Jump to content

Överlevnad


Guest Sidron

Recommended Posts

Har sökt efter en överlevnadstråd nu. Har inte hittat någon. Så jag tänkte starta min egen.

 

Har blivit intresserad på bra överlevnadsknep, liknande dem som Ray Mears har. Någon som vill ge lite coola tips på olika bivacker och ätbara växter etc. Inget fel i att lägga upp bilder! Någon som har något att tillföra.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har tips på 3 bra böcker som behandlar överlevnad:

 

1. Överlevnadshandboken av John Wiseman

Den täcker allt. Något svåröverskådlig för en nordbo då den innehåller t.ex. överlevnad i tropiska vatten, öknen m.m. Dock så har den ett antal nyttiga sidor om det norra halvklotet.

 

2. Överleva på naturens villkor av Lars Fält, Stefan Källman och Harry Sepp

Innehåller allt du behöver veta om överlevnad baserad på svensk natur.

 

3. Överleva vintertid på naturens villkor av Lars Fält och Stefan Källman

Baserad på ovan bok fast vintertid.

 

Alla 3 rekommenderas varmt.

 

// Kalle

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog mena att Wisemans bok är den sista bok man ska läsa om man vill fördjupa sig i ämnet överlevnad!

Boken kan vara intressant som kuriosa, men en hel del saker i den är sådant som svensk expertis avråder ifrån; Wiseman påstår exempelvis att dagmask är en jättebra proteinkälla - däremot så är risken att bli sjuk av parasiter tämligen överhängande.

 

Jag vill mena att generellt tenderar överlevnadsböcker hänfalla åt jaktskrönor med hemslöjdstendenser - utan någon speciell tyngdpunkt på de viktigare aspekterna på hur människan reagerar psykist och fysiskt i en nöd- eller bristsituation.

 

När det gäller fysiologiska och psykiska reaktioner är Handbok Överlevnad mycket bra. Kompletterad med Vintersoldat så kommer man väldigt långt kunskapsmässigt om man studerat dessa.

 

Lars Fälts "Uteliv" bidrar med en hel del lite nyare information jämfört med Handboken.

Vill man fördjupa sig när det gäller växter så är Stefan Källmans "Vilda växter som mat och medicin" i det närmasta att betrakta som ett standardverk.

 

Edit: korrektur

Edited by Sir Vival
Link to comment
Share on other sites

Kronans böcker är bättre än man kan tro. Läs dessa och öva sedan på innehållet.

Man kan utan vidare öva ett år då dessa och då blir man ganska ok.

 

Men så alltid behövs praktik och inte bara teori. Fältvana och suntförnuft är ovärderliga.

 

Satsa på att lära dig de absolut vanligaste växterna som kan hittas, både sommar som vinter, och lätt samlas in. Lavar och vass tex. Öva dig att samla, tillreda och äta dessa. Det behövs ingen speciell överlevnads övning för detta.

 

Lär dig att göra upp eld (något de flesta är allt för dåliga på i vårt moderna sammhälle). Sping ut i skogen med EN tändsticka, när det har hellregnat i ett par dagar, är snöstorm eller liknande, och tänd en eld. Lär dig göra upp eld med pinnar. Det är vanan och erfarenhet som räknas när det gäller..

Du kanske inte har med dig magnesium pryttlen och, hemska tanke, måste förlita dig på din kunskap och erfarenhet. Det är ohygglig skillnad mellan avancerad camping och överlevnad.

 

Vad gällande hemslöjd så är det just detta som gör livet lättare för dig.

Själv har jag funnit att följande funkar bra både vid förflyttning och stationära situationer. Ryggsäcks ram, Mjärde som även fungerar som packsäck till ramen ( passivt fiske vid övernattning mm, Näver till förvaringskärl (du kan bygga upp förråd för förflyttning), Fiske utr i trä/rötter. Inget nytt i sig utan allt användes av de som kunde det här bäst. Våra förfäder som bodde i skogen.

 

Om du vill bli riktigt bra så ge dig tuffa förutsättningar. Tex flykt från fångenskap och all din utrustning har tagits ifrån dig. Nu har du en överlevnads situation. Om du haft kniv, magnesiumpryttel, vattenreningstabletter, nödproviant,kondomer och gud vet allt så har du en avancerad camping situation.

 

Gör några knivar av material du hittar i skogen, skrot är det ingen brist på tyvärr.

