Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Today
  2. "Ingen" vill längre ha amfibiska hjulfordon

    Jag är tveksam till påståendet att ingen "vill" ha, men helt klart är det så att många väljer tyngre pansar i stället för flytförmåga. Vad USMC har för krav på ersättningen vet jag inte, vi får vänta och se.
  3. Yesterday
  4. Roliga citat och uttryck från befälen

    Kan även bekräfta att dessa utryck är vid liv hos era grannar. Några utryck som jag samlat på mig. Lt J till rekryt som tappat bort KLAS : "Du är en dålig människa, men det ska vi åtgärda." Fk P: "Totalt jävla underkänt" och en bra förmåga att säga "MANÖVER" mitt i en mening till grannplutonen, för att sedan direkt plocka upp meningen igen. Sgt C: "Att springa är ett flyktbeteende"
  5. "Ingen" vill längre ha amfibiska hjulfordon

    Amerikanska marinkåren då?
  6. Inte första gången jag hört det på senare tid att det inte har varit ett krav, men mellan 1:00-1:10 i youtubevidion 'DSEI 2017: Piranah 5 8x8 - General Dynamics' är det ett mer allmänt påstående: "...but today people don't want that requirement..." som förklaring till varför femte generationens Piranha inte är det. Det är kanske inte något som behövs väldigt ofta, men är det verkligen inte längre "bra att ha", och i så fall behövdes det inte förr heller fast man inte visste bättre?
  7. Last week
  8. så vad gjorde de när de förra regementena sattes upp på Gotland ?
  9. ``Den militära verksamheten har utvecklats och vi behöver en organisatorisk enhet som håller samman verksamheten, säger försvarsminister Peter Hultqvist (S), till SVT Nyheter.´´ ``Historien kommer inte att upprepa sig. Det vi nu bygger är något som passar den tid vi nu lever i och de förutsättningar vi nu har, säger Peter Hultqvist (S) till SVT.´´ https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/gotlands-regemente-ater
  10. Brittiska flottans fartyg 'to be Left with Just Guns'

    Förnuftet segrade till slut!
  11. http://quwa.org/2017/09/18/saab-launches-arexis-electronic-warfare-suite-gripen-ef/ Saab launches Arexis electronic warfare suite for Gripen E/F At DSEI 2017, Saab launched the Arexis electronic warfare (EW) suite for fighter aircraft, including Saab’s own JAS-39E/F Gripen multi-role fighter. In its official press release, Saab says that the Arexis is in the final stages of development and will form a new family of EW solutions in Saab’s product portfolio. Saab claims that the Arexis “will be one of the most advanced EW systems installed in a fighter aircraft.” The Arexis comprises of gallium nitride (GaN)-based active electronically-scanned array (AESA) transceiver modules (TRM) that serve as ultra-wideband DRFM [Digital Radio Frequency Memory]-based jammers and “interferometric direction finding systems.” Saab added that the Arexis will also be available for electronic attack (EA), in which case the Arexis will be enclosed into an external pod. As an integrated solution, the Arexis functions other contemporary EW/ECM (electronic countermeasure) solutions. It comprises of a radar warning receiver (RWR), enabling the equipped fighter with situational awareness of enemy radar tracking activity. It also includes DRFM-based ECM systems for jamming against enemy radars, be it onboard enemy aircraft or air-to-air missiles (AAM). For dedicated EA roles, the Arexis can be packaged into a pod, which Saab states, “provides high output power” for dedicated EW/EA roles. Notes & Comments: Contemporary EW/ECM suites already utilize AESA-based TRMs – examples include the Italian vendor Elettronica and its Virgilius and EDGE, or Turkey’s Aselsan and its HEWS. However, Saab has advanced the approach further by incorporating GaN-based TRMs, thus leveraging recent advances in AESA TRM cooling and power-output (which it has implemented on the Erieye and Giraffe). Saab is offering the Arexis as both a standardized solution for fighter platforms and a dedicated solution for dedicated EW/EA roles. Saab’s messaging for the Arexis, particularly its use for intelligence, surveillance reconnaissance (ISR) may suggest an effort to achieve sensor fusion onboard the JAS-39E/F by having the Arexis and the Raven ES-05 AESA radar provide situational awareness of the combat environment. With Saab owning its own land and airborne early warning and control (AEW&C) radar technologies, the sensor fusion element will feed the Gripen E/F from native off-board sensors.
  12. http://saabgroup.com/Media/news-press/news/2017-09/saab-explores-the-market-for-gripen-aggressor-to-meet-the-us-adair-requirement/ Saab explores the market for Gripen Aggressor to meet the US ADAIR requirement There is a growing segment within the adversary air combat training market for highly advanced aggressor capabilities to be able to perform more realistic combat training. Gripen Aggressor, recently unveiled at the DSEI exhibition in London, UK, provides an exceptionally capable, dissimilar opponent aircraft system. It is able to perform the advanced combat maneuvering and networking tactics needed to represent a realistic peer or near-peer adversary threat for current and future pilots The USAF solicitation for ADAIR indicates the need for a high performance, highly capable dissimilar aircraft platform to meet the Level C requirements as outlined in the solicitation document. Fighter pilots need to train advanced combat tactics against peer and near-peer opponents, which is exactly what Gripen Aggressor can provide. Based on the proven Gripen C-series, the Gripen Aggressor has all the renowned handling and flight characteristics associated with the Gripen Fighter System, including its advanced sensor and datalink capabilities, but is specifically tailored to the adversary role. It will not carry live armament. Unlike the legacy platforms or current fighter platforms in use by the USAF, Gripen Aggressor, brings a distinctly different appearance and set of capabilities to the training scenario that will further enhance the proficiency of USAF pilots.
  13. Akustiska vapen / Vortexvapen

