Jump to content

Ersättare till kpist m/45


Fu Carlsson

Recommended Posts

  • Replies 215
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Enligt vad jag har hört har P90 bara varit på tal, några seriösa funderingar på köp har det inte vart tal om.

 

FN P90 är än sålänge bara ett prototyp vapen, ingen har köp in det för operativ tjänst, likaså ammunutionen är också i prototyp stadiet och kostar 50 kr pluggen.

Källa: Kn. Grundahl

 

Sen det här med MP5, varför skaffa en klenare bössa som tar lika mycket plats som AK5D, varför inte införa AK5D istället?

 

Jag vet att det finns fördelar med MP5, likaså nackdelar. Tryck lite på varför ni skulle vilja ha det vapnet ni förespråkar!

Link to comment
Share on other sites

En stor skillnad mellan en k-pist med pistolammunition, typ MP5:an, och en automatkarbin med finkalibrig ammunition, är att MP5:an gör mindre fysisk skada på sitt offer. Jag vet inte om det är lönt att tänka på det i krig, men i fredstid kan det vara idé att ta med det i "beräkningarna" tror jag.

 

Bara en tanke...

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Link to comment
Share on other sites

HK PDW 4.6mm x 30 kanske kan vara något.

 

Fördelar (fri översättning från HK´s hemsida) :

 

- Flack kulbana

 

- Fullt genomslag av CRISAT-skydd (1.6mm titaninlägg och 20 lager kevlar) på 200 meter vilket är fyra gånger mer än vad NATO kräver.

 

- Hög energiöverföring till målet

 

- Liten rekyl (hälften av 9mm x 19) så den är mycket lätthanterlig men har hög eldhastighet om så önskas (950 rds/min).

 

- Finns med 20 eller 40 mag

 

- Infällbar kolv

 

- Siktesskena för montering av tex aimpoint

 

- Infällbart handtag fram för bättre hantering vid skjutning

 

Nackdelar (som jag ser det) :

 

- Ny kaliber vilket gör att man får fler ammunitionstyper att hålla reda på.

 

- Kanske inte är så fältmässig (plastig) ?

 

- Komplicerad konstruktion med mycket delar?

 

För mer info och bilder kolla på H&K´s sida www.heckler-koch.de

Link to comment
Share on other sites

Mp5 har ju ett antal fördelar:

* Enkel, robust och beprövad.

* Design liknar ak 4 vilket borde vara en fördel vid utbildning av t.ex. FMCK:are och annan frivorg som redan kan ak 4.

* Pricksäker.

 

Annars kanske UMP 45 kan vara intressant?

 

Om man klagar över att den tar lika mycket plats som ak 5d så är det väl bara att köra med mp5-PDW.

 

P90 användes vid stormningen av den japanska (eller?) ambassaden i Peru. = Knappast något prototypvapen.

Link to comment
Share on other sites

Mp5 =Dyr!!!! Någon mer kunnig får gärna kommentera men tror att priset ligger över 20 000.

Trots allt gammal konstruktion och ptr saknar genomslagskraft i kroppsskydd.

 

P90: Tills rejäla fälttest är genomförda på av en försvarsmakt inte poliskår så litar jag inte på vapnet!

 

Ak5d: Yes!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Det borde väl gå att få licenstillverka mp5 på samma sätt som man gjorde med ak 4? Är inte patentet på designen fritt snart förresten? Den börjar väl ändå bli lika gammal som AR15...?

Vem som helst får ju tillverka en M16-variant numera.

Link to comment
Share on other sites

Nya MP 5 är inte så dyra, ca 8000-14 000. Det är priser som jag har sett ut till kund i landet. Så polisens priser borde vara lägre.

 

P90 är testad och godkänd av USAs motsvarighet till matrielverket. Gick 20 000 skott utan problem.

 

Med M39B så är det ingen mening att byta kaliber för bättre genomslag.

Link to comment
Share on other sites

Ekonomiskt och logistiskt så är enligt mig AK5D det bästa alternativet. Med axelstödet infält har den fullständigt acceptabel storlek och eftersom det är ett PDW vapen för militär personal spelar det ingen roll om sårskadorna vid träff är otäcka...

 

Som annan talare sa, "gynna den svenska industrin" det behövs nu mer än någonsin, samt att det spar på FMs plånbok, så jag ser inga nackdelar...

 

 

Lite kuriosa angående MP5:

 

MP5 är långt ifrån det bästa vanpnet för ändamålet, dock gjorde H&K en grymt lyckad reklamkanpanj. SAS hade bössan på prov och använde den skarp vid en inbrytning i sammband med ett gisslandrama. En SAS soldat kom utspringande med en Mp5:a i ena handen och en gisslan i andra handen. Denna bilden lanserade H&K stenhårt, resultatet blev = SAS använder MP5 och med gott resultat, vi måste ha den... Där av finns den som förstärkningsvapen vitt över världen.

 

Med detta sågar jag inte MP5, har själv ingen större erfarenhet med den, bara några bulor på en skjutvall. MEn folk som är mer insatta och jobbar med vapnet hade gärna sett något annat. Förstärka 9mm med 9mm är ju också ganska intressant...

 

//fairfax

Link to comment
Share on other sites

Fairfax: Jag vet inte vilka "användare" du har pratat med men de enda missnöjda jag har hört är vissa poliser som inte kan hålla fingrarna i styr. Vapnet är sunt i grundkonstruktionen men precis som alla vapen har den nackdelar. Vapnet har tyvär en "Cool" faktor pga av kända användare. Hade vi köpt MP5 samtidigt som Norge så hade svenska Vpl varit lika trötta på den och försökt att hitta andra "Coola" vapen i sina tidningar och på internet.

