Jump to content

Erfarenhet av Stålex kängor?


FK H

Recommended Posts

Arbesko som tidigare tillverkade M-90 kängan, men som på grund av förlorad upphandling tappade tillverkningen till finnarna (som var 50 spänn billigare) med reslutat att kängans kvalitet försämrades ett par hundra procent (inte minst på grund av att finnarna använder betydligt sämre material), tillverkar andra kängor under varumärket Stålex.

 

Det förefaller av bilderna som om Stålex kängorna tillverkas på samma läst som M-93 kängan. Dessutom finns en modell med spikskydd, hätta och gummiöverdragen tå som ser lysande ut för SIB.

 

Jag undrar om någon här inne har erfarenhet av Stålex kängor och i så fall kan bjuda på en liten utvärdering.

Link to comment
Share on other sites

Stålex är ett varumärke som Arbesko tillverkar, betecknar att skon/kängan har stålhätta. De tillverkar även skor/kängor med beteckningen Stilex, vilket då är utan stålhätta.

Den nya M/90 kängan tillverkas däremot av finska Sievi.

Som du sa så finns det även en modell som är special för stadsskytte.

Många har den uppfattningen att kängorna har blivit betydligt sämre efter att finnarna tog över tillverkningen, personligen har jag bara använt den gamla modellen av Arbesko.

Link to comment
Share on other sites

Japp - jag kutar runt i ett par stålex sedan drygt 3 år.

 

Om du kan undvika dom - så gör det!

 

Något tyngre (naturligtvis), kallare på vinter/vår/höst samt att dom är lite "felbalanserade"...lite tunga just i tån, men i övrigt lätta.. Blir lite Hot-Rod över det hela;)

 

Hade jag haft kvar de med plast-tåhätta som var tillverkade i Sverige skulle jag inte funderat på ett par andra kängor över huvud taget...som det är nu så har jag köpt ett par Meindl för att inom kort kunna pensionera mina stålex / bara använda dom när det skall vara välputsat.

 

Men det är ju naturligtvis bättre skydd i stålex - om man nu behöver det.

Link to comment
Share on other sites

Sievi tillverkade marschkängor benämns m/90-1 och kängan som "såg" ut att passa statsskytte heter m/90 Ssk. Se SoldR mtrl p 2003.

 

Mina erfarenheter av stålex kängan är att den är mjukare än den vanliga kängan. Jag var inte ensam om på plutonen att helt "förrådställa" den vanliga kängan under GU.

Vid marscher mm så var den i min mening helt klart den bättre kängan.

 

Tyvärr fick vi inte ut vinterstålex, i vinterklimat är stålex minst sagt dålig vid all slags tjänst. Vi byggde P100 och det var ofta man fick gå och värma fötterna vid brasan. Men det är nog den ända nackdelen jag kände av.

 

 

Fj Fjun

Link to comment
Share on other sites

Stålex-kängor är vanligt förekommande på ingenjörförband, och jag själv hade ute ett par under större delen av min värnplikt. Orsaken är att man ska skydda fossingarna när man bygger broar osv. Har för mig att det var vi KB-elever samt alla på de olika broplutonerna och maskinplutonerna (Ing-pluton, DB200-pluton, KB5-pluton samt maskinenheterna) som fick ut kängorna.

 

Skorna känns, tycker jag, precis som ett par vanliga M/90-kängor. Vissa av mina kamrater på KBS tyckte att de var lättare att putsa upp och få fin glans på, men jag tror det var mest inbillning. Har även för mig att vi var tvugna att ha på oss Stålex vid brobyggen eller liknande verksamhet för att kunna få ut ersättning vid eventuella olyckor.

 

Ganska praktiskt med två par kängor, då man oftast kunde ha ett par upputsade i skåpet som kunde användas vid sista uppställningen för dagen etc.

 

EDIT: Nu när jag läste "Fj Fjuns" inlägg kom jag på att vi även hade Stålex i vintermodell. Jag använde dem ytterst sällan och de låg mest och skräpade i skåpet. Tänk er tre par kängor, ett par gummistövlar samt gymnastikskor som ska samsas om plats...

