Jump to content

Stridsvagn till Afghanistan?


Slenke

Recommended Posts

Läste på Åsa Lundestams blogg idag. http://asalindestam.blogspot.com/2010/04/s...sgenomgang.html

 

Det står en massa om IED, att upptrappning av våld leder till mer våld osv bla bla bla.. MEN; "Och vi sänder ner stridsfordon 90 och nu pratas det om att stridsvagnarna ska ner...vad blir talibanernas svar på detta?"

 

Jag har varken hört eller sett ett dyft om detta, nån som vet mer? Leoparder då eller?

Link to comment
Share on other sites

Läste på Åsa Lundestams blogg idag. http://asalindestam.blogspot.com/2010/04/s...sgenomgang.html

 

Det står en massa om IED, att upptrappning av våld leder till mer våld osv bla bla bla.. MEN; "Och vi sänder ner stridsfordon 90 och nu pratas det om att stridsvagnarna ska ner...vad blir talibanernas svar på detta?"

 

Jag har varken hört eller sett ett dyft om detta, nån som vet mer? Leoparder då eller?

 

 

Skäms men jag minns inte vart jag läst detta men det skall fnnas plner på att skicka 3 (en pluton enligt den uppgiften, men brkar et inte vara 4 i en pluton?) strv 122 om läget så skulle kräva.

Dock var det en kar passus att man nu inte såg behov av detta och att Danmark hade tait hm sina vagnar.

 

Men sorry.. Minns inte vart jag sett detta....

Link to comment
Share on other sites

Läste på Åsa Lundestams blogg idag. http://asalindestam.blogspot.com/2010/04/s...sgenomgang.html

 

Det står en massa om IED, att upptrappning av våld leder till mer våld osv bla bla bla.. MEN; "Och vi sänder ner stridsfordon 90 och nu pratas det om att stridsvagnarna ska ner...vad blir talibanernas svar på detta?"

 

Jag har varken hört eller sett ett dyft om detta, nån som vet mer? Leoparder då eller?

 

Pratar svenskar om stridsvagnar så bör det med största sannolikhet handla om Strv 122, låter lite väl krånligt att hitta/utbilda ett helt nytt stridsvagns system bara för afghanistan.

 

Enligt min mening så låter det lite väl tugnt att skicka Strv 122. En anledning till att Strf90 kom ner var ju just pga. IEDs, ett splitterskyddat fordon som kan ha upp till 6 soldater i bakvagn. Strv 122 har ju inte transportförmågan och är enligt min mening, lite väl "aggresivt" med tanke på talibanernas reaktion.. Men vad vet jag.. Dom kanske gör susen och skrämmer bort talibanerna. :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Läste på Åsa Lundestams blogg idag. http://asalindestam.blogspot.com/2010/04/s...sgenomgang.html

 

Det står en massa om IED, att upptrappning av våld leder till mer våld osv bla bla bla.. MEN; "Och vi sänder ner stridsfordon 90 och nu pratas det om att stridsvagnarna ska ner...vad blir talibanernas svar på detta?"

 

Jag har varken hört eller sett ett dyft om detta, nån som vet mer? Leoparder då eller?

 

Pratar svenskar om stridsvagnar så bör det med största sannolikhet handla om Strv 122, låter lite väl krånligt att hitta/utbilda ett helt nytt stridsvagns system bara för afghanistan.

 

Enligt min mening så låter det lite väl tugnt att skicka Strv 122. En anledning till att Strf90 kom ner var ju just pga. IEDs, ett splitterskyddat fordon som kan ha upp till 6 soldater i bakvagn. Strv 122 har ju inte transportförmågan och är enligt min mening, lite väl "aggresivt" med tanke på talibanernas reaktion.. Men vad vet jag.. Dom kanske gör susen och skrämmer bort talibanerna. :baskerKav:

Strv är ett högriskmål men samtidigt ett frestande mål... slår man ut en strv så visar man klart och tydligt var skåpet ska stå och vilka förmågor man har som förband. Stridsvagnar är inte odödliga, det har bevisats upprepade gånger i Irak.

Man jagar inte gerilla krigare särskilt effektivt i en 122:a, framför allt inte när man inte kommer i närheten av dom pga terrängen...

