Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Today
  2. Pokalskörden. Alexandra Fast/Försvarsmakten Mullrande efterbrännkammare, ömsom sol ömsom regn och en aldrig sinande ström av flygintresserade människor. Det var återigen dags för en av världens största militära flygshower, RIAT i England och liksom flera år tidigare hade Skaraborgs flygflottilj äran att representera Flygvapnet på plats. F 21:s uppvisningspilot Henrik Björling var också på plats. Många ville ta chansen att prata med den svenska personalen. Foto: Per Forsberg/Försvarsmakten RIAT pågick i år i tre dagar fullspäckade med uppvisningar samt ett stort område med utställningar. I skrivande stund är inte årets besökarantal offentliggjorda men förra året kom 185 000 besökare, något arrangörerna hoppades kunna matcha även detta år. Cirka 30 nationers flygvapen deltog i år. Nästan hela kontingenten samlad. Foto: Per Forsberg/Försvarsmakten Peter Fällén går igenom uppvisningsprogrammet på marken innan han sätter sig i flygplanet. Foto: Per Forsberg/Försvarsmakten Det svenska deltagandet bestod i en Jas 39 D Gripen som utgjorde markutställning, samt två C som användes till två mycket uppskattade flyguppvisningar som utfördes av F 7:s rutinerade uppvisningspilot Peter Fällén. RIAT är också ett socialt evenemang där personal från olika länders flygvapen kan träffas under lite mer lättsamma former. Under en av dagarna arrangeras Crew Challenge där fyramannalag tävlar i flera olika grenar. Sveriges lag gjorde en fantastisk insats och fick ta emot priset för andraplatsen under kvällens galamiddag. Det största jublet kom dock då det stod klart att Sveriges utställning av Jas 39 D Gripen av juryn blivit utvalt till första pris i det prestigefulla Concours d’Elegance, den bästa markutställningen på området. Priset vanns både för att flygplanet var noggrant tvättat och putsat till nära nyskick men också för det runt omkring, som utställning av beväpning och att den svenska personalen på utställningen hela tiden stod framme vid staketet, mötte publiken och svarade på frågor. Det är inte bara piloter som behövs vid en flyguppvisning. Markpersonalen gör ett jättejobb under dagarna. Här ses en smokewinder över, den som skapar rök vid vingspetsarna efter flygplanet vid flyguppvisningar. Foto: Per Forsberg/Försvarsmakten ”Selfiespotten” blev flitigt använd av besökarna. Foto: Per Forsberg/Försvarsmakten Per Forsberg, kommunikatör F 7 Läsa hela inlägget här >>
  3. Damm och sand virvlar upp från marken när den stora FN-helikoptern sakta sänker sig ner mot marken. En stund innan har en lastbil och en truck från Mali 10 anlänt till platsen. Helikoptern är av rysk modell, MI-8, och har förmåga att transportera mycket av det som behövs i Douentza, där Mali 10 har sin Forward Operation Base, FOB.Sandra manövrerar trucken med van hand och kör fram gods som ska lastas in i helikoptern. Helikopterbesättningen har öppnat de stora bakre dörrarna och lastutrymmet gapar tomt. Snart ska det vara fyllt med allt det som finns på lastbilen, som kört fram på helikopterplattan. I lasten finns bland annat medicinsk utrustning, reservdelar samt ett stort framhjul till en lastbil. Fordon som kontinuerligt rullar i svår terräng behöver underhåll och reservdelar. Det är en lång logistikkedja som måste fungera. Kedjan har sin första länk i Sverige och går vidare via NSE i Bamako till Timbuktu och slutligen ut till förbandet som opererar i Douentza. Det är som ett maskineri med många kugghjul som måste rulla på, kontinuerligt över tiden, dag ut och dag in. Lars, Joel och Björn lastar in reservdelar som ska vidare till Douentza. Ibland kommer det bokstavligt talat in grus i maskineriet. En sandstorm kan sätta stopp för både flyg och soldater på marken. Fast om sanningen ska fram är det inte mycket som stoppar soldaterna i jämförelse med flyget. Arbetet med att koordinera logistiken görs av S4 som är en del av staben på Mali 10. Men naturligtvis är många fler involverade. Helikoptern utnyttjas som så mycket annat gemensamt av flera nationer för att transportera gods och personal samt för att evakuera skadade eller sjuka. Nästa gång helikoptern landar är det delar av spaningskompaniet som kommer tillbaka från operationen som pågår i Douentza. Humöret är gott och vore för det inte för de smutsiga uniformerna så skulle det vara svårt att lista ut att det här är ett gäng som varit ute på operation i flera dagar.En bit bort väntar lastbilen som ska transportera alla tillbaka till Camp Nobel. Där väntar nygrillade hamburgare med tillbehör. Till efterrätt finns fruktsallad och glass. Efter det blir det dusch och vila. Läsa hela inlägget här >>
