Jump to content

M1, M14, M1A och M14S


Yxa

Recommended Posts

Skall här litet snabbt reda upp i begreppsförvirringen som rådit i andra trådar.

 

Rifle M1 Garand introducerades i det amerikanska försvaret före andra världskriget. Vapnet, i kaliber 30-06, var halvautomatiskt och laddades med ett 8-skotts "clip" uppifrån (hade alltså inte ett löstagbart magasin):

M1_JPG.t.jpg

 

Rifle M14 introducerades i amerikanska försvaret under 50-talet. Vapnet var baserat på M1:ans design, men var i kaliber 7.62 NATO, helautomatiskt och laddades med ett löst 20-skottsmagasin. Notera den inringade eldomställaren från halv till helauto:

M14_JPG.t.jpg

 

M1A är en civil beteckning på halvautomatiska vapen baserade på M14-designen. Dessa kan ej skjuta helautomatisk eld och saknar därför eldomställare (se bild). Det finns även halvautomatiska M14 i bruk inom det amerikanska försvaret, dessa kallas M14S (S för "semi-auto", dvs halvautomat). Det bör dock noteras att Norinco Och PolyTech Industries tillverkar halvautomatiska M14 under namnet M14S, så detta namn existerar både i det militära och det civila, dock hänvisar det i båda fallen till halvautomatiska versioner*:

M1A_JPG.t.jpg

 

Av dessa tre vapen så är endast M1 Garand tillåtet för jakt i Sverige (dock har tillståndsmyndigheter av misstag delat ut licenser för M1A/M14S).

 

Hoppas det gjorde saker och ting litet enklare. :baskerPa:

 

 

* Militära M14S kan ofta konverteras tillbaka till helauto, vilket inte är fallet med civilt tillverkade M1A.

Edited by Yxa
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

För att fortsätta en diskussion till det yttersta.... :P

 

Jag har även stött på en M14 ranch rifle. Och enligt försäljaren är den fullt godkänd för jakt (alltså, ingen har fått avslag pga vapnets utseende/funktion

 

Antar att det här är en av de "avarter" som florerar?

 

 

 

 

Edit: Sorry... du hann skriva innan jag hann klart med mitt. Det är just det geväret jag menar

Edited by Chiefen
Link to comment
Share on other sites

För att fortsätta en diskussion till det yttersta.... :P

 

Jag har även stött på en M14 ranch rifle. Och enligt försäljaren är den fullt godkänd för jakt (alltså, ingen har fått avslag pga vapnets utseende/funktion

 

Antar att det här är en av de "avarter" som florerar?

Du menar Ruger Ranch Rifle (den heter inte M14 Ranch Rifle), men då den inte heter något med M, 1 eller 14 så tänkte jag att det var lika bra att utelämna den och storebror Ruger Mini Thirty (7.62x39) från diskussionen. ;)

 

Snodde detta från Rugers hemsida:

Mini-14 Rifles:

The Ruger Mini-14 rifle is chambered for the popular and proven .223 Remington cartridge and has an adjustable rear sight. The Mini-14 employs a simple, rugged version of the Garand breechbolt locking system, with a fixed-piston gas system and self-cleaning moving gas cylinder. Since its introduction in 1974, the Mini-14 has proven itself many times over, both in farm and ranch use, and in law enforcement and security applications. Options include blued or stainless steel and hardwood or synthetic stocks.

 

Mini Thirty Rifles:

The Ruger Mini Thirty made its debut in 1986. Chambered for the widely accepted 7.62 x 39mm cartridge, the Mini Thirty has proven itself the ideal autoloader for deer-size game at medium ranges. It features side ejection, patented recoil buffer (that help protect a scope), integral scope mounts and includes 1” Ruger medium-height scope rings at no extra cost. Choices include blued or stainless steel and hardwood or synthetic stocks.

