Jump to content

US öken kammoflage, olika typer?


donSisu

Recommended Posts

Har sett att det fnns minst två typer av US ökenkammo på uniform (DBDU)

Dels den som består av 6 olika färger, inklusive svarta och vita prickar, sk "chocolate-chip cookie" samt en som består av 3 förger, som woodland men kaki/sand-färgad.

Någon som vet vem som använder vilken, eller är det olika generationer? Isf, när bytte man?

Vilken användes tex av Rangers i Somalia 1993? (75th Ranger Regiment, 3rd Bataljon)

 

Från första Gulfrkiget vill jag minnas bilder med den förstnämda, från andra Gulfkriget den sistnämda.

 

Som kuriosa kan nämnas att rykten från AST/FN gjorde gällande att den förstnämda var aktuell som ersättare till M90, som var något för varm, under MA01 våren 1993. Tyvär blev det inte så utan arbetsuniform M93 dök upp i stället, dock med kortärmad skjorta och kortbyxor, vilka var poppulära.

 

 

//donSisu

:Malaj:

Link to comment
Share on other sites

6 färgs camot är den äldre modellen. Den nya 3 färgade började tillverkas ibörjan av första Gulf kriget. Precis som i Sverige tog det dock tid att får ut dem på förband. Vad jag lyckats ta reda på så användes den i Somalia endast av officerare i staberna.

Interessant är att SEAL:s ofta använder modellerna blandat med rent kakhifärgade uniformsdelar eller en helt kakhifärgad unifrorm ex under Gulf kriget

 

 

 

 

 

 

Edit: stvfel

Edited by Pingo
Link to comment
Share on other sites

@PING

 

Okej, troddet det var generationsbyte.

Så den gamla 6-färgade med sv/v prickar har utgått mao då helt nu?

 

Hade för mig att bilderna man sett från Somalia -93 så var det 3-färgade som gälde, filmen BHD kanske man inte kan ha som källa, men har för mig att det är enbart 3-färgade där med.

 

Håll FV-fanan högt innom Hv! Det gör jag! :D

 

//donSisu

:baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Som kuriosa kan nämnas att rykten från AST/FN gjorde gällande att den förstnämda var aktuell som ersättare till M90, som var något för varm, under MA01 våren 1993. Tyvär blev det inte så utan arbetsuniform M93 dök upp i stället, dock med kortärmad skjorta och kortbyxor, vilka var poppulära.

 

 

//donSisu

:tveka:

Detta låter lite skumt, men en av Robinson deltagarna för några år sedan, var tydligen gammal FN-Soldat, och en bild var publicerad på aftonbladet.se, där var personen iklädd en US-BDU desert uniform med Svenska märken på.

 

Kommer ihåg att jag tyckte detta var märkligt.

 

Nåja lite skvaller bara!! :clap:

Link to comment
Share on other sites

Som kuriosa kan nämnas att rykten från AST/FN gjorde gällande att den förstnämda var aktuell som ersättare till M90, som var något för varm, under MA01 våren 1993. Tyvär blev det inte så utan arbetsuniform M93 dök upp i stället, dock med kortärmad skjorta och kortbyxor, vilka var poppulära.

 

 

//donSisu

:tveka:

Detta låter lite skumt, men en av Robinson deltagarna för några år sedan, var tydligen gammal FN-Soldat, och en bild var publicerad på aftonbladet.se, där var personen iklädd en US-BDU desert uniform med Svenska märken på.

 

Kommer ihåg att jag tyckte detta var märkligt.

 

Nåja lite skvaller bara!! :clap:

Han tjänstgjorde i Somalia, där svenskarna var utrustade med den amerikanska uniformen. Det finns bilder länkade från forumet, det är nog bara att..... Ja du vet vad.

Link to comment
Share on other sites

Svenska styrkan i Somalia använde amerikansk ökenuniform i trefärgsmönster. Det stämmer.

 

Vad gäller sexfärgs kontra trefärgs så är det precis som skrivits tidigare olika generationer.

Man bytte system i samband med ODS 1991.

Båda typerna användes under ODS och senare i Somalia användes trefärgscamo.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Man bytte system i samband med ODS 1991.

Båda typerna användes under ODS och senare i Somalia användes trefärgscamo.

3 färgs öken kamot introducerades 1990-1991 ungefär samtidigt som man tog in stora leveranser av 6-färgs :tveka: Båda varianterna användes sedan under Desert shield/storm och även i Somalia. Just i Somalia fallet är det rätt intresant att amn "låna ut" 3-färgs till länder som sakna öken uniformer men man kunde samtidigt inte förse alla sina soldater med samma typ av uniform utan de fick ha den gamla modellen.

 

6-färgs kamot introducerades 1982 och produceras fortfarande för civila markanden samt vissa länder i mellanöstern.

Link to comment
Share on other sites

6-färgs kamot introducerades 1982 och produceras fortfarande för civila markanden samt vissa länder i mellanöstern.

Chocolate chip uniformen delas dels ut till vissa allierade som skickar trupp till Irak och inte har något passande uniformssystem dels används den av den nystartade Irakiska armén och delar av polisen.

 

lite bildexempel från senaste dagarna:

 

Irakiska soldater samt Stryker

 

Irakiska samt US soldater på patrull, ingen Stryker

 

Vissa "special" element inom irakiska armén och polsen har även 3-color eller den digitaliserade USMC varianten ( Bild på denna, dock med amerikansk trupp som bärare. Bra blend in med terräng)

Link to comment
Share on other sites

@PING

 

Okej, troddet det var generationsbyte.

Så den gamla 6-färgade med sv/v prickar har utgått mao då helt nu?

 

Hade för mig att bilderna man sett från Somalia -93 så var det 3-färgade som gälde, filmen BHD kanske man inte kan ha som källa, men har för mig att det är enbart 3-färgade där med.

 

Håll FV-fanan högt innom Hv! Det gör jag! :D

 

//donSisu

:D

:D haha det är du inte ensam om att göra, jag o en till brukar ha fv-uniformen på i bland då vi vet att det retar vissa i kompaniet samt en y-off!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...