Tillverka vattenreningsfilter och prova dem

 

Öva, prova, testa och du får med tiden det viktigaste: Erfarenhet

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst och sett en del om att göra upp eld med hjälp av skosnören och torra pinnar. Med skosnörena får man uprotation på en pinna med vass spets som står i en slags urgröpning i en träkloss. I urgröpningen finns det ett veck som gör att det varma och rykande kolen som sedan antänder något torrt, typ torrt gräs. Sen bygger man på efter det. Detta har jag alltid velat testa. Ska göra det någon gång då jag är ute i skogen. Får ta och masa mig ut. Kan göra det lite combat av att låta göra upp elden när det är vinter!

 

God jul

Link to comment
Share on other sites

@ Stella Polaris

Normalt då man utbildar för en militär överlevnadssituation då det troligen varken finns tid eller utrymme för att syssla att bygga en massa näverföremål - undantaget gäller provisoriskt kokkärl om man inte har något annat att rena vatten med och till tillagning av mat; det gäller sk "pannbensöverlevnad".

(Hallå Anders, om du smygläser!)

 

Det är dessutom i nästan omöjligt att framställa ett snöre av naturmaterial hållbart nog till att använda till en bågdrill och då är man nästan hänvisad till det man kan hitta alt. börja ta delar av sina kläder, vilket inte är speciellt bra om det inte endast rör sig om skoband/motsv. Tändstickor har ingen eller möjligen begränsad användning som nödutrusning.

 

Om du nu anser att kniven är ett "lyxföremål" så torde det bli tämligen besvärligt att tillverka alla din prestationshöjande föremål i näver och vidjor, om man likt Tom Brown först skall ställa sig och smida en kniv, så som du verkar förespråka.

Bättre är då att lära sig att tillverka en skärande egg av flinta, glas eller porslin, men nu är vi båda inne på rejäl överkurs för den generelle soldaten.

När det gäller vattenfilter så kan du ta dig en till i den här tråden för lite mer uppdaterad information.

 

Den första halvan på ditt inlägg är mer än väl förnuftig, men vad händer sedan? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst och sett en del om att göra upp eld med hjälp av skosnören och torra pinnar. Med skosnörena får man uprotation på en pinna med vass spets som står i en slags urgröpning i en träkloss. I urgröpningen finns det ett veck som gör att det varma och rykande kolen som sedan antänder något torrt, typ torrt gräs. Sen bygger man på efter det. Detta har jag alltid velat testa. Ska göra det någon gång då jag är ute i skogen. Får ta och masa mig ut. Kan göra det lite combat av att låta göra upp elden när det är vinter!

 

God jul

När du tar trä så skall det vara sådant som dött på rot och stycket över huvudhöjd och i princip vilket träslag som helst fungerar - gör både plankan och drillen av samma trästycke och om det inte fungerar släng båda och prova nytt.

Tjärved fungerar inte till detta, även om den brinner bra.

När man fått sin lilla glöd, så skydda den mot väder och vind, men framför allt blås inte på den, det medför endast att den svalnar.

När glöden känns "stabil", flytta över den till ett nystan med t ex väl uppruggad enebark, börja blåsa försiktigt så att glöden får enebarken att glöda (i sällsynta fall kan även enebarken börja brinna, men detta är inte målsättningen) och därifrån sedan till ett stycke fin näver.

Link to comment
Share on other sites

När du tar trä så skall det vara sådant som dött på rot och stycket över huvudhöjd och i princip vilket träslag som helst fungerar - gör både plankan och drillen av samma trästycke och om det inte fungerar släng båda och prova nytt.

Tjärved fungerar inte till detta, även om den brinner bra.

När man fått sin lilla glöd, så skydda den mot väder och vind, men framför allt blås inte på den, det medför endast att den svalnar.

När glöden känns "stabil", flytta över den till ett nystan med t ex väl uppruggad enebark, börja blåsa försiktigt så att glöden får enebarken att glöda (i sällsynta fall kan även enebarken börja brinna, men detta är inte målsättningen) och därifrån sedan till ett stycke fin näver.

Det där är inte överlevnad, det är f-n ett hantverk :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst och sett en del om att göra upp eld med hjälp av skosnören och torra pinnar. Med skosnörena får man uprotation på en pinna med vass spets som står i en slags urgröpning i en träkloss. I urgröpningen finns det ett veck som gör att det varma och rykande kolen som sedan antänder något torrt, typ torrt gräs. Sen bygger man på efter det. Detta har jag alltid velat testa. Ska göra det någon gång då jag är ute i skogen. Får ta och masa mig ut. Kan göra det lite combat av att låta göra upp elden när det är vinter!

 

God jul

När du tar trä så skall det vara sådant som dött på rot och stycket över huvudhöjd och i princip vilket träslag som helst fungerar - gör både plankan och drillen av samma trästycke och om det inte fungerar släng båda och prova nytt.