 

Ranch Rifles:

In 1982, Ruger introduced the Ruger Ranch Rifle, an updated Mini-14 with integral scope mounts, a patented recoil buffer system, and side ejection to clear a low-mounted scope sight. All Ruger Ranch Rifles include 1" medium-height scope rings free of charge.

Edited by Yxa
Link to comment
Share on other sites

Inland Div. M1 Carbine, Norsk Kronammo från 60'talet, 100 meter stående...

 

M1 carbine är inget precisionsvapen.....långt ifrån. Det gör att jag undrar varför folk ska ha dem att jaga med? Har en av mina M1 Carbine samt en M1 Garand på målskyttelicens och för detta ändamål är de jätteroliga....

 

Collector

 

f12d9ec3.jpg

Link to comment
Share on other sites

M1 carbine är inget precisionsvapen.....långt ifrån. Det gör att jag undrar varför folk ska ha dem att jaga med?

Öh, ingen har väl snackat om M1 Carbine, eller dess eventuella nyttjande i jaktsammanhang ännu?

Edited by Yxa
Link to comment
Share on other sites

Inland Div. M1 Carbine, Norsk Kronammo från 60'talet, 100 meter stående...

 

M1 carbine är inget precisionsvapen.....långt ifrån. Det gör att jag undrar varför folk ska ha dem att jaga med?

Öh, ingen har väl snackat om M1 Carbine, eller dess nyttjande i jaktsammanhang ännu?

Mittåt.....läste en kommentar om M1 Carbine för jaktändamål i en annan tråd....fick en felkoppling nånstans :D

 

En lite bild till när jag håller på....några ser ni direkt vad det är men repeterbössan är kanske lite svårare....att det är en Mosin-Nagant är väll klart men nån som vet vilken modell det är?

 

Collector

 

PICT1054.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mittåt.....läste en kommentar om M1 Carbine för jaktändamål i en annan tråd....fick en felkoppling nånstans :D

 

En lite bild till när jag håller på....

Ok, ja sånt händer. :D

 

Vad gäller din bildfråga så är väl den bättre lämpad i en separat tråd? :D

Link to comment
Share on other sites

Men jag är fortfarande skeptisk.... :D

 

Om den nu inte heter M14 ranch rifle.... varför heter den det då på deras hemsida....

 

 

 

Yxa, du får :D mig om du tycker jag är för jobbig.... :D

Link to comment
Share on other sites

Men jag är fortfarande skeptisk.... :/

 

Om den nu inte heter M14 ranch rifle.... varför heter den det då på deras hemsida....

Men det gör den ju inte - läs på hemsidan igen. Du har tre olika modeller:

  • Mini-14
  • Mini Thirty
  • Ranch Rifle

Jag tror du bara inbillat dig att det står M14 framför Ranch Rifle, men det gör det inte - se bara citatet från deras hemsida i mitt tidigare inlägg. M14 och Mini-14 är två olika saker även om Mini-14 är baserat på M1/M14-systemet. För att distansera sig (men ändå visa släktskapet) så kallar Ruger sitt system för Mini istället för M (M står ju som bekant för Model och inget annat).

 

Man kan säga att Mini-14 har designmässigt samma släktskap (fast sämre) med M1/M14-systemet som Kulspruta 90 har med Kulspruta 58.

Link to comment
Share on other sites

Afan så 1935 var i början på andra världskriget YXA?

Fan man lär ju sig nånting nytt varje dag:)

Fixat. :baskerPa: Ska det inte vara '36 förresten (som M1:an introducerad alltså - inte när kriget började)?

Edited by Yxa
Link to comment
Share on other sites

Av dessa tre vapen så är endast M1 Garand tillåtet för jakt i Sverige (dock har tillståndsmyndigheter av misstag delat ut licenser för M1A/M14S).

@Yxa: Jobbar du på tillståndsenheten (avslagsenheten) eller?

M1A är ett halvautomatiskt kulgevär med en utformning som liknar koventionella jaktvapen (vad nu det egentligen innebär). Det är tillverkat för den civila marknaden, och marknadsförs vad jag vet endast till den civila marknaden.

