Jump to content

SoldF Wiki?


grisbasse

Recommended Posts

Hej

 

 

Vore det inte bra att dra igång en wiki här på soldf där kunniga användare kan skriva om olika ämnnen?

 

Jag tänker mig att man skulle kunna ha artiklar om diverse teoretiska saker om man är intresserad av militära ting. Tänker mig saker som; läsa karta (innbörd av vitväg, svartväg, skala osv.), kompass, kängvård, orientering, grader, formationer etc.

 

Ja, allt möjligt som inte är prylar (för där har vi ju redan massa på soldf.com). Vet till exempel att Coldskills har artiklar om marschförberedelser, personlig utrustning, överlevnad osv. Och jag tänker mig något liknande fast i wiki-form.

 

Det finns ju redan endel i trådar, typ som MFF-tråden, men jag tänker mig en större samling. Detta skulle eventuellt kunna eliminera endel onödiga trådstarter osv.

 

Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Borde ju gå att styra upp relativt snabbt med tanke på allt matriel som redan finns här och de otaliga Soldf's som går att referera till. Enda som jag ser kan vara ett käpp i hjulet skulle vara ifall någon tycker att det är plagiat av facklitteratur. (Läs: text från Soldf, etc)

Link to comment
Share on other sites

Borde ju gå att styra upp relativt snabbt med tanke på allt matriel som redan finns här och de otaliga Soldf's som går att referera till. Enda som jag ser kan vara ett käpp i hjulet skulle vara ifall någon tycker att det är plagiat av facklitteratur. (Läs: text från Soldf, etc)

Jag tror de flesta har översende med det så länge inte hela texten kommer från ett ställe och referenser till källorna finns. De hela låter som en bra idé.

Link to comment
Share on other sites

ARRSEpedia - detta underbara tillhåll för trötta internetsessioner....

 

Idén är väl god, gäller väl främst att bestämma sig för vilken nisch wiki'n ska begränsa sig till. Blir lätt spretigt om skjutgränser inte fastställts på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Rent spontant känns det som en bra ide, så länge det är bra modererat. Fö ex kanske man måste vara inloggad för att skriva,och kanske då ha ett antal inlägg för att få bidra. Det vore minst sagt dumt om det skedde "information/propaganda-dueller" som det kan ske på wiki.

Link to comment
Share on other sites

http://www.arrse.co.uk/wiki/ARRSEPedia_Intro

 

En svensk wiki à la den ovan nämnda ARSSEpedia vore helskoj alltså. Lagom respektlösa inslag blandade med vanliga inlägg om vapen, operationer osv.

 

Men Blågul säger väl "här ska f-n inte vara något respektlöst, det är inte VänstermuppWiki vi snackar, det är glorious SoldFwiki". I så fall säger jag att denna engelska ARmyRumourService (ARRSE) och dess wiki har en fin balans mellan satir och seriös. Men det kanske är ett nationaldrag hos engelsmännen att alltid vitsa till det. Vi svenskar är inte så satiriska.

 

Men om någon bad mig skriva ett inlägg om, säg, "kalla kriget", så nog skulle jag mer inspireras av ARRSEpedia än Wikipedia.

 

(Edit: fixade länk)

Edited by lampros
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...