Jump to content

Tänkbar ersättare till Terrängbil 11,13,20


Nifelhel

Recommended Posts

Det pratades högt och lågt om HMMWV i en annan tråd, så jag tänkte att ta upp ämnet på ett bredare plan smile.gif

Vilken terrängbil vill ni se som ersättare till 11, 13 respektive 20? ???

Puch Pinzgauer gör bra fordon, Hummern är lite för stor och tung (dock manlig :cool: ) etc.
Själv tycker jag att Landrover Defender kan vara en tänkbar ersättare till tgb11. Tgb13, ja det finns ju 6 hjuliga Defenders oxå, dock så har jag inte så stor koll på vad som kan ersätta tgb20 smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Bara det är en redan existerande produkt, kommersiell eller militär, så är jag nöjd. Som skattebetalare är jag less på att betala skyhöga utvecklingskostnader för att gynna svensk försvarsindustri - särskilt när det gäller något så "vanligt" som terrängbilar. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att vi kan ersätta 11:an med BMW X5 4,4 :P

 

Eller skämt åtsido  Landrover defender hamnar väl rätt högt upp på listan Många NATO länder använder ju den så varför inte men som vanligt när sverige anskaffar materiel så blir det väl nåt svenskt :cool:

 

 

// Tompa :shaun

Link to comment
Share on other sites

Inte XC90, inte bra med något extremdatoriserat som värnpliktiga mekar inte kan laga om det går sönder. Dessutom behövs det diffspärrar och hela det köret.

 

Landrover Defender röstar jag på. Hyfsat pris, kapacitet och tillräckligt primitiv så mekar kan laga. :P

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1
Inte XC90, inte bra med något extremdatoriserat som värnpliktiga mekar inte kan laga om det går sönder. Dessutom behövs det diffspärrar och hela det köret.

 

Landrover Defender röstar jag på. Hyfsat pris, kapacitet och tillräckligt primitiv så mekar kan laga. :P

Defender skulle jag nog också rösta på. Är inte terrängbilsexpert men något som har funnits så länge som Landrovern och dessutom bygger på beprövad bysmedsteknik kan ju inte vara alltigenom kasst.

 

Annars såg jag en Volvo V30 idag. Tuff liten sak. Förmodligen lite mycket elektronik för att köras på annat än östermalmsgator dock. :)

Link to comment
Share on other sites

Calle no1: Enkelt, de 11,13,20 som finns kvar är ena riktiga miljösvin. Rak bensin 6:a med dubbla förgasare oj,oj,oj äckligt.... Och de flesta har varit ute på utbildningsförband och ser ut å är där efter :( Och dem skall bytas ut inom en 4-5årsperiod enligt FM. Köpa, leasa eller hyra är vad står på remissen.

Och byta till en  Def. som är helt ny, behöver knappast någon förklaring :)

Brittiska försvaret bytte ut sina gamla Landrovers mot spritt nya för cirka 2 år sedan. Det handlade bara om ca 3-4000 fordon, på ett bräde :)

 

 

The shadow: Jag sa terrängbil, inte ryggsäck eller rysstraktor ;)

 

9x19: V30 det finns väl ingen modell som heter så. Den var inte svart kanske??   I så fall tror jag att jag vet vad det var för bil.För jag läste i en motortidning, om en kille som skojade till det och tog sin Toyota (tror jag det var) och köpte lite volvo emblem, grill, ratt etc. Och "konverterade" sin bil till en "volvo". Han kan inte få några p-böter då dom hela tiden skriver fel bilmodell ;)

 

Haha samtidigt eldöppnande av mej och Casca :)

Link to comment
Share on other sites

Då backar jag ang V30, dock är historien sann den var med i Teknikens värld för ett år sedan. Det var V plus några siffror, kommer inte ihåg vilka :)

 

 

Shit det här va lite offtopic, så inget mer om detta här utan nu fortsätter vi med TGB och utvecklar vidare :)

Link to comment
Share on other sites

sivu103.jpg

 

Ovan Sisus "Masi" (lumparförkortning av maasto-Sisu = terräng-Sisu).. den kommer i flera olika storlekar såsom svenska Tgb:n och är i stort sett samma sak, förutom att den är mer modern i exakt alla avseenden (infördes i slutet på 80-talet), tar mer last, kör snabbare, mer ekonomisk o.s.v. Vidare är en intressant sak att man kan och använder den som vapenplattform, därför har den alltid ett halvöppet flak. Luftvärnets 23 mm x 2 transporteras i flaket på den, och kan även avskjutas därifrån. Samma sak med robotluftvärn.. vid konvoj så är besättningarna i "färdigläge"..

 

Jämför det med en ksp 58 i taket på svensk tgb när ett gäng ryska attackhelikoptrar anfaller fordonskonvojen.

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1
Calle no1: Enkelt, de 11,13,20 som finns kvar är ena riktiga miljösvin. Rak bensin 6:a med dubbla förgasare oj,oj,oj äckligt.... Och de flesta har varit ute på utbildningsförband och ser ut å är där efter :( Och dem skall bytas ut inom en 4-5årsperiod enligt FM. Köpa, leasa eller hyra är vad står på remissen.

