Jump to content

Tygmärken


Fö strv 122

Recommended Posts

har lite frågor ang de bågar som finns för det mesta, grk, pansarskytte, spaning, jägare you name it....

 

Ponera att jag vill sy upp ett antal sådana 20-30 styck, kanske fler, med en specifik text. Vilket företag kan jag beställa dem av? Kostnad?

 

Pratade med military shop men där vill man inte röja sina källor, så att säga.

 

Dessutom undrar jag om någon vet vad UnirFM säger om bärandet av bågar. Det finns ju några exempel på dem i  reglementet men jag har svårt att tänka mig att alla olika modeller, av kompanier motsv inköpta av civil leverantör, är godkända från HKV. Vad gäller?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Skånsk_makaron

Får återigen hänvisa till Norrlandstextil service AB

De har telenummer 0910 32210

 

De syr försvarets bågar, har en del på lager men syr även upp önskade.

 

//Sytanten

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller bärande av diverse bågar till uniform så måste dom vara godkända.

 

I UniRFM 1999 sid. 287 står det följande:

Specialutbildningstecken.

Av Högkvarterat fastställt specialutbildningstecken av textil får bäras på fäljackans (motsv) högra ärm 30mm under axelsömmen.

Specialutbildningstecken får ha en separat tilläggstext i form av en uppåt- eller nedåtböjd båge som anbringas under eller över förbandstecknet.

 

Exempel på Specialutbildningstecken är: EOD, PV-robot, överlevnad, kustjägare.

 

Utbildningslinjetecken.

Utbildningslinjetecken i form av en nedåtböjd båge av textil får bäras på fältjackans (motsv) högra ärm 30mm under axelsömmen.

 

På sidan 168 står följande:

 

Specialutbildningstecken: Visar viss genomförd militär specialutbildning (kurs med avancerad specialutbildning om minst tre månader åtföljt av ett godkänt prov (kriterier för tecknen fastställs av respektive generalinspektör)

 

Utbildningslinjetecken: Visar viss utbildningslinje för värnpliktig personal. (Kriterier för tecknen fastställs av respektive generalinspektör)

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Kort fråga:

Är det tillåtet att bära utbildningstecken från GU på sin HV-uniform? Var ska i sådana fall detta märke sitta? Får man sätta det på vänster arm, eftersom flaggan och kompaniets sköld sitter på den högra?

 

Jag vet, petitessfråga, men man vill ju visa upp vad man är utbildad för...

Link to comment
Share on other sites

Kort fråga:

Är det tillåtet att bära utbildningstecken från GU på sin HV-uniform? Var ska i sådana fall detta märke sitta? Får man sätta det på vänster arm, eftersom flaggan och kompaniets sköld sitter på den högra?

 

Jag vet, petitessfråga, men man vill ju visa upp vad man är utbildad för...

Fjellman var på övning och frågade en kapten en liten sak...

 

Fjellman: Kapten... jag skulle behöva ett nytt PV-Robot märke.. mitt börjar bli svårt nött...

 

Kaptenen(Aningen pedant lagd): Du ska inte ha nåt sånt märke eftersom det vapnet inte ingår i organisationen (HV).

 

Major/Bat-Ch(bryter samtalet Kapten/Fjellman och säger): Klart grabben ska ha ett märke om han är utbildad. Hör med adjutanten X.

 

Reservation för skrivfel ang. vad som EXAKT sades... men i stort sett rätt citerat.

 

Kan tillägga att jag har inte fått tag i nått nytt märke än... verkar som det är svårt som faen....

 

//Sgt. Fjellman

Link to comment
Share on other sites

Guest Skånsk_makaron

Jag bär med utbildningstecken på min högerarm, inte ens hv chefen med stab sade något. Ja, bara till min gruppchef som vid tillfället bar en israelisk vapenrem. Men det hör ju inte hit...

Link to comment
Share on other sites

Kort fråga:

Är det tillåtet att bära utbildningstecken från GU på sin HV-uniform? Var ska i sådana fall detta märke sitta? Får man sätta det på vänster arm, eftersom flaggan och kompaniets sköld sitter på den högra?

 

Jag vet, petitessfråga, men man vill ju visa upp vad man är utbildad för...

Ehh, har du inte blandat ihop sakerna lite nu?