  4. Möte med våra afghanska motparter G6 är ansvariga för all kommunikation under alla operationer. Det innebär att vi jobbar med radio, satellit och telefonikommunikation vid förberedelser och genomförandet av alla operationer. Vi är även ansvariga för all form av kryptering. Distribution och underhåll av datorer och skrivare, distribution av brev och även reparationer av radiomateriel. Som G6 rådgivare så har jag väldigt varierande uppgifter mot min afganska motpart. För att det ska fungera arbetar jag med två tolkar. Vi stödjer afghanerna med operationsplanering, planering på längre sikt samt stöttar med olika beställningar. Vi strukturerar även upp arbetet för att få 209.Kåren att nytta sina radiosystem på rätt sätt. Fokus ligger på att de på sikt inte ska behöva hjälp från oss rådgivare, utan klara sig på egen hand. Denna dagen började tidigt. 04:00 ringde klockan. 04:45 blev vi upphämtade utanför vårt boende. Idag var helikoptern inställd så vi fick åka fordonstransport, även kallat groundmove. När jag kom till mitt fordon fick jag höra att AC:n var ur funktion. Det kommer bli en varm resa till Camp Shaheen idag. Väl framme i safe haven (säkerhetszonen inne på afghanernas camp) så plockade jag upp min GA (Guardian Angel) och min bil. GA är ansvarig för min säkerhet. Han kontrollerar fordonet och bevakar utanför möteslokalerna. En av våra arbetsuppgifter är att stötta med implementering av en ny och säker HF (kortvåg) lösning för 209.Kåren. Dagens arbete bestod av ett möte tillsammans med de amerikanska kontraktorerna, Signal School (sambandsskolan) och representanter ur G6 från 209.Kåren. För första gången på 8 veckor så startade mötet på utsatt tid. Mötet avhandlade hur kåren ska fixa sina antennparker och hur utbildningen som startar om två veckor ska genomföras. Mötet gick enligt plan och alla deltagare var nöjda. Efter ett par timmar på Camp Shaheen så var det hög tid att åka tillbaka. Klockan är runt lunch och det är ca 45 grader i skuggan. Vi hoppar in i fordonen och ganska snart inser jag att det kommer bli en tuff resa tillbaka. Värmen i bilen är nu över 50 grader och bara fortsätter att stiga. En och en halv timme och två liter vatten senare så var vi tillbaka på Camp Marmal. Detta har varit den värsta resan här, som att åka i en bastu, tur att det inte händer ofta. Fanjunkare Hampus Rådgivare G6 Läs hela inlägget här >>
  5. Yesterday
  6. https://corporalfrisk.com/2019/07/20/no-tempest-for-sweden-at-least-not-yet/ Corporal Frisk reflekterar över BAE/SAAB Tempest.
  7. Last week
  8. Två tankfartyg, ett brittisk flaggat och svenskägt och ett Liberia flaggat men brittiskt ägt, beslagtagna i Hormuzsundet av Iranska Revolutionsgardet. Bägge fartygen beslagtogs inom mindre än en timme: https://www.dn.se/nyheter/varlden/iranska-revolutionsgardet-uppger-att-de-konfiskerat-en-brittisk-oljetanker/ EDIT: Det Liberia flaggade kan ha stoppat tillfälligt och nu vara under gång: Iran seizes two UK tankers in Strait of Hormuz /Per
  9. I går undertecknande Sveriges och Storbritanniens försvarsministrar ett samförståndsavtal (Memorandum of understanding, MOU) mellan Sverige och Storbritannien som ger förutsättningar för att flygvapnet även i framtiden kommer kunna leverera luftoperativ effekt för det nationella försvaret. Samförståndsavtalet innebär att Sverige och Storbritannien nu kan börja samarbeta och genomföra studier för att se vilka förutsättningar det finns för en gemensam utveckling av Future Combat Air Systems, FCAS. Det stridsflygsystem som kan ersätta Jas 39 C/D Gripen kommande Jas 39 E Gripen stridsflygsystem om cirka 20 till 30 år. − Mycket positivt, en vitamininjektion för hela flygvapnet. Vi kan inte vänta med att påbörja arbetet med framtidens stridsflygsystem − det är en lång process innan ett färdigt system kan