Sannt är att det finns ett vapen som är likt M1A som har varit och delvis fortfarande är i tjänst i bl a USA, nämligen M14, men det ändrar inte på M1As status. Som du påpekar har den millitära versionen avgörande skillnader gentemot den civila, framför allt att den inte kan byggas om till helauto utan tillgång till avancerad verkstad och mycket duglig smed.

Med ditt argument skulle inte Mini-14 heller vara godkänd, jag vill minnas att det var thailands militär som köpte in helautoversionen i mindre mängd och därmed skulle den civila halvautomaten blivit "smittad" av militärbacillen, även RUC borde ha kunnat "smitta" ner mini-14.

Link to comment
Share on other sites

Har googlat lite och jag kan inte hitta några som helst femskottsmagasin till M14/M1A, vilket ter sig vara en förutsättning för att man ska få licens i Svea rike.

 

Finns det vidare några som helst krav på att det absolut inte får vara möjligt att använda 10- resp 20 skottsmagg (som det var i USA innan 2004), eller ska man göra som nå'n tog upp i en tidigare tråd, plombera 10-skotts magg så att dom bara rymmer 5+1 skott?

 

Tänk vilken snygg älgdräpare: :baskerFN:

ScoutSquadTop.jpg :

Edited by Tollen
Link to comment
Share on other sites

Av dessa tre vapen så är endast M1 Garand tillåtet för jakt i Sverige (dock har tillståndsmyndigheter av misstag delat ut licenser för M1A/M14S).
@Yxa: Jobbar du på tillståndsenheten (avslagsenheten) eller?
Nej det gör jag inte.

 

M1A är ett halvautomatiskt kulgevär med en utformning som liknar koventionella jaktvapen (vad nu det egentligen innebär). Det är tillverkat för den civila marknaden, och marknadsförs vad jag vet endast till den civila marknaden.

Sannt är att det finns ett vapen som är likt M1A som har varit och delvis fortfarande är i tjänst i bl a USA, nämligen M14, men det ändrar inte på M1As status. Som du påpekar har den millitära versionen avgörande skillnader gentemot den civila, framför allt att den inte kan byggas om till helauto utan tillgång till avancerad verkstad och mycket duglig smed.

Och vad vill du komma fram till med detta? "Utformning som liknar"? Hörru grabben - allt är identiskt förutom avtryckarhuset och två detaljer i lådan - situationen är alltså fullt jämförbar med M16 och AR15.

 

Med ditt argument skulle inte Mini-14 heller vara godkänd, jag vill minnas att det var thailands militär som köpte in helautoversionen i mindre mängd och därmed skulle den civila halvautomaten blivit "smittad" av militärbacillen, även RUC borde ha kunnat "smitta" ner mini-14.
Först och främst är det inte "mitt" argument - detta är det synsätt som Claes på RPS agerar utifrån, det har absolut NADA att göra med mig. Jag försöker bara förklara hur polizei ställer sig till dessa vapen. Så i korthet - tro inte att mina åsikter är i linje med RPS vad gäller vapen i Sverige. :baskerFN:

 

Jag har själv ägt ett M14S när jag bodde utomlands och jag skulle gärna tagit med mig det till Sverige om jag fått.

 

Vad gäller Mini-14 så har jag hört historier om hur vapenhandläggaren ringde generalagenten när det första licensärendet rörande en sådan skulle behandlas, och baserat på detta samtal så blev Mini-14 på något sätt godkänt för jaktbruk. Huruvida denna historia är sann eller ej kan jag inte uttala mig om, kanske Technika vet mer exakt?

Edited by Yxa
Link to comment
Share on other sites

Har googlat lite och jag kan inte hitta några som helst femskottsmagasin till M14/M1A, vilket ter sig vara en förutsättning för att man ska få licens i Svea rike.