Nationsmärke (flagga) samt förbandsmärke bärs på vänster arm.

 

Specialutbildningstecken samt Vidareutbildningstecken bärs på höger arm.

 

Så vitt jag vet får du bära dina utbildningstecken även om det du är utbildad på inte ingår i aktuellt förband.

 

Du får ju bära dessa tecken till m/87 så varför inte på m/90?

 

Det vore ju som att säga till en amröjutbildad officer på Ing2 att nä, nu jobbar ju du på brokompaniet iår. Då får du sprätta ditt EOD-märke.

Så funkar det inte.

 

The Swede

*Som svamlade lite men hoppas att ni förstår ändå*

Link to comment
Share on other sites

Att: Fu Kjellberg

 

Om jag inte är helt ute och cyklar så är jägarbågen ett Förbandstecken och ej ett Utbildningstecken.

 

 

Svår fråga.

Bågen är ju representativ för förbandet typ K3 K4 men samtidigt får du inte bågen förrän efter jägarmarchen (Lord Calvert) så då är det ju ett utbildningstecken.

Du får ju knappast bågen första dagen du rycker in som vilket vanligt förbandsmärke.

Jag ser det som ett utbildningstecken och har tänkt att fortsätta bära det. ingen har klagat ännu. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Nils Holgersson

Hur långt under bågen skall specialutbildningstecken, typ granen, alternativt kompanimärke sitta. Jag har lusläst UnirFM och SoldRMtrlP utan att hitta någon som helst anvisning.

Link to comment
Share on other sites

Jägarbågen är ett förbandstecken.

Våra Jsjv hade sin utbildning på K3 i år och fick därför inte chansen att gå Neptuni med oss (dom går den i vår). Istället gick dom K3 jägarnas jägarbågemarsch för att erhålla den gröna baskern och bågen.

Dom får dock inte ha bågen påsydd eftersom det är K3s förbandstecken. Vi har ju som bekant Torleif där istället.

Link to comment
Share on other sites

Utbildningslinjetecken: Visar viss utbildningslinje för värnpliktig personal. (Kriterier för tecknen fastställs av respektive generalinspektör)

K4 IBSS:s grääsliga båge

 

loggo_insats280.jpg

 

Den vi hade

 

insats_marke.jpg

 

Har sett fler variationer, und so weiter. Men i vilket fall som helst så är de nog inte fastställda av någon generalinspektör iaf eftersom de skiljer sig i utseende.

 

----------------------------------------------------------

 

Nils Holgersson. Samma avstånd som på vänsterarmens flagga och förbandsmärke hade vi på vår båge och överlevnadsmärke Granen.

Link to comment
Share on other sites

Kort fråga:

Är det tillåtet att bära utbildningstecken från GU på sin HV-uniform? Var ska i sådana fall detta märke sitta? Får man sätta det på vänster arm, eftersom flaggan och kompaniets sköld sitter på den högra?

 

Jag vet, petitessfråga, men man vill ju visa upp vad man är utbildad för...

Ehh, har du inte blandat ihop sakerna lite nu?

Nationsmärke (flagga) samt förbandsmärke bärs på vänster arm.

 

Specialutbildningstecken samt Vidareutbildningstecken bärs på höger arm.

 

Så vitt jag vet får du bära dina utbildningstecken även om det du är utbildad på inte ingår i aktuellt förband.

 

Du får ju bära dessa tecken till m/87 så varför inte på m/90?

 

Det vore ju som att säga till en amröjutbildad officer på Ing2 att nä, nu jobbar ju du på brokompaniet iår. Då får du sprätta ditt EOD-märke.

Så funkar det inte.

 

The Swede

*Som svamlade lite men hoppas att ni förstår ändå*

Uppfattat!

 

Jag rörde ihop det. Blir lätt så efter fyra nätter med en koliksjuk dotter. Hur som helst - märket åker på höger armen!

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne
Kort fråga:

Är det tillåtet att bära utbildningstecken från GU på sin HV-uniform? Var ska i sådana fall detta märke sitta? Får man sätta det på vänster arm, eftersom flaggan och kompaniets sköld sitter på den högra?

 

Jag vet, petitessfråga, men man vill ju visa upp vad man är utbildad för...

Ehh, har du inte blandat ihop sakerna lite nu?

Nationsmärke (flagga) samt förbandsmärke bärs på vänster arm.