tas i drift. Därför är det av stor vikt att detta arbete påbörjas nu, vilket dagens tillkännagivande handlar om, säger flygvapenchef Mats Helgesson. Sverige har en lång historia av att utveckla stridsflygplan för nationellt försvar. Att tillsammans med Storbritannien kunna samarbeta för att se om förutsättningar finns för att utveckla nästa generation av stridsflygplan är ett stort erkännande för svenskt kunnande − forskning, försvarsindustri, flygvapen och försvar. − Det stärker vårt bilaterala samarbete och våra relationer. Dessutom är det kostnadseffektivt att kunna dela på kostnader för utvecklingen av dagens och framtidens system. Samarbetet ger även synergieffekter för utvecklingen av alla Gripen-versioner, som kommer vara svenska försvarsmaktens plattform långt in i framtiden, vilket även gäller för andra Gripenanvändare. − I flygvapnet är vi väldigt stolta över att ligga i framkanten med utvecklingen av stridsflygförmåga. Vi har ett av väldens bästa stridsflygplan. Vill vi vara relevanta i luftstriden så behöver vi en helhetssyn. Det omfattar bland annat ledning, logistik, cyber, vapen, elektronisk krigsföring och basförmåga. − Säkerhetsläget i vårt närområde har försämrats. Som flygvapenchef är mitt fokus att leverera luftoperativ effekt för Sveriges nationella försvar även i framtiden. Vi väntar inte på framtiden, vi är med och skapar den, avslutar flygvapenchef Mats Helgesson. Läs hela inlägget här >>
  10. Såklart ska detta projekt, nu när det är officiellt, ha en egen tråd! Försvarsdepartementet: Peter Hultqvist: Saabs pressmeddelande BAEs pressmeddelande Mer information bör trilla in under dagen. Förhoppningsvis blir det ett riktigt stridsflyg av detta för Sveriges del och inte bara ett teknikinsamlingsprojekt för en framtida Gripen K/L...
  11. Jag tror det är ganska sekundärt, bara för att man är i en gemensam allians innebär det inte att dörren står öppen för var och en att göra några mer ingående efterforskningar, grekland har ju dessutom redan S-300. Det är dock ett hårt slag för USA som ju byggt upp en betydande försvarsexport riktad till just natoländer.
  12. Att NATO får titta närmare på S-400, det har alltså inget värde alls?
  13. Jag tycker du väljer en befattning inom samband, dels för att jag tror att konkurrensen är mindre där, men också för att du har intresset, dessutom om du vilk stanna kvar i försvarsmakten så är det extra bra med en nischad kategori.
  14. Samhällsprogrammet gick jag
  15. “Turkey has been a longstanding and trusted partner and NATO Ally for over 65 years, but accepting the S-400 undermines the commitments all NATO Allies made to each other to move away from Russian systems," Vilket skitsnack!! Spekulationer/snack i korridorerna gör gällande att F-35 aldrig varit ett seriöst alternativ för Turkiet och antagligen inte hade gått igenom pgra den stora kostnaden och att Turkiets försvarsidé byggs upp på en lite mer egocentrisk linje.
  16. https://www.defensenews.com/air/2019/07/17/turkey-officially-kicked-out-of-f-35-program/ Turkey officially kicked out of F-35 program, costing US half a billion dollars The U.S. has removed Turkey from the F-35 joint strike fighter program, and Turkey will lose its production work on the jet by March 2020, following its acceptance of the S-400 Russian-made air defense system last Friday. However, a top Pentagon official would not close the door on Turkey rejoining the program in some form, should it reverse the decision to buy the S-400. The White House issued a statement Wednesday confirming the move, which Washington had threatened for months. “Turkey’s decision to purchase Russian S-400 air defense systems renders its continued involvement with the F-35 impossible,” the White House statement read. “The F-35 cannot coexist with a Russian intelligence collection platform that will be used to learn about its advanced capabilities.” “Turkey has been a longstanding and trusted partner and NATO Ally for over 65 years, but accepting the S-400 undermines the commitments all NATO Allies made to each other to move away from Russian systems," the statement continued. Blir det ryska flygplan för Turkiet istället då? Andra västländer lär väl inte vara så intresserade längre.