 

EDIT 2: Nej, nu måste jag vara full eller något. Man hade ju ute "vanliga" vinterkängor också. Fyra par kängor (Stålex sommar och vinter samt "vanliga" sommar och vinter) blir det då... :baskerPa:

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :navy:

Edited by Foxtrot Lima
Link to comment
Share on other sites

någon som har koll på vilka kängor det är HV skall få ut under detta år (05).

enl listorna skall vi i bohuslän/dal få ut nya kängor modell sommar, för att komplettera våra vinterpråmar.

 

har inte använt mina m/90 kängor sedan jag köpte mina meidl.

utom när vi mot förmodan skall se enhetliga ut.

och de tillfällena innebar mestadels att stå still på asfalt.

 

om vi får några kängor vet jag inte, nu mer har jag gått över till den praktiska tron:

när saker som någon mtrl-ansvarig inom HV lovar mig, betyder det att de kommer till hans förråd, och inte längre.

den dagen uniformsdetaljen sitter på min kropp, och jag har den i mitt hem kan den betraktas som utdelad.

Link to comment
Share on other sites

Javisst var det lite småjoxigt med fyra par kängor, ett par stövlar och attackpjukken i skåpet samtidigt. Men det gick rätt så bra eftersom man inte använde alla fyra kängor "samtidigt". Då kunde man stuva undan övriga rätt bra.

 

Givetvis hade TSF inte vinterstålex i storlek 290-295, så jag hade de vanliga som vinterkänga. Visserligen uppehöll jag mig inte i direkt anslutning till byggande bromateriel utöver GSUn, så möjligheten att få en bit skrot på foten var begränsad.

Link to comment
Share on other sites

Javisst var det lite småjoxigt med fyra par kängor, ett par stövlar och attackpjukken i skåpet samtidigt. Men det gick rätt så bra eftersom man inte använde alla fyra kängor "samtidigt". Då kunde man stuva undan övriga rätt bra.

 

Givetvis hade TSF inte vinterstålex i storlek 290-295, så jag hade de vanliga som vinterkänga. Visserligen uppehöll jag mig inte i direkt anslutning till byggande bromateriel utöver GSUn, så möjligheten att få en bit skrot på foten var begränsad.

Det gick bättre när man hade flyttat ut på sitt KB-logemente där vi hade fyra skåp (två enheter) vardera. ;) Då övergick problemet till vilket skåp man skulle välja att ha kängorna i.

 

Jag pysslade heller inte något med bromtrl efter KBS, men å andra sidan kånkade man en del elverk och andra tunga saker så helt överflödiga var de ändå inte. Tyvärr kan jag inte direkt relatera till det här med att vinter-Stålex skulle vara så fruktansvärt kalla trots att jag lumpade på Sveriges nordligaste förband. Man måste också tänka på att köld är en subjektiv upplevelse och även att det givetvis skiljer sig om man står ute en hel dag, eller växlar mellan att befinna sig i rumstemperatur och kyla.

 

Som ännu en anekdot kan jag i förbifarten nämna att vi hade stor nytta av att ha ett par extra (sommar)kängor när vi skulle gå högvakt. Då kunde man ha ett par på sig när man övade på kaserngården, både hemma i Boden och i Almnäs, och ett "fint par i skarp tjänst".

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :ak:

Link to comment
Share on other sites

Jag gör ett förtydligande:

 

Jag menar inte M-90 kängor med stålhätta utan den nya serie känger Arbesko tillverkar under varumärkesbeteckningen Stålex.

 

För att bli än tydligare så refererar jag till följande modeller:

 

Modell 481

Modell 482

Modell 491

Modell 492

 

Dessa kängor ser ut att vara bygda på M-93 kängas läst. De två första är ofodrade och de två senare är fodrade. En av varje typ har spikskydd och gummiöverdragen tå.

 

Dessutom finns modell 672 "Woodman" som är varmfodrad med spikskydd samt modell 472 med snabbsnörning och spikskydd.

 

Det som är gemensamt för samtliga modeller utom "Woodman" är att de är försedda med dragkjedja.

 

Kängorna i fråga sägs enligt uppgift vara framtagna främst för polisiärt bruk (därav reflexen på bakkappan).

 

Någon som har erfarenheter?

