Jump to content

M16


Solon

Recommended Posts

Jag läste nyligen om boken "Combat swimmer" skriven av Capt. Robert A Gromly, USN (Ret.)

Han var tjänstgjorde under 29 år som officerare i SEAL.

 

På ett flertal ställen i boken berättar han om strider i vietnam där dom sköt full automat med M16 gevär.

 

Detta var mellan januari 1967 och sent 1968/tidigt 1969.

 

Min fråga är då: finns/fanns det M16 gevär med automat läge?

Jag trodde att man bara hade patron/treskotts salvor på dom.

Link to comment
Share on other sites

M16 och M16A1 har singel fire respektive fullauto. M16A2 har singel och 3round burst.

De flesta förband har idag M16A2. Vet att några förband ur National Guard ska ha M16A1. Men den skall fasas ut enligt vad jag har hört.

 

3roundburst är för övrigt slöseri med ammunition. 3:e skottet brukar hamna utanför målet.

Edited by Nifelhel
Link to comment
Share on other sites

Guest strvkomp

Om vi ändå är inne på M16.

 

Sköt under GU en M16A1 med M16A2 mekanism. Dvs, vapnet såg ut som en M16A1 men kunde skjuta patronvis och treskottssalvor. Ser innandömet likadant ut på dessa båda vapen? Kan man utan problem byta ut mekanismen eller måste man "fippla" lite?

 

I vilket fall är det ett förträffligt vapen, mycket trevligt att skjuta med!

 

strvkomp

Link to comment
Share on other sites

Om vi ändå är inne på M16.

 

Sköt under GU en M16A1 med M16A2 mekanism. Dvs, vapnet såg ut som en M16A1 men kunde skjuta patronvis och treskottssalvor. Ser innandömet likadant ut på dessa båda vapen? Kan man utan problem byta ut mekanismen eller måste man "fippla" lite?

 

I vilket fall är det ett förträffligt vapen, mycket trevligt att skjuta med!

 

strvkomp

Bara byta Lower Receiver* , för det är där burstmekanismen sitter.

 

*Underbeslag motsvarande

Edited by Nifelhel
Link to comment
Share on other sites

Så det är alltså ett hopkok av en M1 och en M2 om jag förståt det rätt. Med M2:ans underbeslag. Intressant!

A1 och A2, inte M1 och M2..

 

Över och underdelar kan du i princip blanda hur som helst, inga konstigheter, det finns även underbeslag med 4 lägen, säkrad, semi, full och burst.

(EDIT: såvitt jag vet används dock dessa inte av U.S Army, dock har de funnits på div. testvapen och den civila marknaden)

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

Man har allt mer gått ifrån "burstfunktionen", och de M4 (vilket är den senaste M16-versionen) som numera levereras har som regel full auto.

 

Till saken hör att M16:s burstfunktion var en av de första som spreds över världen, och den har en del egenheter. Den nollställer inte om du släpper avtryckaren som t ex H&K gör. Släpper du upp avtryckaren efter två skott kommer det bara ett nästa gång du trycker in. Släpper du efter ett skott kommer två i nästa salva etc.

 

Den kanadensiska arméns Diemaco C7 var f ö åtminstone tidigare en salig blandning av delar från M16 A1 och A2.

 

Förtydligande ang "Large Pin Receivers": Colt tillverkade under 70- och 80-talen AR-15 med en större diameter på underbeslagets främre låsbult. Det gör att delar från dessa inte utan vidare passar ihop med standarddelar. Det finns dock adapterbult för gissningsvis en femtilapp som fyller ut tomrummet på rätt ställen och löser problemet.

 

Det finns massor av tillverkare av M16/AR-15 idag, och de mest kända är Fabrique Nationale i Belgien (som tillverkar samtliga för U.S.Army, slutmonteras i USA), Diemaco (Canada, vapen för t ex arméerna i Holland, Danmark, Norge), Bushmaster (tillverkade en period samtliga M4 för U.S.Army), DPMS m fl.

Link to comment
Share on other sites

Guest strvkomp
Så det är alltså ett hopkok av en M1 och en M2 om jag förståt det rätt. Med M2:ans underbeslag. Intressant!

A1 och A2, inte M1 och M2..

 

Över och underdelar kan du i princip blanda hur som helst, inga konstigheter, det finns även underbeslag med 4 lägen, säkrad, semi, full och burst.

(EDIT: såvitt jag vet används dock dessa inte av U.S Army, dock har de funnits på div. testvapen och den civila marknaden)

Förstås menar jag A1 och A2. Var helt inne i min stridsvagnshjärna.