  17. Asså jag vet inte riktigt. Jag tror jag vill fortsätta inom försvaret iallafall.
  18. Ledarskap, pedagogik och fysiskt stridsvärde. Under skjutledarutbildningen tillämpas reservofficerskadetternas teoretiska kunskaper i praktiken. Men först kommer säkerheten. Kadetterna på den anpassade reservofficersutbildningen går under tio sommarveckor på Militärhögskolan i Halmstad för att fullfölja utbildningen som de startade förra sommaren. Utbildningen vänder sig mot de som har tidigare militär erfarenhet och vill bli specialistofficerare och är uppdelad på två kurser, AROK 1 och AROK 2. Kurserna är på tio veckor vardera och genomförs under två somrar. Att utbildningen går mitt i semesterperioden tycker kadett Emil Yliperttula är bra. – Det går att genomföra utbildningen då utan att det kolliderar allt för mycket det vi håller på i vanliga fall. För Emils del är det ett arbete med att utbilda och träna säljare. – Jag tror att de pedagogiska delarna i reservofficersutbildningen kommer hjälpa mig mycket i det civila arbetet också. Även i ledarskapet finns mycket att dra nytta av. – Och att spendera semestern i Halmstad är det många som gör, skojar han. Men just denna vecka har de 16 kadetterna lämnat Halmstad och åkt till övningsområdet Önnarp som ligger på Hallandsåsens södra sluttningar. Där genomför de en delkurs för att bli godkända skjutledare. I två grupper turas de om att leda varandra under övningspass på skjutbanorna. Efter varje pass hålls en utvärdering där alla får berätta om hur de tyckte passet genomfördes. – Alla hjälps åt, lär av varandra och är mottagliga och tacksamma för feedback, berömmer läraren Adrian Stiessel. – Vi är en ganska spretig grupp i olika åldrar och med olika bakgrunder och har kanske haft olika förväntningar på utbildningen också, säger Emil Yliperttula. Men det är en styrka. Vi lär oss mycket av varandra. Kadett Cerise Bauer håller med. – Vi är en väldigt bra grupp. Nu går vi andra delen i utbildningen och har lärt känna varandra bättre från förra sommaren och jag tycker vi stöttar varandra ännu mer nu. Cerise Bauer har arbetat som gruppchef på Trängregementet i Skövde och tänkte läsa vidare till specialistofficer. Men så dök det upp en annan civil utbildning som lockade. – Fast med reservofficersutbildningen behövde jag inte välja. Det går att göra både och, vilket passade mig perfekt! Men jag tror att många inte vet om vilka möjligheter man har eller ens att den här anpassade reservofficersutbildningen finns. Läs hela inlägget här >>
  19. http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/204477/us-will-cancel-f_35-sales-to-turkey-and-impose-sanctions%2C-trump-says.html Trump Says U.S. Will Cancel Turkey’s Purchase of F-35 Planes President Trump said Tuesday that the United States will cancel the purchase of more than 100 F-35 fighter jets by Turkey because of its acquisition of a Russian antimissile defense system, even as his administration indicated it was still wrestling with sanctions mandated under U.S. law. “It’s not a fair situation,” Trump told reporters as he began a Cabinet meeting. Making clear his reluctance to ban the aircraft sale, Trump repeated his contention that Turkey, a NATO ally, was forced to meet its defense needs by buying the Russian S-400 system because the Obama administration would not sell it the U.S.-made Patriot system.
  20. Vad vill du göra efter värnplikten?
  21. https://warisboring.com/construction-begins-for-first-permanent-u-s-f-35-base-in-europe/ Construction begins for first permanent U.S. F-35 base in Europe 190716 A $205 million construction project to prepare RAF Lakenheath for the arrival of two squadrons of U.S. Air Force F-35A Lightning II fighter jets in 2021 officially got underway Monday. The commander of U.S. Air Forces in Europe — U.S. Air Forces Africa, Gen. Jeffrey Harrigian, and other dignitaries plunged shovels into dirt at what will become the first permanent site for U.S. F-35s in Europe. U.K. firms Kier and VolkerFitzpatrick will build a flight simulator facility, maintenance unit, hangars and storage units at the site, in time for the arrival of 48 F-35s in November 2021. The Royal Air Force currently has nine F-35s at RAF Marham, about 25 miles north of Lakenheath. The completed campus will host around 1,200 U.S. airmen. Currently, more than 9,100 U.S. servicemembers are based in the U.K, according to Pentagon data.