Tjärved fungerar inte till detta, även om den brinner bra.

När man fått sin lilla glöd, så skydda den mot väder och vind, men framför allt blås inte på den, det medför endast att den svalnar.

När glöden känns "stabil", flytta över den till ett nystan med t ex väl uppruggad enebark, börja blåsa försiktigt så att glöden får enebarken att glöda (i sällsynta fall kan även enebarken börja brinna, men detta är inte målsättningen) och därifrån sedan till ett stycke fin näver.

Vad är tjärved? Varför ska man ta trä ovanför huvudet? Är det för vätskan rinner neråt i trädet i ett dött trä?

Link to comment
Share on other sites

@ sir vival

 

Pannbens överlevnad?? Va e de? Låter som någonslags överlevnad samtidigt som man fastar. eller skall man gräva ner sig och gnaga på en tall rot? :)

 

Är alla benen hela har du ju i varje fall en vecka på dig att ta dig till en vänlig punkt.

 

Att käka upp en levande höna klarar alla av bara de är tillräckligt hungriga och behövs knappast läras ut.

 

 

Nej Res dig upp och gå rakt ut i skogen, precis som du är klädd nu, ta absolut ingeting med dig, stanna i två veckor, då får du överlevnad. Men klart de e ju inte så kul, man fryser ju å e hungrig. Pannben är att alldrig ge upp, alldrig, oavsett situation...

 

Ang Kniv Så är det tyvärr så nedskräpat i Sverige att det inte är någon större svårighet att få till en. Å du behöver inte smida en direkt, räcker oftast att slipa en egg mot en sten. I ett senare läge kan den förbättras.

 

Läst att du ibland är i H-stad där även jag sitter. eftersom vi bägge är intresserade kunde vi träffas någon gång istället för att :)

Link to comment
Share on other sites

@ sir vival

 

Pannbens överlevnad?? Va e de? Låter som någonslags överlevnad samtidigt som man fastar.  eller skall man gräva ner sig och gnaga på en tall rot? :angry:

 

Är alla benen hela har du ju i varje fall en vecka på dig att ta dig till en vänlig punkt.

 

Att käka upp en levande höna klarar alla av bara de är tillräckligt hungriga och behövs knappast läras ut.

Pannbensöverlevnad bygger på principen "torr, varm, mätt" i tillräcklig grad för att hålla stridsvärdet på en sådan nivå att soldaten klarar sig undan fienden och kan ta sig hem (om nu situationen är sådan), vilka hinder man än möter på vägen - dvs militär överlevnad.

Det har inget att göra med att "fasta" under en överlevnadssituation, inte mer än den "normala" minskningen av födointag man kan förvänta.

 

Man behöver förmodligen inte lära någon att äta hönan, men det kan definitivt vara på sin plats att lära ut hur man tar tillvara den på ett hygieniskt riktigt vis för att förhindra eventuell infektion.

 

Nej Res dig upp och gå rakt ut i skogen, precis som du är klädd nu, ta absolut ingeting med dig, stanna i två veckor, då får du överlevnad.  Men klart de e ju inte så kul, man fryser ju å e hungrig. Pannben är att alldrig ge upp, alldrig, oavsett situation...

Något som du tillämpat och är dokumenterat?

 

Ang Kniv Så är det tyvärr så nedskräpat i Sverige att det inte är någon större svårighet att få till en. Å du behöver inte smida en direkt, räcker oftast att slipa en egg mot en sten. I ett senare läge kan den förbättras.

Tror jag får förorda att alla soldater som genomför grundläggande överlevnadsutbildning även skickas till den lokala smedjan... *ironisk*

 

Läst att du ibland är i H-stad där även jag sitter. eftersom vi bägge är intresserade kunde vi träffas någon gång istället för att :rockon:

Senast jag kollade på en karta över Halland så bestod landskapet av lite mer än Halmstad (om du avser vad som står i min profil). :P

Link to comment
Share on other sites

@Sidron:

Kul initiativ!

Föreslår att du inte "går ut i skogen i två veckor" utan utbildning. Det slutar nog med att du faktiskt inte överlever, vilket kan förstöra hela din dag! ;)

 

Gå en kurs först, sen blir det oändligt mycket lättare att veta vad du är intresserad av och vilka kunskaper du vill fördjupa.

Här några fina men dyra:

Svenska överlevnadssällskapet

och här har du några mindre varierade men bra kurser, som du får betalt för:

Lokala FBU-kurser

Fast det kanske blir problem med FBU om du inte gjort lumpen?

 

Lycka till iallafall!