Link to comment
Share on other sites

Blir så trött på mig sälv.

jag minns inte vart jag läst deta.

tror det kan ha varit i ett nyhetsbrev/mailgrupp men jag är inte säker.

Det borde finnas något på nätet om det men är inte mäniska att hitta det tyvärr....

Därtill ar jag haft en mail krasch som gjort att en "del" har försvunnit...

Link to comment
Share on other sites

Blir så trött på mig sälv.

jag minns inte vart jag läst deta.

tror det kan ha varit i ett nyhetsbrev/mailgrupp men jag är inte säker.

Det borde finnas något på nätet om det men är inte mäniska att hitta det tyvärr....

Därtill ar jag haft en mail krasch som gjort att en "del" har försvunnit...

 

Här kanske: http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%20do...Protec04_05.pdf ?

Artikeln är på sidan 13.

Link to comment
Share on other sites

Stridsvagnar kan sättas in i Afghanistan

========================================================

Försvarsmakten har förberett tre stycken stridsvagn 122, Leopard 2, för att

på kort varsel skicka till Afghanistan.

 

Leopard räknas som en av världens bästa stridsvagnar.

 

- Vi vill ha möjligheten att skicka stridsvagnar till Afghanistan om

säkerhetsläget skulle ändras drastiskt, säger Anders Lindström, operativ

chef för den svenska insatsen. Förberedelserna har pågått under ett antal

månader.

 

Den 62 ton tunga Leopard 2 med sin 120 millimeters kanon, kräver månader av

arbete för att ha rätt utrustning i det klimat som väntar i Afghanistan.

 

Det handlar om en pluton, tre stridsvagnar med vardera fyra mans besättning.

Leoparden är det fordon inom svenska försvarsmakten som anses ha bäst skydd

mot minor och pansarskott som är ett av flera allvarliga hot mot svenska

soldater.

 

Stridsfordon 90 som i dag finns på plats i norra Afghanistan har svagheter

när det gäller till exempel skyddet mot pansarskott. Just pansarskott, eller

RPG, är idag ett av de vanligaste vapnen i Afghanistan. Det är oftast frågan

om RPG tillverkade i Kina som i princip kan köpas "över disk" för några

100-lappar på den illegala marknaden. Olika typer av minor eller motsvarande

har hela tiden varit ett stort hot mot svenska soldater i Afghanistan. För

fem år sedan dog två svenska officerare vid ett bombattentat.

 

Det finns idag inget beslut att skicka stridsvagnar till Afghanistan. Men

insatsledningen vill ha tre stycken Leopard 2, i beredskap.

 

- Vi följer utvecklingen mycket noga och det finns i dag inget som tyder på

att stridsvagnar skulle behövas i Afghanistan. Danmark har haft Leopard där

men tagit hem dem. Men om det skulle ske en drastisk försämring av läget så

vill vi ha den här möjligheten, säger Anders Lindström. Leoparden skulle,

enligt Lindström, var mest användbar vid precisionsskjutning mot mål på

stora avstånd.

Expressen 04-06

Detta i sin tur urklippt ur det nyhetsbrev Maverick sumpat. ,O

 

/Z

Link to comment
Share on other sites

Vad är det som kan ta månader att anpassa på Strv 122 för tjänstgöring i Afghanistan? Det enda riktigt viktiga som jag ser det är väl installation av klimatanläggning. Det finns ju utvecklat och färdigt till Leopard 2 redan, så det borde väl gå att installera på de svenska vagnarna också. Att måla dem bruna och svetsa på RPG-staket borde ju rimligtvis inte ta mer än någon vecka. Eller har jag missat något? Kanske krävs det en hel del tilläggsbeställningar för att vagnen ska vara klar för krigstjänst? Är måhända Strv 122 likt mången annan utrustning i försvaret endast utrustad för att man ska kunna öva värnpliktiga på dem?

 

Samma sak med Strf 9040. Om man vill förbättra skyddet mot RPG borde den snabbaste och enklaste sättet vara att ta fram ett staket-set som kan flygas ner och bultas fast på vagnarna lokalt. Det funkar ju för andra länder, så det borde ju fungera för oss också. Men det är klart, Svenska vagnar självantänder väl om man gör så. Sen kanske vagnarna blir för breda för att ta sig in och ut ur campen.