 

Specialutbildningstecken samt Vidareutbildningstecken bärs på höger arm.

 

Så vitt jag vet får du bära dina utbildningstecken även om det du är utbildad på inte ingår i aktuellt förband.

 

Du får ju bära dessa tecken till m/87 så varför inte på m/90?

 

Det vore ju som att säga till en amröjutbildad officer på Ing2 att nä, nu jobbar ju du på brokompaniet iår. Då får du sprätta ditt EOD-märke.

Så funkar det inte.

 

The Swede

*Som svamlade lite men hoppas att ni förstår ändå*

Uppfattat!

 

Jag rörde ihop det. Blir lätt så efter fyra nätter med en koliksjuk dotter. Hur som helst - märket åker på höger armen!

Välkommen till världen! ;)

 

Min grabb hade kolik i 6 månader,då fick man veta att man levde!  :D:)

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren. Blivit klokare men jag tänkte anknyta till det informatör nämner, att GI motsv inte har godkänt alla bågar. Det finns som sagt en uppsjö med märken med olika symboler och text. Har svårt att tro att adjutanten skickar föslag till ATK på strv122-båge. Samma sak när det gäller de plutons/kompanimärken som vpl ofta producerar.

 

Frågan blir ju då: skall man skriva en officiell skrivelse till ATK för att få projektet välsignat eller räcker det med någon chef på sitt förband?

Link to comment
Share on other sites

Självklart finns det "strf 90"-bågar !

 

Undrar dock (liksom de flesta andra), hur det kan komma sig att de flesta befattningar/fordon finns i "bågform"?

Många förband är så väldigt noga med millimetrar till axelsöm mm, skulle de då skita i en fejkad båge??

Kan det inte vara så att man har rätt att bära en båge som följer en viss modell och avser faktisk befattning/utbildning?

 

Så länge man inte skriver "UltraInsatsSuperStridis" utan håller sig till befattning motsv, så är det enligt min mening bara kul med informativa bågar, och det ger bäraren en liten identitet utan att behöva flasha den på annat sätt.

Åsikter på detta?

 

// Magnus

Link to comment
Share on other sites

Resonerar precis som du Badboy. Ingen blir väl upprörd så länge det inte står Rambo eller något obscent på bågen. Det som jag personligen tycker ser skumt ut är folk med TVÅ bågar under varandra, ex strf 90 och pansarskytte.

 

Pansardvärgen: vill inte säga för mycket men jag kan tänka mig att Military shop sitter inne på strf 90-bågar. Ring och kolla.

Link to comment
Share on other sites

Tror helle inte alla utbildningstecken som finns godkänns av någon GI   ..men däremot förbandschef/regementschef  motsv.

 

 

Sen tycker jag att utbildningstecken ska vara något man förtjänar och blir tilldelad, eller minst fått godkännande av högre chef, inte hitta på egna  med vad man nu tycker man borde ha.

Link to comment
Share on other sites

Så länge man inte skriver "UltraInsatsSuperStridis" utan håller sig till befattning motsv, så är det enligt min mening bara kul med informativa bågar, och det ger bäraren en liten identitet utan att behöva flasha den på annat sätt.

Åsikter på detta?

Jaaa... av någon anledning har jag aldrig sett några Ingenjörs-bågar...  :D ;)

 

Förresten, det ska finnas ett "Tung Bro"-märke, någon som vet något om det? Swede, som bor på Ing2 kanske??

Link to comment
Share on other sites

Kom ihåg att utbildningslinjetecken endast får bäras under utbildningen. Alltså kan du inte bära t ex "insatspluton" eller "strvXXX" efter muck. Två bågar är aldrig ok, såvida de inte sitter på olika ärmar och den vänstra ingår i förbandstecknet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått det från UniR FM, dröj lite så ska jag komma med sidhänvisning..

 

Under tiden kan jag tipsa om ännu en tillverkare. Kollade just på baksidan på en båge från vpl som jag aldrig sydde på och den hade kvar en klisterlapp från tillverkaren Formo (url: http://www.formo.se/default.html)

 

EDIT:

Nifelhel, kolla UniR FM 99 på sid 175 under rubriken Utbildningslinjetecken.

Eller i UniR-remissen 2003 på sid 285 längst ned på sidan till vänster

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...