 

BILDER:

 

Modell 481 http://www.arbesko.se/shoes/model.asp?acti...al&model_id=169

Modell 482 http://www.arbesko.se/shoes/model.asp?acti...al&model_id=170

Modell 472 http://www.arbesko.se/shoes/model.asp?acti...al&model_id=211

Modell 491 http://www.arbesko.se/shoes/model.asp?acti...al&model_id=171

Modell 492 http://www.arbesko.se/shoes/model.asp?acti...al&model_id=172

Modell 672 http://www.arbesko.se/shoes/model.asp?acti...al&model_id=139

Link to comment
Share on other sites

Enligt vad jag fick veta under GU hade våra Stålex-kängor inga stålhättor - en allmänt utspridd missuppfattning. Tydligen ska det ha suttit någon sorts härdad plast vid tårna istället för stålhätta. Orsaken ska ha varit den att om man fick t ex en brobalk på tårna skulle stålhättan göra mer skada än nytta genom att klämmas ihop och sätta fast tårna, om ni förstår hur jag menar.

 

På sidan av kängorna, både sommar och vintermodellerna, satt ett märke med texten "Stålex". Dessutom har jag för mig att kängorna skyddade mot spik genom sulan också osv.

 

@ johanp

 

LOL! DÅ förstår jag att du upplevde det som kallt om ni hade sommarkängor på vintern. :baskerPa:

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Link to comment
Share on other sites

Fick ut ett par skumma kängor vid namn jalas för ett tag sen, har aldrig stött på den tillvekaren innan. Någon som vet mer ?

Jalas är ett sortiment skyddsskor. Tillverkare är det finska företaget Urho Viljanmaa Oy, med bl a idrotts- och skyddsskor på sortimentet. Företaget har 180 anställda i fabriken i Jokipii. Länk: http://www.jalas.com/se2004/jalas1.html.

Jag har själv använt deras skyddsskor med stålhätta ett tag och tycker de var bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag har använt mina Stålex Modell 622 i ett par år nu och är nöjd. Skon är försedd med stålhätta och spiktramp samt dragkedja på sidan. Dragkedjan är dock lite klen i mitt tycke. För att få maximal komfort ligger det även en gele´sula i också.

Tyvärr har dom nu spruckit upp lite mellan sula och läder och håller inte riktigt tättt. Men jag har ett par nya likadana i reserv som skall börjas gå in inom kort.

Sedan disskuteras det att stålhättan skall vara olämplig vid kall väderlek. Själv har jag dock bara ett par sockar i året runt och har klarat mig bra även långt under nollan, men visst,vid 20 minus är det väl läge att byta eller i med en socka till.

Som stadsskyttekänga är den, tycker jag förträfflig.

Link to comment
Share on other sites

Enligt vad jag fick veta under GU hade våra Stålex-kängor inga stålhättor - en allmänt utspridd missuppfattning.

Missuppfattning? Kolla gärna med Arbesko hur det ligger till. Är det ingen stålhätta så är det heller inga stålex kängor.

Men den vanliga 90 kängan har som du säger bara en plasthätta.

 

De modeller Fk H länkade till ser faktiskt väldigt fina ut. Skulle vara kul att höra om någon har erfarenhet från någon av dessa.

 

@ Buck. Jag hade ett par Jalas kängor förra vintern. De var fodrade med någon konstpäls inuti. Dragkedja på sidorna. De var väl hyfsat bra, men jag kan säga att jag frös ordentligt i dem när jag använde dem i -20 grader.

Dessutom tycker jag de var lite sladdriga. Ingen känga jag tycker passar bra för militärt bruk. Men jag behövde aldrig gå in dem, de var sköna redan som nya. Kanske just för att de var lite väl mjuka, jag vet inte.

Link to comment
Share on other sites

Missuppfattning? Kolla gärna med Arbesko hur det ligger till. Är det ingen stålhätta så är det heller inga stålex kängor.

Men den vanliga 90 kängan har som du säger bara en plasthätta.

 

Okej, då är det väl så då. Mitt minne kan svikta ibland. Troligtvis har jag blandat ihop begreppen när det pratades kängor på luckan.

 

Hur kommer det sig förresten att Stålex är med i ssk-svängen? Måste man ha stålhätta för att klättra in i byggnader eller? :lol:

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Link to comment
Share on other sites

Spiktrampsula är rätt bra när du springer i rivningsbråte. Likaså om det trillar saker som teglestenar eller betongväggar på dina fötter. SSK har skyddskor av samma anledning som byggnadsarbetare. det är bra om du vill ha annat än tåmos i kängan vid dagens ände.

 

/martinator

PS- har provat stor spik i foten. Unnar verkligen alla ssk-killar spiktrampskydd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...