 

Nej, den svenska lösningen är väl att ge industrin någon miljard och gott om tid att utveckla och installera aktivt skyddssystem, som till en kostnad på flera miljoner per vagn måste installeras, integreras och utprovas. Sen kommer man ändå få köra med systemet avstängt med hänsyn till egen trupp och skaderisk hos civila.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Det är nog mycket luftkonditionering det gäller, eventuellt ändra luftrening till motorn också. Inte HELT självklara grejer när man väl börjar peta i dem.

 

Men vagnen har ju redan varit "in theater", så om det inte finns färdiga lösningar så finns det i alla fall erfarenheter att ta tillvara. AC finns som sagt redan på en del vagnar, fabriksmonterat, så det borde ju gå att implementera hyfsat fort om man vill.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Det är nog mycket luftkonditionering det gäller, eventuellt ändra luftrening till motorn också. Inte HELT självklara grejer när man väl börjar peta i dem.

 

Men vagnen har ju redan varit "in theater", så om det inte finns färdiga lösningar så finns det i alla fall erfarenheter att ta tillvara. AC finns som sagt redan på en del vagnar, fabriksmonterat, så det borde ju gå att implementera hyfsat fort om man vill.

 

/E

 

Absolut, så länge vi inte stoppat in något annat listigt där. 122an är inte helt stock Leo2A5 om jag inte missminner mig. Det var snack om att skeppa 121 till något äventyr och då började det skissas på var man skulle stoppa in AC och elkraftverk och sådana saker, det var inte helt enkelt om man samtidigt ville ha med sig lite prylar. Det här är från minnet så ta det för vad det är.

Link to comment
Share on other sites

(Maverick @ Apr 13 2010, 11:14 )

Blir så trött på mig sälv.

jag minns inte vart jag läst deta.

tror det kan ha varit i ett nyhetsbrev/mailgrupp men jag är inte säker.

Det borde finnas något på nätet om det men är inte mäniska att hitta det tyvärr....

Därtill ar jag haft en mail krasch som gjort att en "del" har försvunnit...

Här kanske: http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%20do...Protec04_05.pdf ?

Artikeln är på sidan 13.

 

Nej för fan.... Det jag hade sett är 4-5 dagar gammalt inte 5 år :)

 

 

 

Detta i sin tur urklippt ur det nyhetsbrev Maverick sumpat. :D

 

/Z

 

 

Jävligt korrekt,... Tack...

Konstiga ät att jag trots idogt googlande inte hittade Expressens original reportage,,,

MEn skönt att veta att jag iinte drömt det :)

Gillar inte alls att inte kunna backa upp saker med källa hät.... :)

Edited by Maverick
Link to comment
Share on other sites

Vad är det för nyhetsbrev det refereras till, och går det att få en länk till expressens artikel? Google har inte varit min vän när det gäller detta!

Att Danmark skulle ha dragit tillbaka sin strvpluton från Helmand är en nyhet för mig, så även för forsvaret.dk..

 

http://forsvaret.dk/HOK/International%20In...es/default.aspx

 

Kan någon verifiera påståendet om att Danskarnas leo2 skulle dragits tillbaka? Jag påstår att det är falskt till motsatsen bevisats.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för nyhetsbrev det refereras till, och går det att få en länk till expressens artikel? Google har inte varit min vän när det gäller detta!

Att Danmark skulle ha dragit tillbaka sin strvpluton från Helmand är en nyhet för mig, så även för forsvaret.dk..

 

http://forsvaret.dk/HOK/International%20In...es/default.aspx

 

Kan någon verifiera påståendet om att Danskarnas leo2 skulle dragits tillbaka? Jag påstår att det är falskt till motsatsen bevisats.

 

Hej,

 

DK drar inte leo2 tillbaka med mindre att de drar sig ut ur helmand. Strv de har vist sig att vara effektiva till bekämpning av TB. Strv indirekta eld kommer snabbare, än i fall de kallar in CAS eller art. dessutom gör de mindre skada på byggnaderna bredvid än bomber och granater. Så jag kan säga att det är inte aktuellt med mindre de drar sig helt ut. De danska stykorna är vid att vara lite slitna efter många år i helmand. Både trupp och matrial, så diskusionen förs om at dra sig tillbaka i något år.