 

Upp-Neeer Upp-Neeer Upp-Neeer Upp-Neeer Upp-Neeer Upp-Neeer Upp-Neeer Upp-Neeer Upp-Neeer Upp-Neeer...

 

Förlåten?? :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Hur fasiken funkar "burst" funktionen egentligen? :)

Du har en liten säkerhetstomte, semitomte och en burtstomte som sitter i lådan med varsin hammare (semi och burt) samt en röd semafor (säkerhetstomten). När vapnet är säkrat visar säkerhetstomten den röda semaforen. När man sedan klickar till enkelskott så slår semitomten till stagstiftet var gång han känner att det rycker i skägget. Det samma gäller då också börsttomten, med den skillnaden att han slår tre gånger på slagstiftet när det rycker i hans skägg.

:D

 

Okej, om ni inte tror på den förlkaringen så kan ni titta här istället.

Link to comment
Share on other sites

Sist jag kollade i AK5an fanns där inga tomtar, så det måste vara specifikt för M16 familjen, eller finns tomtarna i andra vapen också ?

Ingen burst funktion på ak5, därför inga tomtar.. rätt logiskt..

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Hej... Jo M16 Ska vara helautomat... Jag tror också att det finns Läge För Singelskott.

Jo, men det beror ju helt på tomtarna som är beskrivna i tidigare inlägg, och om de fick gröt så de var nöjda till jul eller ej.

 

Gör så att du läser resten av tråden innan du svarar, det är folk som faktiskt vet vad de pratar om som redan svarat.

 

...dessutom ska du läsa reglerna vad gäller bild i profilen. :D

 

/BG

Link to comment
Share on other sites

Hej... Jo M16 Ska vara helautomat... Jag tror också att det finns Läge För Singelskott.

eh va?

motivera varför du tycker det?

 

och ja det är väl ganska klart att det finns läge (både på vapnet och som situation) för patronvis eldgivning.

Link to comment
Share on other sites

Hej... Jo M16 Ska vara helautomat... Jag tror också att det finns Läge För Singelskott.

eh va?

motivera varför du tycker det?

 

och ja det är väl ganska klart att det finns läge (både på vapnet och som situation) för patronvis eldgivning.

Nu vill jag inte vara petig eller så...men: "Mad Mart" uttrycker ingen åsikt i sitt inlägg så vitt jag kan se, så vad är det han ska motivera..?

 

Däremot påpekar han något som flera andra redan har påpeket, men det är en annan detalj som redan är avklarad av BG.

 

Däremot undrar jag varför du anser att det är "självklart" att det finns patronvis eldgivning på vapen? Jag kan på rak arm räkna upp en hög som inte har det.

 

OT så det förslår, men lite svängutrymme bör vi ge varann ändå?

(anser jag, trots detta inlägg)

Link to comment
Share on other sites

Bara för att jag är ny här=)

Detta har säkert sagts tidigare... men men...

 

Den första modellen av M16 som användes under Vietnamn hade bara 2 lägen. säkrad och full auto, detta ändrades ganska snabbt så att det fanns ett läge för semi också..

 

Dock så användes full auto mest.... och pga detta så blev statistiken nånting hisnande som en död fiende per 7000 avlossade skott... (om det inte var värre till och med...)

 

Det är oxå därför man kan se på bilder och filmer att varje soldat bär med sig 10-15 mag minst när dom går ut i strid =) .....(dock så var detta sk. "låg-kap" mag om 20-30 skott....)

 

 

Säkert nån som sagt detta tidigare... men men .... aldrig fel med lite eko... = :=o

Link to comment
Share on other sites

Den första modellen av M16 som användes under Vietnamn hade bara 2 lägen. säkrad och full auto, detta ändrades ganska snabbt så att det fanns ett läge för semi också..

 

Dock så användes full auto mest.... och pga detta så blev statistiken nånting hisnande som en död fiende per 7000 avlossade skott... (om det inte var värre till och med...)

 

Det är oxå därför man kan se på bilder och filmer att varje soldat bär med sig 10-15 mag minst när dom går ut i strid =) .....(dock så var detta sk. "låg-kap" mag om 20-30 skott....)

 

 

Säkert nån som sagt detta tidigare... men men .... aldrig fel med lite eko... = :)

Fel, nu är du ute och cyklar.

M16 hade patronvis, säkrad och helautomatiska lägen på sin säkring. Till M16A2 ändrade man till burst.

