Jump to content

mamba


BARBIE

Recommended Posts

Du kanske skulle slå en signal på mobilen så får du veta allt om detta eminenta fordon. Samtidigt kan du få min address så att jag får tillbaks mitt saknade basker märke.

 

På plussidan finns ett utmärkt minskydd, en extremt lågt växlad växlellåda och en hög frigång.

 

På minussidan är det tyngden och framförallt hög tyngdpunkt, bilen är rätt svajig speciellt då man kommer över 60 Km/h. De däck som satt på i kosovo är inte speciellt bra i lera. Det finns ingen vinsch. Obefintliga packmöjligheter, de fack som finns är små och invändigt är det väldigt små säten. Speciellt då man stoppar in resliga nordbor i stridsutr. Det har klagats en del på hållbarheten men det är nog helt enkelt så att vissa förare inte ska köra bil då de inte har begrepp att anpassa farten till underlaget och fordonet.

 

Jag körde mycket mamba i kosovo på 01 och jag tyckte att den var rätt kass till en början men gillade den mer och mer. Nått jag däremot tyckte var lite jobbigt var att det var snabbast att komma till förarplats genom att klättra upp i fronten och gå ner i takluckan.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Vi är en minröjpluton på Ing2 nu som utbildas till mambaförare just nu. Vi är 13 personer på 5 Mambor. Genomgått första av tre veckors utbildning nu, ganska skoj att studsa runt ute i skogen. Ingen riktig terrängkörning har bedrivits ännu utan det har varit mer svårkörd slinga för terrängfordon bara.

 

Imponerande acceleration på 0-60km/h på 25s. Topphastigheten ligger runt 100km/h. Men den börja svaja som sjutton vid hastigheter runt 70km/h och vid landsvägskörning måste man då hela tiden sitta och parera lite.

 

För att reda ut vad några snackade om i en annan tråd om mamban så är det 9 platser bak och två platser fram. Men det är inte en taklucka/man utan det är sex luckor bak och två fram.

Link to comment
Share on other sites

Fördelar är väl att den är cool, lätt att trimma och det finns mycket delar till den. Det enda som kan vara svårt att få tag i är luftburk.. En svag punkt är växelspaken som lätt kuggar över och blir sliten. Lösningen är att borra ett hål genom axel och spak och sätta i en spik motsv. Själv körde jag en svart Mamba för 15 år sedan. Blev mycket meckande och experimenterande med olika kolvar och förgasarinställningar. Här är ett fint ex. om man vill köpa en egen!

Link to comment
Share on other sites

Minskydd? Hög markfrigång? det fattar jag inte riktigt... :D men det syns ju på bilden att däcken inte är bra i lera och att den saknar vinsch! (men det verkar ju gå lika bra med 3 meterslinan i stället) :D

 

Skämt å sido.

 

Vad skall mamban användas till i sverige? är det bara prov och försök eller

skall den tillhöra ngt förband?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Uppdatering angående de 5 mamborna på Ing2.

 

Under tisdagen v542 så upprättades en fordonsmarsch mot Axamo utanför Jönköping för att bedriva halkkörning. Första gången för FMs mambor och det gick väl inte alltför bra. En mamba voltade och förstördes rätt så rejält och på en annan pajade generatorn.

 

Facit, vi åkte till Jkpg med 5 mambor och kom tillbaka med 3, dock har den med generatorfelet kommit tillbaka till Ing2 nu och ska väl vara bruksduglig inom snar framtid.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

kul att tråden äntligen tog fart!! lite sent kanske eftersom jag nu fått utb på den. Mamban användes som substitut på en03 i väntan på galten och jag antar att det av samma anledning utbildas värnpliktiga på den nu nere på ing2.

Link to comment
Share on other sites

kul att tråden äntligen tog fart!! lite sent kanske eftersom jag nu fått utb på den. Mamban användes som substitut på en03 i väntan på galten och jag antar att det av samma anledning utbildas värnpliktiga på den nu nere på ing2.

Under 96/97 fick vi sent omsider ett knippe Mambor till UNOMIG i Georgien.

De hade tidigare gått i ngn afrikansk mission och var i ett bedrövligt skick - Allt från krökta kardanaxlar (!?) till skräp kvar i fordonen.

 

Det fåtal som efter kannibalisering av övriga gick att få brukbara var dock mkt uppskattade, inte minst för att det var det enda hyfsat skyddade transportmedlet vi hade...

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Så Mamban har blivit BOA nu då??

 

Förlåt, förlåt, jag kunde inte låta bli

Inte fan vet jag men om jag känner FM rätt så heter den säkert nåt i stil med Patgb xx Mamba

 

Jag försökte få till en liten vits där med den föll visst på hälleberget...

 

Mamba = orm

BOA = ?

:banghead:

Link to comment
Share on other sites

Så Mamban har blivit BOA nu då??

 

Förlåt, förlåt, jag kunde inte låta bli

Inte fan vet jag men om jag känner FM rätt så heter den säkert nåt i stil med Patgb xx Mamba

 

Jag försökte få till en liten vits där med den föll visst på hälleberget...

 

Mamba = orm

BOA = ?

:/

:banghead: :P

Link to comment
Share on other sites

Kanske inte så bra men länkar.

 

Wikipedia

Army guide

 

Inte myckte information med det fanns andra roliga saker i den andra länken.

Det står att sverige köpt 102 enheter som heter RG-32M från samma tillverkare som Mamban kommer ifrån (BAE). Men det är Galten eller? (kostande 274.510 $/enhet)

Edited by KA2
Link to comment
Share on other sites

Väcker upp en gammal tråd, vad är den korrekta benämningen inom FM för Mamban?

 

 

Mamban heter:

 

M5135-199191

STGB1 SP F2 4X4 1P/T

 

Alltså: SkåpTerrängbil 1T Splitterskyddad Flak 2M 4-Hjulsdriven 1-Passagerare

 

 

:KA2, rätt, RG32M är Galten (som heter PTGB6 4X4 D SPS /T)

 

/What

Link to comment
Share on other sites

Väcker upp en gammal tråd, vad är den korrekta benämningen inom FM för Mamban?

 

 

Mamban heter:

 

M5135-199191

STGB1 SP F2 4X4 1P/T

 

Alltså: SkåpTerrängbil 1T Splitterskyddad Flak 2M 4-Hjulsdriven 1-Passagerare

 

 

:KA2, rätt, RG32M är Galten (som heter PTGB6 4X4 D SPS /T)

 

/What

Var hittar du flaket på en Mamba?

Förövrigt ryms det betydligt mer än en passagerare i den.

Link to comment
Share on other sites

Var hittar du flaket på en Mamba?

Förövrigt ryms det betydligt mer än en passagerare i den.

 

Det kanske är ett "täckt flak" som rymmer ett antal "medåkande" som det så fint heter.. Ungefär som Bv206, som väl endast tar tre passagerare, men ett större antal "medåkande".

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Väcker upp en gammal tråd, vad är den korrekta benämningen inom FM för Mamban?

 

 

Mamban heter:

 

M5135-199191

STGB1 SP F2 4X4 1P/T

 

Alltså: SkåpTerrängbil 1T Splitterskyddad Flak 2M 4-Hjulsdriven 1-Passagerare

 

 

:KA2, rätt, RG32M är Galten (som heter PTGB6 4X4 D SPS /T)

 

/What

Var hittar du flaket på en Mamba?

 

Förövrigt ryms det betydligt mer än en passagerare i den.

 

 

Ja, fråga inte mig, fråga den som satte namnet på den...

Antal passagerare:

Det står också så här under KOMPLETTERANDE UPPGIFTER i FREJ: Plats för 9 medåkande i lastutrymmet

Troligen beroende på någon paragraf eller liknande i vägverkets regler för fordon, kanske saknar E-märkta bälten bak , ej godkänt att sitta på "tvären" mot färdriktningen.. ingen aning men sådant brukar förekomma.

 

/What

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skulle inte våga låta dessa mambor gå vidare till detta års värnpliktiga... Det finns klara fördelar med dessa, för övrigt asballa, fordon såsom framkomligthet i kuperad teräng, hög markgång, klarar av att ta emot en stridavagnsmina utan att samtliga passagerar dör m.m. MEN, den är en trafikfara... när du kör med den på en vanlig landsväg så är det helt omöjligt att hålla stilla. de gungar fram och tillbaka över körfältet och det är inte ovanligt att man är över och vänder mittlinjen. dessutom finns det inga riktiga bälten i bilen, speciellt inte där bak.. inga trepunktbälten här inte... det är svårt att inte älska denna bilen men för guds skull ta hem några galten-fordon istället så kommer förmodligen FM att tjäna en hel del på reperationskstnader, samt att de har en säkrare bil för värnpliktiga... mamborna sjunger verkligen på sista versen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...