Edited by PWL
Link to comment
Share on other sites

..Strv de har vist sig att vara effektiva till bekämpning av TB. Strv indirekta eld kommer snabbare, än i fall de kallar in CAS eller art. dessutom gör de mindre skada på byggnaderna bredvid än bomber och granater. Så jag kan säga att det är inte aktuellt med mindre de drar sig helt ut. De danska stykorna är vid att vara lite slitna efter många år i helmand. Både trupp och matrial, så diskusionen förs om at dra sig tillbaka i något år.

 

Även kanadensarna har positiva erfarenheter av strv i Afghanistan, vilket föranledde ett byte från Leopard 1 till Leopard 2. Men hur är det med amerikanarna, har de några stridsvagnar i Afghanistan? Jag vet att de har MGS'en, en 105mm kanon på Strykerchassi. Den borde i detta fallet fylla ungefär samma funktion. Men jag kan inte påminna mig om att jag sett några M1'or i Afghanistan.

 

På nyheterna i morse nämndes något om en början till hemtagande av de danska trupperna från Afghanistan. Men jag fick intrycket av att det skulle röra sig om delar av styrkan endast.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Men jag kan inte påminna mig om att jag sett några M1'or i Afghanistan.

 

 

Nej, M1:an har aldrig varit i Afghanistan.

 

Stridsvagnen har fördelen att den kan leverera snabb eld med hög precision på långa avstånd. Vidare är det "lite" enklare för markförband att samverka med plattformen och leda dess eld, än t.ex. ett flygetyg. Dessutom är den, enligt uppgift från en dansk befälhavare hemroterad från Helmand, en oerhörd moralstärkare för egna trupper och får motsatt effekt på motståndaren.

 

De danska stridsvagnarna har inte använts som anfallsvapen i någon större utsträckning vad jag har förstått, utan istället fungerat som rörliga understödsplattformar från höjder och eldställningar med bra skottfält och sikt. Kanadensarna har haft liknande användingsområde för sina Leoparder.

 

 

Citat från dansk stridsgruppschef(samma chef som begärde ner stridsvagnsförstärkning) i Helmand:

 

"The tank was a battle winner!"

 

 

On a sidenote: Enligt uppgift från samma chef dröjde det runt två veckor från hans förstärkningsbegäran till rullande leoparder i Helmand. Det ni.

Link to comment
Share on other sites

Men helt säker kan man aldrig vara:

 

Marine Corps Times

 

"The Corps is preparing to upgrade its aging fleet of tanks, with new high-explosive rounds and safer weapons stations on the horizon.

 

The service plans to field the first of 3,000 new multipurpose 120mm ammunition for the M1A1 Abrams by spring, said Phillip Patch, an analyst for the tanks program at Marine Corps Systems Command, based in Quantico, Va. The rounds will allow tank crews to assist infantry units by consistently blasting holes in reinforced concrete walls and demolishing enemy bunkers with a single shot.

 

To accommodate the rounds, Marines in Afghanistan already have installed new hardware on their tanks. The munitions are made by Rheinmetall Defence, a Germany-based manufacturer that opened an office near Quantico in 2008.

...

"

 

Eftersom de pratar om M1A1, borde "tanksen" dom refererar till vara riktiga tanks, inte Expressen-pansartanks.

Link to comment
Share on other sites

Efter snabb google-abuse så verkar det som att det fanns en lucka i min kunskapsbank.

 

Det verkar som att det står ett antal M1:or i Afghanistan, men att de i princip aldrig används.

 

De använder i alla fall deras nya "Assault Breacher Vehicle", i princip en M1 med plog och minröjladdningar istället för torn, med god effekt.

 

Minröjladdningar fungerar tydligen utmärkt som "flash-bang" XXXXXXL vid inbrytning i med mur omringad bebyggelse som är vanlig i Afganistan.

Edited by Highlander
Link to comment
Share on other sites

Frågan är bara om strf 9040 inte är i princip lika god mot talibaner som en 122:a? Jag inbillar mig iaf. att skillnaden i eldkraft mot trupp i praktiken är avsevärt större mellan 25 mm Bushmaster och 120 mm jämfört med 40 mm kulspräng och 120 mm. Hur förhåller sig exempelvis 3x40 ksgr vs 1x120 sgr avseende verkan, pris och logistik?

 

Sen är väl 120 mm lite mer att komma med mot befästningar och liknande, men frågan är hur viktigt det är?