 

Låg-kap magaisn om 20 till 30 skott? De första magasinen var på 20 skott, nu är det 30 skott, vilket ju är väldigt vanligt idag, vi använder ju liknande magasin till Ak5 (30 skott)

 

Jag tycker du är ute och snöar...

 

http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/m16.htm

 

http://groups.msn.com/TheMarylandAR15Shoot...a1a2a3ora4.msnw

Link to comment
Share on other sites

Den första modellen av M16 som användes under Vietnamn hade bara 2 lägen. säkrad och full auto, detta ändrades ganska snabbt så att det fanns ett läge för semi också..

 

Dock så användes full auto mest.... och pga detta så blev statistiken nånting hisnande som en död fiende per 7000 avlossade skott... (om det inte var värre till och med...)

 

Det är oxå därför man kan se på bilder och filmer att varje soldat bär med sig 10-15 mag minst när dom går ut i strid =) .....(dock så var detta sk. "låg-kap" mag om 20-30 skott....)

Fel, nu är du ute och cyklar.

M16 hade patronvis, säkrad och helautomatiska lägen på sin säkring. Till M16A2 ändrade man till burst.

 

Låg-kap magaisn om 20 till 30 skott? De första magasinen var på 20 skott, nu är det 30 skott, vilket ju är väldigt vanligt idag, vi använder ju liknande magasin till Ak5 (30 skott)

Precis som 2Sharp så ställer jag mig rätt frågande till varifrån Magoo fått sin info - mig veteligen så har M16 alltid haft minst tre lägen varav ett alltid har varit patronvis eld.

 

Och att kalla 20-skotts mag för lågkapacitet... :) M16 ersatte ju M14 och då M14 användes med 20-skotts magasin så var kravet från det militära att även M16-magasin skulle ha minst 20-skotts kapacitet. Sen att man efter ett tag kom på att 30 var ett magiskt nummer är en annan femma.

 

I min värld (och om den kan man lära mer i andra trådar) så använder man uttrycket "lågkapacitet" endast för en typ av magasin - de förkastliga 10-skotts maggen.

Edited by Yxa
Link to comment
Share on other sites

Den första modellen av M16 som användes under Vietnamn hade bara 2 lägen. säkrad och full auto, detta ändrades ganska snabbt så att det fanns ett läge för semi också..

 

Dock så användes full auto mest.... och pga detta så blev statistiken nånting hisnande som en död fiende per 7000 avlossade skott... (om det inte var värre till och med...)

 

Det är oxå därför man kan se på bilder och filmer att varje soldat bär med sig 10-15 mag minst när dom går ut i strid =) .....(dock så var detta sk. "låg-kap" mag om 20-30 skott....)

Fel, nu är du ute och cyklar.

M16 hade patronvis, säkrad och helautomatiska lägen på sin säkring. Till M16A2 ändrade man till burst.

 

Låg-kap magaisn om 20 till 30 skott? De första magasinen var på 20 skott, nu är det 30 skott, vilket ju är väldigt vanligt idag, vi använder ju liknande magasin till Ak5 (30 skott)

Precis som 2Sharp så ställer jag mig rätt frågande till varifrån Magoo fått sin info - mig veteligen så har M16 alltid haft minst tre lägen varav ett alltid har varit patronvis eld.

 

Och att kalla 20-skotts mag för lågkapacitet... :) M16 ersatte ju M14 och då M14 användes med 20-skotts magasin så var kravet från det militära att även M16-magasin skulle ha minst 20-skotts kapacitet. Sen att man efter ett tag kom på att 30 var ett magiskt nummer är en annan femma.

 

I min värld (och om den kan man lära mer i andra trådar) så använder man uttrycket endast för en typ av magasin - 10-skotts mag.

Kanske illa valt utryck att kalla det låg-kap, men med tanke på den kapacitet som finns i dag till m16*/ar15 osv ....

 

Sen att det inte fanns 3 lägen på den först modellen av m16 som togs i bruk till vitnamn är jag tämligen säker på... visst jag kan ha fel.... men men... vill bara försöka dela med mig av den kunskap jag trodde att jag hade....

Link to comment
Share on other sites

Sen att det inte fanns 3 lägen på den först modellen av m16 som togs i bruk till vitnamn är jag tämligen säker på... visst jag kan ha fel.... men men... vill bara försöka dela med mig av den kunskap jag trodde att jag hade....

Må så vara, och inget fel i det, men kan du hänvisa till en källa eller är detta något du "bara hört"?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...