Det finns 5-skottsmagasin att få tag på, normalt används dessa för tävlingsbruk i USA. 5-skottsmagasin är dessutom en förutsättning men inte den enda, tyvärr...

 

Finns det vidare några som helst krav på att det absolut inte får vara möjligt att använda 10- resp 20 skottsmagg (som det var i USA innan 2004), eller ska man göra som nå'n tog upp i en tidigare tråd, plombera 10-skotts magg så att dom bara rymmer 5+1 skott?
Nej det gör det inte, för då hade ju Mini-14 och 10/22 fortfarande varit olagliga, vilket de inte är.

 

En vapenhandläggare jag haft att göra med berättade att polisen har en lista på tillåtna halvautomater som de agerar utifrån; finns inte vapnet på listan = nema licens. Om detta är hur alla vapenhandläggare agerar eller ej kan jag inte uttala mig om.

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller mini14 är faktiskt situationen klar tycker jag, Mini 14 föregick ju AC 556 och inte tvärtom.

 

Men M1A och M14 och Garand är ju besvärligare.

Helt klart är ju att M1A är baserad på M1 Garand och som sådan är den ok för jakt, sen kommer problemet med M14.

Vad gäller M1A så har jag ingen aning, det blir nog krona klave som gäller där.

 

MVH Technika

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller mini14 är faktiskt situationen klar tycker jag, Mini 14 föregick ju AC 556 och inte tvärtom.

Tack.

 

Men M1A och M14 och Garand är ju besvärligare.

Helt klart är ju att M1A är baserad på M1 Garand och som sådan är den ok för jakt, sen kommer problemet med M14.

Vad gäller M1A så har jag ingen aning, det blir nog krona klave som gäller där.

Jag skulle vilja säga att det är klart att M1A i förlängningen är baserad på M1 Garand:

Först hade vi M1 Garand, sedan togs M14 fram som hade samma gassystem och en väldigt lik låda och avtryckarenhet, men som var i en annan kaliber och annat matningssystem (magasin istället för clip). M1A i sin tur är en civil variant av M14 - precis som AR15 är en civil variant av M16.

Edited by Yxa
Link to comment
Share on other sites

@Yxa: Jag är bekant med skillnaden mellan M1A och M14, och fast den kanske inte är så enormt stor tekniskt, så är det likväl en mycket stor formell skillnad, precis som i fallet med de flesta vapen som förekommer i både hel- och halvautoversioner.

Det jag ville komma fram till men som tydligen inte gick hela vägen fram var att det är en mycket rimlig tolkning att M1A kvalar in som jaktvapen enligt första stycket 11§ NVV dvs

"11 § Halvautomatiska kulgevär av civil typ, tillverkade för jakt och som till konstruktion och utseende avser att efterlikna konventionella, manuellt omladdade kulgevär för jakt - förutom vad gäller omladdningsfunktionen - får användas vid jakt."

 

Jag tror inte att du delar åsikter i vapenfrågor med C J & Co på RPS, men du för vidare deras uppfattning utan att tydligt förklara att det är just deras uppfattning av vad NVV föreskriver. Då kan det ju faktiskt låta som om du håller med. En ;) hade kanske gjort innebörden i mitt inlägg tydligare. Det är knappast fel om någon får jaktlicens på en M1A även om en del herrar på RPS inte skulle tycka om det. Skulle det hela komma till en mer oberoende prövning exempelvis vid ett överklagande till länsrätt och uppåt tror jag en väl skött överklagan skulle ha goda möjligheter. Säker kan man dock aldrig vara.

 

Att hävda att det i dagsläget spelar någon större roll för tillståndsgivningen vilken som kom först av mini-14 och AC556 tycker jag personligen är att betona den vapenhistoriska utvecklingens betydelse väl mycket. Det skulle i förlängningen kunna få alla möjliga absurda konsekvenser. Sunt förnuft måste får råda så långt det nu är möjligt i dagens situation.

 

PS "Hörru grabben" ??? Någon särskild tanke bakom den formuleringen? DS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...