband/motsvarande, och ens förbund motsvarar ens totalförsvarspliktigs förband)

Link to comment
Share on other sites

:lol: Låt ungdomarna bära basker, då blir snart kepsen, hjälmen och båtmössan de "tuffa" huvudbonaderna som bara de riktigt hårda bär... tycker jag. :D

 

I skåne gäller: vid bärande av uniform M/87 bär ungdomar blåförsvarsmakts basker med HV märke

 

(nej, ungdomar tillhör inget förband för de är inga soldater och soldater tillhör förband, ungdomar kommer bli soldater och kommer tillhöra förband och få baskrar. Där står dock på de flesta FM pappar förband/motsvarande, och ens förbund motsvarar ens totalförsvarspliktigs förband)

Hv-märke?

Det är väl inte Armétecken du avser, dvs det som HV bär i sin bruna basker och som Utlandsstyrkan och övriga som inte har egen basker bär?

Två korslagda svärd i en krans.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

:-P Låt ungdomarna bära basker, då blir snart kepsen, hjälmen och båtmössan de "tuffa" huvudbonaderna som bara de riktigt hårda bär... tycker jag. :camo:

 

I skåne gäller: vid bärande av uniform M/87 bär ungdomar blåförsvarsmakts basker med HV märke

 

(nej, ungdomar tillhör inget förband för de är inga soldater och soldater tillhör förband, ungdomar kommer bli soldater och kommer tillhöra förband och få baskrar. Där står dock på de flesta FM pappar förband/motsvarande, och ens förbund motsvarar ens totalförsvarspliktigs förband)

UniR FM 2003

 

1.5.3 Citat;Ungdom (under 18 år) under ungdomsverksamhet

får tilldelas uniformsplagg

utan militära tjänstetecken.Slut citat.

 

I marginalen kapitel 9. Citat,9. TJÄNSTETECKEN I UNIFORMSSYSTEM M/87 (MOTSV)Slut citat.

 

Det finns blå och grön, alltså m/87 grön.

 

Kapitel 9. Citat;På vapenrock och jacka (ej på skyddsklädsel, skjortor eller övriga plagg)

skall bäras:

På vänster bröst, dekal ”Ungdom” samt namnbricka

På vänster överärm, svensk flagga samt egen förenings-/organisationsdekal

av textil (RekryC: FM-märke, Hv: Hv-ungdomsdekal, Frivorg: Resp

frivorg ungdomsdekal).

På rundmössa m/48 får mössband av textil med texten ”Sjövärnskåren”

bäras.

Andra märken och tecken än som ovan angivits får ej anbringas på persedlarna

(OBS fältmössa och kragspeglar utan tecken).Slut citat.

 

HvH del2.Citat;Hemvärnsungdom

Hemvärnsungdom bär överdragskläder och anlägger ej tjänstetecken. Sådan klädsel

får ej bäras på fritid utanför ett militärt område eller ett övningsområde. Vid enskild

förflyttning mellan bostad och övningsplats får överdragskläder bäras enligt förbandschefs

(motsv) bestämmande.Slut citat.

 

Till m/87 grön bärs t.ex fältmössa, som i ungdomarnas fall.

 

Nej, ungdomar får inte bära basker då basker skall bäras med tecken, vilket de inte får. Och, ja, de får bära m/87 på de villkor som redovisas i reglementet. Rent faktiskt innebär det att endast m/87 grön kan komma i fråga, då ingen huvudbonad förutom rundmössa är tillämpbar(gäller ju endast flottans ungdomsverksamhet)

 

Då ungdomarna inte tillhör FM och dessutom kan vara under 18 år får de endast bära överdrags- skyddsklädsel. Det innebär att uniformspersedlar får utlånas till dem, men inga uniformstecken får anbringas. Om de anbringas är det en "uniform" och således förbjudet. Förtydligar att, det är en "uniform" först när fastställda persedlar samt tillhörande tjänstetecken sätts samman enl. uniformsreglementet.

 

Ungdomar personalredovisas vid Hemvärnskompani(Så står det, men nya regler kan gälla iom att FU tagit över en del)

De uppfyller inte kriterierna för att vara Hemvärnspersonal.

Detta betyder i vilket fall som helst att ungdomarna inte har förbandstillhörighet i den bemärkelsen som framförts i tråden.

 

Om det finns speciella regler för Skåne är jag högst intresserad av att få dem presenterade här på forumet, per omgående.

Link to comment
Share on other sites

:-P Låt ungdomarna bära basker, då blir snart kepsen, hjälmen och båtmössan de "tuffa" huvudbonaderna som bara de riktigt hårda bär... tycker jag. :camo:

 

I skåne gäller: vid bärande av uniform M/87 bär ungdomar blåförsvarsmakts basker med HV märke

 

(nej, ungdomar tillhör inget förband för de är inga soldater och soldater tillhör förband, ungdomar kommer bli soldater och kommer tillhöra förband och få baskrar. Där står dock på de flesta FM pappar förband/motsvarande, och ens förbund motsvarar ens totalförsvarspliktigs förband)

UniR FM 2003

 

1.5.3 Citat;Ungdom (under 18 år) under ungdomsverksamhet

får tilldelas uniformsplagg

utan militära tjänstetecken.Slut citat.