    Här är länkar till det jag frågar om: Akustiska och Vortexvapen har funnits sedan 1998. Se länk: http://www.nyapolitiken.biz/sve_politik/mindre-dodliga-vapen.html Lärobok i militärteknik vol.4 Avsnitt 9 Graderad verkan och ”icke dödande vapen” sidorna 170-175 ger mer inblick i hur infraljud påverkar olika delar av kroppen. Se länk: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:246045/FULLTEXT01.pdf Här är en färsk artikel i New York Times 11 aug 2017. Se länk: https://www.nytimes.com/2017/08/11/world/americas/cuba-united-states-embassy-diplomats-illness.html?mcubz=0
  14. Farligt gods

    Detta är ett resultat av att fotogen (UN 1223) får transporteras som begränsad mängd i innerförpackningar upp till 5L, och sammanslaget till ytterförpackning ej överstigande 20 kg (se ADR-S, kapitel 3.4 för mer information om transport i begränsad mängd). Detta begrepp ska inte förväxlas med begreppet värdeberäknad mängd, som är det som Chassi hänvisar till. Detta är det som inom FM populärt kallas "1000p" eftersom man som värdeberäknad mängd får transportera upp till 1000 "poäng" farligt gods, där varje godstyp är åsatt ett visst poängvärde per volym/viktenhet. (Värdeberäknad mängd beskrivs i ADR-S avsnitt 1.1.3.6).
  15. JDF SEAL carrier - utvecklad på Rindö

    Artikel i SvD 2014 Svenskt dyker upp i främmande vatten I de södra delarna av Stockholms skärgård letar man efter främmande undervattensfarkoster. Strax norrut, på Rindö, tillverkar ett företag undervattensfarkoster och säljer till främmande makt. https://www.svd.se/svenskt-dyker-upp-i-frammande-vatten
  16. Brittiska flottans fartyg 'to be Left with Just Guns'

    DSEI 2017: UK defers Harpoon retirement Det verkar som om jag fick rätt i min tidigare gissning att man i RN kommer att livstidsförlänga Harpoon för att överbrygga glappet som annars hade uppkommit innan nästa generation av sjömålsrobot kommer i tjänst. /Per
  17. Finland extends Merikarhu Mediterranean deployment /Per
  18. Radio i militärfordon

    "Pojken på bron" av M. R. Carey (en prequel till "Flickan med gåvorna"). Kommer i november, tror jag.
  19. SAAB bygger nytt skolflygplan

    Om Boeing+Saab vinner ordern så kommer tydligen all av Saabs tillverkning av detta projekt att hamna i USA. Men det kanske var sagt från början. http://www.dagensnaringsliv.se/20170918/136337/saab-lagger-flygplanstillverkning-i-usa
  20. Radio i militärfordon

    Vad heter boken och när kommer den ut?
  21. Farligt gods

    Är inte det en produkt i klass 3? Är det inte typ en poäng per liter ?
  22. Farligt gods

    Lånar den här gamla tråden för att belysa en sak jag upptäckt. Vanlig lysfotogen som man köper på mack är inte farligt gods alls. Det innebär att den får fraktas på fly, tåg, sjö och väg hursomhelst. Låter ju helt vansinnigt, går ju utmärkt att köra bil på! I mina ögon är det parfymerad fotogen och fotogen är farligt gods. Hur kan det här vara möjligt?
  23. Konstruerad för att kunna placeras ut med fallskärm och hämtas med helikopter. 2+6 man, 150 sjömil, diesel+vattenjet 30 knop / batterier och propellrar 4 knop https://www.jfdglobal.com/products/swimmer-delivery/seal-carrier/ och
  24. Skalplagg 08...för/ nackdelar???

    Hur är de tänkta att användas? Ryktet säger "ej i strid"/stri.utr. för att de går sönder - stämmer det?
  25. Earlier
  26. ljuddämpare

    "Aktiv bullerdämpning" vilket finns t ex i headset och kabinen på Saab 2000 så principen att använda motfas är ju helt riktig. Men att montera mikrofoner och högtalare på ett gevär i stället för en vanlig dämpare...?
  27. Radio i militärfordon

    Toppen, tack! /J
  28. ljuddämpare

    Tack Andratenor! Har du någon aning om ifall den här tekniken har fått någon svensk benämning eller använder man den engelska?
  29. När gjorde/gör du din Värnplikt/Civilplikt

    95-96, PB-AMF, KA4, Båtpluton. Tiden då de tvenne Mats härskade, både på havet och på berget!
  1. Load more activity
×