Link to comment
Share on other sites

Jag underströk min icke kompetens på vapnet, och utryckte mig kanske lite dumt.

 

Tanken är dock, varför köpa in ett vapen till FM som polisen fasar ut...?

 

Jag hade valt Anna-Karin 5 David...;)

Vafalls!

Nya chefer nya direktiv. Sen blir det antagligen två rök bakåt. Mig veterligen finns det ingen bättre kaliber än 939 för strid i hus, även om kalibern har några år på nacken.

 

HK MP5 är ett kvalitetsvapen som förtjänar all min respekt. Jag kan inte hitta några nackdelar om jag ska vara ärlig och den fyller alla mina behov även om jag bara provat den sporadiskt.Ett vapen är historiskt sätt dugligt i 100 år om det accepterat av professionella soldater. Typ gevär m/96.

 

Ge oss gärna konkreta nackdelar om någon läst eller upplevt sådana.

 

Jag håller med om att vi bör stödja svensk vapenindustri till 100% och CGA5/AK5D är ett ypperligt vapen, men inte för insatspoliser som behöver operera i hus eller motsvarande. Främst beroende på kaliberns genomslag och rikoschett risk.

 

Coolhetsfaktorn stör mig så in i hvete. Även om jag trär på mig den senaste slalomutrustningen blir jag ingen stenmark för det och pissväringen skulle klara sig med Kpist m/45 under överskådlig tid. Ett fint vapen.

 

Hupp!

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte varför kpisten ska fasas ut? Den tar samma am som MP5:an och är utomordentligt lätt att utbilda på och handha. Vad jag kan förstå har det aldrig framförts några klagomål på drift och tillförlitlighet på kpisten så varför fasa ut den?

Link to comment
Share on other sites

Mag kapaciteten är knappast avgörande i verkligheten. Ett betydligt större problem är att man måste skjuta slut på hela magasinet innan man kan ladda om med P90 för att undvika trassel.

 

Jag har väldigt svårt att se hur man kan vara så fixerade i nya vapen. "Gamla" hederliga AK duger bra. Att sitta och leka allvetare bakom datorn gör knappast någon större nytta för krigsförbanden. Ut och träna med de vapen ni har istället för att drömma om nya lösningar på gamla redan lösta problem. Men alla är kanske så duktiga på sin vapenhanterig så att det är bättre att tillbringa tiden med att drömma om otestade vapen. Sedan får man inte glömma att företagen sprider sin reklam för att tjäna pengar, inte för den ensama soldaten som har kommit bort ifrån sitt förband och behöver kunna försvara sig.

Link to comment
Share on other sites

Har inte p90 ett 50skotts magasin? Om så är fallet så är det e klar fördel gentemot mp5

Det finns 50 skotts magasin till m/45 också(vad tusan hette föregångaren).

Jag svetsade ihop 2 vanliga 36 och fick 63 som liten HV-ungdom. Det small tillräckligt länge för att jag skulle vara nöjd som pisspojke.

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

Kommer inte riktigt ihåg men det fanns nån kpist som hette m37 och som hade 50skotts mag. Någon av 45modellerna hade en magasinsstyrning som gick att ta av och då passade 50skottsmagen.

Bra, där har vi det. Min vapenguru hade monterat den gamla styrningen(numera åtalad i vapenhärvan, apskaft)

M/37-39 eller vad den nu heter är jag väldigt förtjust i. Liksom soumin kastar den hylsorna över huvudet och har en abnorm eldhastighet

 

Casca

:inlove

Link to comment
Share on other sites

varför inte bara skriva ihop en lista med krav som vapnet skall klara, hur mycket det får kosta och skicka ut det till olika tillverkare däribland Bofors och sedan ta det som uppfyller kraven bäst?

bara en ide, FM har troligen redan gjort det.

Link to comment
Share on other sites

varför inte bara skriva ihop en lista med krav som vapnet skall klara, hur mycket det får kosta och skicka ut det till olika tillverkare däribland Bofors och sedan ta det som uppfyller kraven bäst?

bara en ide, FM har troligen redan gjort det.

Jovisst FM har redan tagit fram några underverk med SS2000, nya skav-kalsonger och en fin mercedes bil att användas bakom skrivbordet.

 

Du har rätt, men jag var tvungen att avreagera mig lite.

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

Nya MP 5 är inte så dyra, ca 8000-14 000. Det är priser som jag har sett ut till kund i landet. Så polisens priser borde vara lägre.

 

P90 är testad och godkänd av USAs motsvarighet till matrielverket. Gick 20 000 skott utan problem.

 

Med M39B så är det ingen mening att byta kaliber för bättre genomslag.

Att den är godkänd av USA motsv t. FMV. Vad innebär det att fälttest är gjorda eller att bara rent mekansiska test t ex mtrluthållighet, skjutbaneprov odyl är gjorda.

 

Prisuppg är muntlig källa och skulle vara priset som polisen fick betala, möjligt att den är gammal (fel).

 

 

"Coolhetsfaktorn stör mig så in i hvete. Även om jag trär på mig den senaste slalomutrustningen blir jag ingen stenmark för det och pissväringen skulle klara sig med Kpist m/45 under överskådlig tid. Ett fint vapen." Casca.

 

Håller med men så är det mänskliga (manliga?) psyket!

Tror säkert om du rannsakar dig själv att du har spår av det tänkandet också.........

Jag erkänner att jag har det....    Men vill ha AK5 framför Ak4 av bekvämlighetsskäl och taktiska samt AK5d framför AK5 av samma skäl!

 

Anekodot om ett befäl på A9 som drog det här med "coolhetsfaktor" ganska långt, när han gick i befattning som stf Bataljonchef var han beväpnad med Ak5b........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...