 

Och hur löser man rörligthetsproblematiken med 65 ton som ska flyttas kors och tvärs över PRT:t?

 

EDIT: Tänkte inte på alla de där lermurarna. Fast med 3P kan man väl skjuta över dem istället... :Malaj:

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

Bland andra Michael Yon har beklagat sig över just 25mm-kanonens förmåga att ta sig igenom de minst sagt fläskiga murar vissa afghaner har en tendens att dekorera sina tomter med. Huruvida detta också gäller 40mm Bofors eller våra vänners 30 och 35mms akan är oklart. Om det enda man har att välja mellan är 25mm och 120mm och 25 inte klarar jobbet, då är det rätt lätt att drömma sig iväg till Strv-världen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

Jag kan omöjligt se vad svenskarna skulle använda Strv 122 till i sitt i mina ögon mycket fredliga ansvarsområde. I ljuset av gällande ROE för ISAF och verkan av själva vapensystemet finns nog risken att dess användande blir rent kontraproduktivt. Det ger ju inte cred att blåsa in en spränggranat i ett compound som TB nyss använt som Firing Point om det bakom muren också sitter en vettskrämd familj med 12 ungar. Courageous Restraint sa Bill, finkaliber sa Bull.

 

Köp några MRAP i stället, förr eller senare kommer de att behövas.

Link to comment
Share on other sites

Att planera för en eventuell förstärkning och att sätta in vagnarna i tjänst är två skilda saker.

Det är väl bättre att planerna är lagda så att man bara kan ge kommandot framåt när det behövs istället för att börja planera när det redan skitit till sig.

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

Precis.

 

Planerar man och ligger på förhand i sådant arbete som kan göras innan behovsättning, så kan man kapa en inte oansenlig mängd tid vid ett eventuellt insättande.

 

Då kanske man på sikt kan komma ner till nivåer liknande den som danskarna hade när de gav grönt för Leoparden till Afgh.

 

 

För övrigt så känns det som att CV9040C kan lösa liknande uppgifter(eldunderstöd) för svenskarna som 2A6DK:n gjorde för danskarna, och mer därtill. Att skicka 122 till Afghanistan är troligtvis en ganska lång väg bort. Först måste CV:n visa sig otillräcklig för de krav som ställs på den.

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

Jag har inget att invända mot att förbereda fordon genom vissa modifikationer för varmt klimat eller att köpa in RPG-galler och avpröva det. Dock tror jag att det finns ett motiv bakom att offentliggöra det hela. Dessutom ville jag mota Olle i grind avseende en reell deployering av stridsvagnar. Den danska processen för själva insättandet av stridsvagnar var dock betydligt mer långdragen än två veckor, det pågick en debatt i nästan tre månader innan styrkechefen på plats formellt begärde förstärkningen. Dessutom hävdar artikeln/nyhetsbrevet felaktigt att dom danska leoparderna skickats hem. A-Troop som plutonen kallas finns fortfarande kvar på den nuvarande rotationen men har bara skjutit 1 skott två månader in i missionen trots att man deltog i Operation Moshtarak. Det ger kanske en signal avseende hur mycket insatsen förändrats sedan dom skickades ner på Hold 4. Dagens TICs i det danska ansvarsområdet är mycket mindre och motståndaren har övergått mer och mer till minstrid samt den slags eldöverfall som omöjliggör användande av tyngre vapensystem.

Link to comment
Share on other sites

[...]

För övrigt så känns det som att CV9040C kan lösa liknande uppgifter(eldunderstöd) för svenskarna som 2A6DK:n gjorde för danskarna, och mer därtill. Att skicka 122 till Afghanistan är troligtvis en ganska lång väg bort. Först måste CV:n visa sig otillräcklig för de krav som ställs på den.

Vilket inte är så sannolikt, det lär nog krävas rätt mycket för att Stf 90 ska visa sig otillräckligt, iaf kvalitativt. Om de strf 90 vi har där nere nu kommer visa sig kvantitativt otillräckliga är väl en annan sak, fast det problemet löser man i sådana fall med fler strf 90, inte några 122:or.

 

Dock är det givetvis bra med lite förtänksamhet och vara beredd "utifall att", bättre ha och inte behöva än behöva och inte ha...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...