/Bolle

Link to comment
Share on other sites

@Sidron:

Kul initiativ!

Föreslår att du inte "går ut i skogen i två veckor" utan utbildning. Det slutar nog med att du faktiskt inte överlever, vilket kan förstöra hela din dag! ;)

 

Gå en kurs först, sen blir det oändligt mycket lättare att veta vad du är intresserad av och vilka kunskaper du vill fördjupa.

Här några fina men dyra:

Svenska överlevnadssällskapet

och här har du några mindre varierade men bra kurser, som du får betalt för:

Lokala FBU-kurser

Fast det kanske blir problem med FBU om du inte gjort lumpen?

 

Lycka till iallafall!

/Bolle

Tyvärr är alla FBU överlevnadskurser under 2005 i dagsläget inställda och även, om inget under inträffar, ungdomskursen på Väddö.

Link to comment
Share on other sites

@Sidron:

Kul initiativ!

Föreslår att du inte "går ut i skogen i två veckor" utan utbildning. Det slutar nog med att du faktiskt inte överlever, vilket kan förstöra hela din dag! ;)

 

Gå en kurs först, sen blir det oändligt mycket lättare att veta vad du är intresserad av och vilka kunskaper du vill fördjupa.

Här några fina men dyra:

Svenska överlevnadssällskapet

och här har du några mindre varierade men bra kurser, som du får betalt för:

Lokala FBU-kurser

Fast det kanske blir problem med FBU om du inte gjort lumpen?

 

Lycka till iallafall!

/Bolle

He he, Överlever nog inte under vintern, men sommaren är nog inga problem. Jag skulle åkt på en överlevnadskurs för ungdomar i Falsterbo i sommras men den överlappade med min veckolånga utbildningskontroll i hemvärnet.

 

Något bra tips om öcker som faktiskt finns i svenska bokhandlar som är vanligt förekommande? Orkara inte beställa från någon skumm internetbutik i Bangladesh.

Link to comment
Share on other sites

@Sidron

Du kan ju börja med att läsa något av mina inlägg en bit upp och sluta komma med nonsensfrågor.

 

(Ibland känns det tämligen meningslöst att skriva inlägg här...)

Men finns dem i Wettergrens och akademibokhandeln? Har kollat in vissa som hastigast när jag vart inne i stan. Dock inte hittat någon.

Link to comment
Share on other sites

Några tämligen lättfunna exempel:

HANDBOK ÖVERLEVNAD ISBN:9138121727

http://www.akademibokhandeln.se/db/caweb/c...ikel_id=4082493

 

UTELIV MED ÖVERLEVNADSTEKNIK Lars Fält ISBN 9146171347

http://www.akademibokhandeln.se/db/caweb/c...ikel_id=2777850

 

Eller denna...

http://www.akademibokhandeln.se/db/caweb/c...ikel_id=4317875

Link to comment
Share on other sites

(Hallå Anders, om du smygläser!)

Hej hej.

 

Håller med du.

 

En soldat får dessutom aldrig vara för bekväm för att göra det bekvämt för sig.

Hehe, Heiho! Du heter väl inte "Anders" här?!? :P

Man måste få lägga lite rök ibland.

Link to comment
Share on other sites

Minns att vi fick läsa i denna i ngn "bakomstation" under vår första KSP skjutning.

 

Det som fick en att dra på mun mest var instruktion på älgjakt med AK5. :rodna:

Ak4 är det och vad är det komiska?

Link to comment
Share on other sites

Sir Vival Posted den Dec 26 2004, 16:28

  Tyvärr är alla FBU överlevnadskurser under 2005 i dagsläget inställda och även, om inget under inträffar, ungdomskursen på Väddö. 

 

Gäller inte det endast centrala kurser? :ph34r: Såg att exempelvis centrala kursen "Överlevnad barmark" på väddö inte har samma kursnummer som "Överlevnad Granen" på väddö. Den senare är en lokal kurs för Sthlm´s FBU.

Min länk var till lokala kurser. Fast jag kan ju ha fel... :D

/Bolle

Link to comment
Share on other sites

Sir Vival Posted den Dec 26 2004, 16:28

  Tyvärr är alla FBU överlevnadskurser under 2005 i dagsläget inställda och även, om inget under inträffar, ungdomskursen på Väddö. 

 

Gäller inte det endast centrala kurser? :) Såg att exempelvis centrala kursen "Överlevnad barmark" på väddö inte har samma kursnummer som "Överlevnad Granen" på väddö. Den senare är en lokal kurs för Sthlm´s FBU.