Och byta till en  Def. som är helt ny, behöver knappast någon förklaring :)

Brittiska försvaret bytte ut sina gamla Landrovers mot spritt nya för cirka 2 år sedan. Det handlade bara om ca 3-4000 fordon, på ett bräde :D

 

 

The shadow: Jag sa terrängbil, inte ryggsäck eller rysstraktor ;)

 

9x19: V30 det finns väl ingen modell som heter så. Den var inte svart kanske??   I så fall tror jag att jag vet vad det var för bil.För jag läste i en motortidning, om en kille som skojade till det och tog sin Toyota (tror jag det var) och köpte lite volvo emblem, grill, ratt etc. Och "konverterade" sin bil till en "volvo". Han kan inte få några p-böter då dom hela tiden skriver fel bilmodell ;)

 

Haha samtidigt eldöppnande av mej och Casca :)

Nu är väl Defendern är inte något under-fordon ur miljösynpunkt. Fast säkert bättre än 11an, och just miljöargumentet brukar ju bita rätt bra när försvaret vill övertyga politiker att skjuta till pengar till någon ny rolig pryl man vill ha. :)

 

Om V30n står på samma ställe imorrn ska jag ta mig en närmare titt på den. Tänk er en "ihoptryckt" XC. Högre (eller om det bara såg så ut pga den reducerade längden)  & kort. Ball liten sak.

Link to comment
Share on other sites

Finns ingen Volvo V30! Volvo skulle ALDRIG sätta på emblem och modell beteckning på en mula eller prototyp.

 

Däremot har jag sett i tidningen teknikens värld Allt om bilen att en kille i sthlm har satt dit Volvo emblem på sin Honda SUV. Han hade skarvat till en 8:a från S80n så att det såg ut som en 3:a. Bilen såg riktigt fin ut faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Att: Volvo, jobbar på det bygget ibland, flyttar grejer. Ibland flyttar man grejer inne på designavdelningen och får då se en hel del intressanta saker......

 

Och den underliga bilmodellen torde vara Volvos "jeep", kommer inte ihåg vad den heter. Kollade på den för någon månad sen och den ser ut ungefär som en ihoptryckt XC som 9x19 skriver, rätt fräck men knappast nått för försvaret.

Mer datorer och elektronik än i JAS (ok, nästan då) :D

Link to comment
Share on other sites

Kan man montera en kanon på ett dumper chassi kan man likagärna sätta dit en hytt eller ett flak.

Eller varför inte bygga på en skotare eller likande 6wd, modell den här: http://edu.taivalkoski.fi/greenpower/mkk99/nokka.jpg

 

Eller den här:

http://www.maskinia.se/svenska/begagnat/bi...e_HS16_Ergo.jpg

 

Vill man sedan komma upp i storlek så kanske denna 8wd kan vara något att bygga på: http://www.maskinia.se/svenska/begagnat/bi...s16_buffalo.jpg

 

Eller den här:

http://user.tninet.se/~auw339r/public_html/1840.jpg

 

Eller varför inte denna: http://www.carspotter.com.au/images/4WD.jpg som patrull/Grp transport med granatsprutan eller 12,7 an på flaket...

Link to comment
Share on other sites

Fu Johanson: Ang SEP'en, hur går det rent tyngdmässigt? Ja menar då den är bepansrad bör den ju vara avsevärt tyngre än en 11-bil. Då försvinner ju hela grejen med att ha en relativt lätt terrängbil. Plus att den blir mycket klumpigare än en 11-bil :P

SEP'en kommer att väga 13,5ton, nä du Furir Johanson det projektet lutar mer åt SISU/Strf90/Pbv302 hållet tycker jag :notify

 

En stilla vädjan: Om det skall diskuteras V30 ta då det i en ny tråd :)

Så kan vi forsätta med tgb här :)

Link to comment
Share on other sites

va fan. Tgb 11 är det svenska försvaret.. bygg om motorn på dom eller något.. sätt lite pansar.. om det ska vara så viktigt.. och lite.. men visst måste vi ha en valp inom FM ??

Link to comment
Share on other sites

Nifelhel: Jo, det gör det, men om FM har fått enhetsdille så har dem. :) Om SEP:en visar sig funka rent tekniskt så tror jag att dem kommer att tokköpa in den för allehanda användningsområden.

Dessutom, många av användningsområdena som 11/13 används till i dag behöver den inte vara lätt osv.

De används bara till det för att inget bättre finns.

 

granQ: Håller med, vi måste ha kvar lite valpar för känslans skull.

Ge dem till HV. :P

 

Men som en Kn sa till mig ang. tgb 11: "I H-E heller att jag sätter mig i en sån där oskyddad plåtburk i krig, då går jag hellre!"

Ska tilläggas att han är ex-Pionjär/Infanterist. :)

Link to comment
Share on other sites

Någon som har erfarenhet av Mowag's Eagle? Modifierad "hummer", som danskar m fl använder till utlandstjänst. www.mowag.ch.   Tycker att den utifrån vad tillverkaren säger (hehe) verkar helt okej, har dock aldrig hört någon svensk kommentera den.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sudden

Men är inte 11:an mycket bättre terränggående än en Defender. Med tanke på hjulstorlek mm.

 

Vad sägs om några Jeep Wrangler? Men bara som Superduper-lätt spanings fordon. Kanske med en grsp eller 12.7 på flaket...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...