  22. Tjena tjena, jag har stött på ett lite kruxit problem. Jag har mönstrat (på frivillig basis ) och fick godkänt. Vad gäller befattning är det där jag har lite problem. Jag är väldigt intresserad av Samband, har bla varit med i FRO från 16 - 18 års ålder. Så kan grunderna inom samband. Men samtidigt så låter ju sjukvårdare i armén riktigt intressant. Sjukvård är bra senare i det civila också. Men till frågan: Vad tycker ni jag ska välja. Är det någon som har insikt i dessa befattningar eller kan ge generella tips tack
  23. Hurra! Nu har Malistyrkan femton tusen följare på Instagram. Vi på Mali 10 är jätteglada att så många uppskattar våra inlägg och kommenterar det vi lägger ut. Tack till alla anhöriga och andra som följer oss. Det känns som att ni är med oss fast vi är långt bort. Bilderna på vårt Instagram tas av många olika personer i Mali 10 och vår ambition är att ge en bra bild av vad som är på gång utan att avslöja för mycket. Vilka bilder vill du se framöver? Gå gärna in på Malistyrkan på Instagram och kommentera under fotot ”femton tusen följare”. Skärmdump från Malistyrkans Instagram. Läsa hela inlägget här >>
  24. Ny lätt sjörobot (Martlet roboten ursprungligen avsedd för Wildcat helikoptern) testas på en typ 23 fregatt för integrering på befintliga 30 mm DS30M Mk 2 pjäser som ett svar på det växande hotet från bemannade och obemannade attack- och bombbåtar. Försöken analyseras av tillverkaren Thales och militära forskare: Henry Jones på twitter Royal Navy’s Martlet missile debuts on Type 23 frigate HMS Sutherland Royal Navy Tests Martlet Missile From Type 23 Frigate Against Asymmetric Threats Smart jobb av Thales och RN. Robottuben för Martlet roboten är f ö inte helt olik den för Blowpipe och Javelin (MANPADS robotar från 70- och 80-talen). Att notera är också att roboten tydligen även kan användas mot lätta flygplan, dvs. det är inte en ren sjörobot. Internationellt går projektet under beteckningen LMM (Lightweight Multirole Missile): Lightweight Multirole Missile /Per
  25. Som kuriosa kan nämnas att jag sett uppgifter om att Malaysia skulle ha övertagit en svensk ubåt av Draken-klass (nån gång på 90-talet?) för hamnövningar (s. k. 'alongside harbor training'). Det kan vara sant att det funnits en sådan plan, men någon överföring torde aldrig ha genomförts. Om det nu fanns en sådan plan så kan det ha varit HMS Springaren som varit föremål för detta, eftersom hon efter utrangering 1 okt 1987 länge användes som målfartyg i bottenläge innan hon skrotades på Muskö örlogsvarv 1999. EDIT: Sorry. Vid närmare eftertanke så kan det ha varit Thailand som på 90-talet ville köpa en utrangerad svensk ubåt. Det är ganska länge sedan jag läste om detta och minnet sviker lite ibland. /Per
  26. Morocco seeks submarine capabilities Marocko är inte den enda möjliga nya ubåtsnationen i den nära framtiden. Även Filippinerna kan komma att anskaffa en ubåt (ev. av fransk Scorpene-klass). Thailand (som opererade 4 ubåtar mellan 1938 och 1951) har beställt en ubåt av kinesisk 26T-kl för leverans 2020-21, och kan komma att beställa ytterligare två senare. Ukraina håller enligt vissa uppgifter på att reparera 1 ubåt av sov Foxtrot-kl (med rysk hjälp?). Nya ubåtsnationer som tillkommit de senaste tio åren torde vara: Azerbadjan (miniubåtar) Bangladesh (2 st beg. av kin Ming-kl) Kuba (1 miniubåt förmodligen av mod jugoslavisk Yugo-kl) Malaysia (2 st av fr Scorpene-kl) Ubåtsnationer som försvunnit efter andra världskrigets slut torde vara: Albanien (4 st av sov Whiskey-kl togs ur tjänst ca 1990) Bulgarien (sista ubåten av sov Romeo-kl togs ur tjänst 2011) Kuba (3 st av sov Foxtrot-kl togs ur tjänst ?) Danmark (sista ubåten av svensk mod Näcken-kl togs ur tjänst 2005) Finland (5 st av 3 olika klasser togs ur tjänst efter andra världskrigets slut, troligen strax efter VSB-avtalets upprättande 1947) Libyen (1 st 'non-operational' av rysk Foxtrot-kl i docka erövrad av rebeller 2011) Rumänien (1 st av rysk Kilo-kl 'non-operational'; under reparation?). Jugoslavien (senare Serbien & Montenegro) (sista ubåten togs tjänst ca 2004) Sovjetunionen Syrien (alla ubåtar av sov Romeo-klass togs ur tjänst ca 1992) Ukraina (1 st av sov Foxtrot-kl erövrad av ryska styrkor 2014) Om jag missat nån ubåtsnation eller om någon har kompletterande info så får vederbörande gärna bidra med detta. /Per
  27. Ny bok över 10,5 cm m/50 systemet; http://www.bunkertours.se/tornautomatbatteri-105-cm-m-50/
  1. Load more activity


×
×
  • Create New...