 

I marginalen kapitel 9. Citat,9. TJÄNSTETECKEN I UNIFORMSSYSTEM M/87 (MOTSV)Slut citat.

 

Det finns blå och grön, alltså m/87 grön.

 

Kapitel 9. Citat;På vapenrock och jacka (ej på skyddsklädsel, skjortor eller övriga plagg)

skall bäras:

På vänster bröst, dekal ”Ungdom” samt namnbricka

På vänster överärm, svensk flagga samt egen förenings-/organisationsdekal

av textil (RekryC: FM-märke, Hv: Hv-ungdomsdekal, Frivorg: Resp

frivorg ungdomsdekal).

På rundmössa m/48 får mössband av textil med texten ”Sjövärnskåren”

bäras.

Andra märken och tecken än som ovan angivits får ej anbringas på persedlarna

(OBS fältmössa och kragspeglar utan tecken).Slut citat.

 

HvH del2.Citat;Hemvärnsungdom

Hemvärnsungdom bär överdragskläder och anlägger ej tjänstetecken. Sådan klädsel

får ej bäras på fritid utanför ett militärt område eller ett övningsområde. Vid enskild

förflyttning mellan bostad och övningsplats får överdragskläder bäras enligt förbandschefs

(motsv) bestämmande.Slut citat.

 

Till m/87 grön bärs t.ex fältmössa, som i ungdomarnas fall.

 

Nej, ungdomar får inte bära basker då basker skall bäras med tecken, vilket de inte får. Och, ja, de får bära m/87 på de villkor som redovisas i reglementet. Rent faktiskt innebär det att endast m/87 grön kan komma i fråga, då ingen huvudbonad förutom rundmössa är tillämpbar(gäller flottans ungdomsverksamhet)

 

Då ungdomarna inte tillhör FM och dessutom kan vara under 18 år får de endast bära överdrags- skyddsklädsel. Det innebär att uniformspersedlar får utlånas till dem, men inga uniformstecken får anbringas. Om de anbringas är det en "uniform" och således förbjudet. Förtydligar att, det är en "uniform" först när fastställda persedlar samt tillhörande tjänstetecken sätts samman enl. uniformsreglementet.

 

Ungdomar personalredovisas vid Hemvärnskompani(Så står det, men nya regler kan gälla iom att FU tagit över en del)

De uppfyller inte kriterierna för att vara Hemvärnspersonal.

Detta betyder i vilket fall som helst att ungdomarna inte har förbandstillhörighet i den bemärkelsen som framförts i tråden.

 

Om det finns speciella regler för Skåne är jag högst intresserad av att få dem presenterade här på forumet, per omgående.

Är det jag som missförstår det här eller?

Blandar inte du ihop den dagliga dräkten M/87 med ylletröjan M/87?

Link to comment
Share on other sites

Är det jag som missförstår det här eller?

Blandar inte du ihop den dagliga dräkten M/87 med ylletröjan M/87?

 

 

Tycker nog inte det. Om frågan avser "daglig dräkt" så faller möjligheten på huvudbonaden(möjligtvis vintermössa m/87) i vilket fall som helst.

Persedlar som ingår i "uniformen" grön arbetsdräkt kan de använda. Det innebär i praktiken ylletröjan och byxor så att säga.

 

Daglig dräkt och Vardagsdräkt!

 

m/87A nej

 

m/60 nej, har utgått

 

m/87 nej

 

m/48 ja(ex.sjövärnskåren)

 

Iof kan de väl tilldelas i princip vilka persedlar som helst bara de inte anbringar tjänstetecken på dem. Kan mycket väl tänka mig att ungdomar vid marinen använder blå arbetsdräkt med båtmössa. Vet inte men varkar inte helt otroligt.

I armén skall alla huvudbonader utom fältmössa(hjälm) bäras med tjänstecken. FV och Marinen har ju sina vingar eller ankare på båtmössorna och det strider i sådana fall mot reglementet. Ja, förbandschef eller den där "motsv." kan iof medge undantag som det så finstilt heter i alla texter. Glöm inte heller att det är skyddsklädsel som utlånas. Iof är det en juridisk abrovink för att blidka antimilitärer. I detta sammanhang är m/90 samt grön m/87 att betrakta som skyddskläder väl anpassade för den verksamhet ungdomarna pysslar med.

 

Sedan kan man undra om det är någon som skulle vilja knata omkring på catwalken i en m/87 utan tjänstetecken. Ser ju anskrämligt ful ut, utan allt glitter.

 

Jag tolkar iaf reglementet på redovisat sätt. Å é de nån som hävdar att basker får användas utan tecken så vill jag veta var man kan läsa om det.(specialintresserad)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...