Min länk var till lokala kurser. Fast jag kan ju ha fel... 8-/

/Bolle

Jäpp, det gäller centrala kurser. Har inte hört något om hur/om nuvarande bgt för CFB kommer att påverka regionalt/lokalt.

Link to comment
Share on other sites

Vill bara påpeka att det inte finns något bättre att ha i fickan än en kniv och ett eldstål (magnesium) när det är dax att dra ut i fält.

 

I fredstid är det troligen någon som börjar söka efter dig bara innom någon dag, så jakt och fiske är något som kommer att stjäla mer energi än vad man får ut av det...

En annan sak som kan vara värt ett påpekande är ju att all mtrl i världen kan inte rädda dig, om du inte vet hur den används...

 

 

Lär dig grunderna och bygg sedan på din kunskap!

 

(För några år sedan fanns det även kurser hos civilförsvaret)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog mena att Wisemans bok är den sista bok man ska läsa om man vill fördjupa sig i ämnet överlevnad!

Boken kan vara intressant som kuriosa, men en hel del saker i den är sådant som svensk expertis avråder ifrån; Wiseman påstår exempelvis att dagmask är en jättebra proteinkälla - däremot så är risken att bli sjuk av parasiter tämligen överhängande.

Jag delar dina synpunkter till fullo.

 

Vill bara poängtera att Wiseman har dribblat på riktigt.

 

Man kanske kan ta smällen som parasiter ger, med stolpiller stora som termosar, om chansen att överleva för stunden ökar...

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog mena att Wisemans bok är den sista bok man ska läsa om man vill fördjupa sig i ämnet överlevnad!

Boken kan vara intressant som kuriosa, men en hel del saker i den är sådant som svensk expertis avråder ifrån; Wiseman påstår exempelvis att dagmask är en jättebra proteinkälla - däremot så är risken att bli sjuk av parasiter tämligen överhängande.

Jag delar dina synpunkter till fullo.

 

Vill bara poängtera att Wiseman har dribblat på riktigt.

 

Man kanske kan ta smällen som parasiter ger, med stolpiller stora som termosar, om chansen att överleva för stunden ökar...

Men hur stor del av maskarna har parasiter i sig? Parasiterna dör väl när man tillagar dem, tex grillar dem?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog mena att Wisemans bok är den sista bok man ska läsa om man vill fördjupa sig i ämnet överlevnad!

Boken kan vara intressant som kuriosa, men en hel del saker i den är sådant som svensk expertis avråder ifrån; Wiseman påstår exempelvis att dagmask är en jättebra proteinkälla - däremot så är risken att bli sjuk av parasiter tämligen överhängande.

Jag delar dina synpunkter till fullo.

 

Vill bara poängtera att Wiseman har dribblat på riktigt.

 

Man kanske kan ta smällen som parasiter ger, med stolpiller stora som termosar, om chansen att överleva för stunden ökar...

Vad du menar med "dribblat på riktigt" fattar jag inte, så förtydliga gärna på ett begripligt språk! :P

 

Om man kommit till ett läge som kräver att man måste käka mask för att överleva (dvs om inte annat efter 3-4 veckor utan protein) så är man i min värld så jäkla risigt på det att man troligen inte klarar livet ändå.

 

Men vad vet jag...

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog mena att Wisemans bok är den sista bok man ska läsa om man vill fördjupa sig i ämnet överlevnad!

Boken kan vara intressant som kuriosa, men en hel del saker i den är sådant som svensk expertis avråder ifrån; Wiseman påstår exempelvis att dagmask är en jättebra proteinkälla - däremot så är risken att bli sjuk av parasiter tämligen överhängande.

Jag delar dina synpunkter till fullo.

 

Vill bara poängtera att Wiseman har dribblat på riktigt.

 

Man kanske kan ta smällen som parasiter ger, med stolpiller stora som termosar, om chansen att överleva för stunden ökar...

Men hur stor del av maskarna har parasiter i sig? Parasiterna dör väl när man tillagar dem, tex grillar dem?

Det är inte det som är frågan, utan vilket råd som ges/vad man lär ut i egenskap av sakkunnig eller "expert", oavsett som kändis eller lärare.

Wiseman lär inte ut att man skall tillreda masken innan den äts - vilket medför risk att man skall bli drabbad av inälvsparasiter eller skadliga mikroorganismer. Tyvärr är det även så att vissa av dessa inte botas med "stolpiller stora som termosar".

Inte heller vill man i en överlevnadssituation råka ut för kräkningar eller diarré. (Någon som behöver en förklaring på varför?)

 

Mär det gäller militär överlevnad så är detta ett maxim: att rena vatten och att tillaga det man äter!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...