Jump to content

Hur gammal var du vid din första mission


Hur gammal var du när du gjort din första mission  

459 members have voted

  1. 1. Hur gammal var du när du gjort din första mission

    • 20
      59
    • 21
      64
    • 22
      56
    • 23
      36
    • 24
      28
    • 25
      24
    • 26
      13
    • 27
      15
    • 28
      15
    • 29
      8
    • 30
      5
    • 31-35
      19
    • 36-50
      8
    • 50>
      0
    • <19
      6


Recommended Posts

  • Forumsledning

Mitt syfte med denna tråd var att få en liten översikt på vilken ålder ni var när ni gjorde er första mission.

Man kan kanske en viss statistik över vad en medelålder är vid antagning.

Detta är ett litet experiment helt enkelt.

 

Ni som blivit ANTAGNA inför kommande mission får givetvis rösta, ni som inte gjort eller fått besked om antagan får INTE rösta, utan ni röstar blankt tack.

 

Happy voting. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fyllde 21 i fält (under FN-utbildningen) precis som jag gjorde de föregående två åren. :):wub:

fyllde du 21 år 3 gånger :wub:

själv var jag 20 alldeles för ung tycker jag nu i efterhand skulle väntat ett par år med utlandstjänsten

Link to comment
Share on other sites

Hoppas det är ok med en liten anekdot ang. ålder..

 

På Ks05 ar jag äldst på gruppen, den enda på plut. som var äldre var väl plut. c.. om jag inte minns fel..

 

Satt och snackade med min gruppchef, det var någon helgdag (motsv.) vi "firade" med pizza och cola.. satt på motorhuven och slappade och tittade ut över gracca..

 

Kom på vad jag gjorde på Ba05 samma dag/högtid och svamlade om det, gruppchefen frågar:

Gc: -vilket år var det?

Jag: -95..

Gc: -jaha, då gick jag i åttan..

Jag: - :)

Just då kände jag mig skitgamma!l

För övrigt blev jag titt som tätt kallad gubbjävel.. :wub:

Link to comment
Share on other sites

Jag var 22 år under missionen och fyllde 23 någon månad efter, samma år alltså.

 

Min 24:e födelsedag (i december -99) firade jag med att slå pannan i stötdämparen (vänster bak) på pebban... :baskerPa: Det blev ett besök på sjukan. Dock hade Golf Commandos köpt en KFOR-Zippo åt mig i födelsedagspresent, samt att min flickvän (nuvarande fru) hade skickat ner present och choklad till mig tidigare så det var en bra dag trots allt,

Link to comment
Share on other sites

Jag hade fyllt 29 år några månader innan nedrotationen till Libanon och 102L. :lol:

De drog ju så lämpligt bort Cypernbataljonerna i mtten av 80-talet, när jag väl var uttagen som reserv. :D

Efter 102'an har det ju blivit ytterligare några stycken och jag får väl medge att det emellanåt fortfarande rycker i missionstarmen.

Och tittar man tillbaka på hur många år det gått sedan 1989 så är det ju inte konstigt att det är den kära hustrun som har gett mig namnet Yxgubbe... :)

Link to comment
Share on other sites

28 år vid första missionen i Somalia -93. Därefter 2 BA-missioner på skytte. Sen kan man lugnt påstå att jag var bland dom äldsta på IA02. 36 år och pskgrpC!Inga problem dock. Funkade utmärkt även om jag var 14-15 år äldre än den yngste i gruppen. ;)

Link to comment
Share on other sites

25 år. Jag var Stf PC på min första mission och man skall nog inte vara yngre i allafall. Naturligtvis beror det ju delvis även på ålderstrukturen i plutonen som helhet.

 

Jag har på senare missioner ibland upplevt att det kan finnas nackdelar med allt för unga plutonchefer/ställföreträdare gärna pinkys. Tyvärr kommer det nog att bli vanligare för varje år. I kombination med äldre "ärrade" gruppchefer så krävs det en ödmjukhet som man inte alltid erhåller när ens befälserfarenhet begränsar sig till att jaga värnpliktiga runt kaserngården i 1-2 år.

 

Återinför tvåbefälssystem nu! (OT jag vet)

:huh::camo::baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

32 år vid min första och enda mission.

Inga problem med ålderskillnaderna i våran pluton. Även fast jag var 32, så var fem stycken i vår pluton äldre.

Hade jag å andra sidan varit rifflare hade det nog varit lite på den gamla sidan. :D

 

Men det var rätt skoj på sitt sätt att vara menig i "kaptens-ålder". ,O

 

Ångrar djupt att jag inte kom med på tidigare utlandstjänster. Sökte tidigt 90-tal, men vart bara 1:a reserv, och då trodde jag det var kört och tackade nej, sen ville jag inte söka nåt mer (barnsligt? jodå). Först nu på senare år har jag förstått att chansen var ganska stor att få åka om man var reserv. Eller att jag åtminstone skulle sökt fler missioner. Suck... :baskerFN:

Nåja, då hade livet kanske varit annorlunda, och jag inte träffat min sambo och haft våra barn :wub: , så det är inte bara dåligt.

Link to comment
Share on other sites

Nästa 50% av dom som svarat var mellan 20 och 23 år på sin första mission.

Bra eller dåligt?

Varken eller alt. både och.. ;)

 

Min personliga uppfattning är att livserfarenhet är bra, jag hade inte tagit ut nymuckade soldater, 22-25 tycker jag är en bra ålder för sin första mission.

 

Å andra sidan har jag träffat nymuckade soldater i utlandsstyrkan som varit utmärkta att jobba med, samtidigt har jag träffat personer som borde veta bättre med sin livserfarenhet och som varit helt kass.. och tvärtom...

 

Personligheten är viktigast, skall man generalisera så står jag fast vid den åldern jag nämnde ovan.

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med föregående talare... Var själv 30 när jag gjorde min första mission.

 

Nackdelen hänger inte på åldern utan sättet som Swedint rekryterar på.

Dvs, inga/ingen personlig interjuv med de som söker.

Istället ser man utb.-tiden i Sverige som en period där man har chans att se om folk smälter in , samtidigt som man har sagt detta skall man ha i åtanke att Swedint väldigt ogärna kickar folk om det verkligen inte finns tydliga tecken på att en person inte passar in.

 

Tycker det är bra med spridda åldrar men tycker det suger att man inte ha rätt man på rätt plats vilket swedint alltid hävdar att dom har. :lol:

/me som önskar att man i framtid kostar på sig tiden , pengarna och resuserna att "interjuva" de som man tar in för utb , och då menar jag inte bara ett 3 minuters personligt samtal med PC & Stf Pc.

Link to comment
Share on other sites

...

Tycker det är bra med spridda åldrar men tycker det suger att man inte ha rätt man på rätt plats vilket swedint alltid hävdar att dom har. :D

/me som önskar att man i framtid kostar på sig tiden , pengarna och resuserna att "interjuva" de som man tar in för utb , och då menar jag inte bara ett 3 minuters personligt samtal med PC & Stf Pc.

Eller att ha rätt *kvinna* på rätt plats. ;)

 

Håller dock med. Hade förväntat mig lite mer än ett kort telefonsamtal från PltC och StfPltC.

Men på det stora hela funkade personkemierna på plutonen så helt fel verkar ju systemet inte vara.

Man får ju tänka på att dom flesta som söker verkligen är motiverade, och då är chansen väldigt mycket större att det kommer att funka, än om man jämför med